Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Achterklep gaat niet meer op slot

Pagina: 1
Acties:

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-11 12:35
Hallo :) Ik heb sinds gister een probleem met de achterklep van mijn Citroën Xsara (uit 1998, Coupé). Ik krijg de achterklep namelijk met geen mogelijkheid meer op slot. We hadden er gisteren al problemen mee (en misschien al wel vanaf het begin dat ik hem heb, maar ik gebruik hem nooit dus het is me nog nooit zo opgevallen).. Ten eerste ging hij geheel willekeurig wel of niet op slot (of juist van het slot). Ik was al blij dat ik hem de vorige keer nog open kreeg (omdat er belangrijke spullen in lagen), maar ik krijg hem nu dus helemaal niet meer op slot!

Ik weet niet of het hoort of niet, maar ik kan de sleutel tevens 360 graden in het slot (en verder). Zo gauw ik de centrale deurvergrendeling gebruik om hem op slot te doen en de achterklep staat open dan gaan de deuren gewoon op slot (als bijv. de passagiersdeur open staat dan gaan de deuren gelijk weer open, met de achterklep is dit dus niet het geval). De centrale deurvergrendeling heeft verder volgens mij nooit gewerkt samen met de achterklep, misschien dat dit een oorzaak is? Of natuurlijk een gevolg. De vergrendeling op zich maakt nog wel een 'klik' geluid in de achterklep.

De auto staat nu ingesloten zodat mensen niet via de achterklep de auto in kunnen en hem mee kunnen nemen, maar ik moet morgen wel weer werken.. Mijn vraag is dus, of iemand misschien een idee heeft waar het aan kan liggen, maar wat voor mij nog veel belangrijker is: is er een manier om hem handmatig op een andere manier op slot te doen? Dat het slot het niet doet vind ik nog niet het ergste, zolang ik hem maar dicht kan krijgen!

Ik ga morgen uiteraard naar de garage waar ik hem vandaan heb, maar ik wil eigenlijk sowieso de klep nu dicht krijgen.. Ik weet verder eerlijk gezegd erg weinig van de auto af (heb hem net anderhalve maand), maar ik kan natuurlijk zo naar de auto lopen om dingen uit te proberen. Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen zodat hij in ieder geval weer op slot kan.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Verwijderd

Ik denk dat de cilinder waar je je sleutel in steekt stuk is. Hiervoor zal je vrees ik toch naar de garage moeten. Je kan eens kijken of je die binnenste beschermkap er niet kan afhalen, dan kan je hem misschien gewoon manueel in het slot duwen.

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11 10:38

mambo No5

Bad Apple?

Dat klinkt imo als een defect sluitingsmechanisme. Ik heb dit zelf ook wel eens gehad met m'n Focus (Achterklep wilde niet meer vergrendelen en wilde allen af en toe open met het knopje op het dashboard) en daarbij moest het complete slot vervangen worden.

Je zou kunnen kijken of het mechanisme niet vast zit en dit eventueel op te lossen is met wat kruipolie, maar eerlijk gezegd denk ik dat het een gevalletje vervangen word. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• Arjan90
Balen dus, dan laat ik het zo wel even en gaan we morgenvroeg meteen naar de garage... Misschien dat zij anders even een tijdelijke oplossing hebben (ik ben niet van plan een hoop geld neer te leggen om zo'n slot te vervangen; dat is de auto niet echt waard, ik gebruik het zelf toch eigenlijk nooit en we hadden het gister toevallig nodig..).

Nou, we zullen zien wat er van komt, ik laat het nog wel even weten!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Als het slot kapot is, kan de dealer dan een slot dat matched met de huidige sleutel maken? Vraag me dat weleens af. Lijkt me niet zo handig om nou alle sloten te gaan vervangen omdat er 1 kapot is. Wie weet het?

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Volgens mij kan dat niet.

• Arjan90
Volgens mij moet het wel mogelijk zijn, ik heb wel begrepen dat ze dan een speciaal onderdeel moeten bestellen wat gekoppeld moet worden (het is net als een nieuwe sleutel kopen voor je auto, moet allemaal gekoppeld worden). Maar ik zal het doorgeven en we zullen zien, ik heb de auto niet bij een Citroën dealer vandaan, maar ga wel gewoon naar de dealer toe waar hij gekocht is (zeer klantvriendelijk en ze hebben meermaals dingen opgelost die niet onder de garantie viel, dergelijke service dient beloond te worden! :) )

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-11 12:36
Eerlijk gezegd vind ik het een beetje vreemd dat je je sleutel 360 graden kunt draaien, waarschijnlijk zoals de eerste reactie was : de cilinder is kapot. Verder geen schade van braak oid gezien, of niet op gelet ?

Heb zelf bij een nieuwe auto gehad dat er was geprobeerd in te breken via het slot aan de passagierskant; pas een week later bij een toevallig bezoek aan de garage, merkte een monteur het op, verder gelukkig geen echte schade, buiten wat krasjes na.

• Arjan90
Ik heb vandaag, geheel willekeurig, de reservesleutel geprobeerd... En het werkt?! Iets wat ik totaal niet had verwacht, maar het werkt dus wel! Ik ga straks langs de garage en dan vragen of er ook nog iets in het slot mis kan zijn. Ik hoop echter dat het de sleutel is, dit is over het algemeen een stuk goedkoper dan een nieuw slot...

Deze sleutel kan eveneens 360 graden in het slot gedraaid worden, tenzij ik een extra 'klik' maak met de slutel (dan druk ik hem een halve centimeter extra in het slot, waarna ik hem gemakkelijk open en dicht kan doen).

Verwijderd

Hmm erg raar.. Oh well, het werkt enigszins..

Ik zou er nog wel even mee naar de garage gaan, want dit klopt natuurlijk niet helemaal.. Ik denk dat het probleem vrij makkelijk op te lossen is en dan kun je tenminste weer beide sleutels gebruiken.. Je hebt tenslotte niet voor niks een reservesleutel ;)

Verwijderd

Als je em iets verder drukt en draait dan doet ie t wel gewoon goed?

Dan kan je wel donder op zeggen dat t de cilinder is die niet goed is
Of miss wat uit elkaar gedrukt kan ook dat t nog te repareren is

Een beetje monteur heeft dat meestal zo voor elkaar gefixed, hebben meestal wel vaker met dat bijltje gehakt
Pagina: 1