Hallo tweakers,
Ik heb een laptop die vlak na het booten van XP uit zichzelf uit gaat
Onder XP gebeurd dit na 1.54 minuten geklokt.
Het gaat om een Compaq Pressario R3000 met AMD Athlon xp Mobile proc.
Dit is gebeurd nadat de laptop een kleine val op de bank had meegemaakt. Daarvoor werkte hij perfect.
Ik heb ook (dualboot opstelling) Mandriva geboot en die kon mij, in tegenstelling tot XP, mij de volgende mededeling geven voordat hij zich netjes afsloot: CPU critical temperature reached (89 graden).
CPU koelblok voelt wel warm, maar niet kokend heet aan.
Goed, CPU wordt dus te warm en laptop zegt
Ik heb het volgende gedaan (niet chronologische lijst):
1) Tweakers forum doorzocht, 1 topic over mjin laptop specifiek maar geen concreet antwoord.
2) Accu is vol en XP geeft aan dat hij op het netstroom zit. Mandriva geeft dat ook aan.
3) Fan schoongemaakt inclusief koelelement (maar er zat bijna geen stof op, maar om uit te sluiten)
4) CPU uit voetje gehaald en erin gedaan (beetje
actie maarja, wanhopig)
5) FAN gecontroleerd op werking, draait prima mee en er komt genoeg koude lucht vanaf richting koelelement die weer in verbinding staat met koelelement CPU. Check met direct zicht op fan. Lijkt ook niet kapot qua bladstructuur en maakt ook geen lawaai (lagers).
6) Stroomstekker FAN los gehad en weer erop.
7) Een tower ventilator (normaal voor de warme zomers) rechtstreekt op fan, HD, koelelementen en CPU gezet (standje 3 max). Hierdoor lijkt hij het langer vol te houden, maar uiteindelijk geeft de laptop toch de geest
Tooltje HWmonitor 1.13 (van de meuktracker) meegedraait, samen met taakbeher voor CPU belasting en temp. Zonder towerfan valt hij na een paar minten rarren (100% cpu) uit. Dit terwijl HWmonitor 42 graden aangeeft en Mandriva het over een CPU temp critial van 89 graden had
Mijn vermoeden is dat de laptop gestorven is door de kleine val op de bank....
Maar als jullie nog tips hebben, dan hoor ik ze graag.
Alvast bedankt tweakers
Ik heb een laptop die vlak na het booten van XP uit zichzelf uit gaat
Onder XP gebeurd dit na 1.54 minuten geklokt.
Het gaat om een Compaq Pressario R3000 met AMD Athlon xp Mobile proc.
Dit is gebeurd nadat de laptop een kleine val op de bank had meegemaakt. Daarvoor werkte hij perfect.
Ik heb ook (dualboot opstelling) Mandriva geboot en die kon mij, in tegenstelling tot XP, mij de volgende mededeling geven voordat hij zich netjes afsloot: CPU critical temperature reached (89 graden).
CPU koelblok voelt wel warm, maar niet kokend heet aan.
Goed, CPU wordt dus te warm en laptop zegt
Ik heb het volgende gedaan (niet chronologische lijst):
1) Tweakers forum doorzocht, 1 topic over mjin laptop specifiek maar geen concreet antwoord.
2) Accu is vol en XP geeft aan dat hij op het netstroom zit. Mandriva geeft dat ook aan.
3) Fan schoongemaakt inclusief koelelement (maar er zat bijna geen stof op, maar om uit te sluiten)
4) CPU uit voetje gehaald en erin gedaan (beetje
5) FAN gecontroleerd op werking, draait prima mee en er komt genoeg koude lucht vanaf richting koelelement die weer in verbinding staat met koelelement CPU. Check met direct zicht op fan. Lijkt ook niet kapot qua bladstructuur en maakt ook geen lawaai (lagers).
6) Stroomstekker FAN los gehad en weer erop.
7) Een tower ventilator (normaal voor de warme zomers) rechtstreekt op fan, HD, koelelementen en CPU gezet (standje 3 max). Hierdoor lijkt hij het langer vol te houden, maar uiteindelijk geeft de laptop toch de geest
Mijn vermoeden is dat de laptop gestorven is door de kleine val op de bank....
Maar als jullie nog tips hebben, dan hoor ik ze graag.
Alvast bedankt tweakers
[ Voor 1% gewijzigd door Al Capino op 24-03-2009 20:32 . Reden: Extra laptop info ]