Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras
The devil is in the details.
Als de PC jaren lang goed gedraait heeft, en nu kuren heeft dan moet je denk ik niet gaan kijken naar de koelpasta.. Dat spul is ervoor om de geleiding van het contactvlak tussen je CPU en je Cooler te verbeteren
Lees ook anders dit topic even door: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
[ Voor 6% gewijzigd door IJnte op 24-03-2009 19:56 ]
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Er staat dus nergens dat ie z'n computer wil gaan verkopen
[ Voor 10% gewijzigd door Hahn op 24-03-2009 19:54 ]
The devil is in the details.
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Zonder koelpasta heeft zelfs je koeler (dat aluminium/koper ding) geen zin. Maar je kunt het allicht proberen.
Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.
de cpu zal waarschijnlijk een graad of 10warmer worden als zonder, maar draaien doet het prima.
Nukezone FTW
dus mijn koeler heeft dan helemaal geen zin?pinockio schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 20:14:
Nee.
Zonder koelpasta heeft zelfs je koeler (dat aluminium/koper ding) geen zin. Maar je kunt het allicht proberen.
Nogmaals bedankt voor de reacties, ik denk dat ik dan maar twee dagen afwacht...
Maar omdat je koeler en je CPU niet 100% vlak zijn krijg je "hot spots" op je CPU zonder koelpasta. En dat is funest voor de levensduur. Maar bij een CPU met heatspreader is het risico wat kleiner.
Eigenlijk zou de eerste vraag moeten zijn:
- Is het een Intel P4, Core2Duo of quad? Of een AMD vanaf de K8? Zo nee, dan heb je geen heatspreader, en kan je core zo opfikken.
Verder: geef eens wat meer info over je systeem. Bijv: ben je aan het overclocken, welke processor en koeler heb je, etc.
Instabiliteit kan met van alles te maken hebben.
Waarom denk je dat het de koelpasta is? Als je sowieso slechte koeling hebt (slechte koeler, geen airflow in je kast etc.), helpt koelpasta niet.
[ Voor 39% gewijzigd door pinockio op 24-03-2009 20:32 ]
Als het blijkt dat het de koelpasta niet is open ik wel een nieuw topic
Tandpasta schijnt aardig te werken totdat het uitdroogt.
Maar goed, ik heb dit zelf nooit geprobeerd..kan dus ook een internet grap zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door Frag1le op 25-03-2009 15:30 ]
Verwijderd
Nadeel is is dat het erg snel uitdroogt. Als je een hedendaagse CPU hebt (Dus intel Core2Duo of een AMD 64) dan hoef je je geen zorgen te maken om permanente schade. Beide cpu's zijn beschermd tegen overhitting en vallen automatisch uit.
In tandpasta zit vocht. Dat droogt heel snel uitFrag1le schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 15:28:
Je zou voor die 5uur (witte)tandpasta kunnen gebruiken.
Tandpasta schijnt aardig te werken totdat het uitdroogt.
Maar goed, ik heb dit zelf nooit geprobeerd..kan dus ook een internet grap zijn.
Je CPU zou kunnen draaien. verwacht niet dat ie het lang uithoud. dit licht aan diverse factoren. wat je aan het doen bent. wat voor CPU het is. wat voor koeler je op je CPU schroef.
Bij de een houd de CPU het jaren vol. Bij de ander vaklt het systeem na een paar minuten uit.
A Soldiers manual and a pair of boots.
Als het tijdelijk is kan het volgens mij geen kwaad.
C2D E8400. Maar toen ik even ging overclocken daar mee. Werd het al snel 70 a 75 graden idle
Maar draaien doet hij wel. Ik had hem ongeveer 1 maand zonder koelpasta.
Ik heb zelf een jaar lang m'n athlon MP setup laten draaien zonder koelpaste op beide procs en dat ging zonder problemen.
