Toon posts:

XNA game development

Pagina: 1
Acties:

• Anoniem: 147846
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

XNA game programming

XNA (XNA’s Not Acronymed) is een door Microsoft ontwikkeld game development omgeving. XNA is gemaakt om relatief kleine games te maken in 2D of een 3D omgeving. De games die gemaakt worden met XNA kunnen beide op de PC en XBOX 360 (Arcade games) afgespeeld worden.

Dit topic is bedoeld als algemeen discussie punt rondom XNA.

Wat kan XNA?
Zoals ik hierboven zei is XNA een platform (omgeving, framework, whatever you like to call it) om games te maken. Dit platform is zo gemaakt dat het voor beginnende programmeurs ook goed te doen is. Zo is het in XNA makkelijk om snel een simpele game in elkaar te zetten. Verwacht echter ook geen DirectX het is namelijk wat trager dan de professionele manieren.

Op wat voor gebruiker is XNA gericht?
XNA is gericht op de beginner of amateur game developer. Met een redelijke kennis van programmeren in het algemeen en kennis van de C# syntax is het mogelijk om je eerste 2D game in een middagje te maken.

Cool! Hoe begin ik?
Als eerst heb je een kopie van Visual Studio nodig. Je kan een betaalde versie kopen, of de express versie. De express versie is gratis en voldoet aan alle wensen van de hobbyist.

Klik hier om Visual Studio 2k8 Express te downloaden.

Daarnaast heb je XNA Game Studio 3.0 nodig. Dit is een addon voor Visual Studio. Dit werkt natuurlijk perfect samen met VS Express en is ook geheel gratis.

Klik hier om XNA Game Studio 3.0 te downloaden

Na de installatie (duurt redelijk lang) is het natuurlijk zaak om te beslissen waarmee je begint. Je kan redelijk simpel beginnen met 2D games of meteen in het diepen duiken en 3D games gaan maken. Ik ben van mening dat je met 2D games moet beginnen, maar ik hou je natuurlijk niet tegen om 3D games te maken ;)

Op internet is er genoeg te vinden over de basis van XNA. Enkel moet je bij het zoeken van artikelen opletten voor welke XNA versie het is. Op zich zullen veel oudere artikelen die gemaakt zijn voor XNA 2.0 redelijk compatible zijn met de huidige versie maar verschil is er wel zeker.

Artikelen en handige websites
http://www.xnaresources.com
Een goede website met redelijk wat uitgebreide artikelen. Deze artikelen gaan vaak in op veel veelkomende problemen in game development. Ze zijn niet allemaal voor XNA 3.0 maar ik heb al wat oudere artikelen gevolgd voor 2.0 maar dat ging met minimale aanpassingen perfect in 3.0

http://www.ziggyware.com
Een grote community met veel artikelen en een forum.

http://www.riemers.net (tip)
Riemers is een van de eerste grote XNA websites. Het is een website met 5 zeer uitgebreide artikelen die uitleggen hoe je van scrach iets opbouwt. Zo heeft hij een 2D game artikel dat de basis van 2D games heel goed uitlegt. Dit geld hetzelfde voor 3D.

http://www.xnadevelopment.com
Niet een al te grote website, maar hun artikelen zijn wel goed voor de beginner. Het is heel erg basis wat ze doen, maar ze leggen dit goed uit waardoor het makkelijk te leren is voor een beginner.

http://creators.xna.com/en-US/
Officiële XNA website / community van Microsoft

Dit is mijn eerste uitgebreide topicstart, so be easy on me! :+ Als er opmerkingen zijn of je wilt iets toevoegen, DM me! :)

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:01
Ik heb doorgaans veel te weinig tijd om met al die leuke spullen van Microsoft te spelen, maar ik heb 'm toch gedownload en geinstalleerd. Ik hou het topic in ieder geval in de gaten!

Roomba E5 te koop

• Niet online
Dat is het mooie aan XNA, je leert een simpel 2D spelletje te maken in een paar uurtjes. En als je dan een paar weken geen tijd hebt lees je het weer even door en heb je het in 30 min weer opgepakt. :) (de basis dan)

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-01 09:23

Zeror

Ik Henk 'm!

Hoe zit het als iemand bijvoorbeeld geen ervaring heeft met programmeren. Kan iemand dan ook games bouwen met deze tool of heb je die programmeer ervaring echt wel nodig?

Nintendo ID: Zeror_rk | SW-6670-3316-6323

• Niet online
Nou ja het is wel echt een programmeer omgeving, zonder enige ervaring zal je er wel moeite mee hebben. Ik raad toch wel aan om de basis van het programmeren erbij te leren. Er wordt natuurlijk veel logica gebruikt bij het maken van een spel.

Kortom het kan wel, maar dan ben je wel veel bezig met de basis van programmeren te leren.

[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 147846 op 24-03-2009 21:32]

• DNA_Saint
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-11-2022

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

LOL, dit hadden we als eindproject bij mn opleiding. We moesten voor Microsoft een XBOX360 spel maken voor de werknemers over de nieuwe vorm van werken bij hun.
Eigenlijk was het bij ons een totale FAIL :p Maar het is wel erg gaaf wat je ermee kan doen.
Je moet zeker eens de demo games die ze met XNA hebben gemaakt eens proberen.

Daarnaast is het erg gaaf dat je zelf een 360 game kan maken en het ook erop kan testen. Hiervoor heb je wel een gold account nodig.

2D is "redelijk" simpel. Maar de uitdaging ligt echt in 3D. Dat is nog erg lastig.
Wat wel erg gaaf is, is dat je vrij gemakkelijk je 3D model die je in bijvoorbeeld 3dsmax hebt gemaakt kan importeren. En binnen een paar minuten kan je het model ook besturen met je controller.

