PC's draaien allemaal op windows XP
Ik heb een gigabit netwerk.
In dit netwerk zitten meerdere Nas harddisken.
Een ervan is een Lacy Terrabyte externe opslag.
Hiermee heb ik een idiote ervaring,bekend is dat deze niet al te snel zijn.
Als ik gewoon via Windows slepen, of Total commander een dvd er heen gooi gaat dit gemiddeld met 4 mb per seconde.
Open ik een FTP verbinding dan wordt het 5 MB per seconde.
4,5 gig is dan in ongeveer 7 minuten over gezet.
Toevallig vroeg mijn zoon om een film even over te zetten naar zijn portable USB drive vanaf die Nas.
Ik heb dus in Windows commander in het linkerscherm zijn Portable usb schijf geselecteerd en via FTP dus een DVD overgezet van de Lacy nas naar zijn WD paspoort via een USB poort op mijn pc.
Opeens was de transfer rate ruim 10 MB per seconde.
Hoe kan het dat via het netwerk overzetten naar mijn pc harddisk, quadcore, gigabit LAN maar met 5 MB per seconde gaat via FTP of via het netwerk,terwijl diezelfde dvd via het netwerk,via een op mijn pc aangesloten externe harddisk via usb met FTP het dubbele haalt ?
QOS staat uit op de pc.
Harddisk Cache staat aan.
Firewall uit.
Harddisks zijn SATA harddisks.
Via glasvezel haal ik met downloaden ongeveer 12 MB per seconde (100 mbits).
Bekabeling is Cat 6.
Router is Linksys WRT-610N maar ook de Sitecom WL-308 maakt intern niet sneller.
Ik heb ook een conceptronic Nas welke zo'n 15 mb haalt (gewoon netwerk transfer,niet fia FTP)
MB is overal MegaBytes,geen Mega Bits.
Wat zie ik nu over het hoofd.
Ik heb een gigabit netwerk.
In dit netwerk zitten meerdere Nas harddisken.
Een ervan is een Lacy Terrabyte externe opslag.
Hiermee heb ik een idiote ervaring,bekend is dat deze niet al te snel zijn.
Als ik gewoon via Windows slepen, of Total commander een dvd er heen gooi gaat dit gemiddeld met 4 mb per seconde.
Open ik een FTP verbinding dan wordt het 5 MB per seconde.
4,5 gig is dan in ongeveer 7 minuten over gezet.
Toevallig vroeg mijn zoon om een film even over te zetten naar zijn portable USB drive vanaf die Nas.
Ik heb dus in Windows commander in het linkerscherm zijn Portable usb schijf geselecteerd en via FTP dus een DVD overgezet van de Lacy nas naar zijn WD paspoort via een USB poort op mijn pc.
Opeens was de transfer rate ruim 10 MB per seconde.
Hoe kan het dat via het netwerk overzetten naar mijn pc harddisk, quadcore, gigabit LAN maar met 5 MB per seconde gaat via FTP of via het netwerk,terwijl diezelfde dvd via het netwerk,via een op mijn pc aangesloten externe harddisk via usb met FTP het dubbele haalt ?
QOS staat uit op de pc.
Harddisk Cache staat aan.
Firewall uit.
Harddisks zijn SATA harddisks.
Via glasvezel haal ik met downloaden ongeveer 12 MB per seconde (100 mbits).
Bekabeling is Cat 6.
Router is Linksys WRT-610N maar ook de Sitecom WL-308 maakt intern niet sneller.
Ik heb ook een conceptronic Nas welke zo'n 15 mb haalt (gewoon netwerk transfer,niet fia FTP)
MB is overal MegaBytes,geen Mega Bits.
Wat zie ik nu over het hoofd.