Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Freeze van windows*

Pagina: 1
Acties:

• frankK800i
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-11 07:29
Beste Tweakers,

Sinds een paar weken heb ik soms vastlopers bij Windows. De muis reageerd niet, tobo ook niet, en soms krijg ik de meest rare schermen te zien op m'n beeldscherm. Opnieuw opstarten is soms een middel tegen al deze kwalen, maar vaak krijg je ook al heb een herstart gedaan, weer problemen. Zo'n muis+tobo freeze duurt meestal maar een paar seconden, maar is wel hoogstens irrittant. Soms worden de opddrachten die ik in de tuusentijd geef wel uitgevoerd, maar soms ook niet. robleem is bij PS/2 tobo's maar ook bij USB. Overigens denk ik niet dat het daaraan ligt, maar eerder aan m'n graka. Dit baseer ik op het feit dat de de muis+tobo problemen er eigenlijk alleen komen, als er wat veranderd op het beeld. En dat rare beeldscherm wijst natuurlijk al helemaal op een Graka probleem. Onboard graka+mobo heb ik geüpgrade naar de nieuwste drivers, maar dat wou niet baten. Het ligt dus niet aan de drivers, dus het ligt aan hardware of aan Windows. Gebruikte mobo is: Asrock AliveNF7G HD 720P

Soms komen de problemen pas na een uur, maar soms ook al bij het opstarten.

Nu mijn vraag aan jullie: Is het vastlopen en de rare schermen een hardware of een software probleem? En wat kan ik eraan doen?

Frank

Foto

Close-Up
De Close-Up moet 90 graden linksom worden 'gedraaid'.

Nieuw toegevoegd (05-04-09):
Scherm1
Scherm2

[ Voor 109% gewijzigd door frankK800i op 05-04-2009 21:38 . Reden: 05-04-09 totaal veranderd ]

MVG, Frank

Verwijderd

Vliegt CPU% ook naar 100%? HDD-activiteit maximaal?

• frankK800i
Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2009 @ 12:27:
Zal ik een keer nakijken, momenteel loopt hij niet vast

MVG, Frank

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

http://www.microsoft.com/...sessionh.aspx?videoid=722 is een interessante video van Mark Russinovich.
Daar laat hij onder andere zien hoe je met dergelijke 'hangs' kunt troubleshooten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• frankK800i
alt-92 schreef op zondag 22 maart 2009 @ 13:14:
http://www.microsoft.com/...sessionh.aspx?videoid=722 is een interessante video van Mark Russinovich.
Daar laat hij onder andere zien hoe je met dergelijke 'hangs' kunt troubleshooten.
*vervloekt onder tussen Microsoft Silverlight*

Weet je miss waar precies in dit filmpje ik dit kan zien? Ik heb weliswaar niet zo veel te doen, maar naar 75 min. troubleshooting gaan zitten kijken is niet mijn grootste hobby.

MVG, Frank

• frankK800i
Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2009 @ 12:27:
CPU en HDD lijken juist hun werk niet meer te doen. Bij het opstarten was de HDD de hele tijd aan het ratelen, en bij zo'n freeze stopte hij meteen en 5 seconden later(bij het einde van de freeze) ging hij weer verder met ratelen. CPU gaat dus ook niet naar 100%

MVG, Frank

• frankK800i
Foto's toegevoegd, en verhaal aangepast. Hoop dus dat het duidelijk is dat ik veel problemen heb. Die freeze overleef ik nog wel, maar dat scherm is erg raar.

MVG, Frank

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Laat ik je dan nog wat keywords doorgeven: Crash on CrtlScrollLock debug

Windows feature lets you generate a memory dump file by using the keyboard
En dat kan (met wat uitzoekwerk) ook met een USB Keyboard.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• frankK800i
alt-92 schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 17:10:
Laat ik je dan nog wat keywords doorgeven: Crash on CrtlScrollLock debug

Windows feature lets you generate a memory dump file by using the keyboard
En dat kan (met wat uitzoekwerk) ook met een USB Keyboard.
Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt, maar waarschijnlijk bedoel je dat deze register regel ooit per ongeluk is aangemaakt. Wel: ik ben naar de beschreven registersleutel gegaan, maar daar vind ik geen regel die daar ook maar iets mee te maken heeft. Dus dit is niet het probleem.

Ik heb nu vaker een raar scherm meegemaakt, maar dit is elke keer anders. Extra foto's zijn bijgevoegd.

Heb ook de beginpost aangepast.

[ Voor 9% gewijzigd door frankK800i op 05-04-2009 17:40 ]

MVG, Frank

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

frankK800i schreef op zondag 05 april 2009 @ 17:14:
Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt, maar waarschijnlijk bedoel je dat deze register regel ooit per ongeluk is aangemaakt.
Nee.
Laat iemand de engelse tekst maar vertalen naar het Nederlands als je dat zelf niet machtig genoeg bent.

• frankK800i
alt-92 schreef op zondag 05 april 2009 @ 17:52:
[...]

Nee.
Laat iemand de engelse tekst maar vertalen naar het Nederlands als je dat zelf niet machtig genoeg bent.
Ik kan wel engels, en als ik het niet zou kunnnen, zou jij het op een wat andere manier kunnen overbrengen. De link die jij mij geeft is nederlandstalig, dus MS heeft die vertaalt, dus miss kan ik geen NL, maar aan mijn EN kennis ligt het igg niet.