[Voor 23% gewijzigd door DNA_Saint op 25-03-2009 04:52]

Huub Huub Barbatruc!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-01 21:16

Matis

Rubber Rocket

Oei, XNA altijd leuk. Ik heb een klein jaar terug pong gemaakt dat we over het netwerk konden spelen. Super outdated natuurlijk, maar wel leuk om te maken en te spelen.

Sindsdien ben ik eigenlijk gestopt met XNA programmaren. Wel is het noodzakelijk dat jet het een en ander van programmeertalen en OO-programmeren hebt meegekregen, anders gaat het je niet lukken ben ik bang!

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• MLM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-01-2018

MLM

aka Zolo

naast programmeren, je zult voor 3D games ook 3D wiskunde nodig hebben (vectors & matrices), en een redelijke basis in lineaire algebra. Tis niet echt ingewikkeld, maar zonder dat ga je niet in 3D iets kunnen bouwen :)
Een basis in natuurkunde is ook wel handig (positie += snelheid * tijd etc).

Als je een game wilt maken zonder echt veel te weten van programmeren, pak een wat completer pakket met een 3D editor en veel bijgeleverde scripts zodat je kan copy/pasten wat je nodig hebt :)
Afhankelijk van je budget kan je die gratis tot zeer duur krijgen!

[Voor 43% gewijzigd door MLM op 25-03-2009 09:08. Reden: postlength++]

-niks-

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik ben in mijn vrije tijd ook al een tijdje bezig met XNA.

Het is op zich een leuke omgeving, en het is in vergelijking met Managed DirectX al een stuk completer.

Zeker voor simpele 2D programma's is het erg simpel om er zelf wat mee te maken. Ook 3D is zeer goed te doen, maar daarvoor moet je al wel wat meer van de materie weten.

Voor als je helemaal nieuw bent met game programming, dan zijn de tutorials van Riemers.net ( link staat in de start post ) erg goed. Ben je wat verder, dan kun je bij Ziggyware ( zie ook de startpost ) bij de articles wel een aantal wat gevorderdere artikelen lezen.

Verder kun je natuurlijk ook gewoon alle andere bronnen gebruiken die over game-programming gaan.

Zelf vind ik het vooral leuk om te spelen met verschillende shaders.

Ik ben ook bezig om mijn eigen Buzz-Game ( Quiz Game ) te porten naar XNA. Ik hoef gelukkig alleen de graphics te porten, aangezien het al een compleet werkend spel was, alleen nu moet het nog wat mooier worden.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Xbox live gold is niet nodig voor development op de 360. Wel moet je daarvoor premium lid worden van de Creator's club, wat je 99 dollar per jaar kost. Zonder dit lidmaatschap kan je je games enkel onder windows draaien.
Heb in het verleden zelf wat zitten prutsen met de 2D tutorials toen ik al vrij ver in mijn c# cursus zat. Het is een fantastische toolkit om te beginnen met gamedevelopment aangezien alles van graphics, besturing, geluid, netwerk enzovoort direct aan te spreken is. Zelf heb ik nog een remake van "Bumpy" (voor wie het toevallig zou kennen, zeer oud spelletje) gemaakt, maar heb het nooit volledig afgewerkt. Ben nu eigenlijk aan het wachten op de nieuwe programming contest hier in de devschuur als excuus om xna terug op te nemen :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

• Wiebbe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:49

Wiebbe

<none />

Ik ben ook al een tijdje met XNA bezig. Het is inderdaad een erg laag drempelig framework om in te stappen als je al bekend bent met C#.

Ik heb zelf hier ook een XNA Premium account voor aangeschaft wat het inderdaad mogelijk maakt om je games te starten op de xbox. Maar volgens mij is het het beste om het eerst volledig te schrijven op de PC (eventueel met een xbox controller) en daarna pas aan te schaffen en omzetten naar de xbox.

Als je het slim opzet qua controls/opbouw kan je heel makkelijk je game omzetten.

Oh noes.. No more TreinTijden :(

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Wiebbe schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 10:19:
Ik ben ook al een tijdje met XNA bezig. Het is inderdaad een erg laag drempelig framework om in te stappen als je al bekend bent met C#.

Ik heb zelf hier ook een XNA Premium account voor aangeschaft wat het inderdaad mogelijk maakt om je games te starten op de xbox. Maar volgens mij is het het beste om het eerst volledig te schrijven op de PC (eventueel met een xbox controller) en daarna pas aan te schaffen en omzetten naar de xbox.

Als je het slim opzet qua controls/opbouw kan je heel makkelijk je game omzetten.
Het is denk wel makkelijker om op de PC te beginnen, aangezien het ook makkelijker debuggen is bij problemen. Je moet er echter wel bewust van zijn dat de XBOX360 toch een wat andere structuur heeft, en je tegen wat performance problemen op kan lopen bij het porten. Zie onder andere http://zfs.fzi.de/LinkCli...31&mid=545&language=de-DE

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:02

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

Woy schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 10:27:
Het is denk wel makkelijker om op de PC te beginnen, aangezien het ook makkelijker debuggen is bij problemen.
Kun je niet gewoon remote debuggen met XNA? Ik prefereer Xbox 360 debugging boven PC debugging omdat het gewoon een aparte machine is met een extra scherm, en het werkt net zo makkelijk vanuit Visual Studio. Maar goed, dat is native C++ :)

If I had a dollar for every time I didn't know what was going on, I'd be like: "Why am I always getting all this money?!"

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
.oisyn schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 10:47:
[...]

