Toon posts:

Luchttunnel creëren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een Scythe Mugen 2 geïnstalleerd om m'n Core i7 920 koel te houden, en momenteel ziet dat er zo uit: foto (uit review).

Ik merk echter dat bij hoog overklokken (> 3.2 GHz) de ventilator toch behoorlijk snel en dus luid gaat draaien. De lucht is relatief koel terwijl de koelvinnen behoorlijk warm aanvoelen. Het is dus duidelijk dat de ventilator vooral koele lucht door de kist trekt zonder echt door de koelvinnen te stromen. In een klein experimentje heb ik dus van papier een tunneltje gecreëerd waarbij alle lucht die de ventilator aanzuigt doorheen de koelvinnen moet. Het resultaat was redelijk spectaculair; de ventilator blijft ook bij maximale belasting traag draaien en de processor blijft koel.

Die papieren tunnel was echter (uiteraard) fragiel en ik zoek dus een betere oplossing. Heeft iemand ervaring met het fabriceren van dit soort luchtgeleiding en een paar tips voor mij?

• niekvanprooijen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-01 07:19
Wat toch vaak wordt gebruikt, is rioleringsbuis.

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12-2025
Heb je al eens naar dell gekeken? de pc van me pa, een oude p4 2.4Ghz heeft zown lucht tunnel,
Een aan de case vast gemaakte plastic tunnel die naar buiten gaat.

Enigste is, je wilt koele lucht uit je case gebruiken, en via wellicht een fan aan het uiteinde van een tunnel een fan voor de lucht eruit te blazen?

En die Scythe Mugen 2, kan je daar geen fans op plaatsen? of zie ik ze gewoon niet?

Kan je niet beter een push & pull effect veroorzaken, of had je niet beter een andere cooler kunnen kopen?

//EDIT

zoiets bedoel ik;

Afbeeldingslocatie: http://www.pcstats.com/articleimages/200407/dellDIM2400_cooling.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door thijszor op 25-03-2009 10:33 ]

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:40
bij een hobby zaak kan je altijd wel stuk kunstof krijgen. doorzichtig of niet. daar kan je best wel mooie dingen mee maken.

kunstof is alleen best lastig te bewerken als je het nog nooit gedaan hebt

A Soldiers manual and a pair of boots.

Verwijderd

Topicstarter
niekvanprooijen schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 10:30:
Wat toch vaak wordt gebruikt, is rioleringsbuis.
Bedankt voor het idee, maar de ventilator staat helemaal niet centraal tegenover de koelvinnen dus dat wordt lastig goed uit te voeren.
thijszor schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 10:31:
En die Scythe Mugen 2, kan je daar geen fans op plaatsen? of zie ik ze gewoon niet?

Kan je niet beter een push & pull effect veroorzaken, of had je niet beter een andere cooler kunnen kopen?
Doordat mijn geheugenreepjes relatief 'hoog' komen kan er geen ventilator aan die zijde geïnstalleerd worden. Ik zoek ook het aantal ventilatoren minimaal te houden, en mijn experimentje wijst uit dat dit perfect mogelijk is. Zowiezo lijkt het mij heel wat efficiënter om te voorkomen dat de warme lucht in de kast terecht komt. Oorspronkelijk had ik de ventilator aan de koelvinnen gemonteerd aan de achterkant en richting het achterste rooster gericht, maar dat was een ramp; de warme lucht circuleerde in de kist en de processor werd erg warm. De huidige opstelling werkt een pak beter, maar met luchtgeleiding kan het nog beter...
To_Tall schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 10:36:
bij een hobby zaak kan je altijd wel stuk kunstof krijgen. doorzichtig of niet. daar kan je best wel mooie dingen mee maken.
Goed idee om het doorzichtig te maken, daarmee blijft het toch esthetisch. 8) Eens kijken of ik van die harde folie kan vinden...

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2009 11:00 ]

• sleepwalkerbe
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-01 04:47
nvm was te laat

[ Voor 92% gewijzigd door sleepwalkerbe op 25-03-2009 11:02 ]

<SG> Sleepwalkerbe - Diablo 3

• Chef_v_leeuwen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-01 18:36
Ik weet dat Thermalright een fan duct hebt (soort flexibele slang)

Zoets als dit:
http://www.azerty.nl/producten/zoek?ZOEKTERMEN=duct

Vergeet je alleen niet dat je chipset ook wel wat koeling lust?

* PSN=Chef_NL** *

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
als je de "inlaat" kant van de koeler open laat (dus geen duct vanaf het stuk bij geheugen naar zijwand van de kast) is dat toch geen punt?

wel typisch dat de huidige opstelling beter werkt dan met minimaal 1 fan rechtstreeks op de koeler.

Voor de stilste prestaties zijn 2 fans op de koeler wel aan te raden, maar het effect lijkt me vergelijkbaar met 1 duct die de zuigzijde met 2 fans verbindt.

