Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
[dit is een vraagje van mijn vriendin]

Hallo,

Voor mijn werk -het begeleiden van een kind met PDD-NOS- maak ik ongeveer 1000 kilometer per maand. Dit zijn kilometers die ik maak in opdracht van mijn werkgever (geen woon/werkverkeer dus!). Wij hanteren nu een vergoeding van 0,19 cent per kilometer. Met mijn werkgever heb ik besproken dat dit te weinig is en dat dit meer gaat worden. Wij vragen ons nu af wat een redelijke vergoeding is voor de kilometers die ik rijd onder werktijd.
Dit is een overzicht waar rekening mee gehouden kan worden:

- Verzekering, van 12.000 km per jaar naar 20.000 km per jaar
- Eén extra beurt per jaar (+/- € 150,-
- Benzine (Opel Corsa, rijdt 1/13)
- Slijtage
- Meer risico op schade
- etc.

Kan iemand mij vertellen wat een redelijk bedrag om te vragen zou zijn? Wat wordt er meestal gehanteerd?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Geen antwoord, maar toch: vergeet niet mee te nemen dat er nog belasting overheen gaat. Alles boven de 19ct is 'gewoon loon'.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:59
Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 13:52:
Wat wordt er meestal gehanteerd?
Die € 0,19 is gebruikelijk omdat dat belastingvrij is. Als je zodirect € 1,- per km gaat vangen wordt dat als loon gezien en moet je dus inkomstenbelasting over betalen.

Ik snap trouwens niet wat je bedoelt met woon/werkverkeer? Of je nu naar een klant gaat of naar kantoor komt zijn allebei zakelijke kilometers....

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Kijk eens bij een anwb bijv wat de gemiddelde kosten per kilometer zijn.

Abort, Retry, Quake ???

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:06

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wil je er aan verdienen? Of heb je het idee dat je er nu zelf op bij moet leggen? M.i. is die 19 cent een prima vergoeding, en een extra beurt voor die 12000 km extra? Dat zou ik sowieso niet doen, bespaart je al 150 euro.

Verwijderd

Dekt je huidige verzekering wel bij zakelijk gebruik van de auto? Misschien iets om ook nog even rekening mee te houden.

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:27

Sherlock

No Shit

Nou ja, prima vergoeding? Dan reken je niet alles mee hoor.

Maar goed, ik heb een vergelijkbaar iets gehad, en heb toen 10 cent netto per kilometer erbij gekregen. Dus de standaard € 0,19 per km en daarbovenop nog € 0,10 per km, netto.

Wat je zou kunnen doen is met je werkgever afspreken dat je, zolang je ongeveer die 1000 km per maand maakt, een extra vergoeding bovenop je salaris krijgt, van bijvoorbeeld €175 bruto. Op die manier houd je ongeveer 100 euro netto per maand over (uiteraard afhankelijk van een heleboel andere zaken).

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:48
Ik weet niet of je de volledige autokosten wil berekenen, of alleen de extra kosten op een auto die je toch al hebt.

Totale plaatje o.b.v. 1000 km/maand met nieuwe auto
--------------

Financieringskosten
- afschrijving (aanschaf nieuw 15000, inruil na 4 jaar 7500) --> 156
- rentelasten (gemiddeld uitstaand bedrag +- 11.500, rente 0.5% per maand --> 58

Operationele vaste lasten
- Verzekering (all risk) --> 50 (schatting, +- 70% no claim korting)
- Belasting --> 35 (schatting)

variabele kosten
- Onderhoud --> 20
- Reservering reparaties --> 5
- Banden, olie en kleinmateriaal (buiten regulier onderhoud) --> 10
- Brandstof (verbruik 1:13, huidige prijs 1.30 per liter) --> 100

Totale kosten zijn volgens deze schatting 434 euro per maand, is 43,4 cent per kilometer. Om dit bedrag netto te ontvangen moet je 19 cent netto-vergoeding + 42 cent bruto vergoeding ontvangen. Dan heb je de hele autokosten eruit.

