Netwerk nas traag naar PC HD,snel naar USB HD ?

Pagina: 1
Acties:

• Nick39
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
PC's draaien allemaal op windows XP

Ik heb een gigabit netwerk.
In dit netwerk zitten meerdere Nas harddisken.

Een ervan is een Lacy Terrabyte externe opslag.
Hiermee heb ik een idiote ervaring,bekend is dat deze niet al te snel zijn.
Als ik gewoon via Windows slepen, of Total commander een dvd er heen gooi gaat dit gemiddeld met 4 mb per seconde.
Open ik een FTP verbinding dan wordt het 5 MB per seconde.
4,5 gig is dan in ongeveer 7 minuten over gezet.

Toevallig vroeg mijn zoon om een film even over te zetten naar zijn portable USB drive vanaf die Nas.
Ik heb dus in Windows commander in het linkerscherm zijn Portable usb schijf geselecteerd en via FTP dus een DVD overgezet van de Lacy nas naar zijn WD paspoort via een USB poort op mijn pc.
Opeens was de transfer rate ruim 10 MB per seconde.

Hoe kan het dat via het netwerk overzetten naar mijn pc harddisk, quadcore, gigabit LAN maar met 5 MB per seconde gaat via FTP of via het netwerk,terwijl diezelfde dvd via het netwerk,via een op mijn pc aangesloten externe harddisk via usb met FTP het dubbele haalt ?

QOS staat uit op de pc.
Harddisk Cache staat aan.
Firewall uit.
Harddisks zijn SATA harddisks.
Via glasvezel haal ik met downloaden ongeveer 12 MB per seconde (100 mbits).
Bekabeling is Cat 6.
Router is Linksys WRT-610N maar ook de Sitecom WL-308 maakt intern niet sneller.

Ik heb ook een conceptronic Nas welke zo'n 15 mb haalt (gewoon netwerk transfer,niet fia FTP)
MB is overal MegaBytes,geen Mega Bits.
Wat zie ik nu over het hoofd.

• Nick39
  • Niet online
Kickje ?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Blijkbaar is de schrijfsnelheid van die Lacy 5MB/s en de readsnelheid 10MB/s. Als je namelijk een DVD er vanaf haalt dan haal je 10MB/s blijkbaar en als je er wat heen kopieert haal je 5MB/s.

Tenminste zo maak ik het uit je verhaal op, als je die film vanaf de Lacy naar de harddisk van je eigen PC kopieert gaat dat ook met 10MB/s neem ik aan?

• Nick39
  • Niet online
ik222 schreef op maandag 06 april 2009 @ 15:09:
Blijkbaar is de schrijfsnelheid van die Lacy 5MB/s en de readsnelheid 10MB/s. Als je namelijk een DVD er vanaf haalt dan haal je 10MB/s blijkbaar en als je er wat heen kopieert haal je 5MB/s.

Tenminste zo maak ik het uit je verhaal op, als je die film vanaf de Lacy naar de harddisk van je eigen PC kopieert gaat dat ook met 10MB/s neem ik aan?
Nee.. als ik wat van de lacie via mijn interne gigabit netwerk naar de harddisk van mijn pc haal gaat het met 5 mb.
Haal ik wat van de lacie via het netwerk naar een op die pc aangesloten stick dan haal ik 10.

Dus Lacie ->netwerk->HD in pc = 5 MB
Lacie ->netwerk-> Stick in pc (zelfde pc als HD) 10 MB

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-03 18:51
Ehm...HDD in PC is druk met andere zaken? Pagefile, indexering o.i.d.? Of virusscanner scant wel de HDD bij schrijven(realtime), maar niet USB-dingen?

Whatever

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-02 16:05

NeHoX

Gamer + PV

Heb je de mogelijkheid om een andere interne HDD te testen?

Misschien draait de interne schijf wel in PIO modus?

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

• Nick39
  • Niet online
DigiK-oz schreef op maandag 06 april 2009 @ 17:18:
Ehm...HDD in PC is druk met andere zaken? Pagefile, indexering o.i.d.? Of virusscanner scant wel de HDD bij schrijven(realtime), maar niet USB-dingen?
Pagefile staat op andere drive,virusscanner aan of uit maakt niet uit.
Beide interne schijven zijn western digital,cache staat aan.
Downloaden naar andere drive maakt niet uit,beiden zijn sata drives aangesloten op een sata controller.
Quad processor,meer dan genoeg geheugen en idle of niet maakt niet uit.
Indexering staat uit ( hoef dat geratel niet op de achtergrond) .
Pagina: 1