Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoffelmans
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-01-2024
Hallo,

Ik weet 't even niet meer. Sinds enkele weken krijg ik steeds als ik de computer opstart volgende foutmelding:

D:\WINDOWS\system32\verclsid.exe
The NTVDM CPU has encountered an illegal instruction.
CS:06ef IP:0105 OP:ff 50 68 c0 Choose 'Close' to terminate the application

Indien ik "close" kies, komt die melding nog 1 keer terug, en kies ik opnieuw "close". Daarna verschijnt het probleem alleen nog bij sommige (blijkbaar willekeurige) handelingen, zoals sommige programma's starten of documentenopenen (ik zie hier echter voorlopig geen rode draad in).

Kies ik "ignore", dan komt de foutmelding terug, met telkens een andere code achter de "CS", dus bv. in plaats van:

CS:06ef IP:0105 OP:ff 50 68 c0 Choose 'Close' to terminate the application

verschijnt er:

CS:06ef IP:0105 OP:ff ff ff c0 Choose 'Close' to terminate the application

Zo blijft het doorgaan tot ik uiteindelijk "close" kies.

Besturingssysteem is Windows XP Service pack 3. Ik heb al een zeer grondige virusscan via Avast uitgevoerd, en die vond 1 Trojaans paard (verwijderd - na eerst vruchteloos naar kluis verplaatsen gebrobeerd te hebben - ik geloof door 'te weinig ruimte' aldaar), en bij een volgende grondige scan van een volle dag niets meer. Ook al een grondige spyware scan via Ad Aware, maar enkel een paar cookies te vinden.

Bepaalde functies werken ook niet meer, zoals dubbelklikken via klik op de middelste muisknop. Ook m'n camera wordt niet meer herkend door de computer. Ik weet niet of dit hier iets mee te maken kan hebben?
De foutmelding komt ook steeds te voorschijn als ik rechts klik op eender welke item. Dan moet ik steeds 2x 'close' klikken.

Alvast bedankt voor de hulp!

Groeten,
Kristof

ps. Deze problematiek zou niet te wijten zijn aan een virus of trojaans paard, aangezien dit al uitvoerig onderzocht is op deze plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Klopt het dat je je Windows op de D-partitie geïnstalleerd hebt?

Je zou met een installatie cd in je drive in start -> uitvoeren sfc /scannow kunnen proberen om je windows-bestanden te scannen of ze nog wel kloppen etc.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoffelmans
Wiethoofd schreef op maandag 23 maart 2009 @ 15:48:
Klopt het dat je je Windows op de D-partitie geïnstalleerd hebt?

Je zou met een installatie cd in je drive in start -> uitvoeren sfc /scannow kunnen proberen om je windows-bestanden te scannen of ze nog wel kloppen etc.
Dat klopt. Ik heb de procedure gevolgd, maar tijdens of na afloop geen enkele melding gekregen, dus ik veronderstel dat alles ok is op dat gebied?

Groeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Hele stomme vraag, maar heb je je foutmelding ook al gegoogled?

[google=The NTVDM CPU has encountered an illegal instruction], levert namelijk zoveel verschillende tips op, dat het handiger is om daar ff een sloot van te proberen (en dat hier te melden), zodat we verder kunnen kijken dan het standaard gedeelte.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoffelmans
BtM909 schreef op maandag 23 maart 2009 @ 23:56:
Hele stomme vraag, maar heb je je foutmelding ook al gegoogled?

[google=The NTVDM CPU has encountered an illegal instruction], levert namelijk zoveel verschillende tips op, dat het handiger is om daar ff een sloot van te proberen (en dat hier te melden), zodat we verder kunnen kijken dan het standaard gedeelte.
Da's natuurlijk het allereerste dat ik gedaan heb. En zoals je zelf al aangaf levert de omschrijving die je voorstelde een overvloed aan hints op, die voor 99,9% niets met de zaak te maken hebben. Als de zoekterm "verclsid" er bij vermeld wordt, komt altijd hetzelfde probleem naar voren (een fout in de Microsoft update van april 2006 - niet van toepassing voor mij, aangezien het probleem nog maar enkele weken bestaat). Ik heb eerst zelf geprobeerd er uit te komen, vandaar ook mijn oorspronkelijke intro "ik weet 't even niet meer", maar ik zit dus klem... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:34
stoffelmans schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 08:07:
[...]

. Als de zoekterm "verclsid" er bij vermeld wordt, komt altijd hetzelfde probleem naar voren (een fout in de Microsoft update van april 2006 - niet van toepassing voor mij, aangezien het probleem nog maar enkele weken bestaat). Ik heb eerst zelf geprobeerd er uit te komen, vandaar ook mijn oorspronkelijke intro "ik weet 't even niet meer", maar ik zit dus klem... :?
Ho, je gaat zonder verifiëren tekort door de bocht.
Heb je deze update al eens verwijderd? En gekeken wat je OS doet?
Daarna kan je hem weer installeren.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoffelmans
beascob schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 08:32:
[...]

Ho, je gaat zonder verifiëren tekort door de bocht.
Heb je deze update al eens verwijderd? En gekeken wat je OS doet?
Daarna kan je hem weer installeren.
Heb ik nog niet gedaan, nee. Maar ik ga er van uit dat dat niet het probleem kan zijn, omdat die update er al bijna 3 jaar in zit zonder enig probleem te hebben gegeven. Dan kan die toch niet aan de basis liggen? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:34
Je hoeft het niet te proberen...
Maar niet geschoten is altijd mis.

In het gewone leven zou ik je gelijk geven, maar in de digitale niet.
Ik denk namelijk dat malware/trojans bij voorkeur aan oude patches sleutelen om zelf niet gevonden te worden.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoffelmans
beascob schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 09:26:
Je hoeft het niet te proberen...
Maar niet geschoten is altijd mis.

In het gewone leven zou ik je gelijk geven, maar in de digitale niet.
Ik denk namelijk dat malware/trojans bij voorkeur aan oude patches sleutelen om zelf niet gevonden te worden.
Da's waar. Ik heb het even nagekeken, maar de update is niet terug te vinden in de lijst met te verwijderen programma's (verwijderd bij de installatie van SP3?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoffelmans
Niemand die me hier kan verder helpen? :/

Nog een kleine aanvulling: ik heb gemerkt dat telkens ik mijn computer afsluit, de volgende melding verschijnt, en de computer dus blijft hangen en niet afsluit:

End Program

Setup Gaming Notification Window

Als ik "End Program" selecteer, gaat de afsluitprocedure gewoon verder.

Groetjes,
Kristof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoffelmans
Mijn probleem is intussen nog steeds niet opgelost. Heeft iemand hier enig idee waar ik de oplossing zou kunnen vinden?

Alvast bedankt!
Pagina: 1