Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:13
Heb net mijn nieuwe systeem samengesteld in geinstalleerd.
Nu vind ik alleem dat mijn idle temps vrij hoog zijn en nu wil ik graag weten wat jullie temps ongeveer zijn.

Mijn specs:

Mobo: Asus M4A79 Deluze
CPU: AMD Phenom II X4 940 Black edition
Koeler: OCZ Gladiator max met Arctic Silver 5 pasta
Geheugen: Corsair 4x 2GB 1066mhz Dominator
Kast: Thermaltake Shark

De processor draait nu nog stock.
Programma wat ik gebruikt heb is AMD Overdrive en CPUID Hardware monitor
Ze geven beide dezelfde temperaturen weer
40 graden op alle 4 de cores, schommelt af en toe naar 39 of 41

Nu zag ik in het Phenom II overclock topic dat er mensen zijn die idle op 30-35 graden draaien met een overclockte cpu, dus vind ik mijn temps aardig hoog... 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Peule_P op 23-03-2009 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04:47
Er kunnen heel veel redenen zijn waarom hun temperatuur lager is. Waarschijnlijk gebruiken zij een andere cooler dan de jouwe. Ook hebben hun kasten waarschijnlijk een andere airflow dan jouw kast.

Wat ook niet onhandig is, is je kast erbij zetten, en het aantal in- en outtake fans. Misschien een paar foto's van de kast. Dan kunnen we je makkelijker verder helpen, nu is het slechts gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
AlexV schreef op maandag 23 maart 2009 @ 15:17:
Er kunnen heel veel redenen zijn waarom hun temperatuur lager is. Waarschijnlijk gebruiken zij een andere cooler dan de jouwe. Ook hebben hun kasten waarschijnlijk een andere airflow dan jouw kast.

Wat ook niet onhandig is, is je kast erbij zetten, en het aantal in- en outtake fans. Misschien een paar foto's van de kast. Dan kunnen we je makkelijker verder helpen, nu is het slechts gokken.
Mijn kast is een Thermaltake shark
De kast is voorzien van de standaard koelers.
Als ik me niet vergis een 120mm intake voorin en een 120mm outtake achteraan
de outtake fan zit achter de processor. ook zit er precies bij de processor koeler (120mm) de opening in de kast. dus de processor zou voldoende lucht op kamertemp. moeten krijgen
Het deurtje van de kast heb ik ook altijd open zodat de intake fan beter zen werk kan doen

Afbeeldingslocatie: http://i41.photobucket.com/albums/e286/NukeULater/8800GTX%20TEST%20FIT/ThermaltakeShark.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.whatsupcomputers.com/subfolders/products%20pics/cases/Thermaltake%20Shark%20Black.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forsith
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07-08-2020
Kan het zijn dat je AMD Cool&Quiet uit hebt staan? Ik heb even gauw door het topic gelezen, en je vermeldde dat het gaat om "idle" temperaturen.

Misschien even kijken of dat aanstaan? (je ziet het voltage van de processor in AMD OverDrive zakken als je t aan hebt staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:57
Je hebt 'm niet ubergoed gekoeld en je weet ook niet of de omstandigheden hetzelfde zijn als bij die overclockers waar je het nu mee vergelijkt, plus het feit dat elke CPU anders is dan de andere, dus waar maak je je eigenlijk druk om? ;)

40°C is helemaal niks mis mee, lekker laten zo.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04:47
Op het bovenste plaatje heb je ook aangegeven dat je 2 8800 GTX'en in SLI hebt staan. Deze twee produceren ook nogal wat warmte, en dit stookt de temperatuur van je kast ook aardig op. Als je graag lagere temperaturen wilt, dan zal je moeten overwegen om nog een paar fans te plaatsen (als dit mogelijk is) en AMD Cool&Quiet aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik gok erop dat Peule_P dat plaatje zelf niet heeft gemaakt en dat er dus niet echt 2x een 8800 GTX in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
AlexV schreef op maandag 23 maart 2009 @ 15:43:
Op het bovenste plaatje heb je ook aangegeven dat je 2 8800 GTX'en in SLI hebt staan. Deze twee produceren ook nogal wat warmte, en dit stookt de temperatuur van je kast ook aardig op. Als je graag lagere temperaturen wilt, dan zal je moeten overwegen om nog een paar fans te plaatsen (als dit mogelijk is) en AMD Cool&Quiet aanzetten.
Is niet mijn eigen kast, heb zelf een enkele Radeon HD4670
Maar 40graden idle moet geen probleem zijn? ben namelijk wel van plan om te gaan OC'en
Hoe zou ik de koeling in mijn kast dan het beste kunnen verbeteren?
Heb namelijk ook al een modulaire voeding, dus geen overbodige kabels die de airflow belemerren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Heb net ook Cool'n'Quiet aangezet.
maar alles blijft gelijk, temperatuur, voltage en clock snelheid

