Goeie waterkoeling setup voor de i7 920

Pagina: 1
Acties:

• TheGreatAtuin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-12-2025
Hallo mensen, ik heb deze vraag al eens eerder gesteld op Tweakers, en toen was het of ik nou voor luchtkoeling of waterkoeling zou moeten gaan. Ik ben van plan in de zomer een pc te bouwen met (voorlopig) de volgende specs:

- Intel Core i7 i7-920, LGA1366
- ASUS P6T Deluxe
- Patriot Extreme Performance Viper 6GB ( 3 x 2 GB ) DDR3 - 1600 MHz CL8
- GeForce 285 (maar tegen de tijd dat ik ga kopen, heb ik toch al een andere gekozen)

- Cooler Master HAF 932 behuizing
- Cooler Master Real Power M700 Modular PSU

De meeste onderdelen zal ik dan wel al veranderd hebben, maar de kast en processor blijven. Zoals het er nu uitziet wil ik deze processor overclocken, iets tussen de 3.2 en 3.6 Ghz vind ik een mooi getal. Bij dit soort overclocks, waarbij het voltage aangepast moet worden is hitte altijd een probleem, en da's mijn vraag. Ik zoek een goed koelsysteem voor deze processor dat niet alleen goed koelt, maar tevens stil is. Ik ga namelijk niet alleen gamen maar hier wordt ook flink wat gecodeerd, omgezet en uitgepakt. Daarom koos ik voor waterkoeling.

De kast ga ik overigens van binnen zwart spuiten – dat vind ik wel zo mooi om te zien. Verder ben ik een enorme fan van de “clean” look, dus geen kabeltjes zichtbaar en alles zo strak mogelijk, vandaar ook de modulaire voeding. (Alle overige kabeltjes gaan ook gesleeved worden :D)

Ik heb al een aantal mooie onderdelen gevonden, tig reviews gelezen en ben ondertussen op dit uitgekomen:
Alphacool NexXxoS XP Bold Highflow - Socket 1366 of Swiftech Apogee GTZ (met bevestigingsset)
Ik neig persoonlijk naar de Alphacool, omdat ik daar tests van heb gelezen (guru3d.com) en hij erg goed uit de bus komt.

Tevens heb ik een reservoir met ingebouwde pomp gevonden in 2 maten: 1x 5.25” (1 drive bay) en 2x 5.25”: XSPC X2O 5.25 750 Dual Bay Reservoir Pump en XSPC X2O 5.25 200 Single Bay Reservoir Pump.

Er zijn een aantal goeie radiateurs, maar ik kies liever voor een wat minder dikke dan een extreem goede performer, zo enorm veel verschil zal er toch niet inzitten. De Swiftech MCR220-QP-K 240 komt altijd goed uit de test, heeft een vrij laag profiel (34 mm) en heeft een redelijke prijs. Daar komen dan een stel Zalman 120 mm fans op.Okee, ze zijn sleeve bearing (wat sommige mensen als een nadeel zien) maar ze hebben een goede performance en doen het zeer goed op een radiator. In deze review komt hij ondanks zijn lage prijs erg goed uit de bus en dat zonder lawaai te maken. (En hij heeft LEDjes erin, you gotta love LEDjes :D)

Dan ben ik van plan 3/8 inch (10 mm binnendiameter) te gebruiken, en uiteraard een setje fittingen en slangklemmen.

Deze onderdelen zijn specifiek gekozen omdat ze zo weinig mogelijk ruimte innemen – de radiateur gaat bovenin (ik kan in feite ook een 360 mm rad plaatsen, maar dat vind ik overkill) en de pomp+reservoir is ook niet zichtbaar. Ik wil namelijk een zo clean en stil mogelijk systeem bouwen. De gekozen HAF 932 kast is wel niet moeders mooiste, maar hij heeft een geweldige airflow, die mischien genoeg is om de moederbordonderdelen te koelen. En stiekem houd ik wel van dat industriële design. Het thema wordt dan zwart met rode verlichting.

En dan nu het deel waarbij ik de hulp van de Tweakers nodig heb: Suggesties doen! Ik ben niet perfect, en ik verwacht ook niet dat wat ik heb samengesteld perfect is. Dus vraag ik dingen zoals: is het nodig om met waterkoeling apart de MOSFET’s e.d. te koelen?
Zijn er stillere/betere fans beschikbaar die niet al te duur zijn?
Is de pomp in dat reservoir wel een degelijke? Is er veel verschil tussen de dual bay pomp (750 liter/uur) en de single bay pomp van 200 liter/uur of is dat overkill als je alleen de processor koelt?
Is waterkoeling daadwerkelijk stiller dan luchtkoeling?
Is het waterblock dat ik heb gekozen werkelijk zo goed, of is de Apogee GTZ echt zoveel beter?
Wat is een goeie keuze als koelpasta, en wat een goeie koelvloeistof?
En vooral:
Zijn deze gekozen onderdelen ook daadwerkelijk goed? Want ik moet me baseren op reviews, ik heb zelf geen ervaring met waterkoeling. Ik ben wel vrij technisch aangelegd (met dank aan LEGO Technik in de goeie ouwe tijd…) en wil rustig waterkoeling proberen.

Deze thread is bedoeld voor iedereen die wil weten wat een goeie waterkoel setup is om zijn i7 (of een andere socket) te koelen.

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
persoonlijk geeft ik niets om de "looks", maar ben net als jij wel fan van stilte én goede koeling.