Dit is dus pertinente onzin. Je koeler maakt contact, ook al heb je geen koelpasta, het contact is alleen niet optimaal. Maar denk je serieus dat een koelblok geen effect heeft als er niet ene dun laagje pasta tussenzit?pinockio schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 20:14:
Nee.
Verwijderd
Natuurlijk werkt zonder koelpasta je normale heatsink nog gewoon. Misschien ietsjes minder effectief maar het is dus echt niet zo dat dat ding gelijk geen zin meer heeft.pythagorasABC schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 20:26:
[...]
dus mijn koeler heeft dan helemaal geen zin?
Nogmaals bedankt voor de reacties, ik denk dat ik dan maar twee dagen afwacht...
Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.
'Idle' (met folding@home, msn en firefox op de achtergronds) wordt hij 35° en onder load achteraan de 50°.
Het kan dus perfect, tenzij je koeler of IHS heel bol/hol is.
Je kan het gewoon testen en meteen de BIOS in duiken. Dan bij PC Health oid de tempraturen in de gaten houden (idle zou hij, afhankelijk van de koeler, niet boven de 40° mogen uit komen).
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Heb ik ook wel eens gedaan. Werkt best goed als je even geen koelpasta hebt.Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 16:42:
Vroeger heb ik wel eens tandpasta op mijn CPU gesmeert. Dit werkt buitengewoon...
Verder kan je prima draaien zonder koelpasta. De temps zijn alleen iets hoger dan normaal omdat het contact minder goed is. Tenzij je echt een slechte IHS hebt is het geen enkel probleem. De temps zijn misschien 5 tot 10 graden hoger dan normaal.
Gewoon de temps even in de gaten houden. Mocht het te heet worden kan je altijd nog de CPU iets terug klokken. Dat het zonder koelpasta zeker niet goed gaat is echt dikke onzin.
Als ik even snel een setup moet testen, om te zien of er niets kapot is gebruik ik nooit koelpasta. Voor de 1 minuut even draaien om te kijken of het werkt is het geen enkel probleem. Als de temps verder goed blijven kan je er prima maanden mee draaien als het nodig is.
Koelpasta is gemaakt om het contact tussen CPU en koeler optimaal te maken. Het scheelt maar een paar graden als het niet gebruikt word.
De personen die zeggen dat het absoluut niet kan weten niet waar ze het over hebben.
[ Voor 29% gewijzigd door PilatuS op 25-03-2009 17:07 ]
Inderdaad, dit is vooral aan te raden op een intel platform.leuk_he schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 16:46:
Als je kunt underklokken/onder volten wordt je vermogen uiteraard kleiner en je risico dus ook.
Geen P4 775 / Core2 775 series? Beter probeer je het niet.
Underclock / volt de CPU voor wat extra zekerheid. Ik heb éénmaal een E6600 van 2,4 (9,5x266) naar 9,5x200 (1898mhz) gezet. Daarnaast stond SpeedStep aan, waardoor de CPU dus zelfs op iets van 1,2Ghz liep idle.
Coolermaster Hypter TX erop, geen pasta, en draaien.
Had daarnaast het voltage op -0.1V gezet (bord max). Het geheel liep rond de 50 graden maar was wel stabiel. Niet ideaal om te gaan gebruiken voor zeer intensieve taken, maar je kan er wel mee aan de slag...
Tandpasta had best intressant geweest om te proberen.
Dat kan natuurlijk altijd, maar het heeft 0,0 nut. Zilverpapier is volgens mij minder glad dan de core en koeler standaard al zijn. Dus je krijgt dan een minder goede overdracht, wat ten koste gaat van de koeling.libero schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 21:32:
kun je ook gewoon zilverpapier tussen je cpu en koeler doen ?
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Nee dat is geen goed idee.libero schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 21:32:
kun je ook gewoon zilverpapier tussen je cpu en koeler doen ?
