computer in netwerk krijgt buiten ip adres

Pagina: 1
Acties:

• Gerrit88
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-03 20:34
Ik heb een probleem waar ik niet helemaal uit kom. Ik weet ook niet goed waar ik op moeten zoeken om een oplossing te vinden.
De situatie is als volgt:

Een router (met ingebouwd modem) waarop (via een simpele switch) enkele computers, een printer, een server en een netwerkschijf aangesloten zijn.
De printer, netwerkschijf en server hebben een vast ipadres, computers werken via dhcp. Dit gaat op alle computers zoals het hoort maar één aansluiting geeft problemen. Als op deze aansluiting een computer aangesloten wordt krijgt de computer (meestal, helaas niet altijd) het buitenadres van de router ipv een binnenadres. Dit probleem doet zich bij iedere willekeurige pc die op die aansluiting aangesloten wordt voor. Het vreemde is dat het vrijgeven en opnieuw aanvragen van een lease wel een intern adres geeft.

Momenteel is op de pc die standaard op die kabel staat aangesloten een statisch ipadres ingesteld maar dit is natuurlijk geen oplossing maar een pleister, zeker omdat juist de betreffende aansluiting nog wel eens "geleend" wordt om een laptop op aan te sluiten.

Op de router heb ik niets kunnen vinden wat het probleem veroorzaakt. Ik heb gedacht in de hoek van een DMZ maar dan nog mag de interne pc geen buitenadres krijgen. Ook bridge mode is voor zover ik na heb kunnen gaan niet ingeschakeld. Verder weet ik niet precies waar het probleem kan zitten.

Iemand enige idee in welke hoek de oplossing gevonden kan worden?

p.s. de router die gebruikt wordt is de sitecom wl-154
http://www.sitecom.com/pr...roductid=541&subgroupid=2

[ Voor 0% gewijzigd door Gerrit88 op 23-03-2009 11:14 . Reden: Genoemde router klopte niet wl-153 -> wl-154, vermeld dat modem ingebouwd is ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

Weet je zeker dat je de router goed hebt aangesloten?
Zo'n ding heeft 4 lanpoorten (voor je pc's) en 1 wanpoort voor aan je modem.

• Gerrit88
Dat heb ik niet duidelijk vermeld maar het betreft een router met ingebouwd modem, het probleem van de verkeerd aangesloten kabels kan het dus niet zijn. Bedankt voor de snelle reply.

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-02 09:57

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

job schreef op maandag 23 maart 2009 @ 11:10:
Weet je zeker dat je de router goed hebt aangesloten?
Zo'n ding heeft 4 lanpoorten (voor je pc's) en 1 wanpoort voor aan je modem.
Als hij de pc verkeerd aan zou sluiten, dus op de WAN-poort, zou de pc nog steeds geen 'buiten IP' horen te krijgen. Sterker nog, het internet werkt dan (in doorsnee situaties) op alle clients niet. Het lijkt me dus stug dat hij de WAN aansluiting bedoelt.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

Gerrit88 schreef op maandag 23 maart 2009 @ 11:11:
Dat heb ik niet duidelijk vermeld maar het betreft een router met ingebouwd modem, het probleem van de verkeerd aangesloten kabels kan het dus niet zijn. Bedankt voor de snelle reply.
Uhm... dan heb je verkeerd lopen linken.
Het linkje verwijst toch echt naar een router..
Cloud schreef op maandag 23 maart 2009 @ 11:12:
[...]

Als hij de pc verkeerd aan zou sluiten, dus op de WAN-poort, zou de pc nog steeds geen 'buiten IP' horen te krijgen. Sterker nog, het internet werkt dan (in doorsnee situaties) op alle clients niet. Het lijkt me dus stug dat hij de WAN aansluiting bedoelt.
Ja, klopt.. foutje in mijn redenatie :)
Blijft toch dat het een raar probleem is.

[ Voor 37% gewijzigd door job op 23-03-2009 11:14 ]

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:17
MAC adres gekloond van de router ofzo?

Weet wel dat sommige Sitecoms leuk de dns servers van de provider via dhcp verspreiden, altijd handig |:(

Whoop!

Verwijderd

Begint het ip adres toevallig met 169?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

De sitecom wl-154 is volgens mij een gewone router en geen adsl/glasvezel of kabelmodem. Wat voor internetverbinding heb je eigenlijk?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Gerrit88
job schreef op maandag 23 maart 2009 @ 11:13:
[...]

Uhm... dan heb je verkeerd lopen linken.
Het linkje verwijst toch echt naar een router..
..
Correct, nu wel goed. Excuses!
Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2009 @ 11:14:
Begint het ip adres toevallig met 169?
Externe adres bedoel je neem ik aan? Dat begint met 213 dacht ik. zit nu niet op betreffende locatie dus kan helaas niet testen.
Marzman schreef op maandag 23 maart 2009 @ 11:15:
De sitecom wl-154 is volgens mij een gewone router en geen adsl/glasvezel of kabelmodem. Wat voor internetverbinding heb je eigenlijk?
De wl-154 heeft een ingebouwd modem, zie link in topicstart. Het betreft een ADSL verbinding.

