[testcase] houtzaag- koren- en pelmolen `Fram'

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Vandaag ben ik naar een molen in de buurt gefietst om een serie foto's te schieten met mijn nieuwe camera. De molen is op zaterdag gewoon open voor publiek, maar aangezien ik de enige bezoeker was vandaag, had ik alle vrijheid om plaatjes te schieten. Moeilijkheden waren onder andere de soms nauwe ruimten (vooral bovenin de molen), waar het tevens vrij donker was en met snel draaiende onderdelen van de molen.

Nabewerkingen: croppen, rechtzetten, en hier en daar ietsje met curves gespeeld.
Camera: Canon EOS 1000d met 18-55 IS kitlens.

Graag jullie commentaar en tips.

1.
Afbeeldingslocatie: http://heikoharders.nl/pics/fram/IMG_1191.jpg

2.
Afbeeldingslocatie: http://heikoharders.nl/pics/fram/IMG_1167.jpg

3.
Afbeeldingslocatie: http://heikoharders.nl/pics/fram/IMG_1098.jpg

4.
Afbeeldingslocatie: http://heikoharders.nl/pics/fram/IMG_1126.jpg

5.
Afbeeldingslocatie: http://heikoharders.nl/pics/fram/IMG_0979.jpg

6.
Afbeeldingslocatie: http://heikoharders.nl/pics/fram/IMG_1042.jpg

7.
Afbeeldingslocatie: http://heikoharders.nl/pics/fram/IMG_1159a.jpg

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Ik vind de hele serie lekker een serie, fijne sfeerplaten ook. Ik krijg de indruk dat je op scherpte her en der wat hebt laten liggen. Enig idee waarom? En linkjes naar de grotere versie zijn altijd fijn.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Wijnands schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 22:27:
Ik vind de hele serie lekker een serie, fijne sfeerplaten ook. Ik krijg de indruk dat je op scherpte her en der wat hebt laten liggen. Enig idee waarom? En linkjes naar de grotere versie zijn altijd fijn.
Je moet in je achterhoofd houden dat er flink wat bewegende onderdelen zijn. Daardoor kan het zijn dat de scherpte hier en daar niet helemaal is wat je zou verwachten (bijvoorbeeld voor foto 2 en foto 7 geldt dat het gehele frame waarin de zagen zitten op en neer bewegen). Maar het kan ook gedeeltelijk zijn omdat ik nog aan de camera moet wennen (bijvoorbeeld eens vergeet het scherpstelpunt terug te veranderen oid).

Achteraf vroeg ik me overigens af: bij het fotograveren terwijl je bewegende en statische onderdelen op je foto hebt, op welk voorwerp stel je scherp? Als je op het bewegende onderdeel scherp stelt dan is de gehele foto misschien onscherp (bewegingsonscherpte en de rest van buiten scherpte diepte).

[ Voor 24% gewijzigd door The Flying Dutchman op 22-03-2009 00:13 ]

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Manueel.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:47

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Welkom bij de club van dslr's :)

De eerste foto valt wel een beetje buiten de serie, ondanks dat hij wel laat zien waar je bent.
Je hebt geprobeerd om met scherpte/diepte je focus in je foto te leggen. Je onderwerp op die manier te benadrukken.
Als kijker kijk je alleen als eerste naar de lichte delen in een foto en daardoor kijk je soms niet naar je beoogde onderwerp.
Dit valt het meeste op in foto's 3&4.

Verder, wel lekker sfeertje, leuk met lijnen gespeeld :)
Toning is prettig (warm) . nice.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 11:48

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Ik denk dat hij bedoelde dat je manueel scherp stelt op datgene wat je scherp wilt stellen en niet met autofocus. Maar mijn vraag was meer of je normaal gesproken wilt scherp stellen op het ronddraaiende object, of juist niet. Wat zou de mooiste compositie geven in de foto? Waarschijnlijk hangt het heel erg van de rest van de plaat af, maar ik vroeg me een beetje af wat jullie ideeen erover waren.

Bedankt voor de reacties. Nomad je hebt helemaal gelijk dat de eerste foto een beetje uit de serie valt, ik heb overwogen om hem eruit te laten, aan de andere kant laat deze foto het duidelijkst zien waar ik was (terwijl de andere foto's op zich misschien niet duidelijk genoeg waren om te laten doorschemeren dat het een molen was).

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Met de hand dus :P
The Flying Dutchman schreef op zondag 22 maart 2009 @ 10:44:
[...]

Ik denk dat hij bedoelde dat je manueel scherp stelt op datgene wat je scherp wilt stellen en niet met autofocus. Maar mijn vraag was meer of je normaal gesproken wilt scherp stellen op het ronddraaiende object, of juist niet. Wat zou de mooiste compositie geven in de foto? Waarschijnlijk hangt het heel erg van de rest van de plaat af, maar ik vroeg me een beetje af wat jullie ideeen erover waren.

Bedankt voor de reacties. Nomad je hebt helemaal gelijk dat de eerste foto een beetje uit de serie valt, ik heb overwogen om hem eruit te laten, aan de andere kant laat deze foto het duidelijkst zien waar ik was (terwijl de andere foto's op zich misschien niet duidelijk genoeg waren om te laten doorschemeren dat het een molen was).
Ligt eraan hoe je het erop wil hebben, probeer beiden is en vergelijk ze dan. Houdt er wel rekening mee dat het in zo'n molen niet al te licht is, als je dan zoals in je foto's een sluitertijd van 1/15 seconde hebt zullen de bewegende delen niet scherp zijn, ook al heb je er op gefocust. Wil je alles scherp hebben? Statief meenemen en knijpen naar f/16 oid.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

1,2,5,6 mogen iets meer fill light hebben. Nummer 6 is onscherp. Voor de rest vind ik het eigenlijk wel mooi gedaan. leuke sfeer inderdaad

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

Is dit in Rijssen?

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Nee, het is in Woltersum (molen heet `Fram').

Iemand zei dat foto 6 onscherp was, ik had daar inderdaad moeite met scherpstellen. Verder is de tip dat je als kijker eerst naar lichte onderwerpen kijkt ook handig om rekening mee te houden in de toekomst.

Verder ga je inderdaad al snel naar sluitertijden van 1/15 of zelfs nog langer omdat er inderdaad weinig licht is in de molen. Ik heb ook bijna helemaal bovenin foto's gemaakt, maar daar was nog minder licht dan beneden en de tandwielen draaiden daar nog veel sneller rond.

Op en neer bewegende onderdelen heb ik steeds geprobeert te schieten op het dode punt (wisseling van opgaande naar neergaande beweging) wat goed te voorspellen is bij een vrij constante beweging.

Al met al zeker nuttige tips in dit topic, waarvoor mijn dank.

[ Voor 67% gewijzigd door The Flying Dutchman op 23-03-2009 13:39 ]

The Flying Dutchman

Pagina: 1