Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickky
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:20
Hallo,

Ik zal me eerst eens voorstellen. Ik ben Rick. Ben zelf 16 jaar oud(Of jong). Doe nu ICT Service medewerker Niveau 2, RocAsa Amersfoort. Hiervoor heb ik Handel&Economie gedaan.

Heb verschillende stage's gelopen bij verschillende winkels en bedrijven. Heb een jaar geleden een lange tijd stage gelopen bij een gereedschap zaak. Wat me zeer goed bevallen was. En loop daar nu nog regelmatig rond. Loop nu op dit moment stage bij computerzaak(Wat me ook goed bevalt). Bij mijn stage's heb ik veel geleerd. Hoe klanten tebenaderen, hoe reclame maken. Verzorging van de winkel etc. Hoe het in een winkel gaat voorraad prijzen enz.

Mijn droom(Droom vaak)is dat ik een eigen winkel heb. Op een eén op andere manier vind ik een winkel geweldig. Met mensen praten in de winkel. ze helpen enz.. Maar ook het idee dat je iets voor jezelf hebt lijkt me mooi. Dat je zelf iets bereikt hebt zeg maar.
Natuurlijk weet ik zelf ook wel dat het niet zo makkelijk is als ik het nu zeg. Er komen veel meer dingen bij kijken dan alleen geld voorraad en klanten. Maar het is een begin. Heb het er natuurlijk ook al met me ouders over gehad enz. Die vinden het een leuke inisatief. Vooral omdat de maandelijkse kosten laag zijn. Waardoor de risico's kleiner zijn.

Nou heb ik dus redelijk goed contact met mijn vorige stage(Ook prive) En heb het er met hem ook al een aantal keer overgehad. Hij heeft een eigenzaak in gereedschappen en bedrijfskleding. Heeft een pand op industrieterrein. Zijn droom is om allerlei soorten winkels in 1 grote winkel te hebben.

Nu computers een grote hobby van mij is. En aangezien mijn droom een eigen winkel is. Raden jullie het vast al wel. Een eigen computerzaak. Is natuurlijk wel makkelijk gezegt dan gedaan.
Ik kan dus bij mijn voormalige stage(Bijbaantje) Een leuk stukje in de winkel huren, waar ik een winkeltje kan beginnen. Uiteraard voor een lage prijs. Het mooie daarvan is dat mijn maandelijkse kosten dus laag blijven. En aangezien de winkel al redelijke klanten trekt, die dus ook snel even bij mij gaan kijken.

Maar goed, het gaat dus niet per direct gebeuren. Misschien wel over jaar of 2 jaar. Maar zijn er mensen die ervaring met zoiets hebben? Wat komt er dan allemaal bij kijken? Ik bedoel de winkel hoeft er niet zo uit te zien als mycom of mediamarkt ofzo. Hoef niet veel spullen op voorraad te hebben. Meer idee van tweedehandse en evt. wat assocoires.(Denk hierbij aan printers, ook oudere cardridges etc.) En vooral natuurlijk de service's. Zodat mensen altijd met problemen kunnen komen.

Natuurlijk is een KVK-Registratie nodig. Maar waar moet ik nog meer aandeken? Leveranciers? Zijn er mensen met ervaring die hetzelfde hebben gehad?Hebben? Ik weet dat de computer-concurrentie hard is. Maar hopelijk door de tweedehandse weer een beetje goed maak. Ik hoef eigenlijk niet veel omzet te maken. Als ik de huur er maar uithaal en de andere kosten.

Heeft iemand tips? Of informatie?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-06 19:34
Hoe veel denk je dat de huur is? Dat haal je er zeker niet zo maar uit, zeker niet met die hele kleine marges die er tegenwoordig zijn.
Ook moet je rekening houden met de voorraad, je zal in je winkel ook het een en ander ter display neer willen zetten. Mensen raken het aan, rammen op de knoppen, slopen de boel, hoe denk je zoiets weer te verkopen?
Een voorraad aanhouden is ook erg duur. Als mensen naar de winkel komen willen ze wel gelijk iets meenemen als het even kan.
Hou er ook rekening mee dat je bij een leverancier order én verzendkosten kan betalen, tenzij je een omzet hebt van iets met 5 nullen (voor de komma!)...

Tweedehands is een leuk idee, maar ik weet niet of er nog mensen zijn die van dat oude spul willen hebben wat ze ook op de rommelmarkt kunnen kopen...

Misschien zou je anders een franchise kunnen beginnen...

[ Voor 13% gewijzigd door eX0duS op 24-03-2009 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08-2024
eX0duS schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 17:53:
Misschien zou je anders een franchise kunnen beginnen...
mee eens, mensen gaan af op namen.

anders is sowiso de kans erg klein dat je uberhaupt winkelend bezoek krijgt en als ik zo hoor wat je wilt gaan verkopen (2e hands en oude meuk) meh... wie wilt dat? 2e hands haal je wel bij de 2ehands winkel (goh) en oude cartridges zijn meestal duurder dan een nieuwe (goedkope) printer + inkt!

ikzelf iig, zie er geen markt in en zeker met de webshops is 't mja... niet zo'n enorm slim idee ;)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickky
Hoe bedoelen jullie ga af op namen?

Huur zal niet veel zijn. Ik werk er nu ook regelmatig. We hadden zo al een beetje besproken dat ik bijv. zoveel uur voor hem ga werken in de maand voor deel van de huur of zelfs helemaal.
Zoals ik zei er hoeft geen grote voorraad te zijn. Denk aan bijv. 3 beeldschermen en een paar pc'tjes. Niet overdreven veel.

Loop nu stage bij een computerzaak. Er komen vee mensen die een oudere printer hebben, en waar ze geen cardridge meer voor kunnen krijgen. Of mensen die een oude printer zoeken omdat die hun goed bevat.

Tja.. alleen met de marge's van tegenwoordig is nog even aanzien. (Ook de creditcrisis).
Maar ik zeg ook niet dat de winkel er nu gelijk komt. Misschien duurt het wel 2 jaar. Welke kosten komen er verder nog bij kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Als je zaken gaat doen, zal je in staat moeten zijn je te onderscheiden. Dat bieden wat al honderden anderen bieden zal je misschien in leven houden en zelfs dat is maar de vraag. Hoe meer je je kan onderscheiden (maar wel waar vraag naar is natuurlijk ;) ) hoe minder concurrentie je hebt, en hoe minder je marges onder druk staan. Het zogeheten 'gat' in de markt.

Beginnen met het idee om op lage prijs te onderscheiden is niet haalbaar. Prijs hangt aan volume. Voor die lage prijs dan onderscheiden op service kan niet uit, zeker niet als je zelf ook tijd moet vrijmaken voor de organisatie van het geheel.

