Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

twee motoren op een radiator mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Topicstarter
In ons schip komt een nieuwe, watergeoelde generator. Deze wil ik graag aansluiten op het bestaande gesloten koelsysteem van de hoofdmotor. (bestaande uit buizen die aan de buitenkant langs het schip lopen, te vergelijken met een radiator). Maar is dit mogelijk? De koelkappaciteit van de buizen is geen probleem, maar zijn er andere dingen waar ik om moet denken?

jdm8 in "het grote boten topic" :>

[ Voor 8% gewijzigd door jdm8 op 24-03-2009 08:43 ]

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Je moet er op letten dat je de radiator aftakt na de thermostaat van de hoofdmotor. De thermostaat zorgt ervoor dat het koelwater van de motor niet door de radiator gaat zolang de motor nog koud is.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Devil schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 08:51:
Je moet er op letten dat je de radiator aftakt na de thermostaat van de hoofdmotor. De thermostaat zorgt ervoor dat het koelwater van de motor niet door de radiator gaat zolang de motor nog koud is.
Lijkt me dan handiger om dat vóór de thermostaat af te takken en beide motoren een eigen thermostaat te geven...

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-11 21:56
Tenzij de thermostaat na de motor zit. ;)

Verwijderd

de vraag is denk eerder of je radiator en waterpomp dat gaan kunnen koelen. Wat ik zou doen is aftakken voor de thermostaat en terug naar de waterpomp. Ook nog een aftakking met thermostaat voorzien naar de radiator. Wat voor capaciteit ga je nodig hebben om de generator te koelen?

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

Als de hoofdmotor en de aggregaat niet tegelijkertijd draaien zou je kunnen overwegen om gewoon kleppen in het systeem te zetten die je om kan zetten zodra je overschakelt op aggregaat.

Om wat voor aggregaat gaat het eigenlijk? Een beetje aggregaatje van [insert prijsvechtende gereedschapstoko / chinese winkel] werkt ook prima op geforceerde luchtkoeling.
Als je zelf gaat beunen zou ik vooral opletten dat je geen olie loopt te lekken in het oppervlaktewater (via de uitlaat)

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

MikeyMan schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 09:51:
[...]

Lijkt me dan handiger om dat vóór de thermostaat af te takken en beide motoren een eigen thermostaat te geven...
Dat bedoel ik :P
Na de thermostaat vanaf de motor gezien, voor de thermostaat vanaf de radiator gezien :P

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Topicstarter
Even de boel wat verduidelijken, het is namelij keen beetje magere startpost. :p

Op dit moment zit alleen de hoofdmotor, met een eigen pomp, aangesloten op de gesloten waterkoeling. (Bestaande uit buizen die aan de buitenkant van het schip lopen).

Er komt nog een generator bij. Een watergekoelde met droge uitlaat. Deze moet dus op een koelsysteem aangesloten worden. Deze generator is nog niet gekocht, maar het word waarschijnlijk deze.

Het plan is dus om deze generator aan te sluiten op de huidige koelinstallatie van de hoofdmotor, welke voldoende cappaciteit heeft. Maar geeft dit problemen als ik ze "paralel" aansluit op de koeling. Gaat bijvoorbeeld de hoofdmotor niet al het water door de generator heen pompen in plaats van de koelbuizen als de generator. En andersom natuurlijk, als de hoofdmotor uit staat en de generator draait. EN wat gebeurt er als ze tegelijk draaien? De hoofdmotor is namelijk een stuk groter als de generator, en heeft dus ook een veel sterkere pomp.
Pagina: 1