[ Voor 24% gewijzigd door Gerrit88 op 23-03-2009 11:18 ]

Verwijderd

Gerrit88 schreef op maandag 23 maart 2009 @ 11:16:
Externe adres bedoel je neem ik aan? Dat begint met 213 dacht ik. zit nu niet op betreffende locatie dus kan helaas niet testen.
Nee, het ip adres dat je PC toegewezen krijgt.

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-02 14:41
169 IP is ARPA wat wil zeggen dat de PC geen DHCP server vindt.

• Gerrit88
De reeks die de DHCP server uitgeeft zit in de 192.168.1.x reeks. De pc krijgt een 213.* adres, dit is gelijk aan het buitenadres.

• Tweakod3x
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-01 12:33
Graviton12 schreef op maandag 23 maart 2009 @ 11:23:
169 IP is ARPA wat wil zeggen dat de PC geen DHCP server vindt.

Je bedoelt APIPA... :)

Proud owner of the [CBJ]Lanhok!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-02 14:41
Lol indeed ik mix die 2 af en toe wel eens door elkaar :d

Lijkt dat de router een vaste instelling heeft op die poort dan?

[ Voor 13% gewijzigd door Graviton12 op 23-03-2009 11:34 ]

• ODF
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-01 22:48

ODF

Is de firmware van de router helemaal up-to-date?!

Klaverjassen op je Pocket PC?! Klik hier!

• Gerrit88
Als er een vaste instelling is zou ik verwachten dat het ook gebeurt als je een ipconfig -release, -renew doet. Dit is dus niet zo. Echt alleen op het moment dat je de kabel in de pc steekt. Of zie ik iets over het hoofd en kan het wél een vast instelling zijn?

Een firmware update staat nog wel op de todo lijst maar is beetje lastig omdat het netwerk eigenlijk altijd in gebruik is. Ik was dus nog even aan het kijken of het gewoon een instelling is.

[ Voor 27% gewijzigd door Gerrit88 op 23-03-2009 11:37 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

En er is niks bijzonders met het poortje? Het is gewoon een van de 4 lan poortjes met een cijfer erbij?

Dan is het inderdaad vreemd, misschien eens een andere firmware proberen.

[ Voor 27% gewijzigd door Marzman op 23-03-2009 11:38 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Gerrit88
jeps, gewoon een standaard poortje inderdaad.

Ja denk dat ik die update toch maar even ga uitvoeren.

[ Voor 39% gewijzigd door Gerrit88 op 23-03-2009 11:39 . Reden: Bijwerken ivm edit vorige post ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Zet anders die DMZ optie (blz 24, 25) eens uit

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Gerrit88
Ik dacht niet dat DMZ aanstaat maar zal er toch even naar kijken als ik weer op locatie ben daar.

Verwijderd

staat de router niet ingesteld als bridge ipv nat/router ??

Verwijderd

Als dat zou was dan zou hij geen ip's uitgeven aan alle andere pc's en ook geen internet kunnen delen met die ip's.

• Gerrit88
@blub84: Zoals L4m0r ook al aangaf, dat kan inderdaad niet. De rest van de pc's werkt wel gewoon goed.
Het is overigens wel zo dat op het moment dat die ene pc het buitenadres heeft, de rest geen internet meer heeft. Het lijkt er dus wel enigszins op bridge mode maar na een release, renew van ipconfig is het geen bridge mode meer en werkt het weer volgens nat.

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-02 09:57

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Dat de andere pc's dan niet meer werken is wel een redelijk cruciaal stukje informatie ;) Dan lijkt het dus alsof je modem/router die ene pc het internet geeft (want krijgt extern IP adres), en daarna zelf als switch gaat fungeren. Geen idee wat dat kan veroorzaken alleen.

Er staat verder niets speciaals bij dat poortje vermeld? Het is gewoon één van de vier (welke eigenlijk)? Je zou dan toch zeggen dat ergens in de settings dit ingesteld staat.

Heb je al een factory reset geprobeerd?

[ Voor 29% gewijzigd door Cloud op 23-03-2009 15:40 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Gerrit88
@cloud, inderdaad wel belangrijk. Helaas niet aan gedacht :(.

Het is gewoon een normale poortje, gewoon één van de vier (welke precies weet ik niet uit m'n hoofd maar zou niets uit mogen maken toch?). Die settings geloof ik toch niet helemaal in omdat het bij een nieuwe lease wél goed gaat. Bijzonder vreemd imo.

Factory reset ook nog niet geprobeerd om dezelfde reden als dat ik nog geen firmware upgrade gedaan heb. Binnenkort ga ik toch maar eens alle gebruikers een avondje van het netwerk schoppen denk ik.

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:50
Ik lees net ff de handleiding door, maar heb je al de systemlog op de router bekeken? Misschien dat daar wat bruikbaars in staat.

• Gerrit88
Ik heb inderdaad de systemlog gelezen maar kan daar niet echt iets nuttigs in vinden betreffende het probleem, alleen informatie die voor dit probleem niet nutig is helaas.
Pagina: 1