Kun je niet gewoon remote debuggen met XNA? Ik prefereer Xbox 360 debugging boven PC debugging omdat het gewoon een aparte machine is met een extra scherm, en het werkt net zo makkelijk vanuit Visual Studio. Maar goed, dat is native C++ :)
Ik weet het niet, ik heb zelf geen XBOX, maar het lijkt me dat je meer controle over je PC hebt en dus ook meer tools tot je beschikking hebt. Het lijkt me ook dat jullie geen gewone XBOX'en hebben staan, maar speciale devellopment boxen. Daar zullen de mogenlijkheden natuurlijk wat uitgebreider zijn.

Ik debug overigens ook altijd gewoon op mijn 2e scherm, maar voor full-screen applicaties zou het inderdaad wel makkelijk zijn om er nog een 3e scherm bij te hebben.

Ik zie dat je idd wel kunt debuggen op de XBOX ( http://msdn.microsoft.com/en-us/library/bb199628.aspx )

[Voor 6% gewijzigd door Woy op 25-03-2009 10:56]

• Wiebbe

Wiebbe

<none />

Woy schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 10:27:
[...]

Het is denk wel makkelijker om op de PC te beginnen, aangezien het ook makkelijker debuggen is bij problemen. Je moet er echter wel bewust van zijn dat de XBOX360 toch een wat andere structuur heeft, en je tegen wat performance problemen op kan lopen bij het porten. Zie onder andere http://zfs.fzi.de/LinkCli...31&mid=545&language=de-DE
Hoezo een andere structuur? Alles qua files ed worden afgehandeld door de content pipeline en de code is op hele kleine verschillen (vooral voor specifieke xbox punten als bijvoorbeeld scherm grote enzo) hetzelfde. Je kan zelfs met een kleine if gewoon checken wat voor systeem je nu draait en daar dingen op aan passen.

Qua performance heb je inderdaad wel een verschil. Ik heb voornamelijk 2d games met 3d effecten gedaan maar ook met honderden sprites heb ik nog geen performance verschil gemerkt tussen de xbox en pc.

Debuggen is precies hetzelfde, aangezien je gewoon deployed vanuit visual studio naar de XNA Game studio connect 3.0 op je xbox. Je kan gewoon breakpoints zetten en variabele watchen. Eitje toch? ;)

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Wiebbe schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 10:55:
[...]
Hoezo een andere structuur? Alles files ed worden afgehandeld door de content pipeline en de code is op hele kleine verschillen (vooral voor specifieke xbox punten als bijvoorbeeld scherm grote enzo) hetzelfde. Je kan zelfs met een kleine if gewoon checken wat voor systeem je nu draait en daar dingen op aan passen.
Ik bedoel niet dat je programma een andere structuur heeft, maar dat het andere hardware/software is die er op de XBOX draait, en dat je dus beter op moet passen met wat je doet. Van wat ik gelezen heb, is de JIT compiler op de XBOX een stuk minder goed dan die van de PC. Dat kan mischien ondertussen achterhaald zijn, maar het is ieder geval handig om er van bewust te zijn dat er verschillen zijn tussen de PC en de XBOX.

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:12
Klinkt wel leuk. Mijn dagelijkse bezigheid is werken met Visual Studio. Dus zal eens kijken wat het is en of ik er leuke dingen mee kan doen.
Al is het maar om in eerste instantie een remake van een dos spel te maken of zo. Gewoon alleen om even te kijken wat de mogelijkheden zijn.

• Wiebbe

Wiebbe

<none />

Net even doorgelezen en het ziet er inderdaad naar uit dat je toch goed moet letten op een aantal punten. Maar, is dit niet pas als je het over echt grote games gaat hebben?

Hoeveel van deze punten nog kloppen met XNA 3.0 zou ik niet weten, maar wel een goede link!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Wiebbe schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 11:04:
[...]
Net even doorgelezen en het ziet er inderdaad naar uit dat je toch goed moet letten op een aantal punten. Maar, is dit niet pas als je het over echt grote games gaat hebben?
Het heeft natuurlijk ook effect op "kleinere" games, maar aangezien je daar een hoop power over hebt, merk je het inderdaad minder snel.
Hoeveel van deze punten nog kloppen met XNA 3.0 zou ik niet weten, maar wel een goede link!
Eigenlijk alle punten hebben betrekking op het .net framework, en niet zozeer op het XNA framework specifiek. Als er geen nieuwe versie van de .NET JIT compiler is uitgebracht zullen ze nog steeds wel gelden.

Overigens gelden sommige tips uit dat document ook gewoon voor de PC. Ik had een tijd geleden eens een artikel gelezen die echt wat dieper inging op verschillen tussen de PC en XBOX, maar die kan ik nu zo snel niet meer vinden.

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Woy schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 10:55:
[...]

Ik weet het niet, ik heb zelf geen XBOX, maar het lijkt me dat je meer controle over je PC hebt en dus ook meer tools tot je beschikking hebt. Het lijkt me ook dat jullie geen gewone XBOX'en hebben staan, maar speciale devellopment boxen. Daar zullen de mogenlijkheden natuurlijk wat uitgebreider zijn.
Voor debugging heb je geen speciale hardware nodig, alleen een andere firmware. Aangezien je ook een VM zal moeten installen kunnen daar net zo goed debugging mogelijkheden in zitten. Volgens mij verschilt de devkit van de normale versie qua hardware vooral in een grotere hdd, performance counters op de GPU en een USB aansluiting voor DVD drive emulation.

If I had a dollar for every time I didn't know what was going on, I'd be like: "Why am I always getting all this money?!"

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-01 13:37
Hey wat leuk dat hier nu een topic over is op tweakers.net een paar van mijn tutorials staan ook op Ziggyware.com .