Ik zou toch gaan voor "dual ball bearing" fans. Ervaring leert dat sleevebearing fans in het begin stiller zijn, maar altijd na X uren meer lawaai beginnen te maken. De fans met kogellagers blijven gedurende hun levensduur ongeveer hetzelfde geluidsniveau maken.

Nog iets waarbij Looks het wel eens winnen van performance/praktisch nut; slangen en onderdelen van doorzichtig/UV doorlatend materiaal.

vooral plexiglas is voor betrouwbare waterkoeling een dikke no-go omdat het na verloop van tijd bijna altijd gaat scheuren rond de bevestigingspunten/afdichtingen.

slangen kun je het beste van zwart/ondoorzichtig materiaal nemen omdat je daarmee vele malen minder algvorming in je systeem krijgt. Bijkomend voordeel is dat de zwarte slangen buigzamer zijn en dus makkelijker te gebruiken.

het voordeel van een pomp in een reservoir is dat geluid van de pomp extra gedempt wordt en je spaart een paar aansluitingen. Mijn insteek is dat je het beste een pomp kunt nemen met veel performance, zodat die niet op zijn top hoeft te lopen, en daardoor van zichzelf al stil is zodat je via montage op een paar rubbervoetjes een 100% stille inbouw hebt.
(Swiftech MCP655 op stand 2 of 3)

succes

Petrolhead en draadjesnerd

• TheGreatAtuin
Inderdaad, dan kan ik beter voor een stel goeie ball bearing fans gaan :P Persoonlijk vind ik die Scythe S-Flex F fan wel mooi, weinig lawaai en toch goeie performance op een radiateur. En over die zwart gekleurde slangen: Dat had ik ook al overwogen, maar hoe kun je dan zien of je geen algengroei krijgt. Ik bedoel, ik heb nooit een waterkoeling systeem gebouwd maar je zal toch wel een anti-algenvloeistof aan de loop moeten toevoegen? Dat spul kan ik nergens op een site vinden.

De pomp die ik had uitgezocht was toch van een goed bedrijf (XSPC) en het mooie eraan vind ik dat het een reservoir+pomp ineengebouwd is, en je kan het mooi in een 5.25" bay zetten, dat verbergt het mooi. Maar is het ook wel een goeie pomp, want ik wil alleen de processor ermee koelen. De pomp die erin zit verplaatst 750 liter/uur. of zou ik toch voor die losse Swiftech pomp moeten gaan, die verplaatst (geloof ik) 1200 liter/uur?

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
De meeste vloeistoffen die worden verkocht speciaal voor PC-waterkoeling, zijn voor de UV fluorisatie.

Je kunt ook gewone koelvloeistof bij de automaterialenzaak halen, G10 of G11 is prima (blauw of roze)
Dit spul bevat glycol (antivries) en dat is zo algendodend als maar zijn kan.

dit zie je wel als je eens wat koelvloeistof morst op een groen uitgeslagen oprit. aan de "kale" plekken een paar dagen later kun je precies zien waar de koelvloeistof gelegen heeft :)

EDIT; over de pomp: voor enkel CPU koeling, waarbij je een blok met lage restrictie gebruikt zoals de Apogee GTZ, zal het al gauw goed zijn met de pomp.
Als je de reservoirpomp handig vindt, moet je die gewoon nemen.

Het probleem van veel pompjes is niet de liters per uur die ze onbelast kunnen pompen, maar de snelle afname van de opbrengst als ze een beetje weerstand moeten overbruggen. Daar zijn allerlei ingewikkelde grafieken en diagrammen bij gemaakt, zodat je precies kunt bepalen hoeveel flow je setup grofweg zal hebben. (snijpunt van de grafieken van de pomp en het blok, -10% verlies in de rest van de setup)

[ Voor 39% gewijzigd door antiekeradio op 23-03-2009 22:26 ]

Petrolhead en draadjesnerd

• TheGreatAtuin
Ja, ik was ook niet van plan om die fluoriscerende troep te nemen - als dat spul lijkt op wat ik denk dat het is, dan heb ik binnen 3 dagen een enorme roze aanslag op alle onderdelen van de setup. Aan koelvloeistof had ik nog niet eens aan gedacht :P maar eigenlijk is dat de meest logische keuze, want als het goed genoeg is voor auto's, is het zeker goed genoeg voor pc's.

Wat je net zei over de weerstand: daar had ik ook geeneens over nagedacht. Die 750 liter/uur pomp heeft een max. pomphoogte van net 2 meter - en de Swiftech 655 pomp komt al tot 3 meter, waardoor ik denk dat die pomp veel meer weerstand kan overwinnen. Ik zie net ook dat Danger Den hun eigen pompen maakt - en na de tests van Martin's Lab gelezen te hebben zijn dat toch wel interessante pompen. Hoge performance bij hoge weestand, en toch nog iets stiller dan de Laing exemplaren (deze link).
Dan zou het inderdaad logisch zijn om zo'n losse pomp te kopen, want net zoals met alle "kant en klare" waterkoeling setups is 1 onderdeel het zwakste: dat waarover het minst is nagedacht.

In mijn andere thread (ik hou luchtkoeling toch nog een beetje open :D) zei je iets over delrin, dat zijn die onderdelen in zwart toch? Dat noemden ze geloof ik acetal toen het op een GPU-koelblok zat. Er bestaan ook reservoirs van: zie hier. Leuk ding, maar ik ga hem dan wel een paar cm naar achteren duwen als ie in de bays zit, want dan zie ik het tenminste niet :P

[ Voor 53% gewijzigd door TheGreatAtuin op 25-03-2009 10:18 ]