Als je geen nieuwe auto rijdt maar een tweedehands, dan ziet het plaatje er iets anders uit.
- afschrijving (bijvoorbeeld aanschaf a 7500, inruil na 4 jaar a 3750) --> 78 (-78)
- rentelasten --> 29 (-29)
- reservering reparaties --> 15 (+10)

Besparing 97 euro per maand = 9.7 cent per km.

Benodigde vergoeding om alle kosten te dekken: 19 c/km netto + 25.4 c/km bruto.

Verwijderd

Bij ons is het gezet op 40ct/km (en ik hoor meer dat dat redelijk gangbaar is) zodat je niet alleen de brandstof en beurten dekt, maar ook een deel van de aanschaf. Afhankelijk van wat je rijdt (ik doe lekker 2e hands), is het daar goed van te doen en hou je zelfs over.

Wil je nieuw rijden en afschrijven dan zal je het niet redden waarschijnlijk, maargoed, je hebt dan ook een nieuwe privé-auto... het voorbeeld hierboven van 1000km/maand;dat zijn ook wel erg weinig kilometers om een volledige auto op te bekostigen...

De 40 cent is natuurlijk 19ct netto + 21 cent loon.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2009 14:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties! Ik weet nu waar ik ongeveer aan moet denken per kilometer. Ik ga het eens voorleggen aan mijn werkgever. Nogmaals bedankt!!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Hallo,

Serieuze vraag: op basis van welke berekening stellen jullie dat de huidige vergoeding te laag is? Die kun je toch ook gebruiken om de gewenste vergoeding uit te rekenen?

Mijn berekening is als volgt:
€ 92,- Extra branstofverbruik (1000 km, 1 op 13, € 1,20 per liter)
€ 25,- Extra afschrijving (Geschatte afschrijving keer anderhalf)
€ 25,- Extra onderhoud (€300,- per jaar aan banden en beurtjes?)
€ 5,- Extra verzekeringspremie (Bij Corsa 1.2 uit 2002 obv WA)

Opgeteld kom je dan op een kleine € 150,- wat met een vergoeding van € 0,15 gedekt zou zijn :)

Iets waar ik persoonlijk meer moeite mee heb is dat ik met elke kilometer die ik voor mijn werk op de weg zit meer kans maak om bij de 1000 verkeersslachtoffers per jaar te komen...

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Ik krijg 50ct/km. Dat is behoorlijk aan de hoge kant. Circa 30 à 40ct/km is wat ik veel hoor en lijkt mij ook niet meer dan redelijk. Voor 19ct/km kun je geen auto op de weg houden.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 13:52:

Hallo,

Voor mijn werk -het begeleiden van een kind met PDD-NOS- maak ik ongeveer 1000 kilometer per maand. Dit zijn kilometers die ik maak in opdracht van mijn werkgever (geen woon/werkverkeer dus!). Wij hanteren nu een vergoeding van 0,19 cent per kilometer. Met mijn werkgever heb ik besproken dat dit te weinig is en dat dit meer gaat worden. Wij vragen ons nu af wat een redelijke vergoeding is voor de kilometers die ik rijd onder werktijd.
Dit is een overzicht waar rekening mee gehouden kan worden:

- Verzekering, van 12.000 km per jaar naar 20.000 km per jaar
- Eén extra beurt per jaar (+/- € 150,-
- Benzine (Opel Corsa, rijdt 1/13)
- Slijtage
- Meer risico op schade
- etc.

Kan iemand mij vertellen wat een redelijk bedrag om te vragen zou zijn? Wat wordt er meestal gehanteerd?
Hou je er wel even rekening mee dat als je zakelijk in je prive auto rijdt, je NIET gedekt bent voor ongevallen als je voor de baas onderweg bent.

Ow ik lees, dat je een PDD-NOS kind begeleidt, gaat dat soms via PBG en ben je freelancer ? Dan weet ik niet hoe het gaat met de verzekering.