Veel mensen denken (helaas) dat XNA net zoiets is als game-maker, maar je bent echt 100% vrij, het is compleet C#, en je begint gewoon met een een klein code-filetje en 2 projectjes (gewoon project en 1 voor je content).

XNA wordt pas echt vet als je echt de videokaart aan het werk gaat zetten dmv shaders, je kunt HLSL shaders schrijven (effect files / .fx) en die worden door VS2k8 netjes gecompiled. Al lang bezig geweest met wat mooie schaduw en licht shaders (ShadowMaps, PPC).

Zelf ben ik ondertussen bezig met mijn eigen gampje. (Wel 2d om dat content maken voor 3D gewoon te veel werk is voor 1 persoon). Ik heb nog wel moeite met het state-management, wat toch wel behoorlijk complex kan worden voor de game die ik in ogen heb.

Edit: het is trouwens tegenwoordig zo dat de extra float/vector instructies van het Altivec gedeelte van de CPU in de 360 wel gebruikt worden voor de vector3 e.d. berekeningen. Alleen je eigen code waarvoor je niet de libs gebruikt maken hier geen gebruik van. (Helaas)

De naam XNA komt trouwens van een mix tussen DNA en DirectX

[Voor 16% gewijzigd door roy-t op 25-03-2009 11:34]

~ Mijn prog blog! ~ @RoyTries

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
Leuk om hierover een topic te vinden. Ik heb zelf nog niet echt veel ervaring met C#, maar wel redelijke kennis van OO programmeerwerk in Delphi Pascal, dus ik denk dat ik m'n weg wel zal vinden met wat tutorials :) Ik ga hier van het weekend eens mee spelen ;)

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

roy-t schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 11:30:
De naam XNA komt trouwens van een mix tussen DNA en DirectX
De naam XNA komt van Cross(<- X) platform/Xbox/DirectX Next-gen Architecture

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
.oisyn schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 11:26:
[...]
Voor debugging heb je geen speciale hardware nodig, alleen een andere firmware. Aangezien je ook een VM zal moeten installen kunnen daar net zo goed debugging mogelijkheden in zitten.
Dat zit er idd ook wel in. Al is het iets beperkter als op de PC.
Volgens mij verschilt de devkit van de normale versie qua hardware vooral in een grotere hdd, performance counters op de GPU en een USB aansluiting voor DVD drive emulation.
Ok maar bijvoorbeeld de performance counters kunnen juist erg interessant zijn. Je kunt natuurlijk je shaders ook wel op de PC debuggen/profilen en die dan op de XBOX gebruiken.

Het voordeel van de PC is gewoon dat je alle vrijheid hebt om extra software te gebruiken. Op de XBOX ben je toch afhankelijk van de mogenlijkheden die MS bied, al zijn die wel goed in orde bij het XNA framework.

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Woy schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 11:50:
[...]

Dat zit er idd ook wel in. Al is het iets beperkter als op de PC.
Wat is er dan beperkter?

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
XNA, Visual Studio etc zijn gratis te downloaden voor veel studenten op www.dreamspark.com ;) Geheel legaal uiteraard!

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Nou noem het maar "veel studenten", de grotere hogescholen en universiteiten staan er niet tussen :)

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

XNA is zowiso gratis, en de Visual Studio Express edition voldoet prima voor thuisgebruikers :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
.oisyn schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 11:51:
[...]
Wat is er dan beperkter?
Dat staat in het linkje wat ik al eerder poste ;) http://msdn.microsoft.com/en-us/library/bb199628.aspx
Het zijn geen on-overkomenlijke dingen verder hoor, het zijn wat kleine details.
FiXeR.nl schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 11:52:
XNA, Visual Studio etc zijn gratis te downloaden voor veel studenten op www.dreamspark.com ;) Geheel legaal uiteraard!
XNA en Visual Studio Express zijn voor iedereen gratis te downloaden.

• MLM

MLM

aka Zolo

.oisyn schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 11:26:
[...]

Voor debugging heb je geen speciale hardware nodig, alleen een andere firmware. Aangezien je ook een VM zal moeten installen kunnen daar net zo goed debugging mogelijkheden in zitten. Volgens mij verschilt de devkit van de normale versie qua hardware vooral in een grotere hdd, performance counters op de GPU en een USB aansluiting voor DVD drive emulation.
Gelukkig heeft elke huismuts een devkit in huis voor X360. O wacht :)
FiXeR.nl schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 11:52:
Dat betreft de professional editie van VS, een een XNA editie met een limited licentie voor X360 (waar je normaal $99 voor dokt). Dat heb je natuurlijk niet echt nodig, de gratis C# express + XNAGS voldoet prima :)
Woy schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 11:50:
Ok maar bijvoorbeeld de performance counters kunnen juist erg interessant zijn. Je kunt natuurlijk je shaders ook wel op de PC debuggen/profilen en die dan op de XBOX gebruiken.
XNA is gericht op beginners/hobbyisten. Als die al shaders schrijven (als in, niet copy/pasten van het internet) denk ik niet dat ze ze profilen.

Ontopic:
Ik heb XNA alleen gebruikt voor de PC, en het werkt best lekker voor simpelere games waar je geen maximale performance uit een apparaat hoeft te halen.
C# limiteert je enigzins in CPU performance door overhead en slechtere native code generatie (JIT) dan een C++ optimizing compiler, maar de hobbyist gaat toch niet zulk intensieve code schrijven (over het algemeen, en dan sluit ik even "slechte" code uit)

Het grote voordeel van XNA, de geintegreerde toolchain!
Drag&drop een .fbx file (maya en 3dsmax kunnen er mee overweg, het is een autodesk formaat), je drukt op F5, en het werkt :)

Vergelijk met gelimiteerde feature set converters die je bij gamemaker en A7 gamestudio etc meekrijgt :)
Daarnaast is er een prima community die plugins voor de resource compiler kan maken (animatie etc).