Je zal jezelf moeten bedenken wat jij kan bieden wat anderen niet hebben. (En nee, lage prijs met toch goede service is dat niet ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 24-03-2009 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:21

Twazerty

AVCHDCoder developer

Anoniem: 27535 schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 19:09:
Als je zaken gaat doen, zal je in staat moeten zijn je te onderscheiden. Dat bieden wat al honderden anderen bieden zal je misschien in leven houden en zelfs dat is maar de vraag. Hoe meer je je kan onderscheiden (maar wel waar vraag naar is natuurlijk ;) ) hoe minder concurrentie je hebt, en hoe minder je marges onder druk staan. Het zogeheten 'gat' in de markt.

Beginnen met het idee om op lage prijs te onderscheiden is niet haalbaar. Prijs hangt aan volume. Voor die lage prijs dan onderscheiden op service kan niet uit, zeker niet als je zelf ook tijd moet vrijmaken voor de organisatie van het geheel.

Je zal jezelf moeten bedenken wat jij kan bieden wat anderen niet hebben. (En nee, lage prijs met toch goede service is dat niet ;) )
Tuurlijk kan dat wel. Bij ons is het: Goed, Goedkoop en Snel. 3 dingen die niet vaak samengaan maar bij ons wel.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickky
Dat idee van anders zijn dan andere hadden wij zelf ook al. Maar dan is inderaad de vraag, waarin?
We dachten zelf dus aan de tweedehandse computers. Leuke computertjes voor leuke prijsjes. Kijk bijv. eens op MP. Waar mensen partijen laptops/computers en onderdelen aanbieden. Voor een zeer lage prijs. Daar valt misschien nog we iets leuk mee te verdienen. En dan ook niet alleen computers, maar bijv. ook camera's(Is andere hobby van me) mp3's en noem maar. Iemand hier ervaring mee?

Goed, Goedkoop en Sne klinkt leuk. Maar is voor een startende zoals mij niet mogelijk ben ik bang.(Iniedergeval moeilijk) Al zou ik bestellen bij een leverancier waar ook die ene winke bestelt. Meestal is die winkel toch goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
Tweedehands computers is nauwelijks handel. Afbraakprijzen, en de markt wordt volledig door marktplaats gedomineerd. Er zijn wel wat winkels die tweedehands spul verkopen, maar die leiden vaak een kwakkelend bestaan. Ik zou je afraden om in die handel te beginnen.

Een ander deel van je plan zie ik meer brood in: toners etc. Meer onderscheidend vermogen als jij degene bent die wel toners en cartridges kan leveren voor allerlei merken en soorten printers. De reguliere handel heeft eigenlijk alleen de actuele modellen van de top-3 merken. Bovendien zitten er op printersupplies wat betere marges. Het grootste risico, is dat je veel supply kanalen moet aanboren om een onderscheidend (=groter, breder) assortiment te hebben. Voor sommige van die kanalen (zoals import van de fabrikant of buitenlandse groothandel) heb je weer een zeker volume nodig, dus klein beginnen en langzaam opbouwen is geen optie. Dan ben je een klein winkeltje wat een aantal obscure toners heeft maar te weinig om echt op te vallen.

Dit is een plan wat best kan werken, maar je moet wel de status bereiken van "toner koning" en een aantal vaste klanten binnenhalen. Dat kunnen bedrijven zijn die oudere printers of plotters hebben staan en die al jaren naar tevredenheid gebruiken. Het kunnen ook de general purpose ICT dienstverleners zijn die het onderhoud voor die bedrijven doen. Je gaat dan in de rol van toeleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 21:38

Francis

Kawa Versys 1000

Zonder je plan het grond in te willen boren ( hulde aan jongeren die iets van hun leven willen maken):
Hoe wil jij je boekhouding doen? Je realiseert je hopelijk dat daar onwijs veel tijd in gaat zitten?
Heb je al een startkapitaal?

Ben je bereid om al je vrije tijd op te geven om een eigen zaak met minimale marges/winst te runnen?
Bedenk dat als je een eigen PC shop hebt, zeker een kleine dat je jezelf zult moeten onderscheiden van de rest, mensen hebben inmiddels internet winkels ontdekt en gaan steeds minder vaak naar een "echte" winkel toe, want waarom de deur uitgaan als ik hetzelfde via internet kan bestellen voor hetzelfde geld of minder?

2e hands spullen zit geen droog brood in, als iemand een 2e hands pc wil gaan ze als eerst op marktplaats of speurders kijken. Als beginnende bedrijf zijn je kortingen en voorwaarden aanzienlijk kleiner bij leveranciers, sommige willen zelfs dat je eerst betaald voordat ze gaan leveren.

Al met al, het is een leuk idee, maar ga een keer naar de KvK om je goed te laten informeren over de kosten, rechten en plichten als winkelier. En bedenk goed, 1 slecht afgehandelde garantie kwestie kan je een hoop klandizie kosten.... Mond a mond reclame kan dodelijk zijn voor een startende ondernemer.

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

t_captain schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 07:39:
Een ander deel van je plan zie ik meer brood in: toners etc. Meer onderscheidend vermogen als jij degene bent die wel toners en cartridges kan leveren voor allerlei merken en soorten printers. De reguliere handel heeft eigenlijk alleen de actuele modellen van de top-3 merken. Bovendien zitten er op printersupplies wat betere marges. Het grootste risico, is dat je veel supply kanalen moet aanboren om een onderscheidend (=groter, breder) assortiment te hebben. Voor sommige van die kanalen (zoals import van de fabrikant of buitenlandse groothandel) heb je weer een zeker volume nodig, dus klein beginnen en langzaam opbouwen is geen optie. Dan ben je een klein winkeltje wat een aantal obscure toners heeft maar te weinig om echt op te vallen.

Dit is een plan wat best kan werken, maar je moet wel de status bereiken van "toner koning" en een aantal vaste klanten binnenhalen. Dat kunnen bedrijven zijn die oudere printers of plotters hebben staan en die al jaren naar tevredenheid gebruiken. Het kunnen ook de general purpose ICT dienstverleners zijn die het onderhoud voor die bedrijven doen. Je gaat dan in de rol van toeleverancier.
Sowieso met supplies is het zo dat het nog wel eens wil voorkomen bij kleinere bedrijven dat de voorraad / niveau in printer etc. vergeten worden. Je zou bijvoorbeeld kleine bedrijven in de buurt kunnen aanbieden eens per x weken langs te komen voor een checkup van de printers en zonodig bij te vullen. Service aan huis, en je kan er een servicecontract aan koppelen wat je vaste maandelijkse inkomsten geeft.

Altijd uit te breiden met het uit handen nemen van de voorraad van supplies en contact met leveranciers bij reparaties. Just a thought.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:01
Rickky schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 17:49:

Nou heb ik dus redelijk goed contact met mijn vorige stage(Ook prive) En heb het er met hem ook al een aantal keer overgehad. Hij heeft een eigenzaak in gereedschappen en bedrijfskleding. Heeft een pand op industrieterrein. Zijn droom is om allerlei soorten winkels in 1 grote winkel te hebben.

