Compaq R3000 valt uit na kleine val. Hitte?

Pagina: 1
Acties:

• Al Capino
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
Hallo tweakers,

Ik heb een laptop die vlak na het booten van XP uit zichzelf uit gaat :/
Onder XP gebeurd dit na 1.54 minuten geklokt.

Het gaat om een Compaq Pressario R3000 met AMD Athlon xp Mobile proc.
Dit is gebeurd nadat de laptop een kleine val op de bank had meegemaakt. Daarvoor werkte hij perfect.
Ik heb ook (dualboot opstelling) Mandriva geboot en die kon mij, in tegenstelling tot XP, mij de volgende mededeling geven voordat hij zich netjes afsloot: CPU critical temperature reached (89 graden).
CPU koelblok voelt wel warm, maar niet kokend heet aan.

Goed, CPU wordt dus te warm en laptop zegt :w

Ik heb het volgende gedaan (niet chronologische lijst):
1) Tweakers forum doorzocht, 1 topic over mjin laptop specifiek maar geen concreet antwoord.
2) Accu is vol en XP geeft aan dat hij op het netstroom zit. Mandriva geeft dat ook aan.
3) Fan schoongemaakt inclusief koelelement (maar er zat bijna geen stof op, maar om uit te sluiten)
4) CPU uit voetje gehaald en erin gedaan (beetje }:O actie maarja, wanhopig)
5) FAN gecontroleerd op werking, draait prima mee en er komt genoeg koude lucht vanaf richting koelelement die weer in verbinding staat met koelelement CPU. Check met direct zicht op fan. Lijkt ook niet kapot qua bladstructuur en maakt ook geen lawaai (lagers).
6) Stroomstekker FAN los gehad en weer erop.
7) Een tower ventilator (normaal voor de warme zomers) rechtstreekt op fan, HD, koelelementen en CPU gezet (standje 3 max). Hierdoor lijkt hij het langer vol te houden, maar uiteindelijk geeft de laptop toch de geest :'(
8) Tooltje HWmonitor 1.13 (van de meuktracker) meegedraait, samen met taakbeher voor CPU belasting en temp. Zonder towerfan valt hij na een paar minten rarren (100% cpu) uit. Dit terwijl HWmonitor 42 graden aangeeft en Mandriva het over een CPU temp critial van 89 graden had :')

Mijn vermoeden is dat de laptop gestorven is door de kleine val op de bank.... ;(
Maar als jullie nog tips hebben, dan hoor ik ze graag.

Alvast bedankt tweakers d:)b

[ Voor 1% gewijzigd door Al Capino op 24-03-2009 20:32 . Reden: Extra laptop info ]

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:15
Al Capino schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 20:30:
4) CPU uit voetje gehaald en erin gedaan (beetje }:O actie maarja, wanhopig)
als ik dit lees, ga ik er van uit dat je de CPU uit de socket hebt gehaald. heb je toen nieuwe koelpasta aangebracht? dit moet! altijd als je je CPU loshaalt.

• Al Capino
Klopt. Alleen na die val ging het dus mis. Dit was nog voordat ik de CPU eruit haalde.
Dit kan het dus niet zijn, maar ik kan dit proberen als niets meer helpt..... Wel bedankt

Mochten er meer tips zijn of dat je denkt: Dit is kansloos, dan hoor ik het graag.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:01
Inderdaad koelpasta checken.

En zit de koeler wel strak genoeg aangedraaid/geklikt etc? Anders maakt hij geen goed contact en dan krijgt je processor het benauwd.

• Al Capino
Ik heb de hele CPU er nooit af gehad voor de val. Daarna sloot hij zich snel af. Ik heb ze goed strak, maar niet met forse kracht aangedraait. Die zit goed vast.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Al Capino schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 22:22:
Ik heb de hele CPU er nooit af gehad voor de val. Daarna sloot hij zich snel af. Ik heb ze goed strak, maar niet met forse kracht aangedraait. Die zit goed vast.
De schroefgaten waar je koelplaat op zit zouden door de val verbogen kunnen zijn, waardoor de koelplaat niet meer (voldoende) op de CPU-core drukt.

Ik denk dat je dat na zou moeten kunnen gaan door koelplaat en core weer even te poetsen en er een lang, smal strookje papier onder te leggen, tussen de core en de koelplaat. Met de schroeven aangedraait moet dat muurvast zitten. Als je het er tussenuit kunt trekken is dat zeker het probleem.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Al Capino
Burne, ik heb je tip even toegepast. Het papiertje bleef strak op zijn plaats. Er was wel erg weinig ruimte over aan weerskanten voor het papiertje, maar het is gelukt ;)
Ook heb ik de ventilator meer dan een uur laten blazen op koelelement en proc.
Ik kon daarna (met max. 50% CPU belasting volgens taskbar) nog mijn files over mijn netwerk backup'en zonder dat de laptop eruit klapte. Dit zonder de bodemplaat van laptop en niets ervoor geplaatst.
Sync plan ligt klaar, maar moet nog :Y)

Wat mij wel op viel is dat er bar weinig koelpasta op de proc. kern en koelelement zat.
Tevens leek de koelkasta op opgedroogde verf. Ik heb zowel het koelelement als de proc. van de resten koelpasta ontdaan en dan ga ik morgen (of beter gezegd: straks :P ) koelpasta halen en opnieuw insmeren.
Bedankt voor je tip! En de rest ook _/-\o_ Ik houd jullie op de hoogte of het gelukt is of niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Al Capino op 25-03-2009 02:05 . Reden: Extra info ]

• Al Capino
Ik heb coolermaster koelpasta er dunnetjes op gesmeerd en na 3,5 uur nonostop rarren met bijna continue 100% CPU belasting blijft hij stabiel :)
Het is wel erg vreemd dat na een val een CPU temp probleem optreed en bij toeval ontdek dat er wel erg weinig koelpasta op de CPU zit.

Heren, ik wil jullie hartelijk bedanken voor de tips _/-\o_ jullie zijn d:)b
Probleem opgelost ;)

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-12-2025
Al Capino schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 19:09:
Ik heb coolermaster koelpasta er dunnetjes op gesmeerd en na 3,5 uur nonostop rarren met bijna continue 100% CPU belasting blijft hij stabiel :)
Het is wel erg vreemd dat na een val een CPU temp probleem optreed en bij toeval ontdek dat er wel erg weinig koelpasta op de CPU zit.

Heren, ik wil jullie hartelijk bedanken voor de tips _/-\o_ jullie zijn d:)b
Probleem opgelost ;)
Vaak dat er erg weinig koelpasta tussen zit, ik had het met m'n Fujitsu Siemens Amilo A1640 ook.
Nadat ik de oude koelpasta had verwijderd, en ik de nieuwe koelpasta had aangebracht, zat de temperatuur 10°C lager :)

Ook mogen de schroefjes niet muurvast zitten, want dan staat bij m'n Amilo de koelplaat bol, en koelt hij juist minder goed...

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Pagina: 1