Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-09 19:16
Mijn moeder wou net een tweede externe HD halen, 'waarom?' was mijn vraag. Waarop zij antwoorde dat haar op de fotografie cursus werd verteld dat ze een tweede externe HD nodig had. Op die tweede externe HD kon ze dan om het half jaar alle foto's opslaan en een vereiste was dat er nooit/zo min mogelijk foto's werden bekeken op deze externe HD. De reden hiervoor zou zijn dat de eerste externe HD waar wel weekselijks op word gekeken de foto's aan kleurenverlies zouden leiden. Dit klonk mij als een pure broodje aap in de oren, maar zo'n man op de fotografiecursus zou volgens mij er veel vanaf weten. Externe HD's zijn toch digitaal? Hoe kan je hier uberhaupt kleurenverlies op krijgen?

Iemand die mijn verhaal kan bevestigen of ontkrachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

Nee natuurlijk kan dat niet.

Een tweede hdd is wel handig voor backupredenen. Als er een kapot gaat heb je nog een tweede backup voor de zekerheid.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Aubergine schreef op maandag 23 maart 2009 @ 13:32:
Mijn moeder wou net een tweede externe HD halen, 'waarom?' was mijn vraag. Waarop zij antwoorde dat haar op de fotografie cursus werd verteld dat ze een tweede externe HD nodig had. Op die tweede externe HD kon ze dan om het half jaar alle foto's opslaan en een vereiste was dat er nooit/zo min mogelijk foto's werden bekeken op deze externe HD. De reden hiervoor zou zijn dat de eerste externe HD waar wel weekselijks op word gekeken de foto's aan kleurenverlies zouden leiden. Dit klonk mij als een pure broodje aap in de oren, maar zo'n man op de fotografiecursus zou volgens mij er veel vanaf weten. Externe HD's zijn toch digitaal? Hoe kan je hier uberhaupt kleurenverlies op krijgen?

Iemand die mijn verhaal kan bevestigen of ontkrachten?
Koop een grote usb stick of een pocket hard drive.
En kleurenverlies op een digitaal bestand is onmogelijk, tenzij je aan de kleur instellingen van je scherm prutst, een deuk in je schijf slaat (dan heb je meer dan kleurverlies) of aan de bestanden zelf gaat klommelen.
Maar wat die persoon beweert is niet waar.

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mogelijk bedoelt degene die de cursus geeft dat het bewerken van een jpg tot kleurverlies lijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad. Zo heb ik ook wel eens verhaaltjes gehoord van een fotocursus waarbij verteld werd dat de kwaliteit van je JPEG vermindert als je hem vaak opent en dat je de afbeelding daarom niet te vaak moet openen.

Duidelijk een geval van de klok wel hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt. Als je keer op keer een bewerking doet op een afbeelding en dit steeds als JPEG opslaat, dan is dat natuurlijk wel het geval.

Bestanden (ongeacht wat) die opgeslagen worden op een opslagmedium (ongeacht welke) veranderen nooit, ook niet na herhaaldelijk openen, bekijken of wat dan ook. Alleen als je er 'iets' mee doet en ze opnieuw opslaat (waardoor er feitelijk een nieuw bestand gegenereerd wordt), treedt er verandering op.

Het kan natuurlijk ook voorkomen dat het medium kapot gaat (harde schijf crasht, CDtje krijgt krassen, etc.). Dit heeft ook weer niets met het veranderen van de bestanden op het medium te maken, maar heeft wel als gevolg dat de bestanden eventueel niet meer bereikbaar zijn.

Dus een tweede externe schijf halen om kleurenverlies te voorkomen is pertinent volstrekte onzin. Een backup van alle belangrijke bestanden zodat je niets verliest als je medium kapot gaat of kwijt raakt, is natuurlijk aan te raden.
En kleurenverlies op een digitaal bestand is onmogelijk, tenzij je aan de kleur instellingen van je scherm prutst, een deuk in je schijf slaat (dan heb je meer dan kleurverlies) of aan de bestanden zelf gaat klommelen.
Maar wat die persoon beweert is niet waar.
Als je aan de kleurinstellingen van je scherm zit, verandert het bestand NIET. Je ziet het alleen anders op je scherm. Als je je schijf kapot maakt, verandert het bestand ook NIET. Je zorgt er alleen maar voor dat je harde schijf niet meer werkt.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2009 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Ik zou wel eens willen weten waar die cursus gegeven wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 14:03

ThunderNet

Flits!

FGA -> FGW

Het verhaal over kleurverlies is natuurlijk onzin :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 20:43

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

ThunderNet schreef op maandag 23 maart 2009 @ 13:45:
FGA -> FGW

Het verhaal over kleurverlies is natuurlijk onzin :)
Tenzij ze in diezelfde fotocursus de originele foto's steeds overschrijven met bewerkte JPEG's :X

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:52

samo

yo/wassup

De kern van het verhaal is misschien zo slecht niet.
Een backup van de originelen, goed gescheiden van de 'werkkopien' zorgt er inderdaad voor dat je niet perongeluk de bestanden onherstelbaar overschrijft. Als je daarnaast inderdaad de .jpg's bewerkt, heb je inderdaad last van dataverlies.
Een 2de backup is dus an sich, los van de hier eerder genoemde interpretatie van reden, niet zo'n slecht idee.

Beter zelfs; plaats die 2de backup op een externe locatie! Dat geeft extra zekerheid dat die data niet verloren gaat bij calamiteiten.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-10 23:06
Johnny schreef op maandag 23 maart 2009 @ 13:48:
[...]

Tenzij ze in diezelfde fotocursus de originele foto's steeds overschrijven met bewerkte JPEG's :X
Dan ben je op de duur wel meer kwijt dan alleen je kleur. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 17:09
Kan je dit probleem niet gewoon ondervangen met de moderne programma's zoals Lightroom, Aperture e.d.? Daar wordt niet meer een bewerking losgelaten op het origineel en dat lijkt hier de reden te zijn om je orginelen te scheiden. Dus, gewoon recente software gebruiken en een backup of 1 a 2 maken voor de zekerheid. Meer niet.

Verder, iedereen kan een cursus geven, dus altijd goed opletten waar je die volgt, want hoe dan ook is de cursist hier wel erg op het verkeerde been gezet, zeer onprofessioneel.

[ Voor 21% gewijzigd door vgroenewold op 23-03-2009 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

samo schreef op maandag 23 maart 2009 @ 13:57:
De kern van het verhaal is misschien zo slecht niet.
Een backup van de originelen, goed gescheiden van de 'werkkopien' zorgt er inderdaad voor dat je niet perongeluk de bestanden onherstelbaar overschrijft. Als je daarnaast inderdaad de .jpg's bewerkt, heb je inderdaad last van dataverlies.
Een 2de backup is dus an sich, los van de hier eerder genoemde interpretatie van reden, niet zo'n slecht idee.

Beter zelfs; plaats die 2de backup op een externe locatie! Dat geeft extra zekerheid dat die data niet verloren gaat bij calamiteiten.
Heb ik sinds kort ook gedaan, toch wel prettig idee, bij brand zijn alle foto's met de bijbehorende herinneringen er nog. Het kan ook bij bijvoorbeeld KPN (alllerlei bestanden) of flickr (alleen courante beeldbestanden, geen RAW).

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Pagina: 1