Windows server 2003 netwerkshare probleem

Pagina: 1
Acties:

• Thomas254
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-02 12:13
Ik heb dus een domain aangemaakt op mijn windows 2003 server. De naam van het domain is 'test.nl'. Ik heb dus een netwerkshare gemaakt. Maar het blijkt onmogelijk om hier wat mee te doen. als ik via verkenner op '\\test.nl' probeer te komen, kom ik wel op de server, maar als ik de netwerkshare (met naam testshare) probeer te openen krijg ik de volgende error: "\\testshare is not accessible. You might not have permissions to use this network resource. contact the Administrator of this server to find out if you have acces permissions. Configuration information could not be read from the domain controller, either because the machine is unavailable or acces has been denied".

Enig idee waardoor dit komt en hoe ik dit kan oplossen?

Ik ben nogal nieuw met windows server 2003.

Thx alvast :).

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-02 21:30

CoolGamer

What is it? Dragons?

Moet je niet "\\test.nl\testshare" gebruiken of deed je dat al?

Verder moet je ook even kijken of de gebruiker die gebruik wil maken van die share (waarschijnlijk in dit geval gast) wel rechten heeft om daar te lezen.

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

• Thomas254
Thx voor je reactie :).
Moet je niet "\\test.nl\testshare" gebruiken of deed je dat al?
Of ik nou naar '\\test.nl\testshare' ga of naar '\\test.nl' ga en dan op de share klik, maakt niet zoveel uit toch :)

Ik heb deze share gewoon als Administrator aangemaakt, en probeer de share met naam 'testshare' ook te openen op dezelfde account, maar dan geeft ie dus die error. :?
Ik heb een netwerkshare nodig voor de profiles van de users, maar dat gaat dus niet als ik die share al niet in kan :/ .

Overigens als ik in verkenner '\\<computernaam>.test.nl' gebruik, kan ik wel gewoon overal bij. Maar dit gaat niet werken met user profiles neem ik aan.

Nog even als laatste: Ik draai windows server 2003 op VMware player. Maar het lijkt mij niet dat daar het probleem ligt.

Nogmaals, ik ben nogal nieuw met servers etc. 8)7

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Je hebt een netwerkshare aangemaakt op je server? Wat is de naam van je server? Toon eens hier de security rechten van die share? En wat gebeurt er als je naar \\servernaam\c$ gaat (of d$ voor de D partitie)?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Thomas254
Nou, ik heb een domein die test.nl heet dus de naam van de server lijkt me ook test.nl, of heb ik het nou helemaal verkeerd :P .

Als ik \\servernaam\c$, probeer gebeurt er niks.

Ik zal de security rechten morgen maar even posten.

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Thomas254 schreef op maandag 23 maart 2009 @ 23:59:
Nou, ik heb een domein die test.nl heet dus de naam van de server lijkt me ook test.nl, of heb ik het nou helemaal verkeerd :P .

Als ik \\servernaam\c$, probeer gebeurt er niks.

Ik zal de security rechten morgen maar even posten.
Je domain name en de naam van je domain controller cq server, zijn niet per definitie het zelfde.

Je gaat naar je shares via \\naamserver\sharename$

Als je eerste naar \\naamserver\ zie je de beschikbare shares die op basis van jouw security settings beschikbaar zijn.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-02 16:07

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Saab schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 00:05:
[...]
Je gaat naar je shares via \\naamserver\sharename$
Niet elke share is hidden.... :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Saab
I know, daarom zeg ik daarna ook dat als je naar \\servernaam\ gaat je meteen alle non hidden shares ziet, op basis van je credentials.

• Thomas254
Ik heb active directory eraf gegooit en weer geinstalleerd. Ik heb een nieuw domein aangemaakt met naam 'Nijmandomain'. ik heb een nieuwe share gemaakt met de naam 'testshare'.Het probleem blijft echter bestaan.

Om de boel wat te verduidelijken post ik hier even een screenshot van de error die ik krijg:

Afbeeldingslocatie: http://img17.imageshack.us/img17/1402/ss1p.th.png

hier een screenshotje van de security settings:

Afbeeldingslocatie: http://img17.imageshack.us/img17/9168/ss2ghs.th.png

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Wat is je servernaam en wat gebeurt er als je gaat naar

\\plaats_hier_je_servernaam\testshare

?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Thomas254
Dan krijg ik dezelfde error :/

Verwijderd

Volgens mij gaat er iets fout.

Dcpromo draaien op schone machine
Domain naam eindigens op .local voor lokale adressen.

Dan kun je gewoon je ad en dns installeren, en voila.

Dan een share aanmaken op de server.
Een share moet vanaf ieder werkstation te benaderen zijn, tenzijn je aan de rechten hebt gezeten.
Over het algemeen zou iedereen (of everyone) er dan bij moeten komen. Maar dit is natuurlijk niet altijd wenselijk.

Dit is het standaard principe.