Nu computers een grote hobby van mij is. En aangezien mijn droom een eigen winkel is. Raden jullie het vast al wel. Een eigen computerzaak. Is natuurlijk wel makkelijk gezegt dan gedaan.
Ik kan dus bij mijn voormalige stage(Bijbaantje) Een leuk stukje in de winkel huren, waar ik een winkeltje kan beginnen. Uiteraard voor een lage prijs. Het mooie daarvan is dat mijn maandelijkse kosten dus laag blijven. En aangezien de winkel al redelijke klanten trekt, die dus ook snel even bij mij gaan kijken.
Je zit dus midden op een industrieterrein en tevens midden in de winkel van een ander, dus compleet afhankelijk van de klanten van de ijzerwarenzaak en mensen die om een of andere reden per se naar jou willen en niet naar de Mycom/Paradigit in het centrum of zelf wel via internet bestellen. Lijkt me een lastig startpunt voor een winkel.

Wat zijn verder je rechten als huurder? Stel die ijzerwarenzaak gaat verhuizen of failliet, ben jij dan je ruimte ook kwijt en loop je niet het risico dat je inventaris en voorraad bij de curator eindigt?

Maandelijkse kosten gaan verder dan alleen de huur hoor, neem ook een redelijk salaris voor jezelf inclusief bijbehorende kosten/verzekering eens mee. Waarschijnlijk schrik je hoeveel je zou moeten verkopen om er een net salaris aan over te houden.

[ Voor 7% gewijzigd door Sempy op 25-03-2009 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-06 15:03
Verander je focus van 'wat vind jij leuk om te verkopen' naar 'waar zitten de klanten die hier in de ijzerwarenzaak komen nog meer om te springen'.
Maak duidelijk verschil tussen ondernemer zijn (je doel) en 'prutsen' met computers (je hobby).
Als je leuk bezig wil zijn met je hobby moet je gewoon ergens in dienst gaan.
Als je ondernemer wil zijn moet je uitgangspunt een rendabele organisatie zijn.

Je hebt een mooie deal met de ijzerwaren zaak, arbeid voor huur van een deel van de winkel en je kunt meeliften op zijn klantenbestand (hoef je ook geen grote investeringen in reclame te doen).
Verplaats je in de klanten die daar nu binnen komen, waar zoeken ze nu naar en staan ze tegelijkertijd open voor de aanschaf van iets anders? Zijn dit ondernemers of juist werklieden die in de ijzerwarenzaak komen?
Kleine ondernemers zoals klusbedrijven hebben waarschijnlijk wel printpapier (marge! woot!) en inkt voor de printer nodig (inkt refill station?) Werklieden komen daar iets halen voor hun baas of in iedergeval onder werktijd, die gaan niet 'fun-shoppen'. Komen er uberhaupt particulieren in die winkel? Ik vermoed dat dit bedrijf juist primair een toeleverancier voor bouw/klus/schilder-bedrijven is. De vraag is dan, wordt er een stagiair opuit gestuurd om even iets op te halen in de winkel of komt de ondernemer zelf langs?

Één ding is zeker, mensen uit de binnenstad komen er niet gezellig winkelen dus je keuzes qua wat je gaat verkopen zijn beperkt. Je risico's zijn laag ivm je locatie, beperk ook wat je investeerd maar probeer zeker iets: het zal altijd een leerzame ervaring zijn. En als het risico toch zo laag is en je kunt werken in de winkel voor je huur waarom dan niet nu al iets proberen? KvK inschrijving kost geen drol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289377

De locatie lijkt mij niet optimaal. Gezien het feit dat je in een andere winkel zit (welke op zich niks met computer te maken hebben), die zich ook nog eens op het industrie terrein bevindt. Je zult de klanten die je krijgt dus ook moeten behouden als vaste klant. 2de hands lijkt me hierom geen goed idee, dit zijn mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en deze zullen altijd naar de goedkoopste gaan. Verder zul je dus 2de handse spullen moeten onderhouden + inkopen. Ga je hiervoor marktplaats afspeuren? Dan ben je hier ook nog veel tijd mee kwijt. Want ik neem aan dat zeker aan het begin je meer computers verkoopt dat dat andere mensen bij je inleveren.

De meeste mensen zijn best bereidt om een paar tientjes meer te betalen als ze het gevoel hebben dat ze goed geholpen worden. Je zou bijvoorbeeld een maand nadat iemand een computer gekocht heeft even kunnen bellen om te vragen of alles naar wens is en of ze nog vragen hebben. Verder hoor ik altijd van computer zaken: we bellen als ...... Maar bellen doen ze nooit. Hierin kun jij je onderscheiden door mensen wel netjes terug te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickky
Service moet op nummer 1 komen. Loop nu stage bij computerzaak en daar merk je het vooral. Klanten vinden het fijn als je alles eerlijk zegt en alles voor hun doet. Vooral netjes en beleefd zijn scheelt heel veel.

Ondernemen vind ik zeker leuk. Doe nu regelmatig beetje handelen op marktplaats. Met computer onderdelen(Zowel nieuw al gebruikt) En dat verdient een klein beetje bij. Niet veel. Vergeet niet dat ik 16 ben, dus hoef geen topsalaris. Als ik 100,- salaris overhoud, ben ik al super blij mee.

De loacaie is voor een computerzaak inderdaad niet optimaal. Maar omdat ik dan zeer weinig huur hoef te betalen maakt dat het weer goed. De winkel die daar nu bestaat, is een echte winkel. Er komen zowel mensen langs die een klein dingetjes in huis nodig hebben. En mensen die daar lekker gaan rondsnuffelen. Maar ook bedrijven. Heb via die winkel al een aantal mensen geholpen met computer-problemen, en die mij ook steeds vaker bellen.

Wat zijn volgens jullie nu de beste spullen om te verkopen. Complete computers? Of bepaalde onderdelen. Of denk aan allerlei kleine spulletjes etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:11
Rickky schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 11:18:
[..]
Wat zijn volgens jullie nu de beste spullen om te verkopen. Complete computers? Of bepaalde onderdelen. Of denk aan allerlei kleine spulletjes etc?
Complete computers, op maat geassembleerd. Kortom, iemand komt langs en zegt "ik heb 500 euro en wil internetten", dan zet jij voor hun een standaard systeem in elkaar (besteld onderdelen los) en zet er windows etc op. Ik heb dit wel vaker gedaan voor vrienden / familie en daar is best een slatje uit te slaan denk ik zo :)

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 280422

Ik denk zoiezo dat als je een gewone winkel wilt beginnen die bv. pc's assembleert (en je daarbij nog eens in een andere zaak zit) zeer weinig kans maakt om een rendabele onderneming te starten. Daarbij wil ik je niet afbreken, maar ik heb zelf ook al vele malen gekeken om een eigen zaak te beginnen, en het kostenplaatje is echt hoog!

