Waar slaat mobo info op over RAID instellingen?

Pagina: 1
Acties:

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Topicstarter
Ik heb nu op mijn mobo een RAID 0+1 ingesteld op de ICH7R chipset. Nu wil ik kijken of ik mijn mobo kan vervangen voor hetzelfde type die alleen 2 generaties nieuwe is (ik heb een generatie 2 en wil naar een generatie 4 bord).

Is mijn RAID config nu opgeslagen in de chipset van mijn mobo en raak ik, bij vervangen van mijn mobo, mijn RAID set kwijt, of...wordt het ook opgeslagen op de eerste sectoren van mijn disks?

Ik dacht me te kunnen herinneren dat bij serveromgevingen de (veel betere en duurdere) RAID controllers ook wat info over de RAIDset op de eerste sectoren van de disken opslaat, maar ik verwacht zoiets eigenlijk niet van een thuisgebruikers mobo.

EDIT: gezien wat ik lees op Wikipedia denk ik dat ik opnieuw moet gaan beginnen met het opbouwen en terugzetten van mijn data
Een bezwaar van een hardwarematige RAID-controller is dat bij een defect aan de controller alle schijven ontoegankelijk worden. Afhankelijk van de gebruikte controller en/of het RAID-niveau kan het moeilijk worden om de gegevens op de schijven weer te benaderen als geen vervangende controller van gelijk type meer voorhanden is.
bron: wikipedia

[ Voor 26% gewijzigd door Tallguy op 25-03-2009 07:52 ]

specs | 3360wP met SE3000

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-02 12:27
Welk moederbord is het? Sommige hardwarematige raid chipsets doen dit in de bios chip. En deze is soms nog wel verwisselbaar. Al is de kans niet heel erg groot trouwens dat alles goed gaat werken.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:29
Onboard RAID controllers van de ICHR-serie van Intel zijn onderling uitwisselbaar. Als je dus een bord haalt met bijvoorbeeld ICHR10 herkent deze je RAID array weer. Let er wel op dat de kans groot is dat dit bij andere controllers niet gaat werken.

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
Cave_Boy schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 07:37:
Welk moederbord is het? Sommige hardwarematige raid chipsets doen dit in de bios chip. En deze is soms nog wel verwisselbaar. Al is de kans niet heel erg groot trouwens dat alles goed gaat werken.
Een Asus P5W DH Deluxe (zie specs in sig). het is dus geen losse RAID controller zoals een PCI kaart.
Het generatie 4 bord is volgens mij redelijk gelijk aan mijn generatie 2 bord. Dus zal ook wel een ICHR7 hebben.

@Bitage: Hoe zit het dan in de praktijk? Gewoon disken omzetten en draaien? Of moet er nog een chip fysiek van het mobo losgemaakt worden en gewisseld?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De RAID informatie wordt op de disks zelf weggeschreven. Hierdoor kun je erg makkelijk van chip wisselen. Ik ben vaker van een ICH7R naar ICH10R gegaan. De Intel Matrix bios pakt dit gewoon op zonder veel problemen als je een gezonde array hebt.

Let wel dat als je boot vanaf deze array, dat je dan wel geklooi kunt gaan krijgen met drivers en dergelijke, wat betekent dat je je OS sowieso wel opnieuw zal moeten installeren wil je het stabiel draaien.

Wat bedoel je trouwens met generatie 2 en generatie 4?

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:29
Gewoon disken omzetten, niets aan chips plukken. Als het goed is staat er RAID info op de disk, die wordt uitgelezen. Helaas is dit alleen handig voor controllers van hetzelfde merk of type, maar andere controllers kunnen daar weer geen kaas van maken, vandaar. Zie anders ook nog even RAID FAQ » Kan ik veranderen van RAID controller met behoud van data?

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 08:19:
De RAID informatie wordt op de disks zelf weggeschreven. Hierdoor kun je erg makkelijk van chip wisselen. Ik ben vaker van een ICH7R naar ICH10R gegaan. De Intel Matrix bios pakt dit gewoon op zonder veel problemen als je een gezonde array hebt.

Let wel dat als je boot vanaf deze array, dat je dan wel geklooi kunt gaan krijgen met drivers en dergelijke, wat betekent dat je je OS sowieso wel opnieuw zal moeten installeren wil je het stabiel draaien.

Wat bedoel je trouwens met generatie 2 en generatie 4?
Generatie 2 en generatie 4 is eigenlijk hetzelfde moederbord, alleen geeft de generatie een verschil in productiedata aan (4 is het laatste geproduceerde model).
Generatie 1 is de eerste versie van het bord. Daarna kwamen 2, 3 en 4. Je zou verwachten dat ze voor het merendeel gelijk aan elkaar moeten zijn, maar in de praktijk is dat dus anders. Asus is ook niet echt van plan nog aanpassingen te doen voor het moederbord die dan specifiek moeten gaan werken voor de 2e generatie van de plank.
Als voorbeeld dus dat met de generatie 4 borden men wel (met een E8400 CPU) voltages lager dan 1.4volt kan instellen. Met een generatie 2 bord (die ik heb) kan ik voltagen vanaf 1,4v en hoger instellen.

En nu is het zo dat een E8400 (45nm core) weinig stroom nodig heeft (mijne draait nu op 3,7GHz op 1,22volt). Je snapt dat ik dan liever niet met 1.4v aan de slag wil om op 4GHz te komen.

Ik vermoed dus, nav jullie reacties, dat het vervangen van het mobo zal moeten gaan werken. Het is hetzelfde bord met ook dezelfde ICHR7 RAID controller.
Uiteraard zal er misschien her en der nieuwe hardware gevonden worden, maar...chipset voor RAID is zo te zien hetzelfde.

Ik ga dus van ICHR7 -> ICHR7

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kensei schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 08:30:
[...]

Generatie 2 en generatie 4 is eigenlijk hetzelfde moederbord, alleen geeft de generatie een verschil in productiedata aan (4 is het laatste geproduceerde model).
Simpelweg de revisie van die plank dus. Dat maakt voor de RAIDcontroller niet uit, die blijft dan verder hetzelfde.

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
thx. Wat mij betreft zou topic nu gesloten mogen worden.

Pagina: 1