[ Voor 6% gewijzigd door KillerAce_NL op 24-03-2009 15:31 ]

• argro
KillerAce_NL schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 15:30:
[...]
Hou je er wel even rekening mee dat als je zakelijk in je prive auto rijdt, je NIET gedekt bent voor ongevallen als je voor de baas onderweg bent.
Volgens mij heeft ieder bedrijf daar een verzekering voor. Het zou mij niet verbazen wanneer dat zelfs verplicht is.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Is zeker niet een verplichte verzekering, dat kan ik je wel vertellen.
Echter bijna alle bazen zullen dit willen afdekken. Dit doe je door zaken af te spreken:
1: de werkgever en nemer zetten op papier dat de werknemer aansprakelijk is voor schade aan de prive auto
2: de werknemer dient zich hiervoor te verzekeren (aparte verzekering dus, je standaard autoverzekering zal dit bijna nooit dekken).

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:06

CyBeRSPiN

sinds 2001

argro schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 15:14:
Voor 19ct/km kun je geen auto op de weg houden.
Nee, maar dat is ook de hele vraag toch niet? Die auto is er al en is er (als ik het goed begrijp) niet speciaal voor gekocht. Het gaat om een vergoeding van 1000km/maand, niet voor een vergoeding om een auto van de zaak te rijden.

• argro
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 17:31:
[...]

Nee, maar dat is ook de hele vraag toch niet?
Excuses dat ik iets zei wat niet direct een antwoord op de vraag was.

Wel flauw overigens om een klein deel van een reactie te quoten en dat gedeelt evan de quote vervolgens af te branden als offtopic. Alsof jouw reactie een antwoord op de vraag is.
Die auto is er al en is er (als ik het goed begrijp) niet speciaal voor gekocht.
Doet dat er toe? Men gaat er wel gemakshalve vanuit dat je een auto hebt. Stel nou dat de auto wel speciaal gekocht zou moeten worden voor die 1.000km/maand. Zou de vergoeding dan hoger moeten zijn?
Het gaat om een vergoeding van 1000km/maand, niet voor een vergoeding om een auto van de zaak te rijden.
De kilometervergoeding voor zakelijke kilometers zou mijns inziens kostendekkend moeten zijn. Dan is 19ct/km te weinig (sorry, weer geen antwoord op de vraag). Ook afschrijving en dergelijke zou gedekt moeten worden door de kilometervergoeding.

[ Voor 9% gewijzigd door argro op 24-03-2009 18:04 ]

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
argro schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 18:02:
[...]De kilometervergoeding voor zakelijke kilometers zou mijns inziens kostendekkend moeten zijn. Dan is 19ct/km te weinig (sorry, weer geen antwoord op de vraag). Ook afschrijving en dergelijke zou gedekt moeten worden door de kilometervergoeding.
Als je dat kunt uitrekenen kun je toch ook uitrekenen wat je dan wel wilt hebben?! Zo moeilijk is rekenen niet...

Edit: Er staan in dit topic rekenvoorbeelden voor de extra kosten (die de 19 cent niet hoeven te overschrijden) en t-captain heeft je een rekenvoorbeeld voor de volledige kosten gepresenteerd. Verder kun je op autotrader.nl informatie vinden over aanschafprijs, verbruik en wegenbelasting en op www.fbto.nl de verzekeringspremies.

Succes.

[ Voor 26% gewijzigd door Testert op 25-03-2009 07:42 ]

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

De verzekering is inderdaad ook iets om uit te zoeken, goed dat je het zegt! Wat betreft die kosten van de auto, die hoef ik er niet helemaal uit te halen hoor. Het is een tweedehands auto en deze heb ik in eerste instantie voor eigen gebruik aangeschaft. Wel wil ik uiteraard de kosten van alle zakelijke kilometers er wel uit kunnen halen.
Ik heb vandaag een gesprek met mijn werkgever en ik zal € 0,40 per kilometer gaan voorstellen. Bedankt allemaal!
Pagina: 1