verplaatsen livebox naar meterkast, krijg het niet werkend.

Pagina: 1
Acties:

• marty
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03-2023
Ik heb een wanadoo livebox die op dit moment op de 1e verdieping staat. Ik wil deze graag naar beneden verhuizen (en vlak bij de meterkast zetten), maar kom hier niet helemaal uit.
(ik woon hier nog niet heel lang en alle bekabeling lag er al).

Dit is de situatie nu op de 1e:

Afbeeldingslocatie: http://www.excudo.net/got/DSC_0740_small.JPG

Die grijze kabel komt ergens uit de muur, het signaal wordt gesplit in phone en line en die gaan beide de livebox in (die ook een ingang heeft voor phone en line).

Dit is de situatie in de meterkast:

Afbeeldingslocatie: http://www.excudo.net/got/DSC_0738_small.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.excudo.net/got/DSC_0739_small.JPG

Daar lijkt het voor mijn lekenoog dat er een zelfde soort constructie zit.
Ik dacht dus dat ik de phone en line kabeltjes van m'n livebox wel onderin dat kastje kon prikken en dat het zou moeten werken. Maar niet dus.

Wat ik ook typisch vind is dat als ik boven op de 1e de kabeltjes uit m'n livebox haal het telefoon-signaal beneden ook ineens niet meer werkt.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit werkend kan krijgen? De bedoeling is dus dat ik de livebox beneden bij de meterkast aansluit.

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
heb je nog een detailfoto van de laatste?
De kabel links onderin is in ieder geval het binnenkomend signaal.

Afbeeldingslocatie: http://www.tersteege.net/tweakers/isra_tnet1.JPG

Klopt deze?
Afbeeldingslocatie: http://www.tersteege.net/tweakers/isra_tnet2.JPG

Dan zou ik het loshalen en opnieuw aansluiten :)
Bel je ook via de livebox trouwens?

[ Voor 60% gewijzigd door arjants op 22-03-2009 13:54 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-03 11:12

ReseTTim

Chocolate addicted

de kabel die onder erin gaat is de telefoon kabel.. die komt vanuit de blauwe kabel. (inkomend signaal dus)

je zou gewoon een rj11 in 1 van die onderste poortjes moeten kunnen stoppen en de andere kant in je modem en dan zou je verbinding moeten hebben..
die bovenste kabel zou je dus eruit moeten kunnen halen, deze gaat waarschijnlijk naar boven toe of andere locatie in het huis..

iig zo heb ik het hier..

[edit]
spuit 11 :/

[ Voor 14% gewijzigd door ReseTTim op 22-03-2009 13:48 ]

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:42

ralpje

Deugpopje

Vanaf het ISRA punt gaat je dsl-signaal waarschijnlijk op één aderpaar naar boven, waar de 'phone' uitgang van de livebox weer terug gaat naar beneden over het andere aderpaar.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• waterwolf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
De kabel vanaf je IS/RA lijkt niet goed te zijn aangesloten op de RJ 11 jack (links).

Alléén de rode (a) kabel van je IS/RA staat in verbinding met de rode kabel naar je jack (connector 3). De zwarte kabel van deze jack (connector 2) zou dus verbonden moeten worden met de blauwe vanaf je IS/RA. Dus blauwe ader vanaf IS/RA bovenin connector 2, beste is om andere aders even te verwijderen uit connector. Dan staat er op de linker RJ11 i.i.g. een goed signaal om je livebox op aan te sluiten.

UTP aders wit/blauw en blauw sluit je (via connector 4 en 6) aan op de rechter RJ11 jack (rood en zw), zodat je deze via een plat telefoonkabeltje ook kan verbinden op de telefoonpoort voor toestellen op je livebox. Dan kan je boven ook weer bellen.

[ Voor 44% gewijzigd door waterwolf op 22-03-2009 14:37 ]

