Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velth
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-04 09:52
Beste Mensen!

Komende week ga ik een nieuwe pc samen stellen, maar ik zit echter nog te twijfelen over wat voor videokaart ik moet noemen. Zoals de titel van het topic al vermeld, ik twijfel tussen een Nvidia 260GTX of een ATI HD4780 1GB.

Ik heb verschillende benchmarks gelezen, vergeleken enzovoorts. Overal scoort de Nvidia beter, maar dit is dan wel marginaal en niet met grote verschillen. Rond de 10 tot 20 FPS, en bij 3D-adventage scoorde hij 10000 - 2000 punten beter.

Zelf heb ik altijd Nvidia kaarten in mijn PC gehad en ben hier altijd tevreden over geweest. Maar het ding wat me dwars zit, is dat de ATI meer geheugen op de kaart heeft, en misschien dat dit met games die binnen nu en een jaar uitkomen wel een verschil gaat maken? Of met nieuwe ATI drivers, dat de ram beter benut kan worden.

Maar aan de andere kant, las ik ook weer wat over Nvidia's nieuwe PhysX engine? En dit zou, volgens sommige websites een groot ding kunnen gaan worden volgend jaar.

Al met al, twijfel ik erg en daarvoor jullie hulp. Tevens de rest van mijn configuratie, en de 2 videokaart keuzes:

Specificatie:
AMD Phenom II X4 940 Black Edition
Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2
MSI KA790GX, AMD 790GX+SB750
Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS
Corsair TWIN2X 8500C5 DDR2, 4096MB CL5

De 2 videokaarten:
Sapphire Radeon HD 4870 1GB GDDR5
Asus GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA

Mocht iemand op mijn verdere computer samenstelling enige op- en aanmerkingen hebben hoor ik dit graag.

Dank bij voorbaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankK800i
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-08 22:36
Meer geheugen is nuttig bij hoge resoluties. Voor de rest heeft het niet zo veel nut. (dus meer frames zal je ermee niet halen op 800*600)

Trouwens, mooi systeempje. Ik zou als ik jou was wel goed kijken naar goede randapparatuur zoals een goede kaartlezer met veel aansluitingen, veel fans in je kast die langzaam draaien, Anti-HDD Vibe, fijn tobo'tje + muis enz. Hiermee maak je vaak de hele computerbeleving een stuk leuker en aangenamer.

[ Voor 52% gewijzigd door frankK800i op 22-03-2009 14:51 ]

MVG, Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Persoonlijk zou ik zeggen, je gaat voor een volledig AMD systeem, neem dan ook een AMD kaart, dus de HD4870. Waar het op prestaties aankomt presteren ze namelijk toch redelijk gelijk.

Bij een volledig AMD systeem, kun je alle AMD overdrive programma's ook goed gebruiken en daarnaast ook AMD Fusion (om je systeem beter te stroomlijnen voor gaming).

Edit: Neem overigens in gedachte dat de meeste benchmarks die je tegenkomt, gebruik maken van oude en daarmee achterhaalde Catalyst drivers voor de HD4870, tegenover de Big Bang II of latere driver voor de GTX260. Daarmee kom ik weer terug op mijn eerdere statement, dat ze vrijwel gelijk op gaan, waarbij de GTX260 wat sneller is in de ene game, en de HD4870 sneller in weer een ander.

[ Voor 35% gewijzigd door dahakon op 22-03-2009 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velth
Oke, duidelijk. Maar wat betreft de PhysX engine van Nvidia? Zal dit echt een groot ding worden komend jaar? Of in de nabije toekomst?

[ Voor 33% gewijzigd door Velth op 22-03-2009 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankK800i
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-08 22:36
dahakon schreef op zondag 22 maart 2009 @ 14:50:
Persoonlijk zou ik zeggen, je gaat voor een volledig AMD systeem, neem dan ook een AMD kaart, dus de HD4870. Waar het op prestaties aankomt presteren ze namelijk toch redelijk gelijk.

Bij een volledig AMD systeem, kun je alle AMD overdrive programma's ook goed gebruiken en daarnaast ook AMD Fusion (om je systeem beter te stroomlijnen voor gaming).
Mee eens! Ik denk dat als je systeem idd volledig AMD is dat dat in zijn geheel genomen toch ook wel wat scheelt, miss in prestaties, maar zeker in gebruiksgemak enz.

MVG, Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velth
Bedankt voor de reacties! Maar die Nvidia PhysX-engine, zal geen verschil maken? En snij ik me hierdoor ook niet mezelf in de vingers om toch voor een ATI kaart te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 23:23
Ik zou meer naar de toekomst kijken dan de huidige score. Bij de 9x00/X800/X1800/X1900 serie was het zo dat ze op oudere leefttijd beter zichbaar werd dat ze beter presteerde dan hun nvidia tegenhangers. Nvidia zit nog met DX10 support terwijl ATI al DX10.1 heeft. PhysX heeft waarschijnlijk geen toekomst omdat nvidia de enigste is die deze gaat ondersteunen. Havok word door ATI/AMD en intel ondersteund en dat is toch een grotere groep.

