Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denzehh
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-06 22:36
Goedendag mede-tweakers,

Ik ondervind eigenlijk al geruime tijd een flink irritant probleem.
Tijdens het spelen van de game Medal of Honor Allied Assault krijg ik elke +/- 5 minuten voor een tijd van ong. 30 seconde keiharde fps drops van 400 naar 100.. hij blijft maar 1 sec op 100 staan en gaat vervolgens weer naar 400 waarbij die 1 seconde later weer 100 verspringt.. wat het voor die 30 seconden onmogelijk maakt door te spelen. Af en toe komt het zelfs voor dat voor 10 tot 20 seconden me fps naar 4.5 verspringt. :(

Natuurlijk heb ik gekeken bij taak-beheer, maar hier vind ik op die momenten geen rare fratsen.

Ondernomen:

XP Pro 64bit geherinstalleerd.
UPTODATE drivers voor de videokaart geïnstalleerd.
Videokaart verwijdert nagelopen en opnieuw teruggezet.
EVGA Precision tool gebruikt voor het klokken onder de standaard waarden en de fanspeed hoger te zetten.

Systeemeigenschappen:

OCZ StealthXStream PSU 700W, ATX12V
Intel Core 2 Duo E8500 op 4.05 GHZ 1.36 volt. temps idle 39, stressed 49.
OCZ Fatal1ty 4GB(2x2GB) DDR2 PC2-6400, 800MHz
Samsung SpinPoint F1 1TB, 7200rpm, 32MB, SATA
EVGA GeForce 9800GTX+ 512 MB PCI-E SuperClocked
Asus P5Q Pro, S775, P45, 4xDDR2, FW, ATX

is de videokaart gewoon brak, of is het eventueel mogelijk dat mijn overclock problemen veroorzaakt?

bijvoorbaat dank,

denzeh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je je proc al es wat lager gezet?
Enne je videokaart stresstesten dmv ati tool oid, heb je dat al gedaan?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2009 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-08 11:29

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

heb je ook artifacts ? en heb je naast Medal of Hounor met meer games dit probleem ?

wat zijn de temps van de videokaart overigens, het lijkt mij dat de kaart tijdens het spelen te heet word en slowdowns krijgt ..

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denzehh
Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 08:35:
Heb je je proc al es wat lager gezet?
Enne je videokaart stresstesten dmv ati tool oid, heb je dat al gedaan?
Ik heb me proc nog niet getest op een lagere stand, zal dit vanavond is even proberen.
Stresstest voor videokaart heb ik wel met 3DMARK2006 gedaan zonder enkele artifacts.

BGB4rn,

Ik krijg geen artifacts, en speel naast dit spel geen enkele andere game :+
videokaart temps zijn idle 32, en stressed nog onder de 50.. verschilt natuurlijk ook op welke speed de fan draait. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-08 11:29

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Dan lijkt het mij niet heel erg aan de kaart zelf liggen, ik had ook een keer drops en dat kwam door mijn (instabiele) overclock.

Wat je dus zou kunnen proberen is dat je de overclock even laat zitten om dat uit te sluiten.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

denzehh schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 08:55:
[...]

Ik heb me proc nog niet getest op een lagere stand, zal dit vanavond is even proberen.
Stresstest voor videokaart heb ik wel met 3DMARK2006 gedaan zonder enkele artifacts.

BGB4rn,

Ik krijg geen artifacts, en speel naast dit spel geen enkele andere game :+
videokaart temps zijn idle 32, en stressed nog onder de 50.. verschilt natuurlijk ook op welke speed de fan draait. :)
Het gaat om fps drops, heb je die ook in die mate bij 3DMARK2006 gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denzehh
nee bij 3DMARK blijft hij in mijn ogen stabiel.
ik zal ATI tool vanavond ook een tijdje laten draaien.
Me overclock is naar mijn idee wel stabiel, heeft 8 uur orthos e.d. gedraaid.

Maargoed om het uit te sluiten zal ik vanavond eerst ati tool draaien en vervolgens indien nodig me proc op standaardwaarden zetten.

bedankt i.i.g. voor de reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-09 16:14
Ik weet niet wat je FSB standaard is en wat hij nu is (ik ben een AMD mannetje, sorry). Maar als je van 3,16 naar 4,05 gaat is dat een verhoging van c.a. 28% FSB. Nu lijkt mij dit geen probleem gaan geven eigenlijk..

Maar probeer anders gewoon de standaard waarden (was je al van plan), dan heb in ieder geval al iets uitgesloten. Is het typisch bij dat spel? Heb je al eens een task monitor geprobeerd? Bijvoorbeeld een ander programma dat om de zoveel tijd resources gaat gebruiken? Virusscanner? Ik noem ook maar wat.. het kan eigenlijk van alles zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denzehh
zelfs met een bijna kale windows xp64bit inrichting met enkel symantec end protection en enkele andere onschuldige programmas doet het zich ook voor.

onder onschuldige programmas zie ik:

mIRC,Firefox,LiveMessenger,Skype en de usual stuff voor nieuwsgroepen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:41

Dark

who tweaked the light?

probeer het eens in diagnostic mode? dan laadt het os alleen de hoogst noodzakelijke drivers en services, en weet je zeker dat het niet een of ander achtergrond programma is wat roet in het eten gooit...

diagnostic mode krijg je door run: msconfig en dan balletje bij diagnostic startup, en reboot... terug naar normale mode op dezelfde manier.

je hebt dan even geen netwerk enzo, maar je kan wel testen of het dan zonder onderbrekingen werkt...
mocht dat het geval zijn dan moet je het toch zoeken in een van de dingen die je op de achtergrond draait...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denzehh
diagnostic mode weet ik wel te vinden ja, ook dat is een eventuele optie.. i'll keep it i mind.

ga eerst even de andere opties uitvoeren.

thanks voor het meedenken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:01

M2M

medicijnman

Download de process explorer eens. Dan kun je per applicatie een grafiekje tonen wat het cpu-verbruik laat zien. Mocht je je lag hebben, alt-tab er eens uit en kijk eens of je een dik dal vind in je cpu-gebruik.

