Toon posts:

traag internet op desktop, snel op laptop op 1 aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit met een probleem waarvoor ik op geen enkel forum een oplossing heb gezien welke bij mij heeft gewerkt.

Het zou te gek zijn als iemand mij kan helpen...ben door mijn matige kennis heen :'(
:'(
Ik heb dus 2 computers in huis: laptop en een desktop. De laptop geeft snelle resultaten op speedtest.net, en de desktop geeft slechte resultaten. Dit snelheidsverschil is vooral waarneembaar bij de dowloadresultaten.
Bij ping en upload zijn de verschillen minimaal.

Wat ik heb geprobeerd zijn de volgende dingen (deze hielpen niet):
-speed duplex aangepast.
-netwerkkaarten installatie ongedaan gemaakt, en opnieuw opgestart.

Beide computers zijn jonger dan 2 jaar oud, netwerkkaarten zouden goed genoeg moeten zijn.
netwerkkaart PC: Marvell Yukon 88E8056 PCI-E Gigabit Ethernet Controller

Verder heb ik een motorola kabelmodem, daarop een Linksys router, dan 40 m snoer, dan een splitter met daarop de PC en de laptop (beide bedraad).

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 05-03 22:28

allure

Titaan fase 2/3

Ik zou gokken op een rotte netwerkkabel, heb je die al eens uitgewisseld?
Met die "splitter" bedoel je een switch/hub?

[ Voor 23% gewijzigd door allure op 23-03-2009 19:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Deze is net nieuw.

Verder zit de laptop op dezelfde kabel als de desktop

Verwijderd

Topicstarter
ja ik bedoelde idd switch

• Bluedevil
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-02 11:06
heb je het alleen getest met speedtest.nl of merk je het ook met downloaden van bestanden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik merk het ook met dowloaden van torrents. Verder merk ik dat een messenger verbinding (met webcam en geluid) iets kan vertragen bij hoge internetactiefheid bij chatten.

Verwijderd

Topicstarter
kan het misschien iets te maken hebben met het aantal programma's dat contact zoekt met internet? dat zijn er waarschijnlijk meer dan op de laptop

• Bluedevil
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-02 11:06
doet het probleem zich sinds kort voor en heb je eventueel ook meerdere netwerk poorten op je pc zitten.zo ja heb je ook al de andere netwerk poorten geprobeerd.

Verwijderd

Topicstarter
het probleem is mij een week of 4 bekend. Sinds 6 weken is bij mij een nieuw internet-abonnement aangelegd(ziggo 10 Mbit). bij demonstratie door ziggomonteur werd toen +/- 9 Mbit gehaald. 2 weken later merkte ik dat ik (vooral door de weeks 's avonds) niet veel hoger kom dan 1,5- 3 Mbit.

Verder ben ik in poorten niet zo goed. Hoe kan ik zien hoeveel poorten ik heb, en hoe kan ik deze proberen?....ik heb wel iets gehoord over het aantal poorten dat openstaat naar het internet.....

• DaVaRiOuS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2022
Het kan ook je switch zijn...
wissel eens van poort, vervang je UTP kabel... ook al is je kabel nieuw.... kan altijd een breuk inzitten.
Je netwerkadapter in orde?? probeer eens een ander

Dit soort dingen ook even uitsluiten.

edit:

Ik las dat psycomania je al had verteld over het wisselen van poorten.
Hiermee worden de hardware matige poorten achterop je switch bedoeld ;)

Dus gewoon even je utp stekkertje in een ander gaatje steken.

[ Voor 33% gewijzigd door DaVaRiOuS op 26-03-2009 13:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het geprobeerd davarious, maar de switch is in orde, kabels verwisseld. nog steeds hetzelfde probleem. Ik hezojuist nog de draadloze netwerkadapter verwijderd ( deze had ik op het moederbord geplaatst toen ik nog geen bedraade verbinding had) omdat deze misschien voor een conflict kon zorgen. Dit werd overigens niet aangegeven in het apparatenbeheer. Verwijderen helpt ook niet......Ik ga nu dus mijn pc formatteren.

Ik zie wel of dat helpt...zo niet ...andere netwerkkaart.

