Ik heb nu op mijn mobo een RAID 0+1 ingesteld op de ICH7R chipset. Nu wil ik kijken of ik mijn mobo kan vervangen voor hetzelfde type die alleen 2 generaties nieuwe is (ik heb een generatie 2 en wil naar een generatie 4 bord).
Is mijn RAID config nu opgeslagen in de chipset van mijn mobo en raak ik, bij vervangen van mijn mobo, mijn RAID set kwijt, of...wordt het ook opgeslagen op de eerste sectoren van mijn disks?
Ik dacht me te kunnen herinneren dat bij serveromgevingen de (veel betere en duurdere) RAID controllers ook wat info over de RAIDset op de eerste sectoren van de disken opslaat, maar ik verwacht zoiets eigenlijk niet van een thuisgebruikers mobo.
EDIT: gezien wat ik lees op Wikipedia denk ik dat ik opnieuw moet gaan beginnen met het opbouwen en terugzetten van mijn data
Is mijn RAID config nu opgeslagen in de chipset van mijn mobo en raak ik, bij vervangen van mijn mobo, mijn RAID set kwijt, of...wordt het ook opgeslagen op de eerste sectoren van mijn disks?
Ik dacht me te kunnen herinneren dat bij serveromgevingen de (veel betere en duurdere) RAID controllers ook wat info over de RAIDset op de eerste sectoren van de disken opslaat, maar ik verwacht zoiets eigenlijk niet van een thuisgebruikers mobo.
EDIT: gezien wat ik lees op Wikipedia denk ik dat ik opnieuw moet gaan beginnen met het opbouwen en terugzetten van mijn data
bron: wikipediaEen bezwaar van een hardwarematige RAID-controller is dat bij een defect aan de controller alle schijven ontoegankelijk worden. Afhankelijk van de gebruikte controller en/of het RAID-niveau kan het moeilijk worden om de gegevens op de schijven weer te benaderen als geen vervangende controller van gelijk type meer voorhanden is.
[ Voor 26% gewijzigd door Tallguy op 25-03-2009 07:52 ]