Mac Mini als externe audio / video speler

Pagina: 1
Acties:

• Turbo-Puppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
Hoi mensen.

Gisteren ben ik eens rustig op pad geweest om te kijken naar wat server mogenlijkheden.

Het idee is om naast de televisie een kleine pc neer te zetten waarop ik al mijn data kwijt kan.
De opslag moet zo'n 1TB zijn ,met de mogenlijkheid later uit te breiden, zonodig met een extern hdd behuizing.

De media die ik wil opslaan moet draadloos toegangkelijk zijn met mijn laptop .
Dit omdat ik alles download via mijn laptop en het vervolgens wil wegschrijven naar de server via de 802.11g verbinding.

Ik weet dat dit met grote bestanden niet erg vlot zou gaan , maar dat intreseert me eigenlijk niet.
Als ik bijv. mijn partitie vol heb met downloads ( 20GB op de laptop ) dan zet ik hem wel voor het slapen gaan op copieeren , dus zal er geen last van ondervinden.

Nu komt dus de vraag ...

Ik weet dat met een pc met windows het mogenlijk is om een media player op de laptop te starten en vervolgens de server als uitvoerend apparaat te gebruiken.

" voor het geval ik mijn idee verkeerd omschrijf ...de server hangt aan mijn Televisie en Stereo set straks. ik wil muziek op de laptop in de media player starten en vervolgens de server het laten afspelen zonder dat ik continu moet switchen met extern bureablad. "

Is dit ook mogenlijk met een Mac mini ?
Ik heb gisteren al begrepen in de winkel dat het niet mogenlijk is om windows xp op een mac mini te installeren , en aangezien ik geheel onbekend ben met het OS van de mac hoop ik dat jullie mij hier iets verder in kunnen helpen.

Wat misschien wel belangerijk is om te vermelden.
Ik wil per definitie Windows Media Player op mijn laptop ( waarop xp x64 sp2 staat ) gebruiken
om mijn media mee af te spelen !
Ik heb een tijd lang met Itunes zitten vogelen maar dit werkt erg waardeloos !
Zelfs mijn ipod gebruik ik in de WMP .. dit werkt naar grote tevredenheid.

Mijn andere vraag zou zijn.
Ik heb ook div. HD films , deze wil ik graag over de dvi van de mac afspelen op mijn televisie ( welke hdmi en dvi ingangen heeft ) is de mac mini processor met zijn 1.5 Ghz en 512mb ram wel in staat dit af te spelen ?

Als ik kijk hoe zwaar mijn Acer laptop ( 5633 wlmi ) er aan moet trekken om zulke films vloeiend af te spelen , dan lijk het mij erg sterk dat een mac mini dit wel moeiteloos gaat doen.

Echter heb ik al begrepen dat ik zonder enig probleem een mooie core2duo en 2GB in de mac kan plaatsen , dus ik voorzie niet direct een probleem ... maar als ik al gelijk dat moet vervangen dan is het prijs verschil met een htpc opeens wel heel erg klein en ligt mijn voorkeur toch misschien daar.

Ik hoop dat jullie mij een beetje verder kunnen helpen.

Bedankt alvast.

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:24
Mijn andere vraag zou zijn.
Ik heb ook div. HD films , deze wil ik graag over de dvi van de mac afspelen op mijn televisie ( welke hdmi en dvi ingangen heeft ) is de mac mini processor met zijn 1.5 Ghz en 512mb ram wel in staat dit af te spelen ?
volgensmij heeft de nieuwe mini nogtseeds een 2GHz proc, en 1gb ram standaard. en een 9400M, dus daar,ee moet HD wel te doen zijn.

en via bootcamp kun je op elke mac toch gewoon windows installeren meen ik

• Turbo-Puppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
Excuus.

Het nieuwe model is idd uitgerust met 2Ghz processor en 1gb ddr3 of 2gb ddr3.
Blijkbaar hadden ze in de winkel nog een oud model staan welke wel volgens het specificatie kaartje 1.5Ghz en 512 ram had.

Wat betreft bootcamp , dat ga ik even opzoeken.
Ik ben geheel onbekend met alles omtrendt mac / apple .

• Wiebo_Neo
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-10-2025
Mac Mini draait Prima Windows XP. Mits je een Intel variant pakt.

Je kan er ook makkelijk HD films op kijken. De Mini heeft een stuk mee power dan je Windows laptop.

Let wel op dat er in de Mac Mini een 2,5 inch harddisk zit en dat daar nog geen 1 TB varianten van zijn. Natuurlijk kun je ook een FireWire of USB disk erop aan sluiten maar toch.

Wil je echt Media gaan stream vanuit de Mini naar je Laptop, zou ik meteen met iTunes werken, WMP is omslachtig en erg traag / beperkt als mediaserver. Persoonlijk vind ik de Mediabeheermogelijkheden in WMP echt waardeloos, maar das mijn mening...
Je kunt ook je iTunes Bibliotheek delen in iTunes op je server / Mac Mini ( 1 vinkje zetten) en dan met de iTunes op je laptop bedienen. Een iPod Touch of iPhone kun je dan ook gebruiken als Afstandsbediening met de gratis App Remote uit de Appstore ( Gebruik ikzelf ook, werkt echt super)

Je kan natuurlijk ook eerst even met Mac OS X aan de slag, vooral voor een media server / HTPC werkt dit naar mijn mening vele malen beter dan Windows...

[ Voor 16% gewijzigd door Wiebo_Neo op 22-03-2009 20:26 ]