RAID 1 array vervangen door grotere harde schijven

Pagina: 1
Acties:

• Ongezien
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-01 21:31
ik zit met het probleem, dat ik de 2x160 GB schijven in een RAID1 array heb vervangen door 2x1TB schijven en nu zit met een helboel ruimte die ik niet kan gebruiken, de zogenaamde unassigned space.
Weet iemand hoe je die ruimte op een of andere manier bij het oorspronkelijke volume kunt trekken?
Het gaat om een Dell Dimension 8400 met Intel(R) 82801FR RAID Controller, met 1 (C-)partitie.
Ik heb al van alles geprobeerd om de ruimte beschikbaar te krijgen, o.a. door te proberen de array te deleten. Volgens de gebruiksaanwijzing bij de Dell is het mogelijk, ook zonder verlies van data, de array op te breken in 2 non-RAID harddisks. Als ik dat echter probeer, krijg ik de melding: This is a system volume that can not be deleted. Weet iemand raad, anders dan Windows Vista opnieuw te installeren?

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:53

Milmoor

Footsteps and pictures.

Zover ik het snap werken raidcontrollers met volumes. Zo'n volume doet alsof hij een harde schijf is. Daar binnen kan je weer partities aanmaken. Je zou dus tegen je raidcontroller moeten melden dat hij zijn volume moet uitbreiden. Daarna kan je de partitie vergroten.
Ik heb dit echter zelf nog nooit gedaan, ik heb puur de handleiding van een Areca 1220 goed doorgelezen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Ongezien
ik kan inderdaad wel een nieuw volume aanmaken, maar ik krijg dit niet zichtbaar in Windows. How come?

• Ongezien
toch een oplossing!
Nog eens in schijfbeheer gekeken naar die niet-toegekende ruimte. Het blijkt mogelijk die ruimte van een drive-letter te voorzien en te formatteren. Daar ben ik nu mee bezig. Ik verwacht dan de niet-gebruikte ruimte onder de nieuwe drive-letter in windows aan te treffen.
In ieder geval bedankt voor het meedenken Milmoor!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik zie dat je terwijl ik het volgende schreef het zelf ondertussen gevonden had.
---

De informatie is wat schaars. We weten alleen wat je ons vertelt. Je hebt niet beschreven hoe je van de 160GB naar de 1TB array bent overgegaan.

Ik veronderstel dat je de oude schijf met iets als Ghost of een soortgelijke utility hebt overgezet. Als je voordien de nieuwe RAID-1 array met de 1TB schijven al gemaakt had dan zal het probleem zijn dat met het kopiëren alleen maar een partitie van 160GB is gemaakt. De rest van de schijf/array is nog ongepartitioneerd en ongeformatteerd. In schijfbeheer zou je dan gewoon een extended (uitgebreide) partitie kunnen maken in de ongepartitioneerde ruimte waar je dan weer logische drives (stations) in kunt aanmaken en formatteren. Daarbij moeten dan ook driveletters toegekend worden zodat Windows de ruimte kan benaderen met een of meer driveletters. Dit is dus geen functie van de RAID-controller en zou hetzelfde zijn als je met enkele schijven niet in RAID-1 gewerkt zou hebben.

En met een RAID utility onder Windows kun je geen array verbreken waar die Windows van opgestart is. Dat moet je doen in de BIOS van de controller waar je tijdens het opstarten, vóór Windows gaat laden, in kunt komen met een of andere toetsdruk. Dat wordt gewoonlijk op het scherm gemeld. Misschien F10 in dit geval.

8)

• Ongezien
dank je CaptJackSparrow voor je heldere uitleg. Ik begin er zowaar inzicht in te krijgen.
Thanks alot!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Eventueel had je ook met diskpart.exe de bestaande partitie naar de nieuwe vrije ruimte kunnen uitbreiden met extend:

DISKPART>select disk 0
DISKPART>select partition 1
DISKPART>extend

Dan hou je dus 1 grote partitie over ipv eentje van 160 en eentje van de overgebleven vrije ruimte :)

[ Voor 28% gewijzigd door spone op 24-03-2009 00:43 ]

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• Ongezien
als aanvulling: ik heb één voor één de 2 schijven vervangen en steeds de array laten rebuilden. Zo krijg je inderdaad weer dezelfde, beperkte array terug.
Met ctrl-I kon ik in de Intel RAID-controller komen, maar het was me niet duideijk hoe ik hier de oplossing kon bewerkstelligen. Nu lijkt het toch te lukken, halverwege het formatteren.

Zo ziet het er nu uit:
Array_0000
Status: No active migration(s)
Hard Drive Write Cache Enabled: Yes
Size: 1863 GB
Free Space: 0 GB
Number of Hard Drives: 2
Hard Drive Member 1: SAMSUNG HD103UJ
Hard Drive Member 2: SAMSUNG HD103UJ
Number of Volumes: 2
Volume Member 1: RAID_Volume0
Volume Member 2: RAID_Volume1