Toon posts:

Cd drive

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een nieuwe CD drive aangesloten, maar nu werken ze beiden niet meer....

Ik heb er de grote stekker in zitten, en de kleine stekker voor stroom klopt dit?
Ik heb in de computer ook nog een klein stekkertje zitten, die naar het moederbord audio in/ aux in gaat? Moet ik deze aansluiten of niet?

Hoe kan ik de cdspeler instaleren via dos? Of kijken of de computer hem herkend via dos? Omdat ik windows momenteel niet inkom.

Verwijderd

Jumpers goed gezet ?

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-10-2025
Klinkt idd als een master/slave probleem

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er momenteel 1 aangesloten, de andere even van de stroom gehaald? Deze staat op master? Dat klopt toch?
Hoe moet ik het instellen met 1, cddrive, en hoe met 2? En maakt het nog uit of die met de brander een andere slave is... (sorry even een opfriscursusje voor mij)

Verwijderd

CD speler of DVD speler op Slave. De CD brander of DVD brander op Master. Het stekkertje is voor de koptelefoon aansluiting die waarschijnlijk op de cd speler zit, deze is niet nodig.

In de bios kun je wel kijken of hij beide drives vind.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welkom op GoT :)

Overige Hardware is voor zaken die in geen ander (hardware)forum thuishoren. Maar CDs zijn Opslagmedia, dus horen ze thuis in Opslagmedia & I/O Controllers. Ik verplaats even :)

Overigens algemene tip: als je op zoek bent naar iets vind je een stuk meer als je eerst op zoek gaat naar hoe dingen exact heten. In dit geval heb je waarschijnlijk een (oudere) CD drive met een 4p Molex voedingsstekker, een 40p IDE datakabel en een 4p analoge CD audio kabel. Deze termen zullen bijna altijd op de achterkant van de drive zelf te lezen zijn!

Daarnaast zal een dergelijke CD drive een jumper (kapje) hebben die op Master, Slave of Cable Select kan staan. Zoals opgemerkt zou dat nogal eens het probleem kunnen verklaren.

Overigens zijn er meer manieren waarop CD drives aangesloten kunnen worden (SATA, SCSI, USB...), maar die lijken minder waarschijnlijk. Als je vindt dat mijn beschrijving hierboven niet klopt zou het kunnen dat het toch een daarvan is. Geef dan (veel) meer info, zoals welke type CD drive het is etc.

Moev OH -> OM

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1