Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Server 2008] MBR/partitietabel corrumpeert tijdens boot

Pagina: 1
Acties:

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:14
Ik ben al enkele dagen bezig met het oplossen van een partitie-tabel probleem. Inmiddels ben ik al heel ver in het herstellen hiervan, maar het lukt net nog niet helemaal :(

De situatie is als volgt: Ik heb 2 RAID5 opstellingen via mijn Dell PERC 5/i (=hardwarematige RAID-controller). Op de eerste virtual disk staat Windows Server 2008, games en download zooi. Mijn tweede virtual disk staat heel veel belangrijke data.

Nu is het zo dat de partitie-tabel/MBR van mijn tweede virtual disk f*cked up is, nadat ik het geheugen van mijn RAID-controller wilde vervangen. Maar aangezien ik het verkeerde reepje had besteld, kon ik direct weer het originele reepje plaatsen, behoorlijk lomp van mezelf dus :D Maar er is dus niets verandert hardware-matig.

Ik kon dus heel mijn 2e virtual disk niet benaderen via verkenner en disk management geeft hem als unallocated aan.
Inmiddels ben ik zoveer dat ik gewoon mijn partities kan zien en benaderen via testdisk, maar als ik daarmee de partitie-table herstel en ik reboot dan is mijn MBR/partitie-tabel weer terug corrupt. Dit kan ik zien via MBRwizard64.
Herstart ik de pc niet nadat ik de partitie-tabel heb hersteld en refresh ik dan mijn diskmanagement dan kan ik in Safe Mode, gewoon via verkenner mijn disks benaderen als vanouds met alle data intact. Maar na een reboot zijn mijn partities weer vrolijk verdwenen.

Het lijkt dus dat tijdens het bootproces de MBR van de 2e virtual disk corrumpeert, maar ik heb géén idee hoe of waarom.

Wat heb ik nog geprobeerd:
-testdisk via hirens bootcd, maar die ziet heel mijn 2e disk niet dan.
-refreshen van diskmanagement in niet-safe-mode, maar dan loopt disk-management en verkenner vast.

Suggesties zijn dus van harte welkom!

• dutchbeard364
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-10-2022
hmm, mij is nu net hetzelfde overkomen; het is al de 2e keer in een half jaar :( ik vraag me af of je al een idee hebt waar het aan ligt want ik vertrouw mijn server voor geen meter meer.

Mijn situatie is ongeveer hetzelfde: Windows 2008 standaard x64 NL (geen R2 oid). AMD Phenom systeem met AMD SATA Raid 5 met 3x 2TB HD's = 4TB diskruimte (ASROCK Extreme 4 mobo). In AMD Raid Bios console de schijven verdeeld in 1x500GB + 1x3500Gb. Daarna Windows Server 2008 geinstalleerd op de eerste raidpartie van 500Gb. Daarna binnen windows met diskmanager de andere raidpartitie verdeeld in 2 primaire windows partities van 2TB en 1TB. (ik twijfel nu ineens of ik daarvoor misschien toch een partitiemanager als easeus gebruikt heb).

In ieder geval heel lang geen problemen gehad totdat ik deze zomer een backup van een van de data partities wilde maken met de windows 2008 wbadmin tool. De 2 partities die ik na de serverinstallatie op de 2e raidpartitie had gemaakt waren op een bepaald moment helemaal weg. En nu is het dus voor een 2e keer gebeurd. Deze nacht was een van de dataschijven(-partities) helemaal vol gelopen (0 bytes free). Na het opschonen van de schijf en een herstart van de server zijn de 2 partities weer helemaal weg. Windows Diskmanager ziet weer een unallocated disk van 3,5TB.

Het lijkt er op dat het vollopen (van een van de) partities de partitietabel (van GPT schijven?) corrumpeert. Het lijkt een softwareprobleem te zijn, maar waar ik het precies moet zoeken weet ik niet. AMD raidxpert ziet in ieder geval geen problemen. Momenteel draait de de easeus partition recovery wizard; die kon de vorige keer mijn partities terughalen.

Ik vraag me af of er ondertussen iemand een suggestie heeft om het onderliggende probleem (softwarematig) te tackelen; het liefst zonder de onderliggende raid partities te veranderen want het is een productieserver...

TIA DB

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
je PERC 5/i controller zit op de laatste firmware?

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Gurneyhck schreef op maandag 23 maart 2009 @ 11:01:
Herstart ik de pc niet nadat ik de partitie-tabel heb hersteld en refresh ik dan mijn diskmanagement dan kan ik in Safe Mode, gewoon via verkenner mijn disks benaderen als vanouds met alle data intact. Maar na een reboot zijn mijn partities weer vrolijk verdwenen.
Ik neem aan dat je toen wel snel al je data gekopieerd hebt. ;) (Of dat je een goede back-up hebt....)

Dit soort gedoe vindt ik het zelf het vervelendste aan RAID opstellingen. Zodra er iets is met je controller dan heb je kans op gedoe. Ik heb sindskort de RAID van mijn server vervangen door storage spaces in Server 2012 als experiment.

Als je de data van je schijf af hebt gehaald kan je overwegen om die disks opnieuw aan te maken. Kijken of dat werkt. Mocht het niet lukken of stabiel zijn dan heb je kans dat je RAID controller gaat hemelen.