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-03 12:24
In de meterkast alle draden loshalen.Kabel vanaf isra aansluiten op de de linkse kant op het aansluitdoosje:rode draad op de rode.blauwe draad op de blauwe.Daaronder het bijgeleverde flatkabeltje van wanadoo/ornage/online inprikken en je livebox op aansluiten.De kabel met wit oranje/oranje wit groen/groen wit blauw/blauw wit bruin/bruin een rj 45 op knijpen(alleen doen in situatie waarbij je alleen internet afneemt)anders deze volgende gebruiken met pikje naar beneden en ader invoer naar je toe:wit oranje ,oranje, wit/groen ,2 vrije plaatsen,groen en weer 2 vrije plaatsen,dan hou je wit/blauw blauw over en wit/bruin bruin.blauw en wit/blauw doe je in de middelste 2 pennen van je rj11 en die plug je in je livebox,dan naar boven lopen.....pffff en bij dat eind van het kabel doe je het zelfde.op de rj 11 kan je het doosje boven pluggen en daarvandaan je telefoon gebruiken.is een kwartiertje werk,maar werkt gegarandeerd 100%.
Ik zie nog een andere kabel in het doosje uitkomen,is die ook van een telefoon of word ie niet meer gebruikt?
succes

[ Voor 5% gewijzigd door vincedd op 22-03-2009 14:30 . Reden: was iets vergeten erbij te zetten ]

• marty
Alvast onwijs bedankt voor alle hulp!
Ik kom er alleen toch nog niet helemaal uit.
quote: vincedd
Ik zie nog een andere kabel in het doosje uitkomen,is die ook van een telefoon of word ie niet meer gebruikt?
succes
Die witte kabel? Ja, ik heb een groot vermoeden dat die voor m'n telefoon beneden is. Wat Ralpje zei klinkt aannemelijk:
quote: ralpje
Vanaf het ISRA punt gaat je dsl-signaal waarschijnlijk op één aderpaar naar boven, waar de 'phone' uitgang van de livebox weer terug gaat naar beneden over het andere aderpaar.
Want als ik boven m'n livebox disconnect, dan werkt de telefoon beneden niet meer.

Ik bel overigens niet via de livebox en heb boven ook geen telefoon aangesloten. Ik heb alleen beneden een telefoon die draadloos is en op de andere verdiepingen nog meerdere draadloze die in verbinding staan met de basis beneden.

Het punt is dan ook dat als ik de boel nu opnieuw aansluit ik nog wel wil dat m'n telefoon beneden werkt. Ik vermoed dat daar die witte kabel voor is.

Om het geheel nog wat te verduidelijken, hier een paar plaatjes (btw, de plaatjes in m'n eerste post kun je uitvergroten door er op te klikken):

Grijze kabel die (hoogstwaarschijnlijk) naar boven (1e verdieping) gaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.excudo.net/got/livebox_meterkast_grey_up.png

Inkomende kabel (waarvan ik nu weet dat het ISRA heet :) ):
Afbeeldingslocatie: http://www.excudo.net/got/livebox_meterkast_inkomend.png

Die andere witte kabel, waarvan ik vermoed dat die voor m'n telefoon beneden is:
Afbeeldingslocatie: http://www.excudo.net/got/livebox_meterkast_wit.png

Er zijn nog wel wat andere draadjes, zoals gele en zwarte te zien, maar die zijn allemaal afgeknipt en zijn dus niet verbonden (behalve dan de rode en zwarte die vanaf de onderkant naar die stekkeringangen gaan, maar daar hoef ik niets aan te doen, toch?)

Voor zover ik het nu begrijp moet ik de draadjes van de ISRA kabel zo aansluiten:
rood -> LC3
blauw -> LC2
En als ik dan het LINE draadjes van m'n livebox in de linker RJ11 ingang steek, dan zou ik internet moeten hebben?

Ik moet dan alleen nog steeds iets voor m'n telefoon wijzigen, want dat zal het zeker nog niet doen.

• waterwolf
Probeer zelf eens uit te vinden welke kabel waar naar toe gaat, dat kan niemand anders op dit forum voor je doen.
marty schreef op zondag 22 maart 2009 @ 13:40:

Die grijze kabel komt ergens uit de muur, het signaal wordt gesplit in phone en line en die gaan beide de livebox in (die ook een ingang heeft voor phone en line).
Lees: De handleiding!

De Phone aansluiting is voor de aansluiting van een analoog toestel (telefoon). Als je niet via je Livebox belt, dan heb je geen kabel in je Phone aansluiting nodig en wel een splitter, dus zoals het er nu naar uit ziet bel je gewoon via je livebox 8)7. Je zou kunnen proberen om de stekker uit phone te halen en kijken of je dan nog kan bellen. Dat is waarschijnlijk niet zo, want het is voor zover te zien is, als volgt aangesloten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
          [   ISRA   ]                [   LIVEBOX   ]
               ||                     [    phone    ]
      rood (a) || blauw (b)                  || 
               ||                            ||
      [ lasdoos meterkast ]          [  rechter jack ]
               ||                    [ lasdoos boven ]
     witoranje || oranje                     ||
               ||                   witblauw || blauw
       [ lasdoos boven ]                     ||
       [  linker jack  ]           [ lasdoos meterkast ]         
               ||                            ||
               ||                       rood || blauw
        [   LIVEBOX   ]                      ||
        [    line     ]              [ draadloos tst ]