Je zegt dat je voor een lage prijs mag huren bij die ijzerwinkel, nou dat klinkt goed, maar denk ook eens na als je daar je vestigingsplaats van maakt, hoeveel klanten (specifiek naar consumenten die pc's, gadgets etc willen kopen) je mogelijks kan verliezen omdat je daar zit. Ik denk dat ik dan liever een duurder pand huur in de stad waar het publiek veel 'weider' is, en je zo meer specifieke klanten krijgt (die imo ook meer geld zullen uitgeven aan aankopen, omdat ze op zoek waren naar een pc winkel).

Ik denk eerder als je je (zoals bovenstaand gezegd) wil toespitsen op toners, of op maat geassembleerde pc's dat je misschien best online een webstekje begint en eventueel met het klantenbestand van die ijzerwinkel probeert reclame te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou meer aan elektronica denken (en dan niet wit- en bruingoed) op zo'n locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickky
Daar zat ikzelf ook al aan te denken. Maar daar heb ik helaas niet heel veel kennis over(Ook al is dat te leren)
Maar daar komen ook weer andere dingen bij kijken. Denk hierbij aan berzorging etc. En ook grote winkel plaats nodig. Terwijl voor computers maar een kleine ruimte nodig is.

En handel in mp3/mp4 camera's en radio's misschien tv's? En wat andere kleine spulletjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikafoort
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Rickky,

ik denk wel te weten, aan je omschrijving van de locatie, waar je wil starten met je winkel. Ik kom graag daar maar niet voor computers. Je weet dat er op 2 a 3 auto-minuten een computerwinkel zit die veel op voorraad heeft? 2e hands markt is geen marge te halen, zeker niet als je bedenkt dat de kringloopwinkel misschien nog geen 2 auto-minuten daar vandaan is.

als ik verkeerd zit met de locatie; het blijft een behoorlijk taak. Kun je niet meer op de dienstverlening gaan richten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Je kunt wel zeggen dat je maar 100 euro winst / inkomen hoeft te maken (bij een eenmanszaak zijn winst en inkomen zo'n beetje hetzelfde), en dat is op zich een goed begin. De nummer 1 oorzaak van faillissementen bij starters is dat mensen meteen een voorschot nemen op toekomstige winsten en alvast rijk gaan leven. Hoofdzonde: dure auto van de zaak waardoor de kosten niet in proportie staan tot de inkomsten.

Maar met een winkel zit je nu eenmaal aan een minimale schaalgrootte. Pand, werving van klanten, verzekeringen, voorraad kun je niet zo kleinschalig doen. Die brengen altijd aanzienlijke kosten met zich mee. Je zit al gauw met een totaal kostenniveau van 5.000 of 10.000 per maand. Stel dat je inderdaad maar 100 euro overhoudt bij een omzet van 10.000, zie je dan hoe kwetsbaar je bedrijf is? Als je omzet met een procent terugloopt zit je al in de rode cijfers.

Ik denk dus dat een winkel als onderneming iets grootschaliger is dan je op dit moment zoekt. Je zegt dat je op marktplaats wel eens wat handelt. Dat past veel beter bij je huidige streven qua omzet en winst. Waarom bouw je dat niet langzaam maar zeker uit naar een grotere omzet, voordat je een winkelpand of webshop opent?

En, nogmaals, niet alles willen doen. Kies een specaliteit en zorg dat je daarin de beste wordt. Dan heb je iets onderscheidends waardoor je gaandeweg steeds meer klanten kunt binden (en tevens voor langere tijd vasthouden). In mijn vorige post noemde ik de "tonerkoning" mogelijkheid. Het hoeven niet per se toners te zijn, maar het is wel een goed voorbeeld van secialisatie die succescvol zou kunnen zijn.

Een ander voorbeeld van specialisatie: in Acht (bij Eindhoven) zit een bedrijf die niets anders doen als startmotoren en dynamo's van auto's. Die hebben ze voor bijna alle auto's van voorraad leverbaar. Als je daar komt dan lever je het kapotte onderdeel in, die zij dan gaan reviseren. Jij krijgt intussen een gereviseerd onderdeel terug. Omdat ze erg handig zijn met dynamo's en startmotoren houden ze de (arbeids)kosten relatief laag. Door hun enorme voorraad, weten de klanten ze vanzelf te vinden. De meeste autobedrijven uit de regio gaan ook naar dat bedrijf als ze een dynamo of startmotor nodig hebben. Waarschijnlijk zijn deze startmotor/dynamo specialisten ooit ook klein begonnen met een partijtje onderdelen van de sloop, en langzaam maar zeker gegroeid. Hadden ze zich ontwikkeld tot een algemeen garagebedrijf, dan waren ze waarschijnlijk allang weg geweest. Maar door hun specialisatie op die paar onderdelen waar ze werkelijk alles van weten, zijn ze succesvol geworden met hun bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickky
@Erikafoort

Praten we over Masco? Die is gespecialiseerd in computermeubelen. En heeft weinig computer onderdelen op voorraad. Winkel is meer voor bedrijven etc,

Zat zelf eigenijk meer te denken aan bijv. Stukje daar huren, vervolgens spulletjes opkopen. Eerst proberen via internet te verkopen(Denk hierbij aan een soort webshop) En daarbij ook at kanten in de winkel kunen komen. Maar verder niet echt spullen as showmodels hebben staan. Maar wel persoonlijke service's (Wat mensen toch fijn vinden) Dan eigenlijk heel klein beginnen, en hopen op steeds meer naams bekentheid.

@t_captain
verhaa van die garagebedrijf klinkt leuk.
Maar ik zou nu echt niet weten wat voor soort product ik dan moet kiezen om echt te gaan verkopen(om in te specialeseren) Wie weet een voorbeeld?

En wat zijn nog de dingen waar je aan moet denken, zoals de kosten? KvK Inschrijving, verzekering voorraadje en wat nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-06 19:47

zomertje

Barisax knorretje

Wat ik uit vorige topics over dit onderwerp begrepen heb is er op hardware tegenwoordig praktisch niks meer te verdienen (even zoeken dus). Je zal het echt op een andere manier moeten doen dan met het verkopen van pc's of onderdelen. Denk er dus echt goed over na voordat je in de schulden beland en je droom een nachtmerrie wordt :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 210014

*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 28-01-2010 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

2 woorden in dit verband voor jou:
- Traffic: hoe kom je aan klanten (meest onderschatte item van eigen toko), zowel digitaal als fysiek
- Focus: wat wordt je focus en wat is je USP

verder veel succes! Eigen initiatief altijd leuk!

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 07:58
zomertje schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 21:12:
Wat ik uit vorige topics over dit onderwerp begrepen heb is er op hardware tegenwoordig praktisch niks meer te verdienen (even zoeken dus). Je zal het echt op een andere manier moeten doen dan met het verkopen van pc's of onderdelen. Denk er dus echt goed over na voordat je in de schulden beland en je droom een nachtmerrie wordt :)
De marge is erg laag en mensen gaan voor een 10tje verschil naar een ander toe, via internet kan je goedkoper je spullen inkopen als consument.