Koelpasta is gemaakt van heel erg fijn spul. Wat het doet is de enorm kleine putjes opvullen tussen de CPU en koeler. Een koeler en CPU lijken volledig vlak, maar als je er naar gaat kijken met een microscoop zul je zien dat geen enkel oppervlak volledig vlak is. Overal zitten kleine putjes en bobbels in. Je zou zelfs kunnen zeggen dat onder een microscoop het net een berglandschap is.
En wat koelpasta doet is al die kleine oneffenheden opvullen zodat het contact tussen CPU en koeler optimaal is. Zonder koelpasta is het contact dus iets minder goed, maar nog steeds prima. Koelpasta zorgt er voor dat de warmteoverdracht tussen CPU en koeler optimaal is. Daarom is het aan te raden altijd te gebruiken, maar om even met de PC te draaien is het niet nodig.
Waarom sommige mensen zeggen, pak tandpasta, is omdat tandpasta ook heel fijn spul bevat wat alle oneffenheden opvult. De geleidende eingenschappen van tandpasta zijn bagger, maar het vult wel de oneffenheden op en zorgt dus voor een beter contact. Ik heb eens een paar maanden met tandpasta gedraait en het werkt wel beter dan geen koelpasta, maar koelpasta werkt wel veel beter. Voor 2 dagen zou ik gewoon even zonder koelpasta draaien.
[ Voor 28% gewijzigd door PilatuS op 25-03-2009 22:23 ]
Temps werden toen maximaal 50 graden.
Intussen probeert-ie op een papiertje uit te rekenen hoe groot de schuine zijde van een driehoek is /hk
Zijn we het erover eens? Het KAN wel, maar het is niet aan te raden.
Beste kansen van slagen: Intel 775 CPU, liefst een zuinig type
Slechtste kansen: AMD Athlon 1400 MHz
[ Voor 71% gewijzigd door pinockio op 25-03-2009 22:32 ]
ik dacht altijd dat zilverfolie juist uitstekend geleide, zilverfolie is flexibel en vormbaar. vandaar dat ik dacht dat het misschien ook prima dienst zou doen als koelpasta.Hooglander1 schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 21:48:
Plus dat aluminium (wat libero denk ik bedoelt) echt niet goed geleid, wat de warmte dus eerder tegenhoud dan door zal geven aan de koeler.
Gaat je PC dan niet naar pindasaus ruiken als je bijv. een zware game speelt?n0elite schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 22:24:
Je kan ook pindakaas en chocopasta gebruiken. Dit heb ik ook eens gedaan op een P4 2Ghz S478. Ik had toen geen normale koelpasta en probeerde pindakaas en chocolade pasta uit geleid super en droogt niet uit.
Temps werden toen maximaal 50 graden.
Je moet natuurlijk net zoals bij normale koelpasta erg weinig gebruiken. Een halve rijstkorrel is al voldoende, en dat kleine beetje ga je niet ruiken.Patriot schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 22:33:
[...]
Gaat je PC dan niet naar pindasaus ruiken als je bijv. een zware game speelt?
Inderdaad, na zilver en koper is aluminium - zeker heel dun aluminium - een heel goede geleider van warmte. Sterker nog, op veel koelers van o.a. Pentium III - processoren zat een laagje aluminiumfolie. Dat zou dus redelijk moeten werken in plaats van koelpasta. Nog steeds niet aan te raden, maar goed... ik zou zeggen, test het eens met een moderne cpu.libero schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 22:32:
[...]
ik dacht altijd dat zilverfolie juist uitstekend geleide, zilverfolie is flexibel en vormbaar. vandaar dat ik dacht dat het misschien ook prima dienst zou doen als koelpasta.
Natuurlijk ruik je die pindakaas wel, ook al is het een klein beetje.
Ik heb trouwens ooit eens de al ingedroogde koelpasta met een beetje terpentine zacht gemaakt, en deze uitgesmeerd op de nieuwe CPU. Ik had nl. geen koelpasta bij me. (Ik verving een E6300 door een Q6600) Deze laatste draait nu al een half jaar zonder problemen.