Andere voordelen:
- C#, toch iets gebruikersvriendelijker en vergevender dan C++ of 1 of andere scripttaal om in te coden
- Ingebakken modulaire architectuur (copy/paste coding voor beginners :P)
- Er zijn kwalitatief hoogwaardige en begrijpelijke tutorials voor beginners

Tsja, persoonlijk gebruik ik andere dingen, maar ik ben dan ook niet een beginner. Ik ben ook beginner geweest, en als ik vergelijk waar ik toen mee begon (VB & DDraw) met XNA... Instappen was nog nooit zo eenvoudig tbh :)

[Voor 8% gewijzigd door MLM op 25-03-2009 12:26]

-niks-

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

MLM schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 12:22:
[...]

Gelukkig heeft elke huismuts een devkit in huis voor X360. O wacht :)
Lees je überhaupt wel wat ik zeg :?
.edit: laat ik het meteen maar duidelijk maken om verdere posts erover voor te zijn: er is dus geen speciale hardware nodig om te kunnen debuggen op een Xbox 360. Gelukkig heeft elke huismuts dus geen devkit nodig, alleen debugging software op de Xbox, en die komt met de .Net VM. Capiche?

[Voor 41% gewijzigd door .oisyn op 25-03-2009 12:42]

• MLM

MLM

aka Zolo

.oisyn schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 12:29:
[...]

Lees je überhaupt wel wat ik zeg :?
.edit: laat ik het meteen maar duidelijk maken om verdere posts erover voor te zijn: er is dus geen speciale hardware nodig om te kunnen debuggen op een Xbox 360. Capiche?
Je hebt de XDK BIOS nodig, en die zit bij de XDK, die niet iedere huismuts heeft de developer license daarvoor. Beter zo? Het effect is hetzelfde.

Devkit impliceert niet hardware, tis gewoon de DK aan het eind van bijvoorbeeld SDK (waar de S niet voor hardware staat zeg maar)

[Voor 8% gewijzigd door MLM op 25-03-2009 12:48]

-niks-

• StephanL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-01 12:15
Microsoft heeft eerder Caligari overgenomen. Bekend van de 3D modeling programma Truespace. Nu hebben ze de laatste versie van True Space 7.6 gratis ter download beschikbaar gesteld. Voor 7.6 is de exporter van .X files onder handen genomen zodat er nog een betere integratie is met XNA en Virtual Earth van Microsoft.

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

MLM schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 12:46:
[...]

Je hebt de XDK BIOS nodig, en die zit bij de XDK, die niet iedere huismuts heeft de developer license daarvoor. Beter zo? Het effect is hetzelfde.
Aaargh, zucht. Nee, je kunt idd geen native code runnen op een retail Xbox 360. Maar daar ging het toch ook niet om? Het gaat over XNA. En dat kun je gewoon wél debuggen op een retail Xbox, omdat de .Net VM die elke simpele ziel op z'n retail Xbox kan installeren met debugging features komt. Ik ontken niet wat jij zegt, maar wat jij zegt is hier compleet buiten context.

Even een herhaling, speciaal voor jou:
- topic gaat over XNA -
Woy: ontwikkelen beter op de PC, want dan kun je debuggen
.oisyn: kun je niet remote debuggen? Dat vind ik persoonlijk fijner
Woy: geen idee, maar jullie hebben devkits, dus meer mogelijkheden
.oisyn: debugging mogelijkheden zitten voornamelijk in de software, dus als je een .Net VM installeert kunnen daar best debugging features in zitten, daar heb je geen speciale hardware voor nodig. Ter info, de devkit hardware verschilt alleen in X, Y en Z.
MLM: ja en elke huismuts heeft zeker een devkit thuis staan.

Snap je nu de absurditeit van je eigen opmerking in de context van deze topic?
Devkit impliceert niet hardware, tis gewoon de DK aan het eind van bijvoorbeeld SDK (waar de S niet voor hardware staat zeg maar)
Strict genomen wel, maar in de volksmond en op de werkvloer is een devkit een speciale variant van de Xbox 360 console voor developers, en is de XDK de software die erbij hoort (tools, libraries, docs)

[Voor 63% gewijzigd door .oisyn op 25-03-2009 13:21]

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
MLM schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 12:22:
[...]
XNA is gericht op beginners/hobbyisten. Als die al shaders schrijven (als in, niet copy/pasten van het internet) denk ik niet dat ze ze profilen.
Profilen hoeft natuurlijk niet alleen voor de experts te zijn die ook het laatste beetje performance uit de hardware willen halen.

Ook als je een simpele game maakt die soms niet helemaal vloeiend loopt, kun je door te profilen makkelijk zien waar de bottlenecks zitten.

Ik ben op game/graphics-gebied ook gewoon een hobbyist, maar ik ben juist veel aan het spelen met shaders, en zo denk ik nog een hoop mensen met mij. Juist door te snappen wat de bottlenecks zijn kan ik die een stuk leuker maken.

• roy-t
.oisyn schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 11:50:
[...]

De naam XNA komt van Cross(<- X) platform/Xbox/DirectX Next-gen Architecture
Doh ik zou toch zweren dat er in een van de presentaties iets over DNA werd gemompeld!

Verder over debugging: je hebt inderdaad helemaal niets nodig. Je installeert legaal je XNA framework op je xbox360 en je krijgt gewoon debug output in het output window van Visual Studio (Express). Je kunt zelfs netjes breakpoints e.d. gebruiken en door je code heen stappen.