Het enige verschil dat ik zie is dat CPU-Z 1.35V van de core aangeeft en ASUS Cool'n'Quiet utility 1.49V...

[ Voor 35% gewijzigd door Peule_P op 23-03-2009 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Hier nog een screenshot ervan

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ppeulen/screenshot.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Blijkbaar staat Cool 'n Quiet niet helemaal goed ingesteld ofzo, want je CPU doet niks en toch draai je op 3000MHz. En je kan ook editen in plaats van drie posts achter elkaar te plaatsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Hahn schreef op maandag 23 maart 2009 @ 16:16:
Blijkbaar staat Cool 'n Quiet niet helemaal goed ingesteld ofzo, want je CPU doet niks en toch draai je op 3000MHz. En je kan ook editen in plaats van drie posts achter elkaar te plaatsen ;)
In de bios kan ik alleen maar enable of disable kiezen, waar kan ik dit verder nog instellen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik denk dat je hier moet zijn:

Configuratiescherm » Energiebeheer » De schema-instellingen wijzigen » Geavanceerde energie-instellingen wijzigen » Energiebeheer voor processor » Minimale processorstatus op 0% zetten, waarschijnlijk staat die nu op 100%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Hahn schreef op maandag 23 maart 2009 @ 16:38:

Configuratiescherm » Energiebeheer » De schema-instellingen wijzigen » Geavanceerde energie-instellingen wijzigen » Energiebeheer voor processor » Minimale processorstatus op 0% zetten, waarschijnlijk staat die nu op 100%?
Stond inderdaad op 100%
nu zakt de clock naar 800mhz Vcore naar 1.0V en de temp idle naar 33graden

had trouwens ook nog de temp onder load getest met prime95, deze kwam niet hoger dan 54graden, dit lijkt me verder wel in orde.

Ga nu dus proberen hem te OC'en

bedankt voor de snelle reacties!!!! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forsith
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07-08-2020
Astu :)

Onthoud wel dat (in Vista) C&Q je prestaties flink laten zakken (ik heb t zelf ook maar uitgezet, en het kan je overclock ook wat tegenhouden tenzij je alleen de HT Link omhoog zet.

Mocht je dus enige instabiliteit ervaren, raad ik aan om C&Q weer uit te zetten (bij config scherm-> energiebeheer en dan het schema gebalanceerd pakken ofzo)

Enjoy!

[ Voor 96% gewijzigd door Forsith op 23-03-2009 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renbull
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-03 20:02
Zo te zien is alles in je kast warm , boven de 35+. misschien moet je je kamerthermostaat wat lager zetten 8)7 .
Ik heb een 720BE met stock cooler en bij mij is ie idle 27 graden. draait op 3300mHz, dus wat overgeklockt. verder zijn mijn hd's 26 en 27 graden.

8)7 zo Late reactie 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door renbull op 06-04-2009 20:56 ]

Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-07 14:49
nergens last van op dit moment.
Zelfs de heethoofd HD4870 blijft lekker koel. Wel is ie dan op dat moment naar beneden geklokt.

600mhz gpu
800mhz DDR5
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/ftj6kh.jpg

Zoals jullie kunnen zien, het alles zit wel in een Antec ninehundred Two.
En die heeft goede koelmogelijkheden.