Verwijderd

Aanvulling: Domein kan nooit .com heten, alsje niet toplevel ISP ben volgens mij...
Dus zul je je moeten verdiepen in splitdns, of op een goede manier je dns servers instellen.
(ik zag het plaatje telaat.)

.com en dan gaat ie kijken op het internet.......en daar staat je machine vooralsnog niet.
Opnemen van de huidge (foute) naam zal je niet doen slagen, omdat je niet de rechten hebt, om je dns als internet DNS te gebruiken...(redelijk kromme omschrijving maar goed.)

M.v.g.

DaWizzkid

• Thomas254
Dank u :). Dus het beste kan ik gewoon even dns en AD eraf gooien en dan opnieuw draaien en zorgen dat het eindigd met .local? Dat zal ik eens proberen :).

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Zou je nog eens de share rechten kunnen laten zien ipv de NTFS rechten? Ben je met een domain user ingelogd? Btw je hoeft geen niet alles te herinstalleren, want het hoeft geen *.local te zijn. Je zou gewoon via \\servernaam\share op de share kunnen komen.

[ Voor 40% gewijzigd door MasterMike op 24-03-2009 18:08 ]

• Thomas254
Haha ben nu al aan het herinstalleren, maar maakt niet uit, duurt niet zo lang.

Bij de share rechten had iedereen gewoon full control (voor zover ik me kan herhinneren).

• Saab
Thomas254 schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 17:40:
Ik heb active directory eraf gegooit en weer geinstalleerd. Ik heb een nieuw domein aangemaakt met naam 'Nijmandomain'. ik heb een nieuwe share gemaakt met de naam 'testshare'.Het probleem blijft echter bestaan.

Om de boel wat te verduidelijken post ik hier even een screenshot van de error die ik krijg:

[afbeelding]

hier een screenshotje van de security settings:

[afbeelding]
Als jouw nieuwe domein nijmandomain is zonder .com erachter moet het prima werken. .local is geen vereiste.

Echter je moet dus wel naar je server connecten op servernaam, niet domeinnaam, tenzij die hetzelfde zijn.

• Thomas254
Haha. Domme vraag mischien, maar stel, de servernaam is niet hetzelfde als het domeinnaam, hoe kom ik dan aan de servernaam?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Thomas254 schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 18:24:
Haha. Domme vraag mischien, maar stel, de servernaam is niet hetzelfde als het domeinnaam, hoe kom ik dan aan de servernaam?
Die kun je gewoon zien als je rechtsklikt op deze computer en dan eigenschappen. En daar dan tabblad Computernaam. Uiteraard doet je dit dan op je server.

Maar je moet tijdens het installeren van W2K3 als een computernaam opgeven. Een naam voor je domein hoeft je pas in te geven als je Active Directory installeert (Dcpromo).

• Thomas254
bij die properties staat: "Full computer name: tn-msp5qq17fl9i.MIJNDOMEIN.local".

Dus, \\tn-msp5qq17fl9i.MIJNDOMEIN.local zou moeten doen?

Het werkt inderdaad :). Ik kan nu gewoon die share in.

Stel ik wil die share met naam 'testshare' gebruiken om de profielen van gebruikers in op te slaan. Dan moet ik dus bij 'profile path' "tn-msp5qq17fl9i.MIJNDOMEIN.local\testshare\%username%" invullen?

• Saab
Je kunt die naam dus aanpassen he, naar iets wat wat makkelijker te onthouden is.

Geef het de naam van een stad of van een griekse held.

• ik222
  • Niet online
tn-msp5qq17fl9i is dan dus de naam van je server.

Volgens mij moet je dan ook bij je share komen via \\tn-msp5qq17fl9i\testshare :) Maar ik zou inderdaad je servernaam aanpassen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Saab schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 19:11:
Je kunt die naam dus aanpassen he, naar iets wat wat makkelijker te onthouden is.
Leuk, domain controllers renamen \o/

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• ik222
  • Niet online
alt-92 schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 20:26:
[...]

Normaal gesproken vul je tijdens de installatie van het OS al de juiste naam in inderdaad...

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
[...]

met dit artikel zou het in principe moeten lukken: http://www.petri.co.il/wi...ain_controller_rename.htm

* Zwelgje houdt dan wel per direct op met het reply'en in dit topic, daar de support dan ook direct stopt :+

A wise man's life is based around fuck you

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

* alt-92 zit net alle Windows Clients - Howto's and Guides door te neuzen en ziet dat 'hoe installeer ik een DC' er niet tussen zit.

Zou dat zijn omdat dat te obvious was? :+
Toch maar eens wat in elkaar klussen dan :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Saab
[...]

Mwoah, kom op zeg. Het is ook geen productie daar, en anders begint ie weer vanaf het begin.

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc782761.aspx

Of anders die petri link idd

[ Voor 15% gewijzigd door Saab op 24-03-2009 21:24 ]

Pagina: 1