MVG, Frank

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nou, er staat
By default, this feature is disabled. To enable this feature on a computer[....], modify the registry as indicated in this article, and then restart the computer.
Of, in de nederlandse versie:
Deze functie is standaard uitgeschakeld. U kunt deze functie inschakelen door het register te wijzigen op de manier die in dit artikel wordt beschreven, en de computer opnieuw op te starten.
Hoe je er dan bij komt dat
frankK800i schreef op zondag 05 april 2009 @ 17:14:
maar waarschijnlijk bedoel je dat deze register regel ooit per ongeluk is aangemaakt. Wel: ik ben naar de beschreven registersleutel gegaan, maar daar vind ik geen regel die daar ook maar iets mee te maken heeft. Dus dit is niet het probleem.
gaat er bij mij wat moeilijk in.

Tenzij je verwachtte dat je letterlijk het antwoord op je probleem rechtstreeks op een dienblaadje krijgt aangereikt ;) Helaas, ik zie meer nut in het aanreiken van hulpmiddelen waar je zelf mee aan de slag gaat om je probleem op te lossen.

Zoals bovenstaande link waarmee je zelf handmatig een memory dump mee genereert die je kan debuggen (en daar hebben we meerdere HOWTO's voor) zoals in het voorbeeld van de - overigens ook downloadbare en doorspoelbare - video.

• frankK800i
alt-92 schreef op zondag 05 april 2009 @ 19:26:
Nou, er staat
[...]

Of, in de nederlandse versie:
[...]

Hoe je er dan bij komt dat
[...]
gaat er bij mij wat moeilijk in.

Tenzij je verwachtte dat je letterlijk het antwoord op je probleem rechtstreeks op een dienblaadje krijgt aangereikt ;) Helaas, ik zie meer nut in het aanreiken van hulpmiddelen waar je zelf mee aan de slag gaat om je probleem op te lossen.

Zoals bovenstaande link waarmee je zelf handmatig een memory dump mee genereert die je kan debuggen (en daar hebben we meerdere HOWTO's voor) zoals in het voorbeeld van de - overigens ook downloadbare en doorspoelbare - video.
Nou er staat:
"Windows bevat een functie waarmee u ervoor kunt zorgen dat het systeem niet meer reageert en u een bestand met een geheugendump (Memory.dmp) kunt genereren."

Ik wil dat het systeem reageerd. Hier staat uitgelegd hoe ik moet zorgen dat hij niet reageerd, dus als ik wil dat hij reageerd moet ik het omgekeerde van wat er staat doen, right? Overigens snap ik nog niet echt wat dit artikel met mijn probleem te maken heeft. Want hoe verklaard dit die rare schermen? Dit snap ik dus niet dus zou ik graag de oplossing "rechtstreekd op een dienblaadje aangereikt krijgen".

Overigens voldoet mijn topic aan deze voorwaarden
http://gathering.tweakers.net/forum/faq/beleid#topicplaatsen

En ook aan deze:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/809280

Dus als ik aan de voorwaarden heb voldaan verwacht ik idd als mensen de oplossing weten en hier op TW.net rondlopen en op mijn topic reageren ook wel zo aardig zijn om de oplossing dan even te posten.
Dat van die memory dump staat hierboven beschreven (snap ik dus niet). En wat heb ik aan downloaden en vooruitspoelen als ik niet weet waar in de video ik moet kijken?

[ Voor 10% gewijzigd door frankK800i op 05-04-2009 21:42 ]

MVG, Frank

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

frankK800i schreef op zondag 05 april 2009 @ 21:40:

Ik wil dat het systeem reageerd. Hier staat uitgelegd hoe ik moet zorgen dat hij niet reageerd, dus als ik wil dat hij reageerd moet ik het omgekeerde van wat er staat doen, right? Overigens snap ik nog niet echt wat dit artikel met mijn probleem te maken heeft.
Om ervoor te zorgen dat je systeem niet zomaar random vastloopt zonder BSOD maar gewoon 'freezed' of hangt moet je eerst weten wat de oorzaak is.
Kunstmatig een memory dump aanmaken op het moment van een vastloper is dan een manier om te zorgen dat je die memory dump kan debuggen.

Die video haal ik niet voor niks aan omdat die net als http://blogs.msdn.com/ntd...e/tags/Hangs/default.aspx je van nuttige informatie voorziet.

offtopic:
en in de tussentijd had je al 3x die video kunnen bekijken en gesnapt wat je er zelf aan kan doen.

Die rare schermen waar je steeds mee komt lijkt me vrij duidelijk waar je dat in moet zoeken overigens.
Videodrivers of je videoRAM zelf.
Maar dat kan weer het gevolg zijn van een andere driver die in een stuck loop zit en dat uitlokt.

Vandaar: debuggen. En dat moet je zelf doen, want het gebeurt op jouw specifieke systeem.

[ Voor 4% gewijzigd door alt-92 op 06-04-2009 00:49 ]

• frankK800i
alt-92 schreef op maandag 06 april 2009 @ 00:24:
[...]

Om ervoor te zorgen dat je systeem niet zomaar random vastloopt zonder BSOD maar gewoon 'freezed' of hangt moet je eerst weten wat de oorzaak is.
Kunstmatig een memory dump aanmaken op het moment van een vastloper is dan een manier om te zorgen dat je die memory dump kan debuggen.

Die video haal ik niet voor niks aan omdat die net als http://blogs.msdn.com/ntd...e/tags/Hangs/default.aspx je van nuttige informatie voorziet.

offtopic:
en in de tussentijd had je al 3x die video kunnen bekijken en gesnapt wat je er zelf aan kan doen.

Die rare schermen waar je steeds mee komt lijkt me vrij duidelijk waar je dat in moet zoeken overigens.
Videodrivers of je videoRAM zelf.
Maar dat kan weer het gevolg zijn van een andere driver die in een stuck loop zit en dat uitlokt.

Vandaar: debuggen. En dat moet je zelf doen, want het gebeurt op jouw specifieke systeem.
Oké bedankt, ga ik mee aan de slag.

MVG, Frank

Pagina: 1