@ MLM specifiek, hoewel het 100% waar is dat XNA niet gebruikt wordt voor 'echte' titels en dat het nog geen perfect alternatief is voor keihard geoptimaliseerd C++. (Zoals oa Oisyn waarschijnlijk kan beamen) (enige tweaker waarvan ik weet dat hij proffesionele ervaring heeft met game development).

Denk ik dat je C#/XNA toch nog wat te simpel ziet. Er wordt toch echt wel wat meer gedaan dan een beetje shaders en code heen en weer kopiëeren. Ook is het niet zo dat je zomaar al je modellen vanuit Max in XNA kan zetten. Zodra je wilt dat er wat beweegt of uberhaupt wilt dat er wat speciaals kan met je modellen zul je je eigen content-importers moeten schrijven (een interessant maar niet triviaal proces). XNA kun je het beste zien als een extra set libs met wat helper functies en wat functies om er voor te zorgen dat je directX kunt aanspreken op Win/X360). Het is een prachtig framework, maar helemaal voor Windows developers zijn de mogelijkheden net zo rijk als dat je C++ zou gebruiken. (Op wat low-level unmanaged DirectX calls en wat snelheids verschil na).

Het is geen simpel kinder tooltje drag en drop copy paste en hoppa je hebt een game :).

(Dit allemaal nog even ter verduidelijking, om de juiste mensen aan te trekken (veel hobbyisten laten het nu links liggen omdat ze denken dat ze erg gelimiteerd worden, terwijl juist veel andere hobbyisten aangetrokken worden die daarna verdrinken in het programmeren omdat ze uberhaupt nooit verder gekomen zijn dan OO-HelloWorld)

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

roy-t schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 13:25:
[...]

Doh ik zou toch zweren dat er in een van de presentaties iets over DNA werd gemompeld!
't Is ook niet een afkorting als zodanig, en ze doen er zelf ook nogal vaag over. In de XNA faq staat weer dat het XNA's Not Acronymed is, maar dat is er later bijverzonnen. Wellicht is dat met DNA ook zo gegaan :)
@ MLM specifiek, hoewel het 100% waar is dat XNA niet gebruikt wordt voor 'echte' titels en dat het nog geen perfect alternatief is voor keihard geoptimaliseerd C++. (Zoals oa Oisyn waarschijnlijk kan beamen)
Geen idee, ik heb dan weer geen ervaring met XNA. Maar ik denk idd niet dat het handgeoptimaliseerde C++ code kan beaten. Overigens weet ik wel dat je met XNA niet alle features van de Xenos (de GPU in de Xbox 360) aan kunt spreken, wat dan op zich wel weer jammer is :).

• DNA_Saint

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

Je moet om jouw eigen XNA project op de xbox te krijgen een Gold Live account hebben.
Daarna is het heel simpel via visual studio te syncen met 1 druk op de knop.

Huub Huub Barbatruc!

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Je hoeft dus niet per se een Gold account te hebben. Wel een license a $99 per jaar. Kan het ook met Gold? Dan is dat de helft goedkoper :)
Q: How much does XNA Game Studio cost? Is there a difference between Windows and Xbox 360 development?
A: Visual C# 2005 Express, the XNA Game Studio tools and runtime environment for Windows are all FREE. To develop, debug and/or play games on the Xbox 360, however, you must have an XNA Creators Club subscription purchased directly from the Xbox Live Marketplace. Two subscription options are available: $99 per year or $49 per four months.

[Voor 64% gewijzigd door .oisyn op 25-03-2009 13:52]

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
.oisyn schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 13:31:
[...]
Geen idee, ik heb dan weer geen ervaring met XNA. Maar ik denk idd niet dat het handgeoptimaliseerde C++ code kan beaten. Overigens weet ik wel dat je met XNA niet alle features van de Xenos (de GPU in de Xbox 360) aan kunt spreken, wat dan op zich wel weer jammer is :).
Nee je zult er idd geen geoptimaliseerde C++ code mee kunnen verslaan. Het performance verschil heeft dezelfde grondslag als het normale verschil tussen C++ en .NET op de PC.

Voor de Xbox heb je idd iets meer beperkingen, je kunt niet alle hardware aanspreken, en ook niet het complete .NET framework is beschikbaar op de Xbox. Wat exact de beperkingen zijn weet ik overigens niet.

• DNA_Saint

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

.oisyn schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 13:51:
Je hoeft dus niet per se een Gold account te hebben. Wel een license a $99 per jaar. Kan het ook met Gold? Dan is dat de helft goedkoper :)

[...]
sorry, we hadden een gold, maar je hoeft maar een silver account te hebben:
http://blogs.msdn.com/xna...nd-live-requirements.aspx
Weet niet wat het verschil is tussen die van mij en die van jou.
Maar volgens mij heb je met die license meer functies ofzo.

[Voor 12% gewijzigd door DNA_Saint op 25-03-2009 15:01]

Huub Huub Barbatruc!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
DNA_Saint schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 14:59:
[...]
sorry, we hadden een gold, maar je hoeft maar een silver account te hebben:
http://blogs.msdn.com/xna...nd-live-requirements.aspx
Weet niet wat het verschil is tussen die van mij en die van jou.
Maar volgens mij heb je met die license meer functies ofzo.
In de link die je aanhaalt staat ook dat je een XNA Creators Club Membership moet hebben om games naar je Xbox te kunnen downloaden.

Over de performance op de Xbox vond ik nog een leuke presentatie http://www.microsoft.com/...E044F7E3BB&displaylang=en

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Aha, je hebt een Gold nodig om gebruik te maken van het Live netwerk (multiplayer). Logisch op zich, dat geldt voor normale games ook.

