Teufel decoder + 5.1 set aansluiten op pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_Teddy
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:45
Hallo beste tweakers,

Ondanks het vele lezen van vele topics over dit onderwerp, en ondanks dat ik waarschijnlijk door het lezen van deze topics allang zou moeten snappen hoe ik mijn probleem op kan lossen vraag ik jullie om hulp. Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer en kom allemaal enge audio-termen tegen waar ik niet veel van snap.

Ik heb vandaag via vraag & aanbod een teufel setje gekocht namelijk de Concept E Magnum Power Edition ( http://www.teufel.eu/PC-Multimedia/Concept-E-Magnum.cfm ) in combinatie met een decoderstation 3 ( http://www.teufel.eu/PC-Multimedia/decoderstation-3.cfm )

Ik heb momenteel nog geen losse geluidskaart in mijn computer dus ik momenteel doen met mijn onboard geluidskaart van mijn Msi-p35 neo3 moederbord.

Mijn wens is simpelweg de geluid set via het decoder station op mijn pc aan te sluiten zodat ik van 5.1 geluid kan genieten.

Bij de geluidsset kreeg ik een aantal dubbele kabeltjes (zwart/rood) met losse koperen uiteinden. Ik ben tot de conclusie gekomen, zover kwam ik dan weer wel, dat deze kabels tussen de subwoofer en de boxjes komen.Ook heb ik nog een paar kabels met aan beide kanten een rode en een witte plug. En tenslotte heb ik enkele kabels met aan een kant een gekleurde plug die volgens mij overeenkomen met de uitgangen van mijn geluidskaart en aan de andere kant een rode + een witte plug.

Ik hoop dat mijn woorden genoeg zeggen anders zal ik mij genoodzaakt voelen morgen mijn mobiel-camera ter hand te nemen :)

Ik hoop dat jullie begrijpen dat ik wel degelijk zelf eerst gezocht heb maar er niet veel uit wijs kon worden.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 05:41

Appie

F1RST Racing

Uit je links heeft de decoderstation 3 een optische (2x) en een coaxiale input(1x). Verruit het makkelijkst is om je pc via spdif aan te sluiten en je decoderstation het decoderingswerk te laten doen.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:13

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Die P35 Neo3 heeft enkel 6 jack aansluitingen (7.1 HD audio van realtek), je hebt eigelijk heel die decoderstation niet nodig. Gewoon via 3x Jack->2xtulp kabels van je mobo-aansluitingen naar de Concept E (subwoofer) netjes op de correcte ingangen.

En je hebt 5.1 :)

De Decoderstation is bv als je een moederbord hebt die spdif uitgang heeft (nieuwere realteks hebben dit) of bv een X-fi kaart, PS3 of soortgelijke met spdif/coax.

Ik heb zelf de P35 Neo2 FIR gehad, samen met de Concept E magnum en dit heeft altijd goed gewerkt. Wel heb ik er ook een X-fi kaart bij genomen omdat die toch iets beter stereo naar 5.1 kan upscalen (suround of dual stereo).

heb je echter geen DTS decoder (weet niet 100% zeker of dit bij de realtek software zit), kan je wel van je uitgangen van je moederbord naar de decoderstation gaan.

edit, plaatje erbij:
http://www.teufel.eu/imag...ck_back_01_220x220x72.jpg

Dus moederboard -> jack=>2tulp in die bovenste serie.
dan onderste serie tulp naar de teufelsubwoofer.

edit, vind nu wel dat de Neo3 een onboard pinaansluiting heeft voor spdif, mogelijk is dat wel bij je moederboard geleverd?

[ Voor 27% gewijzigd door SinergyX op 25-03-2009 01:31 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_Teddy
Hallo, bedankt voor jullie reacties.
Ik had inderdaad ook gelezen dat mijn moederbord een spdif pinaansluiting heeft, echter kan ik die niet vinden. Wanneer ik dus mijn decoder station op de onboard geluidskaart wil aansluiten moet ik dus de gekleurde jacks naar 2-tulps gebruiken. Echter, welke uitgangen van het moederbord gebruik ik dan? Ik neem aan dat wanneer je alleen de line-out gebruikt (groen) je geen 5.1 geluid kunt krijgen.

Zoals op het plaatje van sinergyX te zien heeft het decoderstation inderdaad 3x 2 anologe input aansluitingen (aux 1, 2 en 3). Mijn vraag is dan ook, van welke kleur op het moederbord moet ik allemaal een draadje naar de anologe inputs laten lopen?

[edit] Indien ik besluit om het decoderstation toch digitaal op mijn pc aan te sluiten (het decoderstation heeft zowel coaxial als optical input, bij mijn weten is dit digitaal), wat zou dan de beste budgetoplossing zijn?(ik wil liever niet 60 euro voor een geluidkaart gaan neertellen) Wanneer ik geluidskaarten opzoek in bijvoorbeeld de best buy guide of een vergelijkingstest op
spoiler:
hardware.info >:)
dan gaat het allemaal over verschil in geluidskwaliteit. Dit terwijl ik dacht dat wanneer ik het decoder station digitaal aansluit hij al het werk doet en er dus geen kwaliteitsverschil in geluid merkbaar zou moeten zijn.

