• Monda
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:21
Mijn systeem:
Cooler Master Mystique 631, Zwart
Intel Core 2 Duo, E6600
Tagan TG530-U15, 530 Watt
Zalman CNPS9500 LED
Corsair TwinX 4 GB ( 2 x 2 GB ) - DIMM 240-pins - DDR2
Seagate Barracuda 7200.10 - 320 GB - SATA-300 - 7200 tpm -buffer: 16 MB
Asus P5W DH Deluxe
Sapphire Radeon X1900 XTX, 512 MB, DDR3, PCI Express x16
Windows Vista 64-bit

Aanpassingen in de bios:
CPU busspeed: van 266mhz naar 333mhz
PCI Express vast gezet op 100mhz
PCI Clock 33.33mhz
Mem voltage van 1,8V naar 1,9V

Geheugen timings:
CL: 4
RCD: 4
RP: 4
RAS: 12
RC: 4

Aan het begin alleen bij warm weer vastlopers. Later bij zwaardere spellen ook steeds meer. Ventilator erop, minder vastlopers.

Ondanks dit alles in mijn ogen normale temps:

Moederbord 39 °C (102 °F)
CPU 27 °C (81 °F)
CPU #1 / Kern #1 35 °C (95 °F)
CPU #1 / Kern #2 34 °C (93 °F)
GPU omgeving 42 °C (108 °F)
GPU VRM 60 °C (140 °F)

Eerst in de veronderstelling dat het mijn videokaart was. Ik kreeg namelijk meer vastlopers nadat ik naar een groter scherm gegaan was met veel hogere resolutie.
Maar nadat ik net mijn busspeed terug gezet heb naar 266mhz is het prbleem verholpen???

Ik zou graag toch 333mhz willen gebruiken, omdat mijn geheugen een DRAM frequentie van 333mhz heeft en ik dan een 1:1 verhouding krijg ten opzichte van mijn FSB.

Heeft iemand enig idee waarom ik vastlopers krijg wanneer ik mijn FSB verhoog, terwijl mijn temps gewoon goed zijn en hoe ik dit misschien met bios instellingen kan verhelpen?

PSN: Mondaatje

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Met het verhogen van de FSB overklok je de CPU. Het lijkt mij dat die overklok gewoon niet stabiel is. Als je de CPU overklokt heeft die vaak een hoger voltage nodig om stabiel te kunnen draaien. Het voltage wat hoger zetten zou het dus waarschijnlijk oplossen.

Dit zijn toch dingen die je moet weten als je gaat overklokken. Misschien eens wat OC guide's lezen ?

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-05 13:28

Edgarz

Tweako-active since1986

* Voltage geheugen tenminste op 2.0 of zelfs 2.2 (alleen als dit vertrouwd is, zie specs of CPUZ SPD JDEC tabel van geheugen) kan erg helpen. Sommige mobo's zijn niet erg exact (1.9 is dan in werkelijkheid maar 1.8).
* Timings geheugen losser zetten, ze staan erg strak voor zo'n overclock. Gebruik hiervooor bv. niet de BIOS (op auto), maar memset.exe, waarmee je in Windows de timings kan uitproberen.
* FSB van 1:1 maakt bij de C2D niet zoveel uit. Ik heb zelf getest bij de E6600 of de ratio verschil uitmaakt en ben niets tegengekomen.

• Monda
PilatuS schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 22:11:
Met het verhogen van de FSB overklok je de CPU. Het lijkt mij dat die overklok gewoon niet stabiel is. Als je de CPU overklokt heeft die vaak een hoger voltage nodig om stabiel te kunnen draaien. Het voltage wat hoger zetten zou het dus waarschijnlijk oplossen.

Dit zijn toch dingen die je moet weten als je gaat overklokken. Misschien eens wat OC guide's lezen ?
Ja ik weet er idd nog niet heel veel van ben tot hier aan toe gekomen. Ik weet nog niets van voltages verhogen en wat veilige stappen zijn...

• Monda
Edgarz schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 22:14:
* Voltage geheugen tenminste op 2.0 of zelfs 2.2 (alleen als dit vertrouwd is, zie specs of CPUZ SPD JDEC tabel van geheugen) kan erg helpen. Sommige mobo's zijn niet erg exact (1.9 is dan in werkelijkheid maar 1.8).
* Timings geheugen losser zetten, ze staan erg strak voor zo'n overclock. Gebruik hiervooor bv. niet de BIOS (op auto), maar memset.exe, waarmee je in Windows de timings kan uitproberen.
* FSB van 1:1 maakt bij de C2D niet zoveel uit. Ik heb zelf getest bij de E6600 of de ratio verschil uitmaakt en ben niets tegengekomen.
Ik heb op internet de specs van mijn geheugen bekeken in CPUZ SPD
Timings Tabel:

Frequentie: 266mhz
CL: 4
RCD: 4
RP: 4
RAS: 12
RC: 15

Frequentie: 333mhz
CL: 5
RCD: 5
RP: 5
RAS: 15
RC: 19

Dus bij FSB van 333 kan ik beter die laatste timings gebruiken? Zou dit de vastlopers kunnen veroorzaken?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Begin dan eerst Overclocking & Tweaking FAQ eens door te nemen.

Je problemen komen duidelijk door het OCen (immers, het werkt goed als je het niet OCed). Ga dus eerst met de OCguides aan de slag en kijk hoever je kunt gaan komen.

Dit topic gaat in elk geval op slot omdat het niet in PMG thuishoort maar in OC. Mocht je tegen problemen aan blijven lopen die je niet kunt oplossen dan kun je daar een nieuw topic openen, maar neem dan wel even het lokale beleid door
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.