Ook zou ik je niet blind kijken naar de vantage score verschil van 1000 punten, je bent waarschijnlijk toch meer geïnteresseerd hoe goed de videokaart in spellen presteerd.

Mijn suggestie is neem een ATI en een moederbord die crossfire support heeft zodat je later eventueel nog een ati videokaart erbij kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
PhysX heeft geen duidelijke toekomst. AMD heeft hardware-ondersteuning voor Havok (die andere grote physics engine) klaar om te demonstreren de komende week. Games met GPU-physx ondersteuning zijn weinig aanwezig en het lijkt er ook niet op dat er binnenkort veel meer gaan komen. De meeste gebruiken gewoonweg de CPU voor de physics op het moment.

Om je op dit moment dus blind te gaan staren op mogelijke PhysX wonderen, lijkt me geen goede keuze.

Daarnaast is er her en der al wat informatie voorbij gekomen dat met Windows 7, het schijnbaar heel simpel is om bijvoorbeeld een 9600GT bij te steken om PhysX te renderen, zelfs al heb je een ATI voor de normale graphics, mocht het ooit zo ver komen dat er wel veel games op de markt komen met GPU-aangestuurde PhysX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velth
Mhh.. juist, bij gamekings zag ik een aflevering dat iemand bij ikbenstil.nl nog steeds een oude ati kaart in zijn pc had, die ongeveer hetzelfde presteerde als een van de nieuwere nvidia kaarten. De keuze zal dus inderdaad de ATI kaart worden, misschien een SLI moederbord, voor een extra uitbreiding voor later.

Trouwens, het is inderdaad in het verkeerde topic maar.. wat is een goede moederbord chipset voor de CPU die ik ga kopen? Zie veel posts over 790GX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-08 17:58

SECURITEH

Man of legend.

Gamekings is een vermakelijk programma om te kijken maar ik zou er geen waarde aan hechten wanneer het aankomt op hardware advies, ik heb ze wel vaker claims zien maken waarvan ik mij af ga vragen hoeveel ze ervoor betaald hebben gekregen om dat te roepen. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Je hebt nu een van de weinige moederborden met een 790GX chipset uitgezocht die niet 2 PCI-e 16x sloten heeft. Voor zo'n 20-30 euro meer kom je een heleboel tegen die dat wel hebben.

Gigabyte GA-MA790GP-DS4H, AMD 790GX is bijvoorbeeld een goed moederbord. Maar er zijn wel meer opties, ondermeer Asus en MSI hebben ook dergelijke borden in het assortiment.

In ieder geval is de 790GX een prima chip voor een game-systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velth
Zag wat slechte referenties op alternate.nl over dat gigabyte moederbord. Alhoewel ik momenteel zelf een gigabyte moederbord heb, en erg tevreden ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
1 slechte review tegen 2 extreem positieve. Het kan zijn dat zoals deze persoon aangeeft, dat hij toevallig een 'maandagmorgen' exemplaar heeft. Kan ook zijn dat hij zelf door welke reden dan ook instabiliteit heeft veroorzaakt.
Over het algemeen wordt het bord goed gewaardeerd (als je naar de duitse site van Alternate kijkt, zie je over het algemeen lovende oordelen, met her en der een enkele negatief oordeel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velth
Yep, you're right. Ik heb nu het gigabyte moeder, en de ATI HD4780 1GB. Erg bedankt voor de tips allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De hd 4890 is helemaal niet slomer. Op veel benchmarks scoort hij zelfs boven de gtx 260. Overall is de gtx 260 net iets sneller maar de hd 4870 heeft weer snellere ram waardoor hij het beter doet op de hoge resoluties.

Een overgeclockte gtx 260 verslaat een overgeclockte 4870 dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mark v. V schreef op zondag 22 maart 2009 @ 14:55:
Bedankt voor de reacties! Maar die Nvidia PhysX-engine, zal geen verschil maken? En snij ik me hierdoor ook niet mezelf in de vingers om toch voor een ATI kaart te gaan?
Stappenplan:

1) men neme een mok, wat gemalen koffie en kokend water
2) doe koffie in mok, giet er water overheen
3) drink koffie (of giet weg als je geen koffie lust) maar laat klein beetje water + drab onderin
4) voorspel de toekomst adhv drab in kwestie.

Even serieus:
Je geeft hier doodleuk aan reviews gelezen te hebben, maar je geeft niet één link naar zo'n review. Bovendien lijk je zelf helemaal niet gezocht te hebben op PhysX en wat onafhankelijke sites ervan vinden. We verwachten wel wat meer eigen inzet dan dit, bovendien wordt een Tweaker zelf in staat geacht een keuze te maken zonder aan het handje vastgehouden te worden. Dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.