Zet in dat geval de prioriteit van de game op "hoger dan normaal" en je bent als het goed is van de lag af.
Om oververhitting als oorzaak uit te sluiting zou je een tafelventilator voor je opengeschroefde pc-kast kunnen zetten en vervolgens kijken of de lag zich nog steeds voordoet. (de processor in mijn laptop werd te heet en schakelde terug. Toen ik de koeling met perslucht schoon gemaakt had en de processor niet meer 90 graden maar 76 graden werd was de fps lag over ;))

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Scan je harde schijf eens op bad sectors, op het moment dat je ingame data naar je schijf wegschrijft (savegame/stats etc.) en je stuit op een bad sector dan gaat de boel ook haperen.

Verder eerst op stockspeeds testen, voeding eventueel doormeten, geheugen testen of dat nog wel perfect werkt etc.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb je de meeste recente Driver van je videokaart geinstalleerd er komen vaak wekenlijks nieuwe driver updates uit van je grafische kaart dit kun je nagaan door op de site van de fabrikant te kijken en nooit je grafische kaart overclocken zonder dat je weet wat je overclockt want als je niet op past brand je gpu door en kun je hem weggooien controlleer ook even of je bios instellingen goed staan en of je dual channel van je geheugen goed staat mits je daar een instelling voor hebt of zet je bios terug naar default instellingen en probeer dan nog eens

Succes :P

Of wat wiethoofd zegt je voeding controlleren misschien is hij te zwak voor je Grafische kaart en andere componenten in je pc

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2009 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denzehh
een 700 watt voeding misschien te zwak voor mijn systeem is ronduit waanzin.
de recentste driver staat erop datering van ergens maart 2009.
videokaart is wel lichtelijk overclockt geweest enkel voor benchmark's.

heb nog geen tijd gehad te trouble-shooten dus pak het van het weekend even op =)
wel even een andere antivirus geinstalleerd, defrag en badsector scan gedaan.. vanavond maar even kijken of ik nog problemen ondervind.

greetings ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:51
En probeer eens die Symantec software tijdelijk uit te schakelen?
Het lijkt mij eigenlijk dat het daar aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

denzehh schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 15:23:
Op het moment dat het een brakke voeding is en onder load rare voltages en amperages gaat leveren....

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja idd 700watt is meer als voldoende voor dat geen :) het het even overzien mijn excuses
denzehh schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 15:23:
de recentste driver staat erop datering van ergens maart 2009.
videokaart is wel lichtelijk overclockt geweest enkel voor benchmark's.

heb nog geen tijd gehad te trouble-shooten dus pak het van het weekend even op =)
wel even een andere antivirus geinstalleerd, defrag en badsector scan gedaan.. vanavond maar even kijken of ik nog problemen ondervind.

greetings ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:17

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Ik heb sinds gisteren weer de overstap naar Vista Ultimate x64 SP1 gedaan, waar ik voorheen XP Pro x64 SP2 draaide. Ik gebruik een HD4870X2 en de Phenom 9950 @ stock. In XP zijn spellen voor geen meter vooruit te branden, maar in Vista loopt dit allemaal prima.
Als je er tijd en/of zin in hebt, raad ik aan om Vista x64 eens te gebruiken. Bij mij heeft het in ieder geval goed geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ik mis één ding...

Denzehh, heb jij hiervoor toevallig een ATi-kaart in je systeem gehad? In dat geval zou ik er even een Drivercleaner overheen trekken om oude driverresten op te ruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:01

M2M

medicijnman

Dijkertje schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 16:38:
Ik heb sinds gisteren weer de overstap naar Vista Ultimate x64 SP1 gedaan, waar ik voorheen XP Pro x64 SP2 draaide. Ik gebruik een HD4870X2 en de Phenom 9950 @ stock. In XP zijn spellen voor geen meter vooruit te branden, maar in Vista loopt dit allemaal prima.
Als je er tijd en/of zin in hebt, raad ik aan om Vista x64 eens te gebruiken. Bij mij heeft het in ieder geval goed geholpen.
Het OS zou niet uit moeten maken. Ook dan gaat het waarschijnlijk enkel om een driver probleem. (bij mij is het het omgekeerde. In vista draaien de games gemiddeld 10% langzamer dan in win xp.)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jejking schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 16:41:
Ik mis één ding...

Denzehh, heb jij hiervoor toevallig een ATi-kaart in je systeem gehad? In dat geval zou ik er even een Drivercleaner overheen trekken om oude driverresten op te ruimen.
Inderdaad dat kan het ook zijn
ik zou ook even aanraden ccleaner te gerbuiken om je register te fixen op oude dlls en de overstap naar vista is idd vele malen beter voor gamers atm

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2009 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denzehh
Probleem is onderhand opgelost!

Ondervind geen fps problemen meer na het terugklokken van me CPU naar standaardwaarden!

Bedankt voor het meedenken.

/close
Pagina: 1