Pc boot niet met 2de Raid array aangesloten

Pagina: 1
Acties:

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:45
Het probleem zit dus zo: tot deze ochtend kon ik mijn pc gewoon opstarten en doen maar nu krijg ik mijn pc niet meer opgestard.

Ik heb 2 raid arrays:
2*250Gb Seagate in raid 0 als boot.
4*500Gb Seagate in raid 5 voor al mijn data.
(gewoon via het moederbord niet via raid kaart(Abit ix-38QuadGT)

Bij het opstarten van de pc met alle schijven aangesloten krijg ik dus te zien dat de raid0 array helemaal in orde is maar bij de raid 5 array staat verify.
En zo boot de PC dus NIET!
Maar koppel ik alle 4 de 500Gb van de raid 5 los dan start mijn pc gewoon door.

Maar nu ben ik al mijn data dus kwijt na wat gezocht te hebben hier op tweakers en google kwam ik wel op gewoone setups met 2 schijven niet in raid waar de pc niet wou booten met 2de hdd en daar word dan gezegd dat de 2de hdd gewoon stuk is.

Maar dit zou toch niet zomaar mogen gebeuren in een raid array (heb ik namelijk genomen om mijn gegevens niet kwijt te zijn.

Hopelijk heeft iemand een oplossing voor mij.

Edit 1 : Heb geprobeerd om 1 schijf los te koppelen in de hoop te kunnen rebuilden maar er blijft verify staan en nog steeds niet mogelijk om te booten

Edit 2: Ook geprobeerd om met een windows xp cd een repair uit te voeren maar dit lukt niet. Ik ga dit nu nog maal proberen aangezien dit bij deze http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-246675_14_0.html ook gelukt is.

Edit 3: Bovenstaande nog is geprobeerd maar nu krijg ik zelf een BSOD
(setupdd.sys - address f740efea base at f73ed000, Datestamp 48025277)

Edit 4: vergeten te melden bij opstarten van windows en f8 in duween en proberen te kiezen voor veilige modus werkt niet netzomin als de andere mogelijkheden.

Edit 5: Net nog is probeeren te booten met xp cd maar na het ingeven van de driver fia f6 en floppy krijg ik een zwart scherm met een plat streepje in de linkerbovenhoek dat flikkert dit is nu al 5 minuten zo.

[ Voor 31% gewijzigd door Nock372 op 24-03-2009 21:06 ]

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:53
Waar blijft je PC precies hangen in het bootproces? Blijft deze staan bij het weergeven van de array's?

Het lijkt me in ieder geval slim om een pariteitscontrole te draaien van je RAID-5 array. Hopelijk kan dat via het BIOS van je ICHR.

• Nock372
Fauna schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 21:56:
Waar blijft je PC precies hangen in het bootproces? Blijft deze staan bij het weergeven van de array's?

Het lijkt me in ieder geval slim om een pariteitscontrole te draaien van je RAID-5 array. Hopelijk kan dat via het BIOS van je ICHR.
Bij booten met alle arays aangesloten blijft hij constant bewegen bij het xp logo dus dat balkje (heb al eens 1uur zo laten staan)

In mijn bios heb ik totaal geen opties over niets wat raid betreft ook schaduwkopies kan ik niet uitschakelen aangezien dit nog wel eens zou kunnen helpen heb ik op internet gelezen.

Je hebt dit waarschijnelijk niet nodig maar hierbij nog een totaaltje van de specs:
abit ix 38quad gt
intel e8200 was overclocked maar dit was al paar maand zo nu terug op stock
nvidia 9500gt
en sata en een ata dvd rw

En de specs zijn al 1 maand het zelfde dus er is geen nieuwe hardware toegevoegd

[ Voor 3% gewijzigd door Nock372 op 24-03-2009 22:23 ]

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-02 05:28

nAffie

...

Hoe heb je de raid dan aangemaakt als je er niets over terug kan vinden?
RAIDbios van de controller die op je moederbord zit?
Of gaat het om een software raid die je in XP hebt aangemaakt?

meh.

• Nock372
nAffie schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 22:23:
Hoe heb je de raid dan aangemaakt als je er niets over terug kan vinden?
RAIDbios van de controller die op je moederbord zit?
Of gaat het om een software raid die je in XP hebt aangemaakt?
Ik kan in het bios van mijn computer gewoon instellen of het raid, ide of ahci moet zijn.
bij het opstarten van de pc heb ik ctrl +i gedrukt en daar kan ik dan de hardeschijven selecteren en kiezen in welke raid ik ze wou zetten maar ook geen recovery opties daar te vinden

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Is er niet ergens een handleiding die je vertelt wat die 'verify' melding betekent en wat er de gevolgen van zijn? Als de controller een kromme bit heeft gevonden en de array aan het nalopen is in een poging dat te corrigeren zou het misschien zo kunnen zijn dattie dat niet kan combineren met het starten van Windows van een ander array op dezelfde controller. Het is per slot geen dure high-end controller die onafhankelijk een heleboel kan. Pure speculatie maar ik wil maar zeggen dat je goede informatie nodig hebt om de situatie te kunnen interpreteren.

Kan de controller dat RAID-5 array checken zonder dat Windows loopt of heeft ie daar de CPU met een driver voor nodig? Ik weet het antwoord daarop niet maar wellicht kan de controller dat verify proces gewoon doorlopen als je hem de tijd geeft. Of betekent die melding misschien nou juist dat er een probleem is met het Windows/driver deel? Ik zou dus gewoon precies willen weten wat die melding betekent/allemaal kan betekenen.

Een axioma dat ik voor mezelf heb geformuleerd en dat m.i. nuttig is om je te realiseren is:

"De kwaliteit van besluiten die je neemt en acties die je gebaseerd daarop onderneemt kan alleen maar zo goed zijn als de kwaliteit van de informatie waar je die besluiten en acties op baseert."

Want "Garbage in... garbage out", en dat wil je dus vermijden. Dus zorg dat je dergelijke basisinformatie als bovengenoemd hebt voordat je besluit om dingen te doen die misschien meer kwaad dan goed doen.

8)

• Nock372
Ik denk dat ik nu wat meer heb. Ik heb nu geboot zonder die raid 5 array en eenmaal in windows heb ik die raid 5 array aangesloten. Nu ben ik via de intel matrix storage console de raid opnieuw aan het samenstellen. Binnen 1 uurtje weet ik of dit gelukt zal zijn of niet.
Maar om een antwoord te geven op de vraag boven me ik kan de raid niet overlopen zonder in windows zelf te zitten.

• Nock372
Tot nu toe werkt dit hij zit nu al bij 31% al gaf hij bij 30% wel een fout dat er een probleem is met het raid volume en dat de oorspronkelijke schijven geplaatst moeten worden maar dit zijn de oorspronkelijke schijven.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:53
Dan zou ik achterhalen welke disk dat de problemen geeft, testen met SeaTools en zo nodig als RMA opsturen.

• Nock372
allright, thx.
Moet ik die hem laten verder doen met samen stellen of anuleren? nu gaat het redelijk snel hij zit al bij 32%

• Nock372
Bedankt voor de hulp maar ik heb ze getest met seatools en er bleken 2 schijven stuk te zijn dus heb ik gewoon de array opnieuw gemaakt.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Een RAID-5 array kan slechts de uitval van 1 schijf opvangen. Bij 2 ben je je data kwijt. Maar 2 tegelijk is wel opvallend. Het zijn toch niet toevallig van die schijven met zieke firmware? Want dan kan Seagate je helpen de data te recoveren als dat nog kan als de schijven niet opnieuw geformatteerd zijn.

8)
Pagina: 1