Niet aan beginnen is mijn advies, je kan beter zwart gaan bijklussen als computerreparateur tijdens je studententijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Als je dan nu toch in de markt wilt stappen (iets met computers) zou ik het zoeken in bijvoorbeeld recyclen van oude pc's. Dat hele e-waste topic begint nu hot te worden, zeker nu de EU vaker gaat controleren of oude computerjunk niet in containers richting Afrika gaat. Of het op kleinschalig niveau winstgevend is weet ik eigenlijk niet. En eigenlijk spreek je dan ook meer over de afvalindustrie dan over computerindustrie.

Ook een business opportuniteit lijkt me een soort personal shopper en coach voor de oudevandagen. Meer en meer gaan allerlei instanties en overheden er vanuit dat men een computer in huis heeft, maar opa en oma hebben nog nooit zo'n ding gehad. Jij koopt het voor ze, jij zet het neer, jij legt het uit, jij vraagt een adsllijntje aan, jij vraagt digi-d codes aan, jij stelt ook ff de videorecorder in, dat soort werkzaamheden. Ik denk dat daar zeker wel vraag naar is...

Vergeet computerdetailhandel, als je daar centen in wilt verdienen gaat het om toegevoegde waarde bieden. Welke waarde voegt een winkel toe tegenover een webshop. Ja, in een winkel kan ik even kijken naar een monitor of even een muis vastpakken. Maar als ik een processor koop zit ie in de winkel precies in dezelfde doos als in de webshop. Neh, niet je vingers aan branden. Tenzij je een hele partij bij een bedrijf weg kan duwen, B2B dus, maar ook daarmee begin je niet 123.

Specialiseer je in een specialisatie, dat is waar het vaak om draait tegenwoordig. Ik kan eigenlijk dan ook niet zo goed verdedigen of je dit dan persé als eigen ondernemer wilt doen. Ik zou ook best graag voor mezelf willen werken, maar dat doe ik pas als ik weet dat ik gevraagd kan worden voor specialistische klussen, zodat je uurloon het ondernemersrisico rechtvaardigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

om door te gaan op ebia: je kan ook 'consultant' spelen. Dan maak je ook geen kosten in eerste instantie (geen voorraad).

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:01
Rickky schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 20:10:
Zat zelf eigenijk meer te denken aan bijv. Stukje daar huren, vervolgens spulletjes opkopen. Eerst proberen via internet te verkopen(Denk hierbij aan een soort webshop) En daarbij ook at kanten in de winkel kunen komen. Maar verder niet echt spullen as showmodels hebben staan. Maar wel persoonlijke service's (Wat mensen toch fijn vinden) Dan eigenlijk heel klein beginnen, en hopen op steeds meer naams bekentheid.
De plus van een winkel boven een webshop is dat je een product ff in je handen kan pakken. Als je geen showmodels hebt en je alleen maar naar de doos mag kijken, kan je net zo goed je voorraad op zolder thuis zetten en een webshop met afhaalpunt beginnen (spaar je de huur uit).
En wat zijn nog de dingen waar je aan moet denken, zoals de kosten? KvK Inschrijving, verzekering voorraadje en wat nog meer?
vergeet de belastingdienst niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-06 19:47

zomertje

Barisax knorretje

En je moet zelf ook leven...

Ik heb ooit gewerkt met iemand die ook een eigen winkel was begonnen. Hij heeft een jaar gedraait en daarna 5 jaar in de schuldsanering gezeten. Denk er dus niet te licht over :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46304

Anoniem: 289377 schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 09:57:die zich ook nog eens op het industrie terrein bevindt
Dat kan ook een voordeel zijn: gewoonlijk betekent "industrieterrein" ook "voldoende gratis parkeerruimte". Zeker voor klanten die zware dingen als PC's moeten vervoeren is dat een groot pluspunt. Je ziet niet voor niets dat er steeds meer winkelterreinen net buiten de steden aangelegd worden. Ik zou zelf een PC ook liever op een industrieterrein ophalen dan ergens in een binnenstad waar je een kapitaal kwijt bent aan parkeren, als je al iets in de buurt vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
@t_captain
verhaa van die garagebedrijf klinkt leuk.
Maar ik zou nu echt niet weten wat voor soort product ik dan moet kiezen om echt te gaan verkopen(om in te specialeseren) Wie weet een voorbeeld?
In de autobranche ken ik nog een ander bedrijf, dat alleen maar schokbrekers en veren repareert. In de computerbranche kan je bijvoorbeeld denken aan de volgende specialismen: stille computers, htpc/mediaspelers, netwerken (routers, switches, kabels enz.), printers, merken (bv. Apple).

Zoals eerder gesteld zijn de voordelen van een eigen plek zijn niet erg groot. Je biedt alleen meerwaarde aan producten die mensen eerst willen gebruiken voordat ze tot aanschaf overgaan. Volgens mij heb je dit alleen bij muizen, toetsenborden (voor RSI patienten) en monitors (voor grafici die kleurechtheid belangrijk vinden). Printers kan ook, maar ik denk dat die klanten eerder naar een drukker gaan.

Overweeg om die lokatie te gebruiken als uitgiftepunt van een webwinkel. Mensen doen liever zaken met bedrijven als ze de mogelijkheid hebben om daar naar toe te gaan, in plaats van bedrijven die zich verschuilen achter een postbus en nooit de telefoon opnemen.
BTW-nummer aanvragen, bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, deponeren algemene voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:51

Standeman

Prutser 1e klasse

Waarom schrijf je niet eerst een ondernemingsplan? Bereken hoeveel je wilt verdienen per maand en hoeveel klanten je daarvoor nodig hebt. Kijk dan ook gelijk naar hoeveel klanten er in die ijzerwarenzaak per dag komen. Maak een balans van alle inkomsten en uitgaven die je kan bedenken en zet die eens naast elkaar.
Volgens mij kan je bij het KvK wel een voorbeeld van zo'n ondernemingsplan vinden.

Laat het ondernemingsplan door een aantal mensen (die er een beetje verstand van hebben) bekijken en dan zie je vrij snel of je idee haalbaar is of niet.

ah, gevonden

[ Voor 6% gewijzigd door Standeman op 26-03-2009 16:47 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 196208

Standeman schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 16:47:
Waarom schrijf je niet eerst een ondernemingsplan? Bereken hoeveel je wilt verdienen per maand en hoeveel klanten je daarvoor nodig hebt. Kijk dan ook gelijk naar hoeveel klanten er in die ijzerwarenzaak per dag komen. Maak een balans van alle inkomsten en uitgaven die je kan bedenken en zet die eens naast elkaar.
Volgens mij kan je bij het KvK wel een voorbeeld van zo'n ondernemingsplan vinden.

