Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insanestijn2
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-11-2021
hai

Ik ben niet echt een graphics guru en ik heb volgend probleempje; Op school hebben we met een micrscoop afbeeldingen genomen van verschillende structuren van staalmonsters. Daarin kan je korrels en korrelgrenzen onderscheiden, maar nu zou ik exact het percentage perliet(donker) en ferriet(licht) willen bepalen aan de hand van dat beeld. Door het contrast wat hoger te maken en het niet doorlaten van aantal kleuren kan je de afbeelding wel vereenvoudigen, maar daarmee heb ik nog geen exacte percentage donker en licht oppervlak.
De docent stelde voor om in 4 verschillende richtingen met een latje de verschillende lengtes van donkere en de lichtere delen op te meten.
Misschien door vectorisatie (niet dat ik er iets van ken hoor :P ) of dergelijke kan je de korrels er mooi uithalen en zo snel het percentage donkerdere oppervlak bepalen.

ik heb photoshop en GIMP, heeft er iemand tips of raad?
Onderstaande afbeeldingen is 1 van de stalen.

http://www.lookpic.com/files/St52_3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amplified
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:33
het contrast gewoon enorm omhoog gooien? dan krijg je iig onderscheid tussen donker en licht. Hoe je dan het percentage berekend, weet ik niet hoe dat gemakkelijk kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet hoe bruikbaar het is, maar het valt te proberen:

Je kan met het betere knip en plakwerk referentiebeelden maken met bv alleen lichte delen en alleen donkere delen of 50% licht en 50% donkere delen. Deze beelden converteer je naar zwart/wit en je bepaalt de gemiddelde grijswaarde ervan. Dit zijn dan 3 referentiewaarden van je vergelijkingsschaal.

Converteer het originele beeld naar zwart/wit en bepaal de gemiddelde grijswaarde van heel het beeld.
Map deze grijswaarde tov de referentie en je hebt een schatting van de percentages van perliet en ferriet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

60% ferriet in jouw voorbeeld :)

GIMP
filters -> randen -> difference of gausiaans
stel de waarden in zodat je duidelijk de donkere gedeelten ziet, in je voorbeeld plaatje zou ik zelf voor straal 1 1000.0 kiezen, en voor straal 2 10.0
kleuren -> drempelwaarde
hier moet je zelf even mee spelen todat je van mening bent dat de verhouding goed staat

van dit zwart/wit plaatje kun je vervolgens makkelijk het percentage zwart berekenen. Als het niet heel precies hoeft kun je mbv. de color picker tool het percentage achterhalen.
stel in dat je een average wil samplen en zet de straal zo groot mogelijk.
als je nu ergens op het plaatje klikt krijg je de gemiddelde intensiteit waarde in je kleur.

er zijn nog vele andere methoden, maar dit is iig een manier die je makkelijk kan aanpassen zodat hij beter voor jouw toepassing geschikt is.

edit:
Ik ben ervan uitgegaan dat alleen de 'eilandjes' bij 'donker' horen, zoniet dan kun je veel makkelijker met een difference filter werken, normalizen en desatureren.

[ Voor 9% gewijzigd door Arjan op 22-03-2009 21:47 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insanestijn2
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-11-2021
schitterend! dat ga ik even proberen :-)