Kortom, wat is hier een goedkope oplossing om het decoderstation coaxiaal of optisch aan te sluiten zonder dat het me bakken met geld kost. En is het het geld waard?

[ Voor 37% gewijzigd door Evil_Teddy op 25-03-2009 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Alsnog zoeken naar die pinaansluiting->spdif kabel van je moederbord, goedkoopste oplossing :+

Maargoed, bekijk even het boekje van je moederbord, staat precies welke aansluiting welke kanalen aanstuurt.

Je hebt er 3 nodig vanaf je PC (tussen haakjes mogelijk andere namen ervoor):
speakers (line-out, front leftright)
rear speakers (rear, back left/right)
Sub/center

Lomp uit mn hoofd is dit groen, oranje en roze. Maar kan ook best blauw zijn, maar kan je zo terug vinden in je moederbord boekje. Start ook je realtek console op in windows, deze herkent automatisch welke kabels je inplugt en kan je meteen controleren of elke speaker werkt en geeft netjes aan welke kleur welke kanalen zijn.

Maar even over je decoderstation, dat is niet beter of slechter, maar een werkend alternatief als je huidige (onboard) geluidskaart geen DTS/DD/etc decoding ondersteund (licentie verhaal). Heb je echter welk deze software, maakt het an sich niet uit, en kan je de kabels direct op de speakerset aansluiting ipv via decoderstation.

Het is imho zonde om een aparte geluidskaart nu te kopen (terwijl het nu ook kan werken), puur voor spdif. Huidige generatie moederborden hebben wel spdif uitgang, zit je meteen goed voor de toekomst.

Sluit eerst alles gewoon analoog aan, test even flink (wel goed configureren) en besluit daarna opnieuw.

[ Voor 4% gewijzigd door SinergyX op 25-03-2009 14:08 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_Teddy
Oke, eventjes een vervolg.
Ik heb mijn moederbord boekje er maar is bij gepakt en de kast open gemaakt. Uiteindelijk vond ik een 3 pins aansluiting met de code jspd1 erbij. Ik denk dat dit een pinheader voor spdif-out moet zijn. Het vervolg van mijn vraag is dan ook: hoe kom ik aan een aansluit-plaatje voor deze pinheader met een coaxiale en/of optische aansluiting. Zo'n ding heeft vast een naam maar die is mij onbekend dus ik zou niet weten waar ik op moet zoeken.

Afbeeldingslocatie: http://img91.imageshack.us/img91/3906/jsp1.jpg
(dit plaatje is iets anders dan mijn moederbord, op mijn moederbord staat er jspd1 ipv jsp1 en zit er een kleine uitstulping aan de onderkant ipv de bovenkant, 180% gedraaid dus)

[edit]
De set is momenteel anoloog zonder de decoder aangesloten en dat klinkt wat mij betreft al prima. Echter, als iemand weet hoe ik mijn pinheader kan gebruiken om digitaal signaal te krijgen wordt dit zeer op prijs gesteld.
Sowieso bedankt voor de hulp!

[ Voor 14% gewijzigd door Evil_Teddy op 25-03-2009 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_Teddy
Even een klein bumpje,

Is er iemand die weet hoe ik aan een connector kom om op de jsp1 pinheader van een msi-p35 neo3 aan te sluiten. Dit om een digitale geluidsuitgang toe te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Stuur MSI een mailtje, vragen of zij weten waar deze te koop zijn. Bij mijn oude Asus bord kreeg ik voor mijn extra USB-aansluitingen er netjes 1 thuisgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_Teddy
Ik vond dit net op het msi forum...http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=116396.0

Ze geven daar aan dat het een pinheader voor hdmi graphiccards is. Denk dus dat het niet gaat lukken, maar zal alsnog msi even een mailtje sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_Teddy
Na een jaar is het tijd voor een bumpje :)

De Teufel 5.1 set is ondertussen een jaar lang anoloog aangesloten op m'n onboard geluidskaart en ik heb hier weinig over te klagen gehad.

Echter heb ik mijzelf vorige maand een leuke TV kado gedaan (Samsung UE40B6000) wat voor wat nieuwe plannen heeft gezorgd:

wens:
I zou graag het geluid van de pc, het geluid van de TV en het geluid van een toekomstige PS3 of eventueel andere console allemaal over de Teufel set laten lopen. Hiervoor zou ik dan toch graag de Teufel decoderstation 3 gebruiken.

Verder wil ik ook graag de TV op de PC aansluiten om films te kijken maar volgens mij zit ik daarvoor in het verkeerde subforum.

Eigen ideeën
Aanschaf van een zo goedkoop mogelijke geluidskaart met coaxiale of optische SPDIF uitgang + kabel.
Aanschaf optische kabel om geluid van TV naar receiver te laten lopen.
De eventuele ps3 ook via de optische uitgang op receiver aansluiten. (of is het mogelijk deze via hdmi op de pc aan te sluiten die het signaal dan doorstuurt naar de receiver?)

de PC op de TV aansluiten moet volgens mij via een DVI -> HDMI kabel koppelbaar zijn. Helaas kost me dit een scherm aangezien er al 2 monitoren aan de PC hangen. Is er een mogelijkheid om een monitor en een TV op 1 DVI uitgang aan te sluiten zodat het beeld van die monitor ook gewoon op de TV wordt getoond?