Misschien had ik dat ook kunnen zeggen, maar wie weet had men me dan voor gek verklaard.
[ Voor 24% gewijzigd door pinockio op 25-03-2009 22:38 ]
Nee, ben ik het niet mee eens.pinockio schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 22:28:
Het kan prima, en als die paar graden je niets uitmaken, dan is het prima aan te raden geen koelprut te gebruiken
Nouououou.... wat ik nogal eens tegenkom is dat een koeler toch niet 100% vlak aansluit op de CPU. En dan krijg je dus een heel klein laagje lucht tussen de koeler en de CPU aan één kant. Daar krijg je dan enorme warmteontwikkeling. Dan kan je sensor misschien wel bijv. 55 graden aangeven, maar aan die ene kant loopt de temperatuur flink op. In zo'n geval kun je dan nog beter die truuc van mij (zie hierboven) toepassen of - maar dat moet nog getest worden - aluminiumfolie.Terw_Dan schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 22:37:
[...]
Nee, ben ik het niet mee eens.
Het kan prima, en als die paar graden je niets uitmaken, dan is het prima aan te raden geen koelprut te gebruiken
[ Voor 8% gewijzigd door pinockio op 25-03-2009 22:40 ]
Het gaat bij koelpasta niet zozeer om geleiden, maar om het opvullen van de oneffenheden met goed geleidend materiaal. Als je tussen de CPU en koeler een plak diamant stopt schiet je daar nog niets mee op. (Diamant geleid nog veel beter dan koper en allu) Het gaat niet om wat het beste geleid maar om het contact tussen CPU en koeler zo groot mogelijk te maken, en dat wil je doen met spul dat zeer fijn is en goed geleid. Artic Silver koelpasta is van 90% zilver gemaakt, wat dus goed geleid. Maar nogmaals, het gaat bij koelpasta niet zozeer om geleiden.pinockio schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 22:36:
[...]
Inderdaad, na zilver en koper is aluminium - zeker heel dun aluminium - een heel goede geleider van warmte. Sterker nog, op veel koelers van o.a. Pentium III - processoren zat een laagje aluminiumfolie. Dat zou dus redelijk moeten werken in plaats van koelpasta. Nog steeds niet aan te raden, maar goed... ik zou zeggen, test het eens met een moderne cpu.
NOFI hoor.Nee.
Maar jij zegt op de vorige pagina het volgende. Ik denk niet dat het dan veel zin heeft om je advies op te volgen. Niet lullig bedoelt hoor, maar het lijkt er op dat niet echt veel verstand hebt van koeling.
[ Voor 14% gewijzigd door PilatuS op 25-03-2009 22:45 ]
Eigenlijk volg ik het topic nog wel, maar omdat de koelpasta er morgen toch is ga ik geen rare dingen uitproberen. Als er een makkelijke tijdelijke én veilige oplossing was, zou ik dat doen, maar dat is er niet echt.pinockio schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 22:28:
Ik geloof dat de TS zijn PC uit heeft staan en wacht tot hij koelpasta heeft...
Intussen probeert-ie op een papiertje uit te rekenen hoe groot de schuine zijde van een driehoek is /hk
Beste kansen van slagen: Intel 775 CPU, liefst een zuinig type
Slechtste kansen: AMD Athlon 1400 MHz
Overigens heb ik een AMD Athlon X64 2,6 GHz of iets dergelijks.
Oh, had dat meteen gezegd. Daar zit al een heatspreader op plus zo'n CPU klokt zichzelf terug bij te hoge temperatuur. Risico verwaarloosbaar dus.pythagorasABC schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 22:41:
[...]
Overigens heb ik een AMD Athlon X64 2,6 GHz of iets dergelijks.
Daar spreek je jezelf al tegen. Niet voor niets werkt arctic silver beter dan die siliconen- of zinkoxidematerialen.PilatuS schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 22:40:
[...]
