Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09-2023
Ik heb cpu-z gebruikt en kom tot de ontdekking dat mijn HT Link 800MHz is. Dat zou toch veel meer moeten zijn?
Maximaal is toch 1800 MHz?

Vraag is dan ook hoe kan ik dat aanpassen
BIOS?

Op dit moment staan alle settings op Automatisch.

Moederbord is: XFX MI-A78S-8209 (Chipset GeForce 8200 Rev. A2)

Ik zie ook in de bios dat ik HT Link kan veranderen van 200 naar 2000

Volgens pricewatch: AMD Phenom X4 9350e
zou mijn HT-Link 1800MHz zou.
Hoe belangrijk is dat dit correct staat en waarom doet BIOS dat niet automatisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Springt die HT-Link niet hoger onder volle belasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

AMD Phenom 9350e

deze heeft een 1800ht link .
Links gevonden

http://hothardware.com/Ar...and-9950-BE-Debut/?page=2

dus 800x2 is 1600 ht link (je moet net als bij ddr geheugen keer 2 doen )
Vermoedelijk staat er bij jouw ht 4x200=800
Deze moet staan op 4,5x 200 = 900

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 8819 op 21-03-2009 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-03 10:04
Hoe belangrijk is dat dit correct staat en waarom doet BIOS dat niet automatisch?
Mijn 1066 MHz DDR2 geheugen loopt standaard op 800 MHz.

Sorry, maar ben je lui ofzo? Druk een keer op F1/F2/DEL tijdens het booten en neus wat rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Jongens, inmiddels zelf opgelost. In de bios HT Link gevonden en die op 1800 gezet. Bus Width stond op 8 en 8, Kon hem nog op 4 en 4, ook op 16 en 16 zetten. Nu staat ie op 16 en 16. Wie weet wat de normale buswidth zou moeten zijn, kan het nergens vinden?

Nu moest ik het in de BIOS op 1800MHz zetten, inestelling voor 900 had ik niet. HT Link staat dan ook los van ddr geheugen. Ik zou zeggen dat het voor communicatie is tussen North/South Bridge en CPU (aangezien 8200 1 chip is). Hierbij is ook gelijk mijn probleem opgelost wat ik had met het afspelen van de 1080 x264 films, als ik die dxva wou encoderen (dus via de videokaart). Video en geluid liepen niet synchroon. Nu met HT Link op 1800 MHz ipv 800MHz, werkt het perfect.

Bedankt voor het meedenken.

@Red-Front

Lui zeker niet, wel nieuw wat AMD betreft, aangezien ik hiervoor altijd Intel had.
Dat je geheugen op 800 staat heeft te maken met FSB:DRAM wat jezelf hebt ingesteld. Loopt waarschijnlijk 1:1
Ik ging dus vanuit dat een moederbord automatisch de juiste waarden zou moeten pakken. Je reactie op de manier waarop je het geeft wordt dan ook niet op prijs gesteld.

[ Voor 28% gewijzigd door lujo op 22-03-2009 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Anoniem: 8819 schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 22:54:
AMD Phenom 9350e

dus 800x2 is 1600 ht link (je moet net als bij ddr geheugen keer 2 doen )
Nee, zijn HT is 1800Mhz twee richtingen op dat maakt 3600Mhz efficiënt.

800Mhz had HT1.0 al op S754. :P

Edit/

Oja zoals alle phenoms is de HT en NB variabel, en klokt terug net als de cpu zelf.

[ Voor 12% gewijzigd door mad_max234 op 22-03-2009 02:04 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
mad_max234 schreef op zondag 22 maart 2009 @ 02:02:
[...]
Oja zoals alle phenoms is de HT en NB variabel, en klokt terug net als de cpu zelf.
Variabel?
Bij mij is nu HT Link constant 1800 MHz. Ook als Core Speed 1000 MHz ipv 2000 MHz is.
Op 1000MHz Core Speed is multiplier 5x
Op 2000MHz Core Speed is multiplier 10x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

lujo schreef op zondag 22 maart 2009 @ 02:33:
[...]

Variabel?
Bij mij is nu HT Link constant 1800 MHz. Ook als Core Speed 1000 MHz ipv 2000 MHz is.
Op 1000MHz Core Speed is multiplier 5x
Op 2000MHz Core Speed is multiplier 10x
Dan moet je C&Q inschakelen en alles op auto zetten, dan regelt de cpu zijn multipleir, zodat alles netjes word terug geklokt naar beneden als je pc niet alle cpu kracht nodig heeft, zins de Phenom kan ook de HT en NB terug geklokt worden.

Laagste multi voor HT is dacht ik 4x en bus is uiteraard 200, dat maakt dus 800mhz HT.