Laat het ondernemingsplan door een aantal mensen (die er een beetje verstand van hebben) bekijken en dan zie je vrij snel of je idee haalbaar is of niet.

ah, gevonden
QFT. Ik krijg niet het idee dat je nu nog erg veel kaas hebt gegeten van het bedrijfsleven en dan lijkt het me verstandig om eerst een businessplan op te stellen. Ik denk niet dat GoT de juiste plek is om je daarbij te helpen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickky
Had meer ingedachten van eerst beginnen op internet(Wat ik nu ook al een klein beetje doe) Verder goede naamsbekendheid opbouwen. Dat gebeurt niet 1,2,3. En dan mensen langs kunnen komen om iets te bekijken. Uiteraard kan het dan uit doos gehaald worden. Voor de spullen die ik wil verkopen heb ik niet echt alle soorten in me hoofd. Maar meer van dat als ik leuke partijen printers, beeldschermen, laptops of andere kleine spullen tegen kom, op bijv. MP. En dan die voor goedkope prijzen verkopen. En daarnaast ook nog bij een leverancier aansluiten. Voor als mensen iets willen bestellen. Daarbij zelf ook een webshop openen. Zodat mensen voor de service gewoon langs kunnen komen. Maar als ze snel iets nodig hebben, altijd kunnen bestellen.(Postkantoor is 1min lopen dus ideaal voor pakketjes versturen :P )

De locatie. Tja.. Is niet ideaal natuurlijk(Binnenstad is beter) Maar bekijk die huur prijzen eens. Gratis parkeerruimte is er zeker. Voor de huurder en voor mij heeft het allebei een beetje voordelen. Voor klanten die naar hem komen, zien dan gelijk mijn winkel ook. En komen even snel kijken(Ook al zoeken ze niks) Maar toch onthouden ze de winkel. En zo andersom ook. En dat ik goed persoonlijk contact met de eigenaar heb. Dus al er iets is hij me altijd wil helpen. Hij heeft zijn winkel net 6 jaar. En weet nu een beetje alle valkuilen etc.

Wat wij ingedachten hebben. Is om eerst zo te beginnen. Klein inversteren (Denk aan rond de 10.000 euro max. Liefst minder) Voor wat voorraad. Als huur dagen werken daar. En dan vooral dingen gaan verkopen via internet vanaf daar. Aanmelden bij leverancier(Weet niet of dat geld kost) Zodat ik af en toe dingen kan bestellen als mensen dat willen. Verder de extra service geven. Voor mensen die spullen liever willen ophalen, of mensen die problemen hebben met hun computer. Zo blijven mijn maandelijkse kosten minium met toch een beetje omzet. Zodat ik me meer op naamsbekendheid kan gaan richten.

Als ik bij Kvk ingeschreven sta. Kan ik me dan zomdaar bij een leverancier aansluiten? Of komen er dan nog extra kosten bij? Waar moet ik verder nog aandenken aan kosten?

@Mizuki
Er zitten hier wel mensen die wat weten van de computermarkt. En meer info daarover.
De huurder van de winkel heeft net 6 jaar de winkel. En kan me dus ook goed helpen met.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 196208

Je kan je niet zomaar aansluiten bij een leverancier om dan 'af en toe' iets te bestellen. Je moet natuurlijk wel grote partijen afnemen, anders zouden particulieren ook goedkoop bij leveranciers gaan shoppen. Overigens, ik las net dat je in ROC Amersfoort op school zit, over welk industrieterrein hebben we het dan? Isselt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Rickky schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 19:32:
[...]
Maar meer van dat als ik leuke partijen printers, beeldschermen, laptops of andere kleine spullen tegen kom, op bijv. MP. En dan die voor goedkope prijzen verkopen. En daarnaast ook nog bij een leverancier aansluiten. Voor als mensen iets willen bestellen. Daarbij zelf ook een webshop openen. Zodat mensen voor de service gewoon langs kunnen komen. Maar als ze snel iets nodig hebben, altijd kunnen bestellen.(Postkantoor is 1min lopen dus ideaal voor pakketjes versturen :P )
Partijen computeronderdelen zijn als gloeiende stukken houtskool: zo snel mogelijk doorschuiven, voordat je je handen eraan brandt. Het spul wordt met de dag minder waard, dus voorraadkosten zijn gigantisch.

Wat je nodig hebt voor die partijenhandel is geen winkel waar je 1 voor 1 je exemplaren kwijt kunt, maar contacten met handelaars die een halve of hele partij ineens kunnen afnemen. Als je erg handig bent, kun je best geld verdienen, door bv. in Singapore een partij laptops op te kopen en meteen in Duitsland weg te zetten. Het liefst niet eens op voorraad, maar rechtstreeks van jouw leverancier naar je klant laten afleveren en alleen de facturen via jou laten lopen. Net als de handel met futures in olie of graan bijvoorbeeld. Maar het is wel een spel met hoge inzet. Wat jij kunt, kan een ander ook, en alleen degene die het snelst en handigst is zal er goed an verdienen. Als een deal misloopt zit je meteen met een groot verlies en daarvoor heb je wel buffers nodig.
[...]
Wat wij ingedachten hebben. Is om eerst zo te beginnen. Klein inversteren (Denk aan rond de 10.000 euro max. Liefst minder) Voor wat voorraad. [...]
Dat kan ik niet rijmen met je plan op patijen electronica of computeronderdelen of laptops aan te kopen. Je moet al gauw aan het tienvoudige denken als je niet steeds alles op 1 deal wilt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:21

Twazerty

AVCHDCoder developer

Anoniem: 196208 schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 20:05:
Je kan je niet zomaar aansluiten bij een leverancier om dan 'af en toe' iets te bestellen. Je moet natuurlijk wel grote partijen afnemen, anders zouden particulieren ook goedkoop bij leveranciers gaan shoppen. Overigens, ik las net dat je in ROC Amersfoort op school zit, over welk industrieterrein hebben we het dan? Isselt?
Wij bestellen bij nedis. (Detailhandel electronica/witgoed/bruingoed) Is een groothandel en daar zit geen minimum aan. Bestel je het hele jaar niets. No problem. Als je maar onderneming bent kun je er bestellen. Lijkt mij dat dat ook geld voor computer onderdelen.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:51

Standeman

Prutser 1e klasse

Anoniem: 196208 schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 19:28:
[...]

QFT. Ik krijg niet het idee dat je nu nog erg veel kaas hebt gegeten van het bedrijfsleven en dan lijkt het me verstandig om eerst een businessplan op te stellen. Ik denk niet dat GoT de juiste plek is om je daarbij te helpen eigenlijk.
Tja, aan de andere kant zitten hier best wel een paar ervaren (en ook wel succesvolle) ondernemers. Verder, neemt hij mijn tip gratis mee (maar goed, dat had hij bij het KvK ook wel te horen gekregen..)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikafoort
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@Erikafoort
Praten we over Masco? Die is gespecialiseerd in computermeubelen. En heeft weinig computer onderdelen op voorraad. Winkel is meer voor bedrijven etc,
Nee, ik heb het over henc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Twazerty schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 20:32:
[...]