Het gaat bij koelpasta niet zozeer om geleiden, maar om het opvullen van de oneffenheden met goed geleidend materiaal.
[ Voor 44% gewijzigd door pinockio op 25-03-2009 22:43 ]
Het gaat om opvullen met een zo goed mogelijk geleidend materiaal. Lees de rest van mijn post maar eens, het staat er prima in uitgelegd.pinockio schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 22:41:
[...]
Daar spreek je jezelf al tegen. Niet voor niets werkt arctic silver beter dan die siliconen- of zinkoxidematerialen.
http://www.neverseezproducts.com/regulargrade.htm
[ Voor 23% gewijzigd door XIII op 25-03-2009 22:49 ]
Nee maar ik had wel een keer zoiets van toen het rond etenstijd was dat ik dacht dat we indisch gingen eten toen vroeg ik aan ons mam : mam gaan we nasi goreng eten? en toen zei ons mam L nee? hoe kom je daarbij dus bleekk vaag luchtje van de pindakaas te zijn . Maar het werkt echt goed!Patriot schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 22:33:
[...]
Gaat je PC dan niet naar pindasaus ruiken als je bijv. een zware game speelt?
Heb het wel gelezen hoor. Maar omdat je zelf opvullen én geleiden noemt en dan zegt dat het niet om het geleiden gaat is het tegenstrijdig.PilatuS schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 22:43:
[...]
Het gaat om opvullen met een zo goed mogelijk geleidend materiaal. Lees de rest van mijn post maar eens, het staat er prima in uitgelegd.
Overigens.. lees eens even wat ik daar schreef: in het PIII tijdperk werd aluminiumfolie wel gebruikt in plaats van koelpasta. Dus iets doet het wel. Omdat het zo zacht is zal het ook opvullen. En omdat het goed geleidt voert het de warmte af.
Maar ik vind het niet erg hoor, opvullen én geleiden. Natuurlijk.
Meer dan je denkt, * pinockio bouwt al 8 jaar jaarlijks tientallen PC's die allemaal nog draaien. Alleen je moet de zaken niet versimpelen, en mensen geen verkeerde adviezen geven. Ten eerste gaf de TS geen specs, en op dat moment kon het best zijn dat hij nog een AMD CPU zonder heatspreader had. Als je dan denkt met een extra fan de zaak wel koel te houden ben je verkeerd af. Alleen al vanwege het door mij genoemde en zeer reële probleem van de geïsoleerde heatpockets en een eventueel schuin gemonteerde koeler.PilatuS schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 22:40:
[...]
Maar jij zegt op de vorige pagina het volgende. Ik denk niet dat het dan veel zin heeft om je advies op te volgen. Niet lullig bedoelt hoor, maar het lijkt er op dat niet echt veel verstand hebt van koeling.
[ Voor 37% gewijzigd door pinockio op 25-03-2009 22:52 . Reden: voor pontius ]
Het hoofddoel is opvullen, om het contact zo groot mogelijk te maken. Daar is koelpasta voor. En natuurlijk doe je dat dan met een matriaal dat zo goed mogelijk geleid. Het doel is voornamelijk opvullen, en niet geleiden. Op de plekken waar de CPU de koeler perfect raakt wil je helemaal niets hebben zitten. Ook al zou dat beter geleiden, je voegt dan alleen iets extra's toe wat goed gelijk. Maar dat wil je helemaal niet als het contact goed is.Heb het wel gelezen hoor. Maar omdat je zelf opvullen én geleiden noemt en dan zegt dat het niet om het geleiden gaat is het tegenstrijdig.
