Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Topicstarter
Heya medetweakers,

Ik gebruik nu al een tijdje de dualboot, maar nu is er iets misgegaan denk ik.

Ik heb een tijdje geleden ubuntu geinstalleerd op een hardeschijf in windows vista. Ik had destijds dus bij het opstarten de keuze uit 2 besturingssystemen. Vervolgens heb ik de windows 7 ernaast gezet. Ik heb dus nu keuze uit 3 besturingssystemen bij het opstarten.

Een tijdje geleden heb ik ubuntu handmatig verwijderd, waardoor de optie ubuntu nog wel zichtbaar is in het bootmenu, terwijl het niet meer op mijn pc staat.

Google gaf aan dat ik even "msconfig" -> Tabblad "boot" , moet doen, maar daar zijn alleen Windows 7 en Windows Vista te zien. Geen ubuntu. Dit is overigens zowel in Windows Vista als in Windows 7 het geval. Toch geeft mijn computer aan dat ik bij het opstarten ubuntu kan starten.... Wat kan ik doen? :)

[ Voor 5% gewijzigd door Neodymium op 22-03-2009 14:12 ]

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04 19:18
Welke bootmanager heb je?
Als je de Windows bootmanager hebt kan je ook via de commandline dingen aanpassen.

http://www.pronetworks.or...-menu-options-t79102.html

Als je bv Grub gebruikt werkt het weer anders:
http://grumpymole.blogspo...grub-boot-parameters.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Topicstarter
Welke bootmanager ik heb, geen idee :P Waar kan je dat zien??

Het keuzescherm dat ik zie bij het opstarten is gewoon de standaard windows keuzescherm... Zwart, met dan dus bij mij 3 mogelijkheden, een teller die van 30 seconden naar 0 aftelt. En onderaan een mogelijkheid met windows geheugencontrole ofzoiets....

Commandlines, aaahhh, daar heb ik dus niet echt veel verstand van... In principe hoef ik alleen de ubuntu mogelijkheid weg te halen, immers is ubuntu al van de pc af... Zou je misschien iets voor kunnen kauwen dat ik het alleen in hoef te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Luukland schreef op zondag 22 maart 2009 @ 14:06:
Google gaf aan dat ik even "msconfig" -> Tabblad "boot" , moet doen, maar daar zijn alleen Windows 7 en Windows Vista te zien. Geen ubuntu. Dit is overigens zowel in Windows Vista als in Windows 7 het geval. Toch geeft mijn computer aan dat ik bij het opstarten ubuntu kan starten.... Wat kan ik doen? :)
msconfig laat je alleen zien wat de BCD aan entries heeft, maar daarvóór zit Grub nog omdat je die als eerste ziet.
Je zal waarschijnlijk na het deinstalleren van Grub en het herinstellen van BCD als bootmanager alleen nog maar je Windows bootopties zien.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 18:44

r44

Download VistaBootpro. http://www.pro-networks.org
Instaleer het programma
Start het en ga naar tab Manage OS Entries en verwijder de niet gewenste OS.

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Topicstarter
alt-92 schreef op zondag 22 maart 2009 @ 14:21:
[...]

msconfig laat je alleen zien wat de BCD aan entries heeft, maar daarvóór zit Grub nog omdat je die als eerste ziet.
Je zal waarschijnlijk na het deinstalleren van Grub en het herinstellen van BCD als bootmanager alleen nog maar je Windows bootopties zien.
Deinstalleren van grub :P Ik heb even gegoogled, en je bedoelt hier mee dat ik in ubuntu grub moet deinstalleren. Dat is helaas onmogelijk, aangezien ik geen ubuntu meer heb, deze is compleet (handmatig) verwijderd van mijn schijf. Helaas is de optie om ubuntu op te starten wel nog blijven bestaan...
Download VistaBootpro. http://www.pro-networks.org
Instaleer het programma
Start het en ga naar tab Manage OS Entries en verwijder de niet gewenste OS.
Done that, dit programma geeft aan dat er 2 entries zijn, 1 van windows vista, en 1 van windows 7, ben dus geen haar verder gekomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Luukland schreef op zondag 22 maart 2009 @ 14:36:
Done that, dit programma geeft aan dat er 2 entries zijn, 1 van windows vista, en 1 van windows 7, ben dus geen haar verder gekomen :P
Je moet dan ook meer doen dan even kijken...
Blijkbaar is de bootloader die 3 opties laat zien dus een andere dan degene die er 2 laat zien..
Wat alt-92 dus ook al zegt.