Wij bestellen bij nedis. (Detailhandel electronica/witgoed/bruingoed) Is een groothandel en daar zit geen minimum aan. Bestel je het hele jaar niets. No problem. Als je maar onderneming bent kun je er bestellen. Lijkt mij dat dat ook geld voor computer onderdelen.
Nedis houdt een veel hogere marge over per product dan een computer groothandel. Dat komt door de markt en door de USP's van Nedis. Nedis is niet te vergelijken met een computer groothandel.

Als je een idee hebt, dan is het handig als je daarbij globaal getallen hebt.

Even een voorbeeld:
Hoeveel wil je verdienen? €10.000 per jaar na belastingen? Dat is zo'n €20.000 voor belastingen. Wat zijn je kosten? Stel €5000 kosten per jaar. Wat is de marge op tweedehands apparatuur? Neem bijv. 10% Dan moet je voor €250.000 aan tweedehands printers en computers verkopen. Stel dat een klant gemiddeld €200 uitgeeft. Dan weet je dat je 1250 klanten per jaar nodig hebt. En dat betekent dat je gemiddeld 4 klanten per dag nodig hebt. Ga je de hele dag staan wachten op 4 klanten? Of is je winkel gewoon alleen op zaterdag open en help je dan 24 klanten in 8 uur tijd? Overigens zou ik geen tweedehands hardware verkopen, daar valt echt niks aan te verdienen. Tweedehands PC goedkoop verkopen? De klant betaald bij jou net zoveel voor de XP licentie als bij HP voor een TFT monitor.

Als je een klein bedrijf wilt starten, dan moet je in een niche werken voor een specifieke doelgroep. Of je moet een gat in de markt vinden. Succes!

[ Voor 39% gewijzigd door -DarkShadow- op 27-03-2009 22:46 . Reden: verduidelijkt met per jaar ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickky
Wat zijn een paar groothandels dan? En vooral leuk voor kleine bestellingen. Ik weet bijv. Bas al, en ook ongeveer de prijzen. Die prijzen zijn opzich wel leuk, maar niet super goedkoop.

€5000,- kosten per maand? Zal wel erg veel zijn. Ik weet zelf niet echt wat de belasting prijzen zijn. Waar moet ik ongeveer aan gaan denken? De helft van wat ik verdien?

Er zullen in het begin weinig klanten komen in de winkel. De bedoeling wat ik dacht om in het begin vooral tegaan richten op internet. Persoonlijk vind ik het altijd fijn als ik ergens bestel wat ook echt een winkel is. Dus wanneer ik ergens een probleem mee heb gelijk kan bellen en langs kan komen(Geeft op een een of andere manier iets meer veiligheid dan alleen een webshop). tweedehandse had ik meer ingedachten als bij verkoop. Niet alleen maar tweedehandse computers/laptops gaan verkopen, maar leuk om bij te hebben(En B-keus modellen) Neem een voorbeeld aan DUO-Computers te Amersfoort. Die hebben hele leuke winkel je kan er bijna alles krijgen. Nieuwe producten, nieuwste videokaarten. En als leuke extra ook wat tweedehandse computers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Rickky schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 22:27:
€5000,- kosten per maand? Zal wel erg veel zijn. Ik weet zelf niet echt wat de belasting prijzen zijn. Waar moet ik ongeveer aan gaan denken? De helft van wat ik verdien?
[...]
Neem een voorbeeld aan DUO-Computers te Amersfoort. Die hebben hele leuke winkel je kan er bijna alles krijgen. Nieuwe producten, nieuwste videokaarten. En als leuke extra ook wat tweedehandse computers.
Als ik het goed begrijp wil je een bedrijfje opzetten die éénzelfde soort producten en diensten aanbiedt als DUO-comptuters. Bedenkt je wel goed, dat je met hen dan zult moeten concurreren. Daarnaast staan zij al wel een paar punten voor, zoals o.a. mooi pand en goede locatie.

Ik denk dat je qua maandelijkse kosten toch echt wel aan meerdere duizenden euro's zal moeten denken, daar kom je echt sneller aan dan je denkt. Ligt er natuurlijk wel aan hoe druk het wordt en wanneer de winkel open is. Daarnaast lopen je vaste lasten natuurlijk wel gewoon door, ook als de winkel niet open is.

Daarnaast is het misschien een tip om gewoon eens naar de KvK te gaan en daar informatie in te winnen over bv. belastingen e.d. Daarnaast ben je nog 16 (als ik het goed heb) en heb je dus zelf geen tekenbevoegdheid, dat zullen je ouders dan moeten doen of je moet dat eventueel aanvragen bij de rechtbank.

Edit: Misschien wordt de beste tip wel hieronder gegeven.

[ Voor 3% gewijzigd door Cadezo op 27-03-2009 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:01

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Misschien kan je beter eerst eens kijken of je als (assistent) filiaalmanager ergens aan de slag kan, dan kom je vrijwel all ins en outs te weten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip J. Dijkstra
Okee, je zit echt op een verkeerde manier naar een eigen bedrijf te kijken.
Je start een onderneming en daar zul je voor moeten investeren, dat is een schuld van de onderneming aan jou (als je het met eigen geld doet). Jij bent een werknemer van je eigen bedrijf. Je bedrijf betaald aan jou loon.
Je hebt verschillende belastingen die je bedrijf betaald en je hebt loonheffing die jij betaald over het loon dat jouw bedrijf aan jou betaald. Er zijn verschillende vormen waarin je je bedrijf kunt starten, verdiep je daar in en laat je adviseren bij de KvK. Ik was eerder wat over enthousiast tegen je, ik denk dat je er verstandig aan doet om je beter te verdiepen in het starten en runnen van een eigen onderneming ongeacht de producten en/of diensten die je levert. Je ouders zijn nog verantwoordelijk voor je zolang je geen 18 bent, dat kan erg naar voor ze uitpakken als je straks verplichtingen aangaat die je vervolgens niet waar kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 16:46

Bosmonster

*zucht*

DukeBox schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 23:47:
Misschien kan je beter eerst eens kijken of je als (assistent) filiaalmanager ergens aan de slag kan, dan kom je vrijwel all ins en outs te weten.
Op je 16de mag je blij zijn als je uberhaupt in de winkel mag rondlopen en mensen mag helpen.

Desalniettemin is dat wel het beste om te beginnen en echt iets te leren over hoe winkels werken.

[ Voor 12% gewijzigd door Bosmonster op 30-03-2009 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Philip J. Dijkstra schreef op maandag 30 maart 2009 @ 11:46:
[...]

