• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Hoi allemaal, ik is helemaal nieuw hier

Sinds april vorig jaar heb ik het volgende systeem (is de laatste tijd het een en ander weggegaan en bijgekomen qua hardware:

Moederbord: MSI P7n SLI Platinum
Processor: Intel Core 2 Duo E6750 (atm @ 3Ghz ( 375 x 8 ) Arctic Freezer 7 Pro
Geheugen: 2x2GB GEIL Black Dragon Evo One DDR2-1066 @ DDR2-800 5-5-5-15 (bord kan wel 1066 draaien maar niet met dit type geheugen, wel eens geprobeerd maar is heel instabiel)
Videokaart: MSI N9800GT Zilent

Nu zie je dat m'n cpu op 3Ghz draait, op stock Vcore trouwens, maar ik wil 'm wat hoger clocken, in de zomervakantie gaat er een quadcore komen maar voorlopig moet ik m'n huidige cpu wat meer op z'n staart trappen om mee te komen, ik hoop toch zeker op 3.4Ghz.

Nu kom ik echter niet hoger dan 380Mhz stabiel op de FSB, mijn FSB/RAM verhouding staat ook heel vreemd (zit nu op school, maar ik dacht dat het 16:15 was ofzo).

Na wat gegoogle ben ik erachter gekomen dat mensen met dit bord en dezelfde cpu de 3.6Ghz gehaald hebben. Die richting wil ik ook op, maar ik heb me laten vertellen dat m'n FSB wordt tegengehouden omdat FSB/RAM verhouding niet lekker is. Als deze 1:1 staat moet het een stuk beter gaan. Maar ik kan nergens in de BIOS die zogenaamde FSB/RAM divider vinden :X

Nou noem ik mezelf een 'gevorderde leek' op het gebied van overclocken en volgens diverse websites is dit bord ook behoorlijk lastig om goed stabiel te krijgen op hogere clocks, maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar!

Kan iemand me helpen?

• merijntjuh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:43
het mobo kan niet 1066 draaien helaas.. wel met overklok natuurlijk...:P
en je moet ook niet kijken van: o hij draait met de zelfde cpu en mobo op 3.6 ghz en de ander op 4ghz..
LET OP!: niet elke cpu is hetzelfde. sommige stoppen er al mee als je de fsb met maar 20mhz verhoogt;)

• FastFred
  • Nu online
merijntjuh schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 22:28:
het mobo kan niet 1066 draaien helaas.. wel met overklok natuurlijk...:P
en je moet ook niet kijken van: o hij draait met de zelfde cpu en mobo op 3.6 ghz en de ander op 4ghz..
LET OP!: niet elke cpu is hetzelfde. sommige stoppen er al mee als je de fsb met maar 20mhz verhoogt;)
net alsof ik dat niet weet, maar zoveel verschil kan er toch niet zijn tussen verschillende cpu's van een zelfde type?

En het bord ondersteunt toch echt DDR2-1066 (ook zonder oc) Kijk maar, helemaal onderaan.

Morgenavond probeer ik even een BIOS update, ik gebruik nog altijd de originele BIOS. Misschien dat hier wel een RAM divider optie bijzit :)

[ Voor 35% gewijzigd door FastFred op 24-03-2009 23:01 ]

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-01 16:15
Gewoon handmatig in je bios de DRAM snelheid naar 2x je FSB gooien. Als het goed is moet dat kunnen en staat hij dan 1:1 :Y

offtopic:
Overigens heb ik zelf ook een E6750, die doet 3,5Ghz op stock, en 4Ghz op 1,45vcore :*)

[ Voor 31% gewijzigd door omgwtfbbq op 25-03-2009 07:45 ]

• FastFred
  • Nu online
ik dank u, hij loopt nu 1:1

enige vervelende is dat er in de BIOS niet 375Mhz wordt aangegeven als FSB clock maar 1500, iemand enig idee hoe dit om te rekenen is? Aangezien ik dan m'n FSB omhoog wil trappen, moet ik weten wat bijvoorbeeld 1600 betekent in de echte Mhz. omdat ik de echte Mhz dan ook weer x 2 moet doen

EDIT_1:

ben zojuist door iemand op msn geholpen

dank aan allen, ik duik m'n bios in

ajuus

[ Voor 13% gewijzigd door FastFred op 25-03-2009 19:11 ]

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-01 18:34

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

FSB (1500) / 4 ;)

1500/4 = 375MHz
1600/4 = 400MHz

etc.

www.maartendeboer.net

• FastFred
  • Nu online
volgens mij heb ik hier een heeeeeeeeeeul beroerde batch te pakken. zelfs 3.2Ghz krijg ik niet stabiel: 1600 / 4 = 400Mhz FSB x2 is 800Mhz RAM = 1:1. Ook verhogen van Vcore haalt niks uit. In Windows loopt hij na minder dan 5 minuten hardstikke vast. Ik denk, ach misschien loopt ie net op die clock niet lekker dus de FSB wat verder omhoog geschopt: 1650 / 4 = 412.5Mhz FSB x2 = 850Mhz FSB = 1:1 ---> Geen beeld! helemaal niks, pc aan, HDD led blijft branden, reageert niet meer op num/caps/scroll lock. Helemaal niks meer.

