Toon posts:

USB poorten Dell pc kapot: moederbord vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi allemaal,

ik heb problemen met de USB poorten op onze Dell pc (paar jaar oude 'Inspiron 3000'):

1) de computer herkent bijv onze HP scanjet niet meer; in apparaatbeheer -> USB hub staat wel een 'onbekend USB apparaat'. Het maakt niet uit welke USB poort ik op de computer gebruik; het 'onbekende apparaat' verschijnt altijd in dezelfde hoofd-hub, niet in een van de 3 anderen.
Via de HP cd van de scanjet was het wel mogelijk de scanner te installeren en daarna te gebruiken.

2) de Ipod van mijn broertje is al 2 keer overleden in enkele maanden, na aangesloten te zijn op deze computer. Tijdens het synchroniseren met iTunes stopt het opeens, en daarna is het niet meer mogelijk om verbinding met de computer te leggen.

Wat ik vermoed is dat de hardware van de USB poorten kapot is, zodat soms het signaal niet (goed) meer doorkomt naar de computer, zodat bijv de Ipod beschadigde omdat opeens het synchroniseren stopte. Opnieuw installeren van het USB-hub stuurprogramma maakte geen verschil.

Is dit een logische conclusie?

Als oplossing denk ik aan een nieuw moederbord. Maar is dit mogelijk om zelf te doen bij een Dell computer? Ik hoorde nl dat deze veel eigen merk apparatuur hebben dat alleen bij henzelf te vervangen is?

alvast bedankt!
Gert Jan

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-05 18:56
Via de HP cd van de scanjet was het wel mogelijk de scanner te installeren en daarna te gebruiken.
Dat hoort ook zo.

Ik denk niet dat het moederbord vervangen iets gaat oplossen. Misschien kun je beter Windows overnieuw installeren en de gewoonte aan te nemen om drivers te installeren voor bepaalde (externe) apparatuur,

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:05

Haan

dotnetter

Moederbord vervangen zal een erg dure grap worden omdat je daarvoor bij Dell moet zijn. Wat veel simpeler en goedkoper is, is om een PCI USB kaartje aan te schaffen, dan ben je voor 10-15 euro klaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Haan op 24-03-2009 10:10 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-05 19:46

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Heb je geen garantie meer op het ding dan ? en ja Dell heeft heel erg veel custom moederborden en dergelijke wat tegenwoordig geloof ik wel meevalt maar vroeger was echt niks compatible met dell :P

Signature

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:05

Haan

dotnetter

Een snelle google query geeft aan dat een Dell Dimension 3000 zo rond het jaar 2004-2005 op de markt was, daar zal geen garantie meer op zitten ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Haan op 24-03-2009 12:20 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-05 19:46

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

wie weet heeft de ts zich blauw betaald aan extra garantie :P

maar inderdaad is de kans op garantie niet zo groot meer, je kun zowiezo proberen, wie niet waagt wie niet wint :)

en kun je misschien wat meer posten over de specs van je pc zodat we kunnen kijken of er toevallig nog een ander bord onder past wat nog in de handel is.

Signature

• LegacyCode
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:16

LegacyCode

De crack van de division

Ik heb afgelopen weekend bij familie een gelijkaardig probleem mogen oplossen.
Hun pc, ook een Dell Dimension 3000, herkende geen usb-sticks meer deze werden allemaal herkend als "onbekend apparaat". Idem voor I-pod of andere mass-storage devices.
Een usb toetsenbord werkte echter wel op elke usb-poort.

Na wat geprul heb ik eens geboot met een PE-bootcd. Die herkende netjes alle usb-sticks.
Hierna steld ik dan oook voor om het toestel te herinstalleren.
Ik heb gewoon even de recovery de default image laten terugplaatsen en alle usb-poorten werken weer zoals het hoort. Vervolgens heb ik de installatie volledig zijn updates laten binnenhalen en de usb-poorten doen het nog steeds.

Je moet anders eens proberen te booten met een PE-bootcd en zien of de hardware wel juist herkend wordt op de usb-poorten.

legacycode.net

Verwijderd

Topicstarter
heel erg bedankt allemaal; ik ga t proberen!

Verwijderd

Als het bovenstaande allemaal niet werkt kan je misschien ook een BIOS flash doen... succes.
Pagina: 1