Samsung SATA-schijf wordt soms herkend

Pagina: 1
Acties:

• Tiessn
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-10-2023
Mijn buren hebben een PC met de volgende specs:
MSI K9AGM3-F moederbord met de nieuwste BIOS
AMD Athlon 5000+
Kingston 2GB ram
Samsung Spinpoint F1 320gb SATA2
NEC DVD-brander SATA
Windows XP SP3
Goedkope 'Norrod' kast met voeding

Het volgende probleem doet zich voor:
De computer start meestal niet goed op. De mededelingen van de BIOS blijven lang in beeld, met als uiteindelijk resultaat dat de SATA-schijf niet wordt herkend en Windows niet start. De DVD-brander wordt altijd herkend.
Na een aantal keer resetten (soms 20x) wordt de schijf wel herkend. Het laden van de BIOS gaat dan snel, en Windows start dan goed op.

Het moederbord is terug geweest naar de fabrikant en terug gestuurd, omdat er niks mis mee was. De harde schijf is getest door software van Samsung, geen foutmeldingen.
Bijzonder detail: als ik de DVD-brander even loskoppel start de PC goed op, maar als ik 'm netjes afsluit start ie de volgende keer weer niet op. Koppel ik 'm dan weer aan, doet ie 't goed, maar na een tijdje weer niet.

Herkent iemand dit? Of ideeën voor een oplossing?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

zitten er op sata2 schijven geen jumpers waarmee je de schijf op sata1 kunt forceren? Misschien dat je moederbord / HD combinatie gewoon moeite heeft met het herkennen van sata2 schijven. Vreemd is dan wel weer dat wanneer je de cd-drive er vanaf haalt, er verder niets meer aan de hand is.

-_-

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Probeer de HDD en de DVD-brander eens op andere sata poorten, misschien dat daar ergens het probleem ligt.

http://specs.tweak.to/15535

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit heeft weinig met PMG te maken.

schopje richting OM

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
M2M sata kent geen jumpers. Ik zou eens kijken naar een andere DVD/CD drive het kan zijn dat er intern daar kortsluiten of iets dergelijks is onstaan waardoor er verkeerde signalen naar het mobo gaan.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:13
Geen probleem met spin-up time ?

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Zou niet uitmogen maken want dan wordt hij wel later herkend. Uit zijn verhaal is te halen dat hij soms helemaal niet opkomt of herkent wordt.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:13
Tenzij hij helemaal niet opspint.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

bobsqaud schreef op zondag 22 maart 2009 @ 23:00:
M2M sata kent geen jumpers. Ik zou eens kijken naar een andere DVD/CD drive het kan zijn dat er intern daar kortsluiten of iets dergelijks is onstaan waardoor er verkeerde signalen naar het mobo gaan.
sata kent wel degelijk jumpers. Geen master / slave / cs jumpers maar sommige schijven kunnen wel sata-2 naar sata-1 forceren:
Given the importance of backward compatibility between SATA 1.5 Gbit/s controllers and SATA 3 Gbit/s devices, SATA 3 Gbit/s autonegotiation sequence is designed to fall back to SATA 1.5 Gbit/s speed when in communication with such devices. In practice, some older SATA controllers do not properly implement SATA speed negotiation. Affected systems require the user to set the SATA 3 Gbit/s peripherals to 1.5 Gbit/s mode, generally through the use of a jumper,[9] however some drives lack this jumper. Chipsets known to have this fault include the VIA VT8237 and VT8237R southbridges, and the VIA VT6420 and VT6421L standalone SATA controllers.[10] SiS's 760 and 964 chipsets also initially exhibited this problem, though it can be rectified with an updated SATA controller ROM.[citation needed]
Dus mocht de TS een relatief oud mobo hebben met een oude sata controller, die sata-2 / sata-1 in de knoop zit (bijvoorbeeld de VIA southbridges) dan is zo'n jumper noodzakelijk om de schijf fatsoenlijk te laten werken.

-_-

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Rotte kabel/contactjes al uitgesloten ?

• Tiessn
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-10-2023
Excuses voor deze late reactie, maar ik ben weer een paar testen verder.

Het systeem heb ik over gezet in een andere kast met een voeding die goed werkt, ook heb ik kabeltjes vervangen. Nog steeds blijft het probleem van het soms wel en soms niet opstarten.

Als het systeem niet goed opstart wordt de harde schijf dus niet herkend. Booten vanaf cd of usb kan dan wel en verloopt ook vlekkeloos,

Inmiddels ook de harde schijf getest, het diagnose programma van Samsung ziet geen gebreken, maar kunnen die er dan toch zijn?
Pagina: 1