Verrekte handig weer dat ze bij MSI zo'n clear CMOS knopje achter op 't mobo hebben zitten. Toen hoefde ik de kast iig niet open te draaien

[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 25-03-2009 19:50 ]

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-01 16:24

Edgarz

Tweako-active since1986

Stroom eraf werkt anders ook prima

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

geheugen voltage ook verhogen he ;)

• FastFred
  • Nu online
ja idd, Phas0r (oud klasgenoot van mij) vroeg via msn of ik misschien de 4-pins cpu voeding had aangesloten ipv van de 8-pins voeding en dit voor instabiel voltage zou zorgen. Meteen de kast opengemaakt, maar de 8-pins zat al aangesloten, meteen een beetje stof verwijderd uit de kast en ook de heatsinks van het geheugen uitgeblazen, hiervoor moest ik ze even uit de kast halen. Zag ik dat m'n RAM op 2.2 volt hoort te werken, maximaal (ivm garantie) 2.4Volt en in de BIOS heeft hij al die tijd op 2Volt gedraaid :X

Vanavond even kijken of dit verschil maakt.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Mijne draaien nu op 2.6 volt stabiel op 1113MHz (stock 800). Ik vind het wel raar dat ie op 800MHz gewoon niet op wil starten, zal idd. wel aan de 2v liggen, ff ietsjes op krikken, hoop dat dat helpt. Kun je ook de voltages van de Northbridge en eventueel de Southbridge aanpassen? Je zou kunnen proberen het voltage van de Norhtbridge iets omhoog te gooien omdat je CPU verbinding maakt met het geheugen via de Northbridge (zie plaatje). Ik weet niet precies wat voor mobo je hebt, maar wss een met een nvidia chipset gok ik :)

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/inejjm.png

[ Voor 5% gewijzigd door Ventieldopje op 26-03-2009 15:39 . Reden: Thumbnail ]

www.maartendeboer.net

• FastFred
  • Nu online
Phas0r schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 15:32:
Mijne draaien nu op 2.6 volt stabiel op 1113MHz (stock 800). Ik vind het wel raar dat ie op 800MHz gewoon niet op wil starten, zal idd. wel aan de 2v liggen, ff ietsjes op krikken, hoop dat dat helpt. Kun je ook de voltages van de Northbridge en eventueel de Southbridge aanpassen? Je zou kunnen proberen het voltage van de Norhtbridge iets omhoog te gooien omdat je CPU verbinding maakt met het geheugen via de Northbridge (zie plaatje). Ik weet niet precies wat voor mobo je hebt, maar wss een met een nvidia chipset gok ik :)

[afbeelding]
dat heb ik je op msn ook al verteld, slimmerd en het staat in de topicstart. En toch raar dat DDR2-1066 geheugen dat op DDR2-800 op 2Volt niet op wil starten, je zou toch denken dat hij op DDR2-800 dan niet zoveel volt nodig heeft?

en voltage van NB, SB en VTT FSB is ook aan te passen in de BIOS, je ziet me vanavond wel weer op msn verschijnen, dan zet ik even een 2e pc neer voor msn en research en gebruik ik m'n eigen pc puur voor het oc'en :)

EDIT_1:

Vmem naar 2.2Volt gegooid, 1600 / 4 = 400Mhz FSB x2 = 800Mhz Mem liept ie eerst vast vlak na het booten. North Bridge voltage van 1.24 naar 1.28 gegooid: vastloper na 1 seconde Orthos. North Bridge voltage naar 1.32 getrapt, 6 minuten stabiel Orthos :+

EDIT_2:

10 minuten stabiel Orthos gedraaid, nog even hoger proberen te komen maar kreeg waarschijnlijk niet genoeg voltage op north bridge. Geen zin om verder te gaan, ik draai nu 3.2Ghz rock stable.

3Dmark score is van 12176 (MSI N9800GT Zilent | GPU: 741Mhz | Shader: 1720Mhz | Mem: 996Mhz || CPU: 3Ghz)

naar: 12578 (MSI N9800GT Zilent | GPU 741Mhz | Shader: 1720Mhz | Mem: 996Mhz || CPU: 3.2Ghz)

8)

[ Voor 21% gewijzigd door FastFred op 26-03-2009 22:19 ]

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Mooi dat het werkt, hou dus je NB een beetje in de gaten, vooral ook de temperatuur van het chipset (wel uit te lezen met everest enzo).

www.maartendeboer.net

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-01 10:25

SECURITEH

Man of legend.

Phas0r schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 15:32:
Mijne draaien nu op 2.6 volt stabiel op 1113MHz (stock 800).
2.6V op je RAM...
Is dat niet een beetje veel (zeker als je je RAM wat langer wilt houden :p)?
Ok een 39% OC is aardig wat op je RAM dus het verbaast mij niet dat je dat nodig hebt.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik heb hem ook al gedraait op 2.8v en zelfs op 3.1v werkt perfect alleen vind ik het een beetje onnodig en heb ik hem stabiel op 2.6v gekregen :)

Hij kan nog wel harder lopen maar dan moet ik waterkoeling hebben (geheugen heeft waterkoeling aansluitingen). En daar heb ik op dit moment nog even geen geld voor :)

www.maartendeboer.net

• FastFred
  • Nu online
Phas0r schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 17:23:
Ik heb hem ook al gedraait op 2.8v en zelfs op 3.1v werkt perfect alleen vind ik het een beetje onnodig en heb ik hem stabiel op 2.6v gekregen :)

Hij kan nog wel harder lopen maar dan moet ik waterkoeling hebben (geheugen heeft waterkoeling aansluitingen). En daar heb ik op dit moment nog even geen geld voor :)
je hebt anders wel geld voor een zwaar overclockte en zelf gevoltmodde 8800GTS waarmee 't jou nog steeds niet is gelukt om mijn 3Dmark score te verslaan _/-\o_

Ook heb je geld voor een Realpower M1000 omdat je huidige voeding jou overgeclockte kaart niet aankan tijdens 't gamen 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door FastFred op 27-03-2009 19:25 ]

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Wie zegt dat ik die betaald heb beidehandje xD ... I'll beat you eventually ;D

www.maartendeboer.net

Pagina: 1