Toon posts:

PC blijft hangen bij opstarten op "detecting IDE devices"

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb plotseling een tamelijk vervelend probleem: mijn pc weigert nog op te starten na ca 1 jaar foutloos draaien. Hij blijft hangen in het eerste scherm (POST), op "detecting IDE drives".
Hij wil niet verder gaan, ook niet naar de BIOS als ik deze probeer te openen. Het HDD-ledje blijft branden, geen andere foutmeldingen of errorbeeps.

Ik heb een dvd-brander op IDE en een 500GB Seagate HDD op SATA aangesloten.
DVD-brander losgekoppeld: zelfde probleem bij opstarten
HDD losgekoppeld: pc start nu wel door, maar heeft nu dus geen HDD en dus ook geen bootdisk.

Ik vermoedde nu in eerste instantie problemen met mijn HDD, maar deze wordt wel warm, maakt geen rare geluiden, doet netjes zijn "opstart-ratel" bij inschakelen van de pc en is voelbaar aan het draaien hierna.
Na vervangen van de SATA-kabel en deze op diverse andere vrije SATA-poorten op het mobo aan te sluiten, blijf ik hetzelfde probleem houden.

Ik heb nog zonder HDD aangesloten de bios bekeken (long shot, want het probleem doet zich voor na al ruim een jaar probleemloos lopen en geen geknutsel van mijn kant, dus ook niet in de bios), maar zie hier niets staan wat ik anders zou doen onder de SATA-gerelateerde punten (AHCI uit, sata -op legacy IDE ipv native, sata-poort als IDE ipv AHCI of IDE/RAID aansturen). Combinaties van andere settings helpen dan ook niet.

Ik heb dit en andere fora doorgespit en zie wel wat vergelijkbare items, zij het voornamelijk bij net in elkaar gezette systemen, maar kan hier ook geen oplossingen in terug vinden.

Het komt mij nu over dat ik óf een ander mobo óf een andere SATA-HDD moet testen, maar ik kan niet zeggen dat ik hier zin in heb (noch voor handen heb) en wil zeker niet de spullen op mijn huidige schijf kwijtraken cq alles opnieuw moeten installeren.

Heeft iemand ideeën?

Systeem:
Gigabyte P35-DS3 mobo op biosversie F13i, intel E8200@2,67GHz, niet overclocked.
Seagate Barracuda 500GB ST3500320AS op firmware SD15

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Misschien heb je hier iets aan:
Wat zijn de problemen?
De problemen die we tot nu toe hebben gezien bestaan uit schijven die spontaan stuk gaan (zonder dat er een aanwijzing voor was vanuit SMART of iets anders). Vervolgens spinnen deze nog wel op, worden soms ook nog herkend door het OS en de data is te benaderen in sommige gevallen, maar vallen de disks uit op den duur.
Zowel bij losse disks als in RAIDarray's komen er problemen dat de snelheden naar bizarre snelheden terugvallen (van 200MB/s naar 4kB/s in uiterste) en in een aantal gevallen het systeem geheel bevriest. Veel disks geven dipjes in de leessnelheid, waarbij dipjes tot 50MB/s kunnen zijn (single disk is hier gemeten van 75MB/s naar 24MB/s terugval).
Op Intel ICH7R en ICH9R en ICH10R controllers worden RAIDarray's als degraded aangemerkt en het rebuilden (op RAID 5) loopt herhaaldelijk vast.

Welke disks geven problemen?
Seagate heeft aangegeven dat de volgende disks problemen kunnen geven.
ST3500320AS
ST3640330AS
ST3750330AS
ST31000340AS

met de volgende firmware versies

SD15, SD16, SD17, SD18, SD19, AD14
Bron: Het grote Seagate 7200.11 SD15-firmware problemen topic

Kortom, Er zijn wat problemen met de firmware die jij in je barracuda schijf hebt zitten. Zie ook dit nieuws bericht: nieuws: Seagate erkent nieuwe problemen met Barracuda-schijven

Ondanks dat het nieuwsbericht suggereert dat het alleen bij de 1TB versie voorkomt kan je in in thread op het forum zien dat jouw type ook genoemd wordt. Zelf niet goed gelezen :P

[ Voor 50% gewijzigd door BastiaanN op 22-03-2009 19:52 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Verwijderd

Topicstarter
F*ck! Daar mijn drive nu niet meer leesbaar is, ben ik dus eigenlijk screwed en alles kwijt?
Enig idee wat ik kan doen? Heb eea gekocht bij Alternate, dus die zal ik morgen eens bellen, en evt mailen met Seagate.

Als dit het is (en daar lijkt het wel op).... GOD wat baal ik zeg!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2009 @ 20:21:
F*ck! Daar mijn drive nu niet meer leesbaar is, ben ik dus eigenlijk screwed en alles kwijt?
Enig idee wat ik kan doen? Heb eea gekocht bij Alternate, dus die zal ik morgen eens bellen, en evt mailen met Seagate.

Als dit het is (en daar lijkt het wel op).... GOD wat baal ik zeg!
In principe staat alle data nog wel op de schijf. Er schijnt iets mis te gaan met de pointer van de event log want die wordt op een ongeldig adres gezet. Als resultaat krijgt de schijf een Asset Failure en schakelt deze uit veiligheidsoverwegingen verdere toegang tot de schijf uit. Seagate heeft toegestemd om gratis data herstel aan te bieden, hiervoor zul je dus even contact moeten opnemen met seagate (ze hebben alleen een engels/duits sprekende helpdesk) maar wellicht kan alternate dit ook voor je regelen.

Succes!

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• donotwant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-02 11:24
als je een 2e computer en een externe (usb) hdd hebt met sata aansluiting in de binnenkant kan je de hdd vaak nog gewoon uitlezen op een 2e computer
als dat niet lukt ben je vaak je spul kwijt

als je nog een andere sata schijf hebt liggen moet je die eens aan je computer hangen en kijken of ie daarmee werkt :)

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-02 18:14

Robtimus

me Robtimus no like you

donotwant schreef op zondag 22 maart 2009 @ 20:28:
als je een 2e computer en een externe (usb) hdd hebt met sata aansluiting in de binnenkant kan je de hdd vaak nog gewoon uitlezen op een 2e computer
als dat niet lukt ben je vaak je spul kwijt

als je nog een andere sata schijf hebt liggen moet je die eens aan je computer hangen en kijken of ie daarmee werkt :)
Als het inderdaad het beruchte firmware probleem is dan is de schijf zelf op slot gegaan, en dan helpt een andere PC niet direct. De firmware upgraden kan dan wel helpen, maar als je daar niet zeker over bent kun je dat door Alternate laten doen. Die hebben daar wat meer ervaring mee.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de feedback mensen.

Ik heb Alternate al een mail gestuurd, in de hoop dat zij mij verder kunnen helpen. Het euvel is uit het niets ontstaan, dus wil ik eigenlijk ook niets zelf doen, laat de experts er eerst maar eens naar kijken. Ik heb een ingebouwde terughoudendheid als het op bios flashen en firmware upgrades aankomt door één slechte ervaring jaren geleden. Ik hoop dat Alternate me verder kan helpen, en zo niet, dan Seagate, zonder dat mijn data verloren gaat. Om de kosten van een nieuwe schijf maal ik niet, maar ik zo op tegen weer de hele resem installeren...

Ik houd jullie op de hoogte, nogmaals dank.
Pagina: 1