Okee, je zit echt op een verkeerde manier naar een eigen bedrijf te kijken.
Je start een onderneming en daar zul je voor moeten investeren, dat is een schuld van de onderneming aan jou (als je het met eigen geld doet). Jij bent een werknemer van je eigen bedrijf. Je bedrijf betaald aan jou loon.
[...]
Dat heeft betrekking op een BV. Vanwege de beoogde omzet was ik uitgegaan van een eenmanszaak. De administratieve lasten en het vereise maatschappelijk kapitaal van een BV zijn niet in proportie met het doel om enkele honderden euro's per maand te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip J. Dijkstra
Dat is waar maar wanneer je voorraad moet gaan inslaan (investeren) moet je geld/winst/loon toch in de juiste context plaatsen. Het is belangrijk om de onderneming niet als 1 tezien met 'hoeveel geld heb ik op m'n rekening staan voor een scooter'. Dat je het als een eenmanszaak/ZZP constructie inkleed doet daar niets aan af. Je wil tijdig de stekker uit je onderneming trekken mocht dat nodig zijn, liefst voor je er al te erg prive door geraakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:41
Je kunt er voor de grap wat mee spelen om te leren, maar ik zou het safe houden, mijn part schrijf je alleen een bedrijfsplan, sowieso zou ik er niet te veel in investeren en het als 'hobby' zien. Je kunt bijna niet concurreren in de detailhandel in de computerbranche, de marges zijn enorm laag en grote afnemers krijgen kortingen waar je alleen maar van kunt dromen. Een beetje op 2dehands en koopjes teren is vechten tegen de bierkaai imo, je wilt een constantere inkomstenbron.

Een betere manier is je te specializeren en/of proberen in de zakelijke markt te geraken, maar geen serieus bedrijf gaat in zee met een beginnende 16-18 jarige in een 1-manszaak.. nofi uiteraard :)

Wat je ook doet, eerst een degelijk bedrijfsplan en niet zomaar beginnen, anders gaat het je misschien veel geld kosten!

[ Voor 5% gewijzigd door - J.W. - op 30-03-2009 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 11:03

KatirZan

Wandelende orgaanzak

1 zin : bussiness plan opstellen.

voer daar in toe alle kosten die je moet maken om de zaak te runnen, inclusief inventaris, aanschaffingen en eventuele verbouwingen. Ben je van plan in je eentje de winkel te runnen of wil je personeel? Schrijf dit ook in het plan.

zodra je dat plan opgesteld heb kan je dit laten controleren bij de KvK, zij kunnen dan advies geven of dit haalbaar is. Ook kan je hier eventueel een boekhouder voor aan de slag zetten.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:22
Je kunt beter vanuit huis werken.

Online adverteren (marktplaats e.d.) en daarnaast nog in wijkkrantjes e.d.

En dan gewoon PC ophalen bij de klant thuis, het werk doen, en weer terugbrengen.

Of op locatie bij de klant werken.

En qua leverancier, je wilt echt niet de goedkoopste hebben omdat hij goedkoop is. Je moet ook een leverancier hebben die z'n afspraken nakomt.

Want stel nou dat ze een onderdeel niet kunnen leveren, en dat jij dus zit te wachten. Daardoor moet de klant ook lang wachten.

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 30-03-2009 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:07

SeatRider

Hips don't lie

-DarkShadow- schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 21:18:
Als je een klein bedrijf wilt starten, dan moet je in een niche werken voor een specifieke doelgroep. Of je moet een gat in de markt vinden. Succes!
Een niche = een gat. Verder geheel met je eens ;)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
SeatRider schreef op maandag 30 maart 2009 @ 16:34:
[...]

Een niche = een gat. Verder geheel met je eens ;)
Een niche is niet per se een gat in de markt. Er kan best een niche zijn waar meerdere spelers zijn op de markt (bijvoorbeeld de natuurwinkel een supermarkt met alleen biologische producten, die vult een niche in de supermarkt markt). Een gat in de markt daar ben jij de enige (zoals de Senseo bij de introductie een gat in de markt bleek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip J. Dijkstra
Niche is een mooi woord voor 'het aantal potentiëele klanten is zeer beperkt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 299971

Hi Rick,

Waarom probeer je het niet eerst op een andere manier. Ik neem aan dat je ook verstand hebt van computers. Je zou dan eerst in de komende tijd flyers uit kunnen delen in de wijk waar je woont met een computerservice aan huis. Denk bijvoorbeed aan het installeren van een goede back-up mogelijkheid. Veel mensen realiseren zich niet dat ze daar een groot gevaar lopen bij crashen of diefstal. Door digitale fotografie hebben mensen heel veel foto'sen films op hun computer staan. Het installeren van back-up software plus een externe hard schijf, plus wat uurtjes installatie zou een interessant aanbod kunnen zijn. Het maken van flyers is niet duur en je gaat in ieder geval geen lange termijn verplichting (huurperiode) of investering (winkelinrichting of voorraad) aan.
Zorg wel voor een mooie folder die professionaliteit uitstraalt (vraag daar desnoods iemand voor die er verstand van heeft).

Het mooie is dat als je eenmaal achter de computer bij iemand zit, je heel makkelijk dingen als extra geheugen, een nieuwe printer etc... kunt aanbieden. Daarnaast kun je als je er toch zit vragen, heeft u nog familie, kennisen, buren waarvan u weet dat ze ook geen back-up hebben. Biedt ze 10 euro korting als je via hen een nieuwe opdracht krijgt, 20 eur bij 2 enz (of zelfs helemaal gratis behalve de hardware bij 5 ofzo).

Zorg dat je het werk wat je doet heel zorgvuldig (kwaliteit) doet, bel mensen na twee weken nog even op om te horen of alles goed loopt (service). Is een kleine moeite met veel positief effect. Zorg dat je, zeker in het begin, altijd bereikbaar bent voor calamiteiten.

Zorg daarnaast ook voor een goed contract/overeenkomst (wat je met de mensen afsluit) zodat je niet achteraf gezeur krijgt als er toch iets gecrashed is (buiten jouw schuld).

Ik denk dat er naast back-up nog wel wat andere dingen zijn die je aan kunt bieden....(anti-virus, anti spam, netwerkje, enz..)

Als nou blijkt dat er in de komende tijd voldoende reactie is van mensen uit de buurt, dan kun je ook eens polsen (als je er toch bent) wat ze vinden van een winkel zoals jij deze voor ogen hebt. (soort marktonderzoek). Misschien blijkt wel dat mensen juist alleen maar een goede service aan huis willen.

En last but not least: Je kunt het combineren met je school! (En als het gaat lopen verdient het veel beter dan in de winkel staan)

Succes met je ondernemerschap.
Groet,
Olivier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 240727

Misschien kun je Importgames gaan verkopen?
Alle games zelf importeren (Play.com, gamehubs.com, etc) en vervolgens verkopen voor een leuke prijs.

Niet iedereen weet immers de weg op internet :)
En waarom via internet bestellen als je het voor 3 euro extra (bijvoorbeeld) in een fysieke winkel kunt kopen.
Pagina: 1