Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

GRUB booten naar XP x64

Pagina: 1
Acties:

• n2k
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-11 20:26
Hey ik zit met een probleempje,

Als ik via GRUB wil booten naar WinXP Prof. x64, doet ie niet zoveel, hij laat namelijk alleen een zwart scherm zien met een knipperende cursor, geen errormessage of iets dergelijks.

Dingen die ik al gedaan heb:
- De GRUB documentatie doorgelezen over hoe je via GRUB een dos/windows partitie moet booten.
- Op de NTFS partitie met de Windows XP Prof. x64 install CD via Recovery Console het command fixboot uitgevoerd.
- Windows partitie gechecked met chkdsk /r en is voltooid met 100% (ook via Recovery Console)

Hoe ik de partities heb gemaakt/verandert.
- Met de install CD de hele schijf geformatteerd en 1 grote partitie gemaakt, dan WinXP Prof. x64 geinstalled
- met GParted heb ik de NTFS partitie geshrinked met 30GB (van 500GB naar 470GB), daarna gemoved naar het eind van de schijf
- Met de Fedora 10 x64 minimal install setup (haal packages van het internet) de unallocated space opgedeeld in 2 partities, 1 voor boot, en 1 voor Linux

Voor zo ver ik weet zit GRUB in de MBR van de schijf, en NTLDR in de boot sector van de NTFS partitie. volgens de GRUB documentatie moet je met chainloader +1 in de NTLDR springen die vervolgens WinXP Prof. x64 moet gaan booten.

Ik denk dat het ergens fout gegaan is met het shrinken/moven van de NTFS partitie in GParted. Maar ik zou zeggen dat het gefixed zou moeten zijn met het fixboot command.

Oh ja, ik kan wel gewoon booten naar linux, maar dus niet naar WinXP Prof. x64.

Iemand een idee wat het kan zijn en wat ik moet doen om het te repareren?

Alvast bedankt :)

groet,
n2k

----
Huidige grub.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
# grub.conf generated by anaconda
#
# Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file
# NOTICE:  You have a /boot partition.  This means that
#          all kernel and initrd paths are relative to /boot/, eg.
#          root (hd0,1)
#          kernel /vmlinuz-version ro root=/dev/VolGroup00/LogVol00
#          initrd /initrd-version.img
#boot=/dev/sda
#By default, boot the first menu entry
default=0

# Boot automatically after 5 seconds
timeout=5
splashimage=(hd0,1)/grub/splash.xpm.gz
hiddenmenu

# Linux
title Fedora (2.6.27.19-170.2.35.fc10.x86_64)
    root (hd0,1)
    kernel /vmlinuz-2.6.27.19-170.2.35.fc10.x86_64 ro root=UUID=c10d3420-6976-46b0-9b88-46e3c0701638 quiet
    initrd /initrd-2.6.27.19-170.2.35.fc10.x86_64.img
# Windows
title Windows XP Professional x64 Edition
    rootnoverify (hd0,0)
#   root (hd0,0)
    makeactive
    chainloader +1
    boot

Partities enzo
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Disk /dev/sda: 500.1 GB, 500107862016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 60801 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x065963a6

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1   *        3771       60801   458101507+   7  HPFS/NTFS
/dev/sda2               1          26      208813+  83  Linux
/dev/sda3              27        3770    30073680   8e  Linux LVM

Partition table entries are not in disk order

Boot.ini
code:
1
2
3
4
5
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /noexecute=optin /fastdetect

[ Voor 3% gewijzigd door n2k op 23-03-2009 11:44 . Reden: boot.ini toegevoegd, grub.conf updated ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Even voor de zekerheid; je krijgt dus gewoon GRUB te zien; en bij het selecteren van 'Windows' gaat het fout?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• n2k
Yup

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Probeer het eens door het woord "boot" toe te voegen aan de grub config.

dus:
rootnoverify (hd0,0)
makeactive
chainloader +1
boot

[ Voor 62% gewijzigd door job op 23-03-2009 11:30 ]

• n2k
job schreef op maandag 23 maart 2009 @ 11:26:
Probeer het eens door het woord "boot" toe te voegen aan de grub config.

dus:
rootnoverify (hd0,0)
makeactive
chainloader +1
boot
http://www.gnu.org/software/grub/manual/grub.html#boot
Volgens daar is het niet nodig om het erbij te zetten?

Maar anyway, met of zonder boot, werkt het niet :)

-edit-
Beetje rare zin wel,
Only necessary if running the fully interactive command-line - Dus alleen nodig als je in de commandline zit. maar tussen haakjes:
(it is implicit at the end of a menu entry).
Implicit = impliciet = im·pli·ciet bn, bw (stilzwijgend) eronder begrepen, inbegrepen
Dus moet wel 8)7 - maar dan nog word het niet anders van

[ Voor 86% gewijzigd door n2k op 23-03-2009 11:47 ]

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Supergrub al eens geprobeerd?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

n2k schreef op maandag 23 maart 2009 @ 11:32:
Volgens daar is het niet nodig om het erbij te zetten?

Maar anyway, met of zonder boot, werkt het niet :)
Ja sorry, was even in de war. :) Had mijn post al veranderd.
Is alleen bedoeld voor de commandline.
Misschien is het trouwens wel handig om nu even in de commandline te prutsen.
Kan je wat klooien en zien wat er gebeurt.