Vraag:
Welke geluidskaarten kan ik het best naar kijken om zo goedkoop mogelijk digitaal audio door te sturen?
Is het mogelijk om een monitor en pc op 1 videokaart uitgang te krijgen?
Loop ik nog tegen dingen op die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:08

FeaR

In GoT we trust

De PS3 aansluiten op de pc en dan via de pc naar de Teufel decoderstation 3 lijkt me lastig. Sowieso moet je dan een kaart in de pc hebben die beeld in kan voeren. Ik zou de PS3 met HDMI rechtstreeks op de tv aansluiten en dan met de optische uitgang gewoon naar de Teufel decoderstation 3. Je kan ook de Playstation 3 met HDMI naar de Samsung tv verbinden en dan de optische uitgang van de Samsung weer verbinden met de Teufel decoderstation 3. Nadeel is dan wel dat de kans zeer groot is dat je geen Dolby Digital 5.1 uit de tv krijgt. En als je de Playstation rechtstreeks op de Teufel decoderstation 3 aan sluit krijg je dat wel.

Er zijn dingen als DVI Splitters die claimen één signaal (dus vanaf je pc) naar de tv en de gewone monitor. Echter ga ik liever voor een switch. Je hebt dan altijd maar op één scherm beeld (dus of tv of monitor) maar dat systeem werkt altijd omdat het beeld niet verdeeld hoeft te worden.

Geluidskaart kan je al een Trust pakken van een paar tientjes. Zolang de kaart een digitale uitgang heeft zal deze de audio gewoon doorsturen naar de Teufel decoderstation welke het dan weer omzet naar het signaal wat naar de speakers gaat. Ikzelf ben nogal fan van de Agrippa kaarten van Club3D. Zijn iets duurder dan de Trust maar komen veelal goed uit de test. Kaarten van Asus en Creative zijn er ook alleen zit je dan weer over de zestig euro. En om alleen digitale audio door te sturen is dat gewoon te duur.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_Teddy
FeaR1986 schreef op woensdag 07 april 2010 @ 16:36:
De PS3 aansluiten op de pc en dan via de pc naar de Teufel decoderstation 3 lijkt me lastig.
Mijn fout, ik bedoelde hier PS3 -> HDMI -> TV -> OPTISCH -> RECEIVER. Maar als ik je goed begrijp zal mijn TV het 5.1 signaal omzetten naar stereo en dan doorsturen naar de receiver?

Verder herinner ik me ook dat mensen wel is problemen hebben gehad om DTS signalen digitaal door te sturen naar een receiver om daar gedecodeerd te worden. Geldt dat alleen voor HDMI verbindingen met een receiver of ook optisch? would this do the trick?[link] http://www.cool-prices.nl...lby-digital-retail-514892[/link]

Wat betreft de switch om te switchen tussen monitor en TV, zou je hier een voorbeeld van kunnen geven? zelf zoeken levert bij mij steeds een "2x input 1x output" switch op. Verder: de resolutie van de monitor en TV zijn niet gelijk, levert dit geen problemen op met zo'n switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:08

FeaR

In GoT we trust

Evil_Teddy schreef op woensdag 07 april 2010 @ 17:17:
[...]Mijn fout, ik bedoelde hier PS3 -> HDMI -> TV -> OPTISCH -> RECEIVER. Maar als ik je goed begrijp zal mijn TV het 5.1 signaal omzetten naar stereo en dan doorsturen naar de receiver?
Kans is zeer groot dat de tv inderdaad het inkomende signaal terugbrengt naar gewoon Dolby 2.0. Niet echt iets wat je wilt als je een 5.1 set hebt en een PS3 die vrolijk 5.1 uit kan sturen. Er zijn wel tv's die Dolby Digital 5.1 doorsturen uit de digitale uitgang, maar dan is het alleen met Dolby Digital want DTS is nog zeldzamer. Dus de PS3 lekker direct op de Teufel aansluiten via de optische uitgang: dan ben je verzekerd van 5.1 geluid en nog in beide formaten ook.
Evil_Teddy schreef op woensdag 07 april 2010 @ 17:17:
[...]Verder herinner ik me ook dat mensen wel is problemen hebben gehad om DTS signalen digitaal door te sturen naar een receiver om daar gedecodeerd te worden. Geldt dat alleen voor HDMI verbindingen met een receiver of ook optisch?
Ken het probleem zelf niet om eerlijk te zijn... Als je een DVD afspeelt (bijvoorbeeld) op de pc met een DTS track dan doet de pc op zich niets met het hele audio gebeuren. Enige wat de pc (of de geluidskaart) doet met de track is deze doorsturen naar de receiver en de receiver decodeert het pas. Ik heb hier in ieder geval geen probleem met het doorsturen van DTS naar mijn receiver. En ken ook niet heel veel verhalen dat het niet goed zou gaan eigenlijk...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1