• DNA_Saint

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

Woy schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 15:05:
[...]

In de link die je aanhaalt staat ook dat je een XNA Creators Club Membership moet hebben om games naar je Xbox te kunnen downloaden.

Over de performance op de Xbox vond ik nog een leuke presentatie http://www.microsoft.com/...E044F7E3BB&displaylang=en
hhmm...misschien had mijn opleiding het toch gewoon allemaal al betaald :p

Maar het is echt rete gaaf om te doen en geeft zo'n kick als je ineens jouw gemaakte "iets" in de xbox menu ziet en het dan starten en ermee kan spelen.
echt wow!

hebben jullie trouwens ook al de demo spel gespeeld? De race game...die is echt gaaf gemaakt!

Huub Huub Barbatruc!

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Nóg leuker is het als je je game gewoon in de winkel kunt kopen en dat je naam in het boekje staat O-) :+

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-01 19:45
Ook maar eens XNA gedownload. Was ik net bezig met een eigen probeerseltje zonder XNA, kan ik opnieuw beginnen :P
.oisyn schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 15:32:
Nóg leuker is het als je je game gewoon in de winkel kunt kopen en dat je naam in het boekje staat O-) :+
We zullen zien of .oisyn in het boekje van Deus Ex 3 staat :P

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Het lijkt me wel wat om wat te hobbyen. Ik ben een aantal jaren geleden bezig geweest met DirectX 8, en hier zou wel iets voor school in kunnen zitten, misschien wel een afstudeeropdracht.

Als ik die 99 dollar betaal heb ik een jaar, dus eerst maar even een half jaartje oefenen op de PC, en vervolgens activeren en porten naar Xbox... is het zo "makkelijk"?

I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
CodeCaster schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 19:29:
Het lijkt me wel wat om wat te hobbyen. Ik ben een aantal jaren geleden bezig geweest met DirectX 8, en hier zou wel iets voor school in kunnen zitten, misschien wel een afstudeeropdracht.

Als ik die 99 dollar betaal heb ik een jaar, dus eerst maar even een half jaartje oefenen op de PC, en vervolgens activeren en porten naar Xbox... is het zo "makkelijk"?
Ja, mits je rekening houd met welke gedeeltes van het framework beschikbaar zijn op de Xbox. Je moet bijvoorbeeld geen gebruik gaan maken van de System.Net namespace.

Maar zolang je het "puur XNA" houd is het porten redelijk eenvoudig.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ok, klinkt goed :)

Als mijn hogeschool er nou eens tussen stond bij DreamSpark... ik zou eventueel aan een adres van ID College kunnen komen, maar ze hebben verkeerd geregistreerd... er wordt gemaild naar @studenten.idcollege.nl in plaats van @student... :P

I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• dutchminator
staat helaas ook geen enkele TU op dreamspark...

• Luqq
  • Laatst online: 08:00
RuG wel, maar die mailt maar mtest.rug.nl ipv student.rug.nl..ook leuk :)

• roy-t
Woy schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 14:16:
[...]

Nee je zult er idd geen geoptimaliseerde C++ code mee kunnen verslaan. Het performance verschil heeft dezelfde grondslag als het normale verschil tussen C++ en .NET op de PC.

Voor de Xbox heb je idd iets meer beperkingen, je kunt niet alle hardware aanspreken, en ook niet het complete .NET framework is beschikbaar op de Xbox. Wat exact de beperkingen zijn weet ik overigens niet.
Op de Xbox360 en de Zune draait het .Net compact framework. Tot nu toe heb ik geen last gehad hier kun je de verschillen vinden: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/2weec7k5.aspx

Verder kun je idd niet alle cores van de CPU gebruiken. (1core is gereserveerd voor het framework zelf) dus je kunt maar 2 cores gebruiken. Ook gebruiken je eigen functies niet de speciale fpu/deel van je cpu. (De voorgedefineerde functies wel).

Wat ik helemaal vergeten was trouwens is dat je ook games voor de Zune kunt ontwikkelen. Helaas is dat voor ons Europeanen niet interessant, maar er zijn al een paar leuke games gespot. En qua 2D draait het best aardig.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
roy-t schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 11:07:
[...]
Op de Xbox360 en de Zune draait het .Net compact framework. Tot nu toe heb ik geen last gehad hier kun je de verschillen vinden: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/2weec7k5.aspx
Volgens mij draait er een aangepaste versie van het compact framework op. Dus het is niet helemaal te vergelijken.
Verder kun je idd niet alle cores van de CPU gebruiken. (1core is gereserveerd voor het framework zelf) dus je kunt maar 2 cores gebruiken. Ook gebruiken je eigen functies niet de speciale fpu/deel van je cpu. (De voorgedefineerde functies wel).
Je kunt wel degelijk alle cores gebruiken. Er zijn op de Xbox 3 cores, en op alle cores draaien 2 threads ( Hyperthreading ). Thread 0 op Core 0 en 1 zijn gereserveerd voor het framework. Je main game thread draait op Thread 1 van Core 0.

Thread 1 van Core 1 en Thread 0 en 1 van Core 2 kun je zelf gebruiken. Dus van de 6 beschikbare Threads kun je er 4 zelf gebruiken.

Voor meer detail over de performance kun je kijken naar de presentatie waar ik de vorige pagina een linkje naar poste.

• roy-t
Woy schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 11:12:
[...]

Volgens mij draait er een aangepaste versie van het compact framework op. Dus het is niet helemaal te vergelijken.

[...]

Je kunt wel degelijk alle cores gebruiken. Er zijn op de Xbox 3 cores, en op alle cores draaien 2 threads ( Hyperthreading ). Thread 0 op Core 0 en 1 zijn gereserveerd voor het framework. Je main game thread draait op Thread 1 van Core 0.