[ Voor 38% gewijzigd door job op 23-03-2009 11:38 ]

• n2k
Supergrub doet hetzelfde als grub? Er zit alleen een wat fanciër manier van handelen in.
Kep het niet geprobeerd, maar grub heeft gewerkt - dus ik weet dat het kan.

[ Voor 26% gewijzigd door n2k op 23-03-2009 11:51 ]

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Als ik jou was zou ik naast fixboot ook fixmbr eens proberen, je zult hierna wel opnieuw GRUB moeten installeren; maar de kans is aanwezig dat Windows dan ook weer startbaar is. Deze zou overigens na beide commando's standaard op moeten starten; werkt dat wel?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• n2k
Spider.007 schreef op maandag 23 maart 2009 @ 11:55:
Als ik jou was zou ik naast fixboot ook fixmbr eens proberen, je zult hierna wel opnieuw GRUB moeten installeren; maar de kans is aanwezig dat Windows dan ook weer startbaar is. Deze zou overigens na beide commando's standaard op moeten starten; werkt dat wel?
fixmbr wil ik juist vermijden anders kom ik Linux niet meer in?
Tenzei je grub ook 'in windows' in de mbr kan pleuren?
Ik heb fixmbr dus nog niet geprobeerd en wil het waarschijnlijk gebruiken tot ik er achter kom dat het niet anders kan :*)

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Grub opnieuw installeren kan natuurlijk een live-cd; maar het klopt dat na fixmbr; dit dient te gebeuren. Het is nu alleen nogal lastig om te bepalen of het probleem nou bij Windows; of bij grub ligt; en ik denk bij de 1e ;)

---

• n2k
Gaan we even proberen dan.
hopen dat dat wel werkt, anders kom ik windows en linux niet meer in :(

• Graviton12
Mocht je in beide niet meer in kunnen kan je via super grub eender welk OS starten ...

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Graviton12 schreef op maandag 23 maart 2009 @ 13:21:
Mocht je in beide niet meer in kunnen kan je via super grub eender welk OS starten ...
Ook dat kan net zo goed met grub 8)7, bijna iedere live-cd biedt standaard al de optie 'boot from first harddisk' en anders kun je altijd nog via de commandline erin komen. Ik stel voor je ophoudt met het vervuilen van dit topic door alternatieven aan te bieden die niet worden gevraagd :)

---

• Graviton12
Inderdaad maar je hebt er wel meer opties dan in de standaard grub van een live cd met overal uitleg wat je kan doen dus lijkt me dat je ipv gelijk belachelijk te doen eerst de vraag had kunnen stellen waarom ik dit voorstel? maar ok ik houd mijn bek wel dicht meneer de moderator ...

• n2k
Het is dus zo het geval dat ie ook niet in Windows komt na fixmbr. (alleen een knipperende cursor)
Op het moment heeft hij zo'n 5 uur zitten te tokkelen om de NTFS partitie terug te growen naar 500GB, en dus weer met 1 partitie werk, dan een tweede keer fixmbr uit te voeren en hopelijk dat ik gewoon verder kan met Windows.

Als mijn Windows weer draait zal ik pas over een jaartje of zo weer Linux proberen, op het moment heeft het mij een hele hoop zorgen en frustratie gekost :(

Dus stel het werkt nog niet, nadat ik met 1 harddisk, 1 partitie (ntfs), via recovery console fixmbr uitvoer, hoe kan ik het 'weer normaal' krijgen?
Je gaf in je vorige post al aan dat je via grub altijd 'boot from first harddisk' kan doen, waarom zou dit nu wel werken ? :>

Ga er nog niet te diep op in, want ik weet nog niet zeker of het gaat werken (nog zo'n 2 uur te gaan met growen).

Alvast bedankt voor de hulp :)

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Hmm; de partitie terug resizen dat zou ik niet gedaan hebben. Opstartproblemen in Windows zijn prima op te lossen; en nu leg je jezelf wel een hele hoge drempel op mocht je ooit nog eens Linux willen proberen...

Mocht je Windows installatie nog steeds niet starten dan verplaats ik dit topic wel even naar Windows Clients toe :)

---

• n2k
Het resizen is niet gelukt inderdaad, maar ik wil uiteindelijk wel die 30GB terug :*)
De move is wel goed gegaan, de eerste partitie staat dus nu weer aan het begin van de schijf.
Hij doet nu een chkdsk die hij hopelijk volledige voltooid zodat ie door kan starten naar Windoos.

En ik had het ook niet over nóóit meer Linux proberen, maar binnenkort niet nog een keer nee :)

-edit-
Hij is voltooid, joepie :D
volgens mij is alles nog zoals het hoort.
Maareh jij zegt 'resizen had ik niet gedaan', hoe moet ik dan die 30GB terug krijgen? :*)

-edit2-
Met LiveUSB van GParted 0.4.3-2 is 't wel gelukt om em weer te growen naar 1 partitie.
Alles is weer normaal nu :>

[ Voor 29% gewijzigd door n2k op 30-03-2009 04:19 ]

Pagina: 1