[Dell] Opstartproblemen Dell Latitude D531

Pagina: 1
Acties:

• Tinussje
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06-2024
Heren,

Ik heb een klein probleempje met een laptop. Als ik mijn laptop, Dell Latitude D531, opstart
dan krijg ik eerst dat Windows XP scherm, met dat lopende balkje.. Daarna gaat het scherm
op zwart en duurt het 5 min, voordat eerst het beeldscherm zichzelf uitschakelt en daarna
komt pas het inlogscherm tevoorschijn. Dit duurt dus veels te lang allemaal. Als trouwens het inlogscherm tevoorschijn komt( Het ctrl+alt+del schermpje) dan duurt het ook nog 2-3min voordat ik daadwerkelijk op
ctrl+alt+del kan drukken om in te loggen. Het inloggen zelf duurt ook wel een tijdje, maar niet overdreven lang in vergelijking met de rest van wat ik net beschrijf. Verder draait de laptop niet heel anders dan anders.

Zelf denk ik dat het aan de HDD kan liggen, en dat hij moeite heeft met bereiken van de bestanden uit de Windows partitie. Op het moment draai ik HD Tune, maar dit gaat ook maar met 1,5 Mb/sec. Ook dit gaat dus super langzaam. De hdd die erin zit is een Toshiba MK1237GSX 120gb.

Hebben jullie een idee hoe het kan dit hij zo langzaam is geworden en hoe ik dit zou kunnen oplossen.
De uitslag van HD Tune zal ik nog plaatsen zodra ik deze heb, maar dat duurt dus nog een tijdje vrees ik.

Alvast bedankt.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Windows schakelt automatisch over naar een lagere overdrachtssnelheid voor de schijf als deze veel fouten geeft. In de eventlog staan dan fouten m.b.t. de harddisk of de controller.

Je kunt via HDTune ook de S.M.A.R.T. gegevens bekijken. Als er een waarde bij zit die aangeeft dat de schijf kapot aan het gaan is (zoals reallocated sector count boven de 0) dan kun je het beste je data backuppen en de schijf vervangen. Meestal heb je daarna dus ook je snelheid terug.

Daarom kan het verstandig zijn de surface test te stoppen en direct je data te backuppen.

Om je Windows, al je programma's, data en instellingen op te slaan zou je een imageprogramma kunnen gebruiken zoals DriveSnapshot (www.drivesnapshot.de) en alles op een externe schijf opslaan. Later kun je dit dan weer herstellen met behulp van BartPE o.i.d. Je hebt dan wel een (tweede) werkende PC nodig om je PE-CD te branden.

[ Voor 30% gewijzigd door pinockio op 22-03-2009 12:05 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Tinussje
Hmmz, ik zal je vertellen dat de laptop van mn vriendin is, en dat ik op het moment niet meer bij haar ben. Maar HDTune draait nog wel. Maar kan nu de exacte gegevens dus niet uitlezen. Maar onder het kopje Health stond dat alles OK was?! Dat vond ik wel raar opzich, want hdd was eerst wat in me opkwam. En als ik jou zo hoor denk jij ook dat het hier aan ligt?
Nog andere suggesties?

• pinockio
Geen smart errors garandeert nog geen goede schijf. (Volgens het onderzoek van Google gaf 50% van de schijven die stuk gingen geen smart errors.) Als er wel errors verschijnen is de kans zeer groot dat de schijf binnenkort stuk gaat.

De fabrikant van de schijf (Toshiba in dit geval) levert tools om een uitgebreide check te doen. Maar nogmaals: meteen een back-up maken! Eerst.

• Tinussje
Jij denkt dus dat het inderdaad aan de harde schijf ligt?
En heb je een nieuwe notebook-hdd die je kan aanraden?
ben daar niet zo in thuis

[ Voor 42% gewijzigd door Tinussje op 22-03-2009 19:55 ]

• pinockio
Natuurlijk denk ik het, maar het kan ook wat anders zijn.... er zijn legio tests die je kunt doen. Ik ga mezelf niet herhalen.

Kijk gewoon eens in de Pricewatch. Op zich is een schijf van hetzelfde merk ook prima. Wel de juiste interface (SATA denk ik) kiezen.

Aansluiten van je bestaande schijf op een gewone PC kan bijv. via de Scythe Kama Connect (om data over te zetten).

[ Voor 50% gewijzigd door pinockio op 23-03-2009 09:24 ]

Pagina: 1