Toon posts:

[RAM] Bottleneck voor Crysis?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Ik heb laatst Crysis geinstaleerd, maar helaas loopt deze als er te veel actie komt niet soepel (op High)

Mijn systeem bestaat uit:

Windows Vista 32-Bit
ASUS P5K SE mobo
intel core 2 duo E6850 @ 3.00 GhZ
Club3D HD 4870, met laatste drivers
2GB RAM Kingston KHX6400D2K2/2G

Mijn processor draait op ongeveer 60-75% en volgens benchmarks scoort ie 130.60 (in FPS, http://www.tomshardware.com/charts/desktop-cpu-charts-q3-2008/Crysis-1680x1050,818.html)

Ik had op internet gelezen dat je met de 4870 op high normaal kon spelen (Zie ook deze benchmarks)
Maar bij mij lagt het al op High (geen AA).

Daarom denk ik dat mijn RAM de oorzaak is. Tijdens de "actie" gebruikt het 92% van mijn RAM, kan die de bottleneck zijn of kunnen er nog meer oorzaken zijn? Vind het wel raar want een vriend van me heeft ongeveer de zelfde specs (iets langzamere Processor en een 8800GTX) en die kan het wel normaal op high spelen.
alvast bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2009 14:24 ]

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:58
Daarom denk ik dat mijn RAM de oorzaak is. Tijdens de "actie" gebruikt het 92% van mijn RAM, kan die de bottleneck zijn of kunnen er nog meer oorzaken zijn?
Dat kan heel zeker. 2GB is vrij weinig voor een Vista, zeker als er een zware applicatie zoals een game draait. Zodra het RAM volzit moet er geswapt worden naar de hardeschijf, wat alles behalve performance bevorderend is. Ik zou zeggen, 2 GB RAM erbij, kost geen drol. (pricewatch: Kingston HyperX KHX6400D2K2/2G)

Wat ook nog zou kunnen is dat je temperatuur te hoog wordt of de voeding het niet trekt, waardoor de graka terugklokt maar dit is veel minder waarschijnlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door asfaloth_arwen op 24-03-2009 14:28 ]

Specs

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-05 23:39

M2M

medicijnman

ik denk inderdaad ook dat je geheugen te weinig is. Je zou het echter ook kunnen testen door zoveel mogelijk achtergrond applicaties af te sluiten. Zie je het harde schijf lampje branden als je crysis aan het spelen bent (dus niet tijdens het laden van een map maar tijdens het schieten?) dan is je pc aan het swappen en dat gaat langzaam.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
asfaloth_arwen schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 14:25:
[...]

Dat kan heel zeker. 2GB is vrij weinig voor een Vista, zeker als er een zware applicatie zoals een game draait. Zodra het RAM volzit moet er geswapt worden naar de hardeschijf, wat alles behalve performance bevorderend is. Ik zou zeggen, 2 GB RAM erbij, kost geen drol.

Wat ook nog zou kunnen is dat je temperatuur te hoog wordt of de voeding het niet trekt, waardoor de graka terugklokt maar dit is veel minder waarschijnlijk.
Ja ik had al gelezen dat vista wat geheugen trekt, alleen had ik ook gelezen dat als je er 4GB RAM in pompt er maar 3 gig wordt gebruikt in Vista 32 bit, dat zou dus moeten beteken dat ook moet upgraden naar Vista 64bit.

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-05 19:46

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

niet per see maar het is inderdaad wel aan te raden ja, het geheugen kan met 32 bits maar tot iets van 3,25 Gb worden geadresseert maar dat betekent niet dat je er niks aan hebt , dat wordt dan extended.

Signature

• misell
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:07
Heb je al gekeken naar je wisselgeheugen?
Configuratiescherm -> Systeem-> Geavanceerd->Prestaties->Instellingen->Geavanceerd->Vitueel geheugen wijzigen. Het aantal MB wat aanbevolen staat moet je instellen.

Afbeeldingslocatie: http://img208.imageshack.us/img208/3725/wisselbestandp.jpg

:*)

[ Voor 7% gewijzigd door misell op 24-03-2009 16:32 ]

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

the_RJ

Banana Hammock!

misell schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 16:31:
Heb je al gekeken naar je wisselgeheugen?
Configuratiescherm -> Systeem-> Geavanceerd->Prestaties->Instellingen->Geavanceerd->Vitueel geheugen wijzigen. Het aantal MB wat aanbevolen staat moet je instellen.
Waarmee je dus aangeeft hoeveel van je harde schijf gebruikt kan/mag worden, cachen is niet bepaald prestatiebevorderend (kuch).

Zoals de rest al zegt, 2Gb + Vista + pittige game, zou goed kunnen dat je geheugen vol raakt.

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:22
Nou kan het zijn dat ik extreem multi-task maar met ~65 processen open, en de cpu etende processen closed, is er al ~1Gb in gebruik bij mij. In-game word dit bij games als crysis ook makkelijk 85%, maar eigenlijk niet veel hoger. Mijn ervaring is dat vista prima 4gb lust. Mocht je niet direct over willen gaan op 64 bit (wéér opnieuw installen) dan kan je ook gewoon een tijdje 3,nogwat Gb gebruiken. In games als crysis is dat -altijd- wel een fps winst itt 2gb :)

één is geen, twee is één

Pagina: 1