[reborn/etc.]Verandering HD/SSD opslaan op andere schijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:14

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Er zijn redelijk wat producten op de markt die een partitie kunnen beschermen tegen veranderingen. Een klik en ze zijn weg, of juist permanent. Een paar voorbeelden, allemaal met net andere features:
  • Deep Freeze
  • Reborn
  • Radix protector
  • Juzt Reboot
  • SteadyState
Zover ik kan nagaan slaan ze allemaal de veranderingen op op dezelfde fysieke schijf als waar de partitie die beschermd moet worden op staat. De meeste werken sowieso alleen op de eerste schijf. Ik wil de veranderingen echter graag op een andere schijf opslaan. Hiermee wil ik een groot deel van de beperkingen van de goedkoopste SSD's proberen te omzeilen. Veranderingen worden in eerste instantie opgeslagen op een schijf die geen problemen heeft met random writes, en op een rustig moment weggewerkt. Iemand enig idee of er een product bestaat dat veranderingen van een partitie op schijf A op schijf B op kan slaan? Ik werk met WindowsXP en/of Vista trouwens.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Euhm je hebt toch gewoon software speciaal voor SSD's die random writes sequentieel wegschrijft? MFT of hoe heet dat nou ook al weder? En MS heeft ook iets wat er op lijkt.. Ik weet even geen namen lekker nuttig he.. :)

[ Voor 23% gewijzigd door maratropa op 23-03-2009 22:47 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Klopt, SteadyState is die van Microsoft. Maar MFT is erg duur, en SteadyState heeft weer andere nadelen. Ik vond mijn oplossing wel creatief en alleen daarom al de moeite van het uitzoeken waard.

[ Voor 12% gewijzigd door Milmoor op 23-03-2009 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Voor XP Embedded heeft Microsoft het zogenoemde File Based Write Filter (FBWF): disk writes gaan naar het ram ipv harddisk. Die kan je dan op een later punt (automatisch?) laten committen, ofwel daadwerkelijk wegschrijven. Zie ook hier. Is trouwens ook vrij makkelijk aan de gang te krijgen op de gewone XP.
File-Based Write Filter (FBWF) allows Windows XP Embedded (XPe) to maintain the appearance of read and write access to write sensitive or read only storage. FBWF makes read and write access transparent to applications.
Een andere oplossing is het gebruik van een raidcontroller met een berg cache. In plaats van het random weg te schrijven wordt het in de cache opgeslagen en wanneer de cache vol begint te raken (sequentieel?) weggeschreven.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Het nadeel van een Raidcontroller met cache is dat hij pas flushed als de boel vol begint te lopen. Dat is bij harde schijven een goed strategie, maar dat gaat te hard voor een SSD met JMicron controller. FBWF ga ik eens bekijken, misschien is daar wat aan in te stellen.

[wat leestijd later]
Windows XP Embedded SP2 Feature Pack 2007
EWF Disk Mode
EWF Disk mode uses the following configuration:
EWF Overlay is stored in unpartitioned space on the disk
EWF volume is stored at the beginning of the EWF Overlay on the disk

Leuk leesvoer, merci. Het zou me niet verrassen als veel van bovenstaande producten stiekem EWF in Disk Mode met een leuk jasje zijn. Helaas maakt dat de kans om te vinden wat ik zoek (opslag op andere schijf) kleiner.

[ Voor 52% gewijzigd door Milmoor op 23-03-2009 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
EWF kan wat ik zoek, zie hier voor meer details.

FBFW kan het ook zie ik, alleen is dit een nieuwere techniek waardoor er minder ervaring mee is:
"Quick note for those of you who don't know what FBWF is. It is very similar to EWF, but FBWF (file based write filter) offers some important advantages. FBWF uses less ram (you can reclaim ram overlay space when you delete files), you can also commit on the fly (without restarting or disabling), and have persistent (write through) folders that write straight to the drive (so you can have a persistent My Documents for example)."
Zie hier voor wat meer info (op dit moment tweede en derde bericht).

[ Voor 73% gewijzigd door Milmoor op 25-03-2009 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Na twee goede tips praat ik vooral tegen mezelf ;) Een afsluitende post met een ontzettend handig Duitstalige thread: Windows versnellen met FBFW.

[ Voor 3% gewijzigd door Milmoor op 26-03-2009 20:05 ]

Pagina: 1