Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Help met een ALS functie in MS Excel 2003

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem bij een functie in MS Excel. Ik denk ik de ALS functie moet gebruiken, maar het is alweer een hele tijd geleden dat ik uitgebreide functies heb gebruikt in Excel.

Probleemstelling:

Cell H7 staat voor eenbus (autobus). Cell I7 staat voor het aantal gebruiks uren van die bus en in Cell J7 staat het totale uur tarief. Nu heb ik 3 verschillende soorte bussen: Bus 1 heeft een uurtarief van € 10,-, bus 2
€ 12,50 en bus 3 € 15,-.

Nu moet in Cel J7 staan dat als er een 1 staat van bus 1 hij het aantal uren van Cell I7 moet vermenigvuldigen met € 10,-. Maar als er een 2 staat, met € 12,50 en bij een 3 met € 15,-

Al vast hartelijk bedankt voor de oplossing.

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
H7: bustype (1, 2 of 3)
I7: aantal uur dat de bus verhuurd is
J7: totaalprijs:
code:
1
=IFERROR(SUM(I7*IF(H7=1,10,IF(H7=2,12.5,IF(H7=3,15,"Bus onbekend")))),"Bus onbekend")

De beperking hieraan is dat je maximaal nog twee bustypen toe kan voegen (je kan maar 5 IF statements in elkaar fratsen). Het voordeel hieraan is dat het tot 5 bustypen prima werkt, en dat het een error geeft ("Bus onbekend") indien het bustype niet goed is ingevuld.

[ Voor 70% gewijzigd door Neok_ op 23-03-2009 15:11 ]

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 01:43

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

En wanneer je het dus netjes en uitbreidbaar wilt houden doe je het met een vlookup.

Mooiste is dan nog dat je een dropdown-list maakt in de ene cel die na keuze van een op een andere plek op dat blad gedefinieerde bus-naam de bijbehorende uurprijs opzoekt. Hiervoor kies je data/validation, verwijzen naar de cells waar de namen van de bussen staan.

In de kolom erna kun je dan met
code:
1
=IF(ISERROR(VLOOKUP(A2;$L$2:$M$6;2));0;VLOOKUP(A2;$L$2:$M$6;2))
de bijbehorende uurprijs opzoeken.

Namen van de bussen staan hierbij in l2:l6 met de uurprijzen in m2:m6. Door de if iserror eromheen voorkom je dat hij n/a geeft.

E.e.a. kan eventueel ook op een andere werkblad gedefinieerd worden, maar dan moet je een name aan de lijst toevoegen.

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P