Dit gebeurt alleen als je bios alles op auto heb staan en onder XP moet je ook nog wat drivers installeren dacht ik. Windows vista moet je op "balans mode" zetten, bij xp weet ik even niet meer hoed die optie werd genoemd, maar een van de optie in power management menu dacht ik.

Wat je nu heb gedaan is je HT fixeren op 1800Mhz, en dan kan C&Q niet terug schakelen als je toch de rekenkracht niet nodig heb.

Als je vista heb dan moet je niet power save mode aanzetten, dan draait je pc altijd op laag mogelijk kloks, dan worden alle power save optie gebruikt en ook vast gehouden, met balans mode schakelt de CPU, HT, en NB op wanneer het nodig is en schakelen weer terug als het kan. Mist je C&Q aan het staan in de bios, en alle multie op auto. HT bus overklokken kan wel maar in de laagste stand van C&Q kan de cpu instabiel worden ivp met de lage Vcore die daarbij hoort. Maar wat overklokken kan wel, moet je zelf de grens van opzoek.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
mad_max234 bedankt voor je uitgebreide reactie.

Ik heb HT bus ingesteld op 1800 MHz (dat is namelijk hetzelfde als kiezen voor een multiplier van 9)
HTT is 200MHz
Dat allemaal na te lezen op http://www.thetechrepository.com/showthread.php?t=258

Je zegt dat bij het instellen van "powel plan" onder Vista bedoeling is dat
HT Link en NB Frequentie
teruggeklokt zouden worden.
Is dit wel juist? Want bij mij gebeurt het in ieder geval niet. Ook al staat nu alles op auto instelling. Misschien een link waar staat dat dat wel zou moeten gebeuren?

Wat wel teruggeklokt wordt is Core Speed van 2000 MHz naar 1000 MHz
HTT blijft 200MHz het is multiplier wat verandert.

Enig verschil tussen "Balanced" en "Power saver" profiel in Vista is als het CPU betreft, dat bij Power saver
"Maximum processor state" op 50% staat. Dat kan ik ook naar 100% veranderen waardoor er wat CPU gebruik betreft geen verschil is tussen beide profielen.

C&Q staat op Enabled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat terug klokken van NB en HT is nu juist de nieuwe feature van HT3.0 en Phenom.
Power Managed

HyperTransport also facilitates power management as it is compliant with the Advanced Configuration and Power Interface specification. This means that changes in processor sleep states (C states) can signal changes in device states (D states), e.g. powering off disks when the CPU goes to sleep. HyperTransport 3.0 added further capabilities to allow a centralized power management controller to implement power management policies.
Wikipedia: HyperTransport

Phenom kan NB ook terug klokken, ook de cores onafhankelijk klokken, dus 1 core op volle snelheid rest terug geklokt.

Weet niet of het ook werk bij jou bord, weet trouwens helemaal niet of het ingebouwd is in de huidig mobo, zal nog eens wat gaan zoeken of ik iets kan vinden, dan post ik het wel even hier zo.

Edit/

Heb nog wat rond gezocht en weet het niet meer, lees overal power save mode, en dat de dynamische de power naar beneden word gebracht, maar vind eigenlijk niks over de klok, misschien vergis ik me, en beperkt het tot de NB, geheugen controller, en de cores.

Kwam nog wel dit tegen
Breaking Down Processor Power Consumption
The new Quad-Core AMD Opteron

processors have many power efficiency enhancements to
reduce overall power consumption. A new feature called Dual Dynamic Power Management

(DDPM) provides the processors with additional power rails which are dedicated to the processor
cores, HyperTransport

technology links, and memory controller. Separating the power rails of
the cores allows each of the cores to independently adjust frequency for the given workload
while also allowing for voltage changes to the cores. Not only does this technology enable
considerable power savings at the processor level during non-peak workloads, it also allows
AMD to capture the power consumption of the individual sections of the processor during the
power measurements. The ACP values for each power band include the power for the cores,
memory controller, and HyperTransport

links.
bron: http://74.125.77.132/sear...&cd=7&hl=nl&ct=clnk&gl=nl

Ook hypertransport.org is niet echt duidelijkheid te vinden over wat die power save mode doet met hypertransport.

Edit/

Van die NB weet ik overigens zeker dat die terug hoort te klokken als je C&Q aan heb staan en alles goed heb ingesteld, kan zijn dat je nog wat meer in je bios moet inschakelen,. of bios update nodig heb. Of dat je bord gewoon weg niet goed ondersteunt, ken het bord niet persoonlijk, heb er geen ervaring mee.

[ Voor 50% gewijzigd door mad_max234 op 24-03-2009 02:57 ]

-Andere hobby- -

Pagina: 1