• marty
waterwolf schreef op maandag 23 maart 2009 @ 17:14:
Probeer zelf eens uit te vinden welke kabel waar naar toe gaat, dat kan niemand anders op dit forum voor je doen.[...]
Die kabel gaat de grond in en zit verder geen beweging...boven komt ie achter een inbouwkast uit de muur...ik zou dus niet weten hoe ik dat na moet gaan zonder de hele boel af te breken.
Maar aangezien de kabel er hetzelfde uitziet en de aan beide eindjes alleen de oranje en blauwe draadjes gebruikt worden lijkt het me aannemelijk dat het om dezelfde kabel gaat. Het signaal zal toch ergens vandaan moeten komen en er lopen - voor zover ik weet - geen andere kabels van onder naar boven.
Daar staat helaas niets in wat ik op mijn situatie kan toepassen.
Wat ik wil weten is hoe ik het ISRA signaal in het bestaandje doosje zo kan splitten dat ik m'n livebox er op aan kan sluiten en dat m'n telefoon ook nog steeds werkt.
De Phone aansluiting is voor de aansluiting van een analoog toestel (telefoon). Als je niet via je Livebox belt, dan heb je geen kabel in je Phone aansluiting nodig en wel een splitter, dus zoals het er nu naar uit ziet bel je gewoon via je livebox 8)7. Je zou kunnen proberen om de stekker uit phone te halen en kijken of je dan nog kan bellen.
Dat schreef ik dus al eerder: dan werkt de telefoon niet meer.
Ik bel zeker weten niet via orange: ik heb een abonnement bij KPN en krijg daar ook rekeningen van. Dat het signaal wel via de livebox gaat dat blijkt inderdaad, maar wat ralpje eerder zei zal volgens mij het geval zijn ... dat het signaal via een ader naar boven gaat en via een ander weer terug. Maargoed, ik ben echt superleek op dit gebied....

Ik ben de hele dag al aan het zoeken naar een soort schemaatje wat uitlegt hoe ik dat ISRA signaal met het bestaande doosje (met twaalf van die contactpunten en twee RJ11 ingangen aan de onderkant) kan splitten en dan de boel aansluiten, maar noppes.

• waterwolf
marty schreef op maandag 23 maart 2009 @ 18:38:
Ik ben de hele dag al aan het zoeken naar een soort schemaatje wat uitlegt hoe ik dat ISRA signaal met het bestaande doosje (met twaalf van die contactpunten en twee RJ11 ingangen aan de onderkant) kan splitten en dan de boel aansluiten, maar noppes.
Ik heb een schema hiervoor gemaakt, hopelijk heb je hier wat aan:
http://robbert.bdorp.com/techniek/rptechniek_aansluitschema.pdf

• marty
Op pagina 4 staat mijn situatie (min of meer). Maar wat ik moet weten is wat er zich binnen in die splitter afspeelt, maar dat zie ik nergens staan? Of vergis ik me nu / kijk ik er over heen?

• waterwolf
Je moet het niet moeilijker maken dan het is, want dat is het namelijk niet :O .

Volg de eerder genoemde stappen, want anders schiet het nooit op;

Sluit je lasdoos in de meterkast eerst goed aan
1) Van UTP kabel die naar boven gaat alle aders loshalen uit lasdoos.
2) Van connector 1 en 2 kabel naar telefoon loshalen
3) Blauwe kabel naar IS/RA in connector 2 aansluiten
4) Rode ader naar toestel in connector 4 aansluiten
5) Blauwe ader naar toestel in connector 5 aansluiten
(Je lasdoos heeft 6 connectoren van links naar rechts, niet 2 × 6 zoals je hebt getekend, boven en onderste schroefje zijn allebei zelfde connector.)

Haal je livebox los door de RJ pluggen uit je lasdoos boven te halen.
Koppel beneden weer aan: line in linker jack in lasdoos meterkast, phone in rechter.

Laat hierna horen of het wel of niet werkt.

• marty
waterwolf, superbedankt!! Het werkt uitstekend!

Het was uiteindelijk inderdaad simpeler dan ik gedacht had :-)
Pagina: 1