Layer 3 switching, jumboframes en IPv6 zijn 3 losse dingen die niet zoveel (niets?) met elkaar van doen hebben in deze context. Of je moet daadwerkelijk tussen vlans gaan routen, jumbo frames aanhebben (de clients moeten het -ook- supporten, uit houden is beter in this case) en met IPv6 bezig zijn (het nut op een LAN?, behalve vooruitstrevend bezig zijn), maar dan nog hebben ze met elkaar bar weinig van doen.
Je moet eens kijken hoeveel mensen met Vista komen en op een merk PC en waarbij de voor geinstaleerde programma zooi via IPv4 en IPv6 bagger lopen te versturen, het aantal dropped frames is enorm.
En zeker als zo'n Vista bak ook nog eens arp pakketen rond stuurt in het begin, dit voordat de pc via DHCP aangemeld is.
En ik heb geen zin om bij een groot aantal noobs langs te komen om alles uit te zetten, en omdat het de familie PC is alles weer aan tezetten als zij weer weg gaan.
En ik had begrepen dat als een switch jumboframes aankan hij ook IPv6 aankan.
Een aatal switches doen een soort van trunking dmv vlans, ik weet niet het ideale maar voor ons werk het ,en deze moeten dan weer aan elkaar geknoopt worden in de backbone switch.
Cat6 is geen vereiste met gigabit, Met Cat5e krijg je een gigabit lijntje gewoon vol en zelfs over Cat5 krijg je een gigabit link (snelheid zal dan wel lager liggen heb ik het lichte vermoeden).
Krijg je dan niet meer overspraak wat dan weer meer dropped frames of lost packages geeft?
Dat kan prima met 100mbit of misschien zelfs 10mbit. Het gaat om de latency die je hebt en dat ligt niet persé in lijn met de bandbreedte die beschikbaar is. Als die server op games na niet zoveel te doen heeft (denk aan files serveren, als die netwerkkaart volzit is het een ander verhaal wellicht..) lukt het -prima- om lagvrij te spelen.
Het gaat ons ook meer om de latency, een game server geeft een heleboel kleine pakketje over een netwerk.
En ik vind het ook gewoon leuk om de glas verbinding te gebruiken van de switch