Allen bedankt voor de aangeboden hulp voor zover

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Controleer eens op je desktop hoeveel netwerkverkeer er is als je geen programmas open hebt. Misschien staat er wel iets (malware) flink te zenden of ontvangen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-03 12:24
Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 20:14:
het probleem is mij een week of 4 bekend. Sinds 6 weken is bij mij een nieuw internet-abonnement aangelegd(ziggo 10 Mbit). bij demonstratie door ziggomonteur werd toen +/- 9 Mbit gehaald. 2 weken later merkte ik dat ik (vooral door de weeks 's avonds) niet veel hoger kom dan 1,5- 3 Mbit.
Als het `s avonds langzamer word,is het gewoon een teken dat het ziggo netwerk te zwaar beslast word.Teveel gebruikers op het netwerk.Ik zou als ik jou was ziggo hierover informeren.Tenslotte betaal je voor een max. 10 Mbit abbo en niet voor een max. 3 Mbit abbo.Dit probleem heb ik namelijk met Kabelfoon (caiway tegenwoordig)gehad.Daar hadden we ook last van de capaciteits problemen.Ik durf te gokken dat het na 23.00/23.30 weer sneller is.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Vince DD,

Hoe kan ik dat controleren? en aanpassen? (hoeveel verbindingen mijn desktop maakt met het internet als ik geen programma's open heb staan)?

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

zoals hierboven al gezegd is, en wat ik ook denk is dat er malware op je pc is gekomen door torrents te downloaden enzo, scan je pc eens met malwarebytes of hitmanpro.
als je een trojan downloader te pakken hebt lijkt het mij logisch dat je pc traag op het internet gaat

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Verwijderd

Topicstarter
ok pm1 dat zal ik vanavond direct proberen (zit nu ergens anders achter een pc).

Weet je toevallig ook hoe je het het aantal verbindingen kan lezen dat mijn pc maakt met het internet? Ik heb dat ooit eens iemand zien doen (via windows of dos).
...En als ik dat kan aflezen: wat zijn veel verbindingen en wat is normaal?

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

uitvoeren -> cmd of gewoon opdrachtenprompt

netstat -an dacht ik

als je netstat -a neemt zie je alle ip's waar je mee verbonden bent

hou er rekening mee 127.0.0.1 is een loopback naar je eigen pc niks ergs dus ;)
netstat -b toont je welke programma's waarmee verbonden zijn.

misschien helpt dit ;)

edit: misschien kan je ook een wireshark of een goeie firewall draaien om te zien wat er allemaal op het internet gaat en zit

[ Voor 17% gewijzigd door pm1 op 12-04-2009 18:02 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Ik heb hier ook al enige tijd last van en ben er ook nog steeds niet uit waar het nou precies aan ligt.
Op mijn laptop haal ik snelheden van 1700kb/s en over de zelfde kabel met mijn desktop maximaal 1250kb/s.

De server waar ik op test is zeker weten snel genoeg. Heb geen virusen/malware en er zijn geen andere applicaties die gebruik maken van het internet.

Snap er vrij weinig meer van. 8)7

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-02 14:41
Ik zou zoiets installen als "download accelerator plus", dat werkt met multiple download lines, als je dan een redelijk groot bestand download zie je pas echt wat je maximum download snelheid is (als de server waar je iets vanaf haalt constante snelheid levert natuurlijk).
Als beide dan dezelfde tijd nodig hebben om hetzelfde bestand te downloaden weet je al zeker dat het niet je verbinding is.

Kan het zijn dat je 2 verschillende OS'en hebt, bv XP en Vista?
Ben er niet zeker van maar ik dacht dat XP en Vista verschillende "maximale tcp verbindingen" hebben (aangezien je het over torrents hebt).
Misschien is je desktop gewoon trager van zichzelf ...

Ben je zeker dat er vóór die 6 weken ook al geen verschil was?
Misschien was je vorige abbo zoveel trager dat beide systemen er even goed mee overweg konden terwijl je nu met te hoge snelheden zit?

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

een netwerkkaart kan ook een redelijk groot verschil geven hoor, je hebt toch toevallig geen GLAN kaart op je notebook en een GLAN router staan terwijl je desktop maar 100 MBps ondersteunt ?

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

pm1 schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 10:32:
een netwerkkaart kan ook een redelijk groot verschil geven hoor, je hebt toch toevallig geen GLAN kaart op je notebook en een GLAN router staan terwijl je desktop maar 100 MBps ondersteunt ?
Lijkt me sterk dat dat veel verschil zou kunnen maken, maar zowel laptop als desktop hebben Gbit.
Pagina: 1