Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Raw partitie terug converten naar ntfs

Pagina: 1
Acties:

• The.Force
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-11 20:01

The.Force

*Bauer Addict

Topicstarter
hey,

Na een schijfcontrole (problemen met 'rights' etc.) verwierf de partitie in kwestie spontaan het RAW- bestandssysteem. Nu vraag ik mij af wat de 'zuiverste' oplossing om dit terug te switchen naar NTFS?

Ik ben 100% zeker dat er geen data verloren gegaan is (met verschillende 'partition programs' geraak ik dus wel aan mijn data hoewel disk management zegt dat het een ntfs partitie is met alle ruimte beschikbaar, explorer ziet de partitie als RAW)!

Echter zie ik er niet zoveel nut in om alle data terug te gaan 'recoveren' terwijl waarschijnlijk de partitie tabel gewoon fucked up is en dit mogelijk veel gemakkelijker te oplossen valt... Ik veronderstel dat het aan de MFT ligt en niet aan de MBR (het is geen bootpartitie)?

Via de search kwam ik op het programma Testdisk dat beweert dat m'n boot sector & backup boot sector ok zijn, als ik m'n mft wil repairen met de mirror mft krijg ik netjes een ok maar dan kan ik de partitie nog steeds niet benaderen (partitie is not accessible: the file or folder is corrupted or not readable).

Wat nu? Kan ik gewoon een 'standaard' MFT schrijven en hopen dat alles terug zichtbaar wordt?

System Specs!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kun je niet gewoon het FS type weer terug zetten met testdisk?
Hoe ziet testdisk het filesystem?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• The.Force

The.Force

*Bauer Addict

Topicstarter
Testdisk ziet het als NTFS...
(Disk management ziet het ook als NTFS, enkel Explorer ziet het als RAW.)
Ik vermoed dat het wel ergens corrupt is aangezien ik via third party programs wel aan m'n data kan?

Via Testdisk: Fix MFT mirror with MFT (Y/N)? If the MFT is damaged, it will try to repair the MFT using its backup : geeft ok aan maar nog steeds niet zichtbaar! Dus misschien moet ik het alternatief eens proberen : If the MFT backup is damaged, it will use this main MFT. Enkel ben ik een beetje huiverig met dat 'main' MFT want als hij het origineel overschrijft, ben ik misschien verder van huis...

Ik heb net een quick search via Testdisk gedaan en daarna ' write partition structure to disk' maar helaas ook zonder resultaat... Zou het met rechten kunnen te maken hebben? Ik kan wel geen rechten meer veranderen aangezien de schijf als raw gezien wordt in explorer :?

[ Voor 13% gewijzigd door The.Force op 22-03-2009 18:49 ]

System Specs!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:33
The.Force schreef op zondag 22 maart 2009 @ 18:42:
Testdisk ziet het als NTFS...
(Disk management ziet het ook als NTFS, enkel Explorer ziet het als RAW.)
Ik vermoed dat het wel ergens corrupt is aangezien ik via third party programs wel aan m'n data kan?

Via Testdisk: Fix MFT mirror with MFT (Y/N)? If the MFT is damaged, it will try to repair the MFT using its backup : geeft ok aan maar nog steeds niet zichtbaar! Dus misschien moet ik het alternatief eens proberen : If the MFT backup is damaged, it will use this main MFT. Enkel ben ik een beetje huiverig met dat 'main' MFT want als hij het origineel overschrijft, ben ik misschien verder van huis...

Ik kan waarschijnlijk best eerst een quick search via Testdisk doen en daarna gewoon ' write partition structure to disk' uitproberen?
Data backuppen via 3rd party applicaties en dan dit soort acties gaan uitvoeren lijkt me het verstandigste. Dan is het iig zero risk.

• The.Force

The.Force

*Bauer Addict

Topicstarter
Mjah misschien wel, maar helaas ook de tijdrovendste :( Volgens mij is er een simpele truk maar ik zie hem gewoon over het hoofd...

Stel dat je nu met verschillende OS'en bezig bent geweest, wat is dan een goede methode om alle rechten te 'resetten' als het ware?

System Specs!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

The.Force schreef op zondag 22 maart 2009 @ 18:53:

Stel dat je nu met verschillende OS'en bezig bent geweest, wat is dan een goede methode om alle rechten te 'resetten' als het ware?
Waardoor denk je dat het iets met rechten te maken heeft? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• The.Force

The.Force

*Bauer Addict

Topicstarter
Ik was wat aan het klungelen met rechten en voor de zekerheid had ik nog maar eens een schijfcontrole doorgevoerd met dit tot resultaat. Ik weet niet of het RAW filesysteem hier iets mee te maken heeft maar het is ieder geval toch gedeeltelijk de aanleiding. ;)

System Specs!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:08
Ik neem aan dat je gewoon de partitietabel terug kunt schrijven met fdisk als je hem nog kent, of je kunt hem automatisch proberen te laten repareren met testdisk vanuit een livecd of super boot disk ofzo. Als je rights echt niet te redden zijn kun je in windows jezelf gewoon 'owner' van die bestanden maken en kun je de rechten alsnog aanpassen.

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09 11:11

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Ik heb momenteel EXACT hetzelfde probleem, maar dan onder Vista. CHKDSK draait elke reboot, maar die vindt geen problemen.
Testdisk gedraaid, maar die ziet eveneens geen problemen. Bootsector of MFT herstellen heeft geen enkele positieve uitwerking gehad. Ik vermoed dat er een extra check is op het filesystem waar andere partijen gewoon niets mee kunnen.
Mogelijke oorzaak van het probleem zou het verplaatsen van een aantal bestanden op de betreffende partitie onder Linux kunnen zijn.

Hey ... maar dan heb je ook wat!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dan heb je kans dat je nog ergens een autochk waarde in je registry hebt staan waardoor bij elke boot je chkdsk wordt aangeroepen.
Het FS is dan voorzien van een dirty bit maar niet goed gecleared.
Chkdsk.exe of Autochk.exe wordt gestart wanneer u de computer wilt afsluiten of opnieuw wilt opstarten << XP maar kijken of je het daar hebt staan kan geen kwaad natuurlijk.

• hello123456
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 13:31
Je kan proberen om met bijvoorbeeld PowerQuest Partition Magic de partitie te repareren, wil nog wel eens helpen.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Niet als die partitie onder Vista is aangemaakt.
Dan moet je hééééél ver weg blijven van PM. Is niet compatible en wordt al sinds 2003/2004 niet meer onderhouden en dat betekent eigenlijk dat je dan russisch roulette aan het spelen bent.

Pagina: 1