Sorry dat ik zo reageer hoor. Maar als je zegt dat zonder koelpasta een CPU koeler geen zin meer heeft wil ik daar toch wel even op reageren. Want je zegt eigenlijk: Gebruik je geen koelpasta, dan hoef je ook geen CPU koeler te monteren, want die heeft dan toch geen nut meer. En dat klopt gewoon echt niet.Meer dan je denkt, * pinockio bouwt al 8 jaar jaarlijks tientallen PC's die allemaal nog draaien. Alleen je moet de zaken niet versimpelen, en mensen geen verkeerde adviezen geven. Ten eerste gaf de TS geen specs, en kan het best zijn dat hij nog een AMD CPU zonder heatspreader had. Als je dan denkt met een extra fan de zaak wel koel te houden ben je verkeerd af. Alleen al vanwege het door mij genoemde en zeer reële probleem van de geïsoleerde heatpockets en een eventueel schuin gemonteerde koeler.
Maar waarschijnlijk bedoel je dat niet, maar het staat er wel, vandaar mijn reactie.
[ Voor 67% gewijzigd door PilatuS op 25-03-2009 22:54 ]
Dat wilde ik ook zojuist aanraden, ik heb hier ook eens over nagedacht. Het bevat een hoge concentratie koper en geleid dus redelijk goed. Ik heb het echter nog nooit zelf uitgeprobeerd ! Hoe zijn de prestaties ?XIII schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 22:44:
Ik gebruik kopervet als ik niet anders bij de hand heb, werkt zeer goed en tast geen metalen aan.![]()
https://www.neverseezprod...0bbr115-lbbrspecial-order
Nog een leuk detail: Kopervet kan temperaturen aan van -40 tot 1350 graden Celsius
[ Voor 7% gewijzigd door Puch-Maxi op 25-03-2009 23:00 ]
My favorite programming language is solder.
@Pilatus, je hebt gelijk, het was wat simpel gesteld, ik had op dat moment geen zin om e.e.a. in uiterst evenwichtige bewoordingen en formuleringen te gieten. Misschien doordat ik griep had...
[ Voor 6% gewijzigd door pinockio op 25-03-2009 22:56 ]
Dan zit er waarschijnlijk veel te veel pasta op. Als er teveel pasta gebruikt wordt, wordt het contact tussen CPU en koeler minder, en dan zijn de temps zonder pasta beter. Met de juiste hoeveelheid pasta moeten de temps beter zijn dan zonder pasta.XIII schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 22:55:
werkt zelfs beter, de temp. zijn tot 5gr. minder dan met Arctic Silver.
Maakt verder niet uit hoorpinockio schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 22:56:
Sjonge, dit onderwerp maakt heel wat los.
@Pilatus, je hebt gelijk, het was wat simpel gesteld, ik had op dat moment geen zin om e.e.a. in uiterst evenwichtige bewoordingen en formuleringen te gieten. Misschien doordat ik griep had...
[ Voor 36% gewijzigd door PilatuS op 25-03-2009 23:00 ]
Het ging om het kopervet, dat werkt beter.PilatuS schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 22:57:
[...]
Dan zit er waarschijnlijk veel te veel pasta op. Als er teveel pasta gebruikt wordt, wordt het contact tussen CPU en koeler minder, en dan zijn de temps zonder pasta beter. Met de juiste hoeveelheid pasta moeten de temps beter zijn dan zonder pasta.
Ah, ok. Ik dacht dat hij bedoelde zonder koelpasta.
Kopervet moet ik dan ook maar eens proberen. Gebruik nu gewoon Artic Silver.
Het lappen van de CPU en koeler werkt ook wel heel erg goed. Zeker met de Core 2 Duo's en Quad's die vaak een bolle of holle IHS hebben.
Dat spul klinkt toch wel erg intressant. Heb er hier op GoT nog niets over gelezen maar ik wil het wel eens proberen. Als de temps echt zoveel beter zijn dan met Artic Silver wil ik er wel mee gaan draaien. Artic Silver staat toch bekend als het beste spul, maar als er iets beters is, is dat natuurlijk mooi.zeker niet meer dan een halve rijstkorrel, en koperpasta van een goede kwaliteit verhard niet en loopt ook niet uit,
[ Voor 33% gewijzigd door PilatuS op 25-03-2009 23:26 ]
zeker niet meer dan een halve rijstkorrel, en koperpasta van een goede kwaliteit verhard niet en loopt ook niet uit,PilatuS schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 22:57:
[...]
