Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaZe
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 16:16
Het gaat om de volgende opstelling:
Mobo: GA-EP45-UD3R (rev. 1.0)
Ram: Corsair XMS2 DHX PC-6400
CPU: Intel E5200 (2.5Ghz)
Voeding: Enermax Liberty 400Watt
Videokaart: 8800GT
HDD: 3x Samsung F1 1TB in RAID5

Originele BIOS: F3

Gedaan:
  1. alles inbouwen en bios alleen op RAID gezet voor de schijven
  2. Intel RAID geconfigureerd
  3. Windows Vista installatie met alle drivers van de meegeleverde CD
  4. Nu viel me op dat de CPU op 1.7Ghz zat te draaien ipv 2.5Gh. Zag dat BIOS F7 al uit was gekomen.
  5. F7 op een usb stick gezet en met QBios erop gezet
  6. Zag dat hij nog niet auto de CPU op 2.5Ghz gezet had, dus handmatig multiplier op 12.5 gezet
  7. Windows geboot. Had het idee dat alles toch wat langzamer was. CPU draaide goed. Zag dat Windows ineens bij nieuwe hardware een Samsung F1 zat te installeren en dat deze als non-raid gezien werd. RAID array was dan ook degraded.
  8. Van alles nagekeken in bios en in de intel raid tool, maar kreeg voor geen mogelijkheid die schijf weer in de RAID array, ook aantal malen reboot.
  9. Hele systeem maar een uit gezet, je weet maar nooit.

Dat was dan ook het laatste wat hij gedaan heeft. Na het aanzetten gaan wel de fans draaien, maar geen beeld of wat dan ook. Blijft ook elke 5 sec rebooten.
  10. Alle losse extra kaarten eruit gehaald (geluidskaart/tv-kaart), alle fans losgehaald, hdd's/dvd speler los om maar zo kaal mogelijk te booten. Steeds hetzelfde.
  11. Ook videokaart door een 6800GS vervangen, maar mocht niet helpen.
  12. Voeding vervangen door een Corsair 350 Watt (met wel maar 1x 4 pins 12V ipv 2x), maar precies hetzelfde.
  13. Spanning eraf, bios batt eruit een paar min, en weer terug, maar nog hetzelfde.
Kort samengevat: probleem kwam na bios update en cpu op 2.5Ghz te zetten. Eerste prob: RAID degraded met een schijf die niet meer erin wilde, en daarna geen beeld meer en reboots.

Verder gedaan: Handleiding bekeken of de phase-leds nog iets aangeven, maar lijkt erop dat dit niks belangrijks doet.
Verder gegoogled en wel wat topics gevonden, maar geen direct vergelijkbare problemen/oplossingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-08 11:29

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

meet anders eens tijdens de boot je 12volt lijn. het zou kunnen dat je voeding in eens te licht is door al die extra schijven.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaZe
Die 12v lijn meten is wat lastig, maar kan eventueel wel.
Punt is dat hij namelijk zelfs niet wilt booten zonder de hdd's.

Heb net even een watt-meter op de totale pc gezet, en hij verbruikt niet meer dan 70Watt bij een poging te booten, daardoor zou 400 in theorie wel genoeg moeten zijn.

Momenteel hangt er dus alleen in: mobo + cpu + ram + videokaart + voeding.

Volgens de eXtreme Power Supply Calculator zou 294Watt voldoende moeten zijn voor het gehele systeem. Tevens heb ik geen b-merk 400 watt voeding dus zou dat het niet moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-08 11:10
Ik neem aan dat je je CMOS ook al gereset hebt? Dit staat niet in je lijstje wat je hebt gedaan iig.
Probeer ook ff met je geheugenlatjes te spelen: één latje booten, andere slot proberen.
Good luck!

edit: Ben nu niet thuis, maar ik heb de EP45-UD3P, en ik d8 dat er 2 bios-chips op je moederbord zitten. Je zou deze kunnen omwisselen, zodat je backup bios direct wordt gebruikt. Google hier anders even op, maar ben vrij zeker dat dit werkt.

[ Voor 37% gewijzigd door Gurneyhck op 23-03-2009 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb hetzelfde probleem gehad met een Asus mobo, hij reboote hier toen ook elke 5 seconden en hoorde geen biepjes.
Oorzaak was, mobo was dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaZe
Heb ipv bios reset de batt er een nacht uit gehad (en stekker eruit). heb een leuke antac p180 waardoor je gewoon heel rot bij de reset komt. Maar ok.

Heb heb even met een reepje geprobeerd te booten, hij ging niet uit, maar ik kreeg ook geen beeld. Nu weer het tweede reepje erin en krijg gewoon ineens weer de bios te zien!

Moet nu gaan werken, maar ga vanavond weer eens de rest erin hangen en kijken of de RAID array gaat werken. Hopelijk is dat een eenmalig iets met rare kuren, want ik neem geen "ultra durable" om vervolgens een instabiel systeem te krijgen ;)

Ik laat het wel even horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Mooi dat het iig weer boot :)

Intel Matrix RAID met Samsung schijven heb ik al menig horrorverhaal over gehoord. Dat ze dus uit je RAID klappen verbaast mij niet zo. Snuffel maar eens rond in OM naar Samsung F1's in RAID, dan zul je genoeg vinden wat daar over gaat. Er zijn wel gevalen waarin het wel keurig schijnt te draaien, maar dergelijke gevallen zijn er niet in overvloede volgens mij.
Als het niet wilt lukken zou ik eieren voor mijn geld kiezen en die schijven van de hand doen en overstappen op een ander merk voor je array. Hier tuffen 4x WDs in RAID5 op ICH10R zonder enig probleem.

[ Voor 27% gewijzigd door Ultraman op 23-03-2009 15:51 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaZe
Heb ook wat rondgekeken en inderdaad... veel problemen. Al zijn het echter wel (meestal?) met ICH9r waarbij vaak mensen zeggen dat het probleem weg moet zijn bij de ICH10r.
Zelf was ik het zat. Heb een bios downgrade geprobeerd, niet geholpen, upgrade (terug), weer niet geholpen en dan maar de RAID array opnieuw aangemaakt en Windows opnieuw geïnstalleerd (zucht).

Heb er even lekker mee gewerkt en mn pc weer uitgezet, en....ja.. hij ging weer niet meer aan (bleef rebooten voor de post).

Heb nu hetzelfde trucje gedaan, reepje 2 van de RAM eruit. Booten (en er kwam beeld). Reepje 2 er weer in, en hij ging weer gewoon verder.

Nu deed eerst onder Windows de DVD-speler het ineens niet, maar naar een reboot weer wel... pfff. schijnt toch moeilijk te zijn om gewoon goed werkende compatible hardware te produceren...

Ik kijk het nog even aan, en als hij weer vaag gaat doen... tja maybe gooi ik het hele systeem wel de deur uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:35
Ik heb bij dat mobo en F3 bios er soms last van dat hij niet naar het bios boot, maar uitschakelt en inschakelt in een loop. Wat bij mij altijd werkt is op het moment dat de PC aangaat(fans die draaien), de stroom eraf halen(stekker eruit/via knop op voeding) en vervolgens boot de pc dan weer zoals het hoort.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaZe
Bedankt voor de tip! Zal ik ook eens proberen.

Huidige status: RAID is niet degraded, maar zit ineens te initializeren... Wat een rotzooi.

Ik vraag me vooral af of alles opgelost is met andere hardeschijven / raid controller, gezien de rare kuren buiten de RAID om. Als komend weekend alles nog bagger doet zal ik maar naar mn oude systeem terug moeten, 3 nieuwe hdd's kopen of een goede RAID controller is me momenteel te duur :( Of een AMD mobo kopen met RAID controller ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je al wel in je bios het voltage van je geheugen aangepast? Je Corsair reepjes hebben 2.1v nodig en je bios staat standaard ingesteld op 1.8v. Ik heb dit bord zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaZe
Bedankt voor de tip van het geheugen. Wat een "stom" mobo. Timings e.d. stonden wel goed, maar voltage idd op 1.8 ipv 2.1. zowel CPU als geheugen worden dus standaard niet goed gezet. Normaal blijf ik overal vanaf totdat het systeem stabiel loopt, dan ga ik pas kijken of er wat beter kan.

Verder heb ik ergens gelezen dat met NCQ uit de problemen veel minder zouden moeten zijn, maar kan echt nergens vinden hoe je dat uit kunt zetten. Wel tips als in: zet hem op IDE modus, dan staat het uit, maar dat is geen optie bij een RAID.
In de Matrix Storage Manager zie ik wel dat hij het support, maar kan het niet uit zetten.
(RAID is nog steeds aan het initializen, gaat verdomde traag en de vraag is hoe lang hij daarna blijft lopen totdat hij dat van begin afaan gaat doen of er een schijf uit gaat gooien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

FaZe schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 21:14:
Bedankt voor de tip van het geheugen. Wat een "stom" mobo. Timings e.d. stonden wel goed, maar voltage idd op 1.8 ipv 2.1. zowel CPU als geheugen worden dus standaard niet goed gezet. Normaal blijf ik overal vanaf totdat het systeem stabiel loopt, dan ga ik pas kijken of er wat beter kan.
Heeft niets met stom te maken. Jij hebt 'speciale' geheugenmodules die gemaakt zijn om buiten de officiële spec te draaien. Corsair zet veilige waarden in de SPD en het moederbord leest deze uit. Echter zijn de waarden in de SPD waarschijnlijk gewoon JEDEC specs. 2.1V is niet wat JEDEC heeft gespecificeerd voor DDR2, dat is namelijk 1.8V. Grote kans ook dat de timings die in het SPD staan minder strak zijn dan de modules op 2.1V aankunnen. Check daarvoor de documentatie van je modules. :)
Verder heb ik ergens gelezen dat met NCQ uit de problemen veel minder zouden moeten zijn, maar kan echt nergens vinden hoe je dat uit kunt zetten. Wel tips als in: zet hem op IDE modus, dan staat het uit, maar dat is geen optie bij een RAID.
In de Matrix Storage Manager zie ik wel dat hij het support, maar kan het niet uit zetten.
(RAID is nog steeds aan het initializen, gaat verdomde traag en de vraag is hoe lang hij daarna blijft lopen totdat hij dat van begin afaan gaat doen of er een schijf uit gaat gooien)
Soms is zoiets uit te zetten met een jumper op de schijf of met een tooltje van de fabrikant.
Geen idee hoe het met Samsung's zit aangezien ik die niet heb. Maar ik denk dat je naar zoiets op zoek moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaZe
Bedankt voor de info over het geheugen.
Ook van de NCQ ga ik in het weekend eens verder naar zoeken.

Welke WD schijven heb jij trouwens draaien in RAID? En op wat voor een RAID controller/ mobo? Gewoon om een idee te krijgen mocht mijn geduld/tijd op raken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Viermaal Western Digital Caviar Blue 320GB, WD3200AAKS-00B3A0. Zijn single platter modellen, maar al wel enige tijd op de markt. Als je meer capaciteit nodig hebt is er ook de 640GB serie die lekker vlot is en er zijn ook nog 750GBers. Ik heb een Gigabyte EP45-DS3P, met een ICH10R er op waar het zootje aan hangt.
Over die schijven een 100GB RAID10 voor Windows en User-schijf, de rest RAID5.

Er is trouwens ook de 7200.12 serie van Seagate, misschien ook interessant voor je. Ben alleen nog niet echt bekend met die schijven, dus hoe de stabiliteit en de prestaties zijn zou ik niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaZe
Ik zal de schijven meenemen als ik nog problemen heb.

Moet zeggen dat hij nu het weekend goed gewerkt heeft. Had ergens gelezen dat je iets meer volt op de southbridge kon zetten om te proberen. Heb daarom ook een stapje hoger op de ICH gezet.

Systeem draait nu stabiel met CPU op 4Ghz :*) .

Ook het probleem met de IDE DVD dat deze niet werkte en als SCSI gezien werd heb ik verholpen. Heb hiervoor de Gigabyte Raid Configurator verwijderd. Was iets met een JMicron controller die bugde, ook bij andere moederborden.
Nu is hij gewoon IDE en werkt het prima.

Als het 2 weken stabiel draait zou de hogere wel eens geholpen kunnen hebben, maar toeval sluit ik tot die tijd nog niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaZe
Is nu meer dan twee weken later en systeem draait nog steeds goed met de schijven.
Ook heb ik NCQ aan laten staan en om het nog gekker te maken heb ik de write-back ook aangezet. Dit allemaal al twee weken geleden.

Een keer heb ik mn pc een harde reset gegeven waarna de RAID zich wel moest controleren (wat lang duurt). Maar dit zal wel normaal zijn. De reden van de reset had niks met het systeem te maken verder...

Voorlopig trek ik de conclusie dat het verhogen van de voltages op de ICH wellicht de oplossing geweest is. Mocht ik weer kuren krijgen dan laat ik het horen.

Verder heb ik nog van Gigabyte een mail gekregen... waardeloos. Had in een keer alle problemen voorgelegd, en enige antwoord was: upgrade your power supply.
Pagina: 1