Oftewel, je start vistabootpro, je maakt een backup van de huidige bootloader, en je laat vistabootpro een nieuwe bootloader installeren. Daarmee overschrijf je de bootsector.. en de oude bootloader (grub?? die met 3 opties) is dan verdwenen.

Wel even goed kijken wat je doet.. want als je het nu verprutst dan kan je geen van je windows versies meer booten. Oftewel, lees de handleiding,howto,forum op de website van vistabootpro even goed door. Dan heb je een beetje een idee wat je doet.

[ Voor 17% gewijzigd door job op 22-03-2009 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Topicstarter
job schreef op zondag 22 maart 2009 @ 14:42:
[...]
Wel even goed kijken wat je doet.. want als je het nu verprutst dan kan je geen van je windows versies meer booten. Oftewel, lees de handleiding,howto,forum op de website van vistabootpro even goed door. Dan heb je een beetje een idee wat je doet.
Ghe ghe kom je net te laat mee... Windows vista schijf er maar weer in gedaan en systeemherstel kunnen uitvoeren, alle hardeschijven waren niet toegankelijk :P...

Naja, vervolgens nogmaals geprobeerd, nu wel goed, maar nog steeds 3 keuzemogelijkheden xD
Windows Boot Manager
--------------------
identifier {bootmgr}
device partition=C:
description Windows Boot Manager
locale en-US
inherit {globalsettings}
default {current}
resumeobject {f5ab6303-a8ed-11dd-b93e-001d600d94dc}
displayorder {current}
{bd94b012-0e6b-11de-8a40-b9aee649917b}
{f5ab62f9-a8ed-11dd-b93e-001d600d94dc}
toolsdisplayorder {memdiag}
timeout 5

Windows Boot Loader
-------------------
identifier {current}
device partition=D:
path \Windows\system32\winload.exe
description Windows 7
locale en-US
inherit {bootloadersettings}
recoverysequence {f5ab6305-a8ed-11dd-b93e-001d600d94dc}
recoveryenabled Yes
osdevice partition=D:
systemroot \Windows
resumeobject {f5ab6303-a8ed-11dd-b93e-001d600d94dc}
nx OptIn

Windows Boot Loader
-------------------
identifier {bd94b012-0e6b-11de-8a40-b9aee649917b}
device partition=C:
path \Windows\system32\winload.exe
description Microsoft Windows Vista
locale nl-NL
inherit {bootloadersettings}
osdevice partition=C:
systemroot \Windows
resumeobject {bd94b013-0e6b-11de-8a40-b9aee649917b}
nx OptIn

Real-mode Boot Sector
---------------------
identifier {f5ab62f9-a8ed-11dd-b93e-001d600d94dc}
device unknown
path \ubuntu\winboot\wubildr.mbr
description Ubuntu
Dit is wat vistabootpro laat zien als ik klik op detailed info. Het zit 'm dus in die Real-Mode Boot Sector....

[EDIT] Opgelost :D Heb gedrukt op Run Diagnostic (Alt + R) en er kwam een entry bij met "oudere versie van windows" vervolgens deze verwijderd, en de Real-mode Boot Sector van hierboven is ook weer verdwenen :)

[ Voor 64% gewijzigd door Neodymium op 22-03-2009 15:19 ]

Pagina: 1