Dan zit er waarschijnlijk veel te veel pasta op. Als er teveel pasta gebruikt wordt, wordt het contact tussen CPU en koeler minder, en dan zijn de temps zonder pasta beter. Met de juiste hoeveelheid pasta moeten de temps beter zijn dan zonder pasta.
Hier wordt een Copper Thermal Compound vergeleken met AS5. AS5 is in die test idle 1 graad koeler.
Of Copper Thermal Compound met Copperpaste/Koperpasta te vergelijken is, geen idee.
[ Voor 14% gewijzigd door Frag1le op 26-03-2009 09:33 . Reden: link vergeten, lol ]
Als de PC vlak na het opstarten een paar keer is uitgevallen denk ik toch niet dat het iets met de koelpasta te maken heeft. Eerder een probleem met de voeding.
helemaal geen koelprut in een towerkast is niet verstandig. Als dingen warm worden zet het uit, dus ook de beugels waarmee je je koeler op het moederbord monteert. Om die kleine afwijking op te vangen is die koelprut handig. (naast het feit dat de koelprut de oneffenheden in het oppervlak opvult). Aluminiumfolie is ook kansloos. Hoeveel doe je er dan tussen? 1 laagje gaat niet helpen aangezien het een variabele tussenruimte is (uitzetten en krimpen...) en meerdere laagjes krijg je niet strak genoeg op elkaar om het een fatsoenlijke geleider te laten zijn.Terw_Dan schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 22:37:
[...]
Nee, ben ik het niet mee eens.
(aluminium folie kun je niet indrukken zoals misschien lijkt. Je perst enkel lucht uit de folie als je die op elkaar stapelt en bij elkaar drukt. Een warmte geleidend geheel zal het dus niet worden)
Zwaartekracht zijn werk laten doen gaat nog de beste oplossing zijn. Dan heb je altijd het maximum aan contact, of de boel nu uitzet of niet.
[ Voor 61% gewijzigd door M2M op 26-03-2009 11:45 ]
Verwijderd
Ik moet bij de meeste koelers die beugels anders met aardig wat kracht vastzetten en ik geloof nooit dat die beugels bij zo'n relatief klein temperatuurverschil zo ver uitzetten dat het koelblok geen goed contact meer maakt met je processor.M2M schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 11:39:
helemaal geen koelprut in een towerkast is niet verstandig. Als dingen warm worden zet het uit, dus ook de beugels waarmee je je koeler op het moederbord monteert. Om die kleine afwijking op te vangen is die koelprut handig.
Zonder koelpasta is de geleiding gewoon minder omdat je effectief minder contactoppervlak hebt. Zolang je koeler er gewoon goed op zit is het echter ruim voldoende om je chip op een acceptabele temperatuur te houden. Je zult alleen een aantal graden hoger uitkomen dan wanneer wel koelpasta is gebruikt.
Koelpasta is geen zwarte magie die het verschil maakt tussen een levende en dode CPU na het inschakelen. Herhaling: Zolang je zorgt dat je koeler er goed op zit is er niets aan de hand.
Kortom: die 2 daagjes die de TS zonder koelpasta wilt draaien? Dat kan prima.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
wel opletten dat t niet onder je blok uitlekt op je overige componenten.. maar koelen deed het als de beste
404 Signature not found
De term bestaat wel, al is het woord wel misleidend.Verwijderd schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 12:23:
De term koelpasta bestaat ook helemaal niet. Het is immers Geleidingspasta.
Wat daarbij ook veel mensen fout doen is teveel koelpasta gebruiken. De koelpasta werkt dan als een isolator ipv een geleider.
Verwijderd
@ Jism: mierenneukert