Petrolhead en draadjesnerd

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-01 16:39
je kan natuurlijk ook altijd een stuk van die flexibele slang gebruiken die ze gebruiken bij afzuigkappen!

http://www.ru58.nl/luchtbe.htm

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:55
Let even op de temperatuur van je chipset als je duct plaatst. Door het plaatsen van een duct minimaliseer je de airflow in dat gebied

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik zou hem gewoon van karton knutselen, zegmaar minimaal de dikte van een kartonnen verpakking maar het liefst nog wat dikker, dit is ook in bijvoorbeeld mooi zwart te krijgen dus kan je nog mooi stylen mocht je een open kast hebben... Dan netjes alles uitmeten, voor rullen (met een schaar ofzo een keer over de lijnen heen gaan zodat je makkelijker kan vouwen) en alles netjes in elkaar zetten :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• antiekeradio
  • Niet online
(overleden)
Blastpe schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 11:47:
Let even op de temperatuur van je chipset als je duct plaatst. Door het plaatsen van een duct minimaliseer je de airflow in dat gebied
klepel -> klok ... mis!

dit is alleen van toepassing als je een koude lucht duct naar de INgaande kant van je CPU koellichaam maakt.
(of een complete duct van buitenlucht naar buitenlucht)

als je op de foto in de startpost klikt, lijkt het logisch dat de duct alleen in het linker bovendeel van de foto komt te zitten, zodat de fan in de achterwand zijn lucht gericht door de CPU koeler heen zuigt.

De CPU koeler op zijn beurt zuigt lucht uit de kast / bij de chipset en geheugen weg

Verwijderd

Topicstarter
De voeding is momenteel een Zalman 600 Watt model, en die heeft ook een 12 cm ventilator onderaan. Dus zelfs met een luchttunnel voor de ventilator achteraan blijft er genoeg luchtstroming om de chipset te koelen denk ik. Bovendien is ook mijn grafische kaart een model dat de warme lucht meteen naar buiten voert.

Dat flexibele tunneltje van Thermalright lijkt me wel wat. Bedankt voor de tip!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Bij de gamma heb je aluminium pijpen voor bijv afzuigkap.
Zelf hen ik op de zijpaneel een intake gemaakt direct op de cpu.
Aluminium is gemakkelijk te buigen of inknippen, zelf heb ik hem gelijmd tegen de zijkant.

• Shivan_20
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:10
Als het betaalbaar moet zijn: papier maché en om het een beetje aantrekkelijk te maken voor het oog kan je het een laagje latex meegeven.
Als het wat meer mag kosten...een mal maken van hout en vellen carbon of glasvezel kopen.

Mocht je een beetje handig zijn met een 3d tekenprogramma en het mag wat geld kosten, dan zijn er zat bedrijven die leuk kunnen rapid-prototypen.

Verwijderd

Ik heb laatst ook zoiets gezien in een casemod. Het was gemaakt met doorzichtige kunststofbuizen.
Misschien kun je van die tunnels voor hamsterkooien gebruiken. xD
Of als het niet per se doorzichtig moet zijn kan je gewone PVC-buizen gebruiken en die indien nodig verven.

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:55
antiekeradio schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 13:49:
[...]

klepel -> klok ... mis!

dit is alleen van toepassing als je een koude lucht duct naar de INgaande kant van je CPU koellichaam maakt.
(of een complete duct van buitenlucht naar buitenlucht)

als je op de foto in de startpost klikt, lijkt het logisch dat de duct alleen in het linker bovendeel van de foto komt te zitten, zodat de fan in de achterwand zijn lucht gericht door de CPU koeler heen zuigt.

De CPU koeler op zijn beurt zuigt lucht uit de kast / bij de chipset en geheugen weg
Misschien nog moet je nog even goed kijken dan.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1228860169.jpg
Grootste gedeelte van de chipset en vrm koeling zit onder/achter de koeler (Scythe Mugen)
Door een duct te maken tussen de rear exhaust fan en de koeler creer je onder en achter je koeler een dooie hoek.

[ Voor 6% gewijzigd door Blastpe op 26-03-2009 10:51 ]

• antiekeradio
  • Niet online
(overleden)
daar hebben we dus de fan van de voeding voor? (hij schreef dat deze een grote fan aan de onderkant heeft)

Verwijderd

Maar ook die zuigt weg, het zal wel schelen maar niet veel.

• Nukar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-01 13:56
hmmm beter lezen ipv herhalen 8)7

[ Voor 93% gewijzigd door Nukar op 31-03-2009 13:51 ]

"Today is the worst day since yesterday"

• bstunting
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-01 17:27
hey

ik heb dezelfde cooler en ik had precies hetzelfde probleem met mijn geheugen
is het misschien een idee om de bijgeleverde fan andersom op het koelblok te zetten zodat hij lucht door het koelblok zuigt

zoals dit....

edit: srry foto dee het niet hier de link.
http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1450687.html

[ Voor 20% gewijzigd door bstunting op 31-03-2009 17:19 ]

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 14:36
@bstunting : De fan op de CPU omdraaien, zorgen dat de lucht door de heatsink blaast (naar de achterkant van de kast), de fan achterin de kast maak je dan een outtake, en die vooraan wordt intake (ik weet niet hoe het nu is qua in en outtake)

Vergeet ook niet je kast toe te doen als je het wil testen hé, anders helpt die luchtverplaatsing niet

[ Voor 24% gewijzigd door Kosty op 31-03-2009 17:44 ]

• Lubbers92
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-12-2025
door de koeler zuigt zegt hij... niet inblazen ;)
Pagina: 1