Thread 1 van Core 1 en Thread 0 en 1 van Core 2 kun je zelf gebruiken. Dus van de 6 beschikbare Threads kun je er 4 zelf gebruiken.

Voor meer detail over de performance kun je kijken naar de presentatie waar ik de vorige pagina een linkje naar poste.
Ok misschien was ik te kort door de bocht, maar effectief 1 van de cores niet dus :). (Hoewel voor snelheids consideraties dit wel een belangrijk detail is natuurlijk!)

Verder wist ik niet dat het niet het standaard compact framework was meer info: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/bb198211.aspx

Anoniem: 107960

dutchminator schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 23:01:
TU Delft kan via surfspot aan een dreamspark licentie komen :)

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Woy schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 11:12:
Er zijn op de Xbox 3 cores, en op alle cores draaien 2 threads ( Hyperthreading ).
Hyperthreading is een Intel naam, SMT (simultaneous multithreading) is de generieke term ;)

• dutchminator
dutchminator schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 23:01:
Om even hierop terug te komen, ik heb gevonden dat voor de Informatica en Wiskunde studenten aan de TU/e die hierin geïnteresseerd zouden zijn, XNA Game Studio 3.0 en alle versies van Visual Studio 2008 ook gratis binnen te hengelen zijn op MSDNAA, zie GEWIS website voor meer info hierover.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Lees even verder in het topic, die twee programma's zijn voor iedereen gratis te downloaden. :)

• Devilly
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
CodeCaster schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 08:59:
Lees even verder in het topic, die twee programma's zijn voor iedereen gratis te downloaden. :)
De Professional editie niet, als ik me niet vergis, maar die is ook gratis via MSDNAA te downloaden.

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Maar als thuishobbyist heb je absoluut niets aan de professional versie, je kan perfect alles met de Express versie.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Boeboe schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 10:47:
Maar als thuishobbyist heb je absoluut niets aan de professional versie, je kan perfect alles met de Express versie.
Het enige grote nadeel van de express versies is dat je geen plug-ins kunt draaien. Zelf gebruik ik altijd Resharper en die kan niet in de express versie. Of hebben ze dat in de express van 2008 aangepast

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Woy schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 11:05:
[...]

Het enige grote nadeel van de express versies is dat je geen plug-ins kunt draaien. Zelf gebruik ik altijd Resharper en die kan niet in de express versie. Of hebben ze dat in de express van 2008 aangepast
Nope, dat is nog steeds zo, MS zegt zelf "hobbyisten hebben dat toch niet nodig". "Professionele gebruikers" staat het uiteraard vrij om een Visual Studio Pro via MSDN (lees: via de baas) naar binnen te hengelen :p

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Jongens!

De inschrijvingen voor DreamBuildPlay 2010 zijn van start gegaan, en je kunt je tot 19 januari 2010 inschrijven. Dan krijg je een jaar lang trial membership!

Inschrijven kan hierrr. Je hebt nodig:
  • Een Xbox 360
  • Een Live (Silver of Gold) Gamertag
  • XNA Game Studio
  • XNA Creators Club Membership
Na het inschrijven voor DreamBuildPlay krijg je een code, waarmee je je Creators Club Membership kunt activeren. Je mag dan een jaar lang gratis games deployen naar je eigen Xbox 360, en winnaars van de contest mogen hun game in de Marketplace zetten.

:)

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Leuk :).
Ik ben ook weer aan het hobbyen, alleen 't is geen XNA.. En ik denk ook niet dat ik het binnen een jaar af heb, als ik het ooit af krijg. En dan heb ik ook alleen maar suffe programmer art :+

• roy-t
Ah ik ben bezig met een space rts-je met bewegende planeten, ik had alleen verwacht dat DBP dit jaar weer in de zomer zou zijn en niet zo vroeg. Ik heb pas een beginnetje dus ik denk niet dat ik wat kan submitten dit jaar.

(En net als .oisyn zit ik met programmer art :P ).

Edit: wat vinden jullie trouwens van de geweldige mannen geur actie rond dbp? :P

[Voor 9% gewijzigd door roy-t op 11-12-2009 09:51]

• Gorion3
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-01 08:26

Gorion3

ABC++

Ik heb ook een project lopen voor DBP. Helaas nog geen video's maar we zijn er al een paar weken meebezig en het spel is redelijk ver gevorderd :) Alleen nog wat problemen met het altijd leuke physics gedeelte van het spel.
Dat Old Spice gedoe vind ik super lame :P (en zo'n beetje iedereen in het XNA irc channel ;))

Awesomenauts! Swords & Soldiers

• NC83
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-01 17:52
Programmer art kun je soms over heen komen door goeie textures te zoeken met Google of Turbo Squid al moet je voor Turbo Squid vaak betalen.

Side note:
Als je de premium licentie neemt krijg je ook PIX voor de Xbox 360.

ex-FE Programmer: CMR:DiRT2,DiRT 3, DiRT Showdown, GRID 2, Mad Max

• roy-t
Gorion3 schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 21:27:
Ik heb ook een project lopen voor DBP. Helaas nog geen video's maar we zijn er al een paar weken meebezig en het spel is redelijk ver gevorderd :) Alleen nog wat problemen met het altijd leuke physics gedeelte van het spel.
Dat Old Spice gedoe vind ik super lame :P (en zo'n beetje iedereen in het XNA irc channel ;))
True, vooral Epsi die nu elke 3 regels "ALL SPICE" roept :P. Achja ik snap ook echt niet wat all spice nu te zoeken heeft op de dbp? Het prijzengeld is wel hoog.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee