• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-01 22:12
Ik heb al een tijdje een waterkoeling setup waar ik zeer tevreden over ben. Ik draaide toen nog een AMD 6000+. Inmiddels is deze vervangen door een AMD Phenom II 940 BE.
Hierdoor is mijn moederbord automatisch sneller gaan lopen (ik bedoel de FSB van 1000 naar 1800, en geheugen van 800 naar 1066).

Wat mij opvalt is dat mijn SB zo rond de 70 a 80 graden komt. Ik vind dit te hoog en wil er dus een waterblock op zetten.
Nu zit ik alleen met een paar vragen:

1) Ik kan nergens vinden welk waterblock op mijn moederboard past (Asus M3N72-D) Weet iemand toevallig welke past?

2) Op dit moment wordt mijn SB passief gekoeld met een koelingrib. Deze is verbonden door een heatpipe op mijn mosfet. Moet ik hier ook een waterblock meteen voor bestellen of is daar ook mogelijk een andere oplossing voor. Ik wil wel iets gaan overclocken met mijn AMD dus was ik op internet lees is het niet geheel onverstandig om meteen in het WC-setup mee te nemen.

3) Om de temperatuur te verlagen had ik onder mijn koelingribs van de SB nieuwe koelpasta gedaan. Wat mij opviel was dat er een soort rubber tussen de koelingrib en het SB zat.
Moet ik deze rubbers ook weer plaatsen als ik waterblocks aanschaf of kan ik dan ook zonder deze rubbers en dus enkel de koelpasta er tussen doen.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb even gezocht maar volgens mij zijn er nog geen waterblokken voor jouw NB. Je hebt het over de SB maar volgens mij is het SB en NB in 1.

EK maakt voor de meeste moederborden wel waterblokken dus misschien komen die binnenkort met een blok voor je moederbord.

De Mosfets kan je op zich prima passief koelen. Waterkoelen kan wel maar is niet echt nodig. Als je alleen een NB waterblok zou kopen kan je de heatpipe afknippen. Als je dat niet wilt doen, wat ik mij goed kan voorstellen, kan je gewoon een losse mosfet koeler kopen. Of anders van een oud moederbord er 1 afhalen.

Die rubbertjes hoeven er niet tussen als je er een waterblok op zet. Die dingen zijn om er voorkomen dat de koeler scheef op de chip komt. Als je het waterblok goed monteert is het niet nodig. Maar op zich kan je die rubbertjes er wel weer tussen doen als je dat wilt.

Aangezien er nog geen waterblokken voor je moederbord zijn kan je met een 80 of 120mm fan de NB prima koel houden. Zo'n fan op 7 volt moet al ruim voldoende zijn.