Alle vragen hebben een antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinussje
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06-2024

Hmmz, ik kan dit niet vinden in Vista, iemand wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Zoals ik het verteld heb is precies hoe het zit in Vista, als jij het niet kan vinden dan kijk je op de verkeerde plek waarschijnlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinussje
De geavanceerde energie-instellingen wijzigen kan ik vinden, maar energiebeheer voor de processor is bij mij nergens te bekennen:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Laatst online: 00:35
Hahn schreef op woensdag 08 april 2009 @ 17:30:
Zoals ik het verteld heb is precies hoe het zit in Vista, als jij het niet kan vinden dan kijk je op de verkeerde plek waarschijnlijk ;)
Tinussje schreef op woensdag 08 april 2009 @ 17:51:
De geavanceerde energie-instellingen wijzigen kan ik vinden, maar energiebeheer voor de processor is bij mij nergens te bekennen:P
@ Tinussje: Niet verbazingwekkend dat je het niet kunt vinden daar. Daar staat het ook niet ;)

@ Hahn: Ik weet wat je bedoeld te zeggen, maar daar heb je een notebook voor nodig. Op een desktop doet Vista daar niet aan voor zover ik weet.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Nope, want ik heb het gewoon op m'n desktop pc opgezocht waar ik het ook alweer kon vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinussje
Maar, waar kan ik het nou alsnog vinden dan?:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:49
Ga naar configuratiescherm en typ rechtsbovenin in het search balkje energiebeheer. Dan zoekt die het zelfs voor je... :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinussje
Deagle schreef op woensdag 08 april 2009 @ 22:17:
Ga naar configuratiescherm en typ rechtsbovenin in het search balkje energiebeheer. Dan zoekt die het zelfs voor je... :p
Bijdehand, als je goed had gelezen, ipv alleen te reageren op de laatste post, dan had je kunnen lezen dat ik het energiebeheer allang gevonden had, dat ik alleen t energiebeheer voor processor niet kan vinden onder geavanceerde energie-instellingen wijzigen..

Dus voor de duidelijkheid, ik wil graag weten waar dat energiebeheer voor processor staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankbuster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:16

Ik zou het bij op een processor status van zo 30%-35% zetten. Het geluid haperde bij mij als ik bijvoorbeeld een MSN geluid te horen kreeg, het geluid ging heel erg haperen voor een paar seconden. Heb minimale processor status op 35% gezet en geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinussje
Tankbuster schreef op woensdag 08 april 2009 @ 23:06:
[...]

Ik zou het bij op een processor status van zo 30%-35% zetten. Het geluid haperde bij mij als ik bijvoorbeeld een MSN geluid te horen kreeg, het geluid ging heel erg haperen voor een paar seconden. Heb minimale processor status op 35% gezet en geen problemen meer.
Maar hoe kom jij nou in dat scherm dan? Want als ik bij geavanceerde energie-instellingen wijzigen ben, krijg ik alleen een lijstje met wat dingetjes, maar daar staat de cpu niet bij,, en dat venster heeft ook maar 1 tabblad bij mij.. Ik draai Vista Ultimate 32 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 298313

Tinussje schreef op woensdag 08 april 2009 @ 23:41:
[...]

Maar hoe kom jij nou in dat scherm dan? Want als ik bij geavanceerde energie-instellingen wijzigen ben, krijg ik alleen een lijstje met wat dingetjes, maar daar staat de cpu niet bij,, en dat venster heeft ook maar 1 tabblad bij mij.. Ik draai Vista Ultimate 32 bit
Waarschijnlijk heb je C&Q uit staan in je bios? want ik heb hem er ook niet tussen staan omdat ik die heb uitgeschakeld.
heb het ook niet nodig. draai zonder overclock met een temp van:

idle: 28-30 graden
stressed: 45 max

Dat op een v8 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-06 15:15
Ik heb ook een Phenom 2 940 BE, deze draait op default snelheid en wordt gekoeld door een Mugen 2 met MX-2 pasta.

Ik heb een idle temperatuur van 29.6 graden en een load temperatuur van 47 graden met uitschieters naar 48.
Dit alles zit in een Antec 900 met de volgende airflow:

Plaatje

Alle regelbare fans staan ingesteld onder medium.

Want ik vraag me af of het hoort dat mijn idle temperatuur zoveel hoger is.

De rest van mijn systeem specs staan in mijn quote.
Pagina: 1