Koeling met Fluorinert (&Laing D5-Vario)

Pagina: 1
Acties:

• raphidae
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2025

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
Ik heb al enige tijd 5 liter 3M Fluorinert staan en nu mijn Asus P6T6 onderweg is wil ik dat gaan gebruiken.

Aangezien de viscositeit van fluorinert veel lager is dan die van water en geen enkele oppervlaktespanning heeft kan ik geen kunststof gebruiken. Het lekt dwars door Tygon tubing heen (heb het getest) en ook een rubber O-ring ergens is een no-go.

Ik ben dan ook van plan om alle tubing met rood koper te doen en alle verbindingen zo veel mogelijk met een 80%/20% zilver/koper legering te solderen, en waar dat niet mogelijk is rood koperen afdichtringen te gebruiken.

De enige pomp die ik heb kunnen vinden die compatible is met dat idee is de Laing D5-Vario, omdat die een messing bovenkant heeft. Nu vraag ik me wel af hoe de afdichting tussen het messing en kunststof gedeelte is gedaan en of een eventuele O-ring makkelijk te vervangen is door epoxy zodat de boel daar niet gaat lekken. Weet iemand hier meer over?

Het is even prutsen, maar als het klaar is behoren aanslag, corrosie, mogelijke kortsluiting etc. voor mij tot het verleden :)

Eventuele suggesties voor mijn setup (waar ik op moet letten etc.) zijn ook erg welkom.

Every morning is the dawn of a new error.

Verwijderd

Die 5 liter verkopen en van de 1500 euro winst een hele dikke watersetup samenstellen die makkelijker te maken en onderhouden/repareren is? :D

Serieus ik vind het een gaaf idee maar het lijkt me erg moeilijk uitvoerbaar in de praktijk.

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 22:29:
Die 5 liter verkopen en van de 1500 euro winst een hele dikke watersetup samenstellen die makkelijker te maken en onderhouden/repareren is? :D

Serieus ik vind het een gaaf idee maar het lijkt me erg moeilijk uitvoerbaar in de praktijk.
Nah, ik heb eerder water en FluidXP geprobeerd en beide zijn verre van ideaal. Op een gegeven moment heb je overal aanslag en werkt je setup hooguit een maand of 2 optimaal. Fluorinert is speciaal gemaakt voor het koelen van electronische rommel en heeft die problemen niet.

Ik vind het wel een paar middagjes prutsen waard als het dan gewoon 100% werkt voor anderhalf jaar, zonder bijvullen/schoonmaken/etc. Het solderen is niet zo'n probleem, het is net een drinkwaterleiding aanleggen, dat is geen rocketscience. Het enige verschil is dat ik de boel wel moet testen met perslucht (drukmeter aan de ene kant, bearing afsluiter aan de andere kant en 10 bar erin en dan een weekje wachten of er iets lekt).

Plus ik kan dadelijk vette foto's maken voor bij m'n specs :P

Verwijderd

Als het goed is dan maakt heel je koelvloeistof zelf geen contact met elektrische componenten. Je hebt buizen, een pomp die intern ook gescheiden is van de motor, de radiator, en een paar waterblocks waarbij je ook alleen maar vloeistof door metaal pompt. Daar heb je geen FL voor nodig.

Dat spul is geniaal als je genoeg hebt om heel je systeem gewoon onder te dompelen en dan het FL zelf te koelen door het door een radiator te pompen. Maar voor een waterkoelsysteem maar dan zonder water lijkt het me wat zonde.

Overigens, waarom niet gewoon koelvloeistof voor auto's gebruiken? Ik heb nog nooit algen uit mijn expansievat zien groeien :P

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 22:58:
Als het goed is dan maakt heel je koelvloeistof zelf geen contact met elektrische componenten. Je hebt buizen, een pomp die intern ook gescheiden is van de motor, de radiator, en een paar waterblocks waarbij je ook alleen maar vloeistof door metaal pompt. Daar heb je geen FL voor nodig.

Dat spul is geniaal als je genoeg hebt om heel je systeem gewoon onder te dompelen en dan het FL zelf te koelen door het door een radiator te pompen. Maar voor een waterkoelsysteem maar dan zonder water lijkt het me wat zonde.

Overigens, waarom niet gewoon koelvloeistof voor auto's gebruiken? Ik heb nog nooit algen uit mijn expansievat zien groeien :P
In theorie is dat natuurlijk zo, in de praktijk had ik in mijn vorige setup een heel klein lekje uit het zicht en was het dag moederbord en RAID controllers ;(

Ook heb je toch altijd dat dingen aangevreten worden omdat je er bijna niet aan ontkomt om verschillende koperlegeringen en messing in de loop te hebben.

Wat dat betreft vind ik fluorinert het proberen waard, het is een isolator, verdampt niet en is volkomen inert. Oh, en het zou door de viscositeit, geen oppervlaktespanning en heat capacity zo'n 400% beter kunnen presteren dan water. Dat is toch wat je zoekt in een koelvoeistof? :)

[ Voor 4% gewijzigd door raphidae op 21-03-2009 23:14 ]

Verwijderd

Nouja je kunt alles van koper maken en alle slangen en het loopwerk van de pomp is kunststof. Dan ga je geen aanvreting krijgen met gewone koelvloeistof.

Met FL heb je dat probleem idd niet maar zoals je zelf al aangeeft raak je het kwijt door het meest miniscule gaatje. En het is toch duur spul :D

Tips voor je FL systeem: de buizen en het hele systeem trillingsvrij monteren/maken. Net als bij remleidingen heb je anders kans dat het op den duur gaat scheuren door metaalmoeheid.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2009 23:14 ]

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 23:13:

Tips voor je FL systeem: de buizen en het hele systeem trillingsvrij monteren/maken. Net als bij remleidingen heb je anders kans dat het op den duur gaat scheuren door metaalmoeheid.
Ja daar heb ik over na zitten denken, maar de trillingen die je bij een auto hebt varieren van frequentie met de toeren en het wegdek en hebben dus een veel breder 'inwerkingsgebied'. Voor narrow-spectrum trillingen heeft koper (metaal in het algemeen) een goede tolerantie, een waterleiding (waar ik de buizen van gebruik) kan bijvoorbeeld jaren waterslag van een kraan hebben. En metaalmoeheid bij een vliegtuig komt ook door de cyclus opstijgen-landen (het brede trillingsfrequentiespectrum waar doorheen gegaan wordt), niet door het vliegen zelf.

Ik weet er niet veel van, maar ik gok dat dat samenhangt met de resonantiefrequentie van het materiaal. Op de resonantiefrequentie kan het materiaal namelijk de energie/kracht niet dissiperen en die moet toch ergens heen en dus wordt die 'gebruikt' om het materiaal te verzwakken. En dat kan je maar een beperkt aantal keer doen.

Mijn PC staat 24/7 aan, als ik 'em elke dag aan/uit zou zetten zou ik me er meer druk om maken vanwege de spinup van drives en de pomp etc. die dan elke keer het hele spectrum van 0 naar max rpm doorlopen, maar als ik em aan laat staan en niet door erg ongeluk trillingen precies op de resonantiefrequentie heb (dat hoor ik ook wel natuurlijk) zit het wel goed denk ik.

I

Pagina: 1