[ATI] videokaart met Twin turbo nekt voeding

Pagina: 1
Acties:

• hb100
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 15:57
Hi,

Sinds deze week nieuw systeem in elkaar gezet, zie hieronder de specs. Alles werkt uitstekend, maar met de standaard cooler van de videokaart is het geluidniveau oorverdovend...Dit wist ik, daar Anton121 dit had aangegeven in zijn productreview Sapphire Radeon HD 4830. Hierin stat tevens de oplossing namelijk de standaard cooler vervangen door de twin turbo cooler. Dus deze aangeschaft en in de PC gehangen, met als resultaat:

na ~2 minuten begint het toerental van de fan van de voeding toe te nemen, en als de pc bijna opstijgt, schakelt de termische beveiliging in. Das vreemd....nu had ik de twin turbo op 7 volt aangesloten via het bijgeleverde kabeltje. Uiteindelijk aangesloten op 12 volt, dit werkt, maar het stille voordeel van twin turbo is hiermee compleet teniet gedaan, ook omdat de voeding de fan inschakelt en wat hoge toeren aan houdt....(lees de wens om een stille pc te configureren is niet gelukt),

Mijn idee is, dat de videokaart het te warm krijgt met de twin turbo cooler en de fan sneller wil laten draaien, en vraagt daarbij dusdanig energie, dat de thermische beveiliging inspringt...dit terwijl de cooler mijn inziens toch goed contact maakt met de videokaartprocessor.

kortom: iemand tips om alsnog de twin turbo in mijn configuratie te krijgen?

Configuratie:
Stil:
Intel Core i7 met Mugen 2 cooler
Asus P6T Deluxe
Samsung SpinPoint F1 1TB hangen in rubbers Sharkoon Vibe Fixer III
Geil 6GN, PC3-10666
Antec NeoPower 650 Watt
Cooler Master CM 690 met stille 120 MM fans van Nexus

Niet stil:
Sapphire Radeon HD 4830 met Twin Turbo cooler

Thanks,

Jeroen

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Dit probleem klinkt inderdaad best vreemd. Allereerst zou ik kijken naar wat de temperaturen van je HD4830 precies zijn, zodat je kunt achterhalen of de koeler goed contact maakt. Het programma Rivatuner is hier erg geschikt voor. Heb je overigens ook al geprobeerd om de videokaart met de Arctic op 12 V flink te belasten? Wat gebeurt er in dat geval?

De Twin Turbo moet op 7 V je kaart zeker koel kunnen houden, ongeacht de airflow in je behuizing. Wat ik me verder nog zou kunnen bedenken is dat je voeding het niet zo fijn vindt dat je 7 volt gebruikt, omdat het niet een op zichzelf staande voltlijn is. Het is namelijk het verschil tussen 5 en 12 V. Sluit de converter eens op een andere molex aan. Wellicht dat dat helpt.

Trouwens, leuk om te horen dat je naar aanleiding van mijn review een Sapphire HD4830 hebt aangeschaft :).

Edit
Lees ik het nu goed dat je voeding het zowel op 12 als 7 volt moeilijk heeft? Dan denk ik dat het weinig met de videokaart te maken heeft. Omdat de voeding zeker wel sterk genoeg is voor een dergelijk systeem, denk ik dat je de stroomvoorziening niet goed hebt verdeeld: geef de videokaart en het moederbord allebei een eigen kabel rechtstreeks uit de voeding. De rest, o.a. hardeschijven en optische drives, maakt niet zo veel uit.

[ Voor 29% gewijzigd door AntonH op 22-03-2009 19:09 ]

• hb100
Hi Anton121,

Allereerst: het is ook een top review! _/-\o_

Goed punt, heb dan ook zojuist de twin turbo los aangesloten op 7 volt op de PC. Kamertemp loopt goed terug ;) brrr.. en de PC houdt het uit zonder problemen. Dit kan ik dus wegstrepen. Heb Rivaturner geinstalleerd en core temperature is nu 39 graden bij idle. Intel i7 trouwens ook :) (aldus everest). [edit: CPU 44, Kern#1 - #4 --> 43 graden, weet niet precies hoe ik dit moet lezen]

Heb de temp van twin turbo cooler nog niet gemonitord, daar ik de boel niet vertrouwde (op de 12 volt) en met de 7 volt is het nog nooit gelukt windows te starten...

Ik heb nu toch het vermoeden dat temperatuur toch opliep, en dus dat de cooler niet goed contact maakte...ik ga straks de "pootjes" op de cooler iets naar achter drukken, waardoor de de cooler beter contact moet maken met de video processor. Laat de uitslag weten...

Groet,

Jeroen

[ Voor 5% gewijzigd door hb100 op 23-03-2009 18:18 ]

• hb100
Hi,

het is hier erg stil :)

Cooler maakte dus slecht contact met videoprocessor 8)7 (waardoor videokaart de fan meer voltage wilde geven, maar die was niet aangesloten (rechtstreeks op voeding) met als gevolg....

Oplossing: Pootjes van de cooler iets naar achtergebogen, vervolgens cooler met schroeven goed stevig aangedraaid, bevestigd en....stil.

Temp is idle: 36 graden.

Komt dus ontzettend nauw!!!

Thanks voor het meedenken.

Jeroen