Non-RAID SATA/SAS controller met veel poorten voor SW RAID?

Pagina: 1
Acties:

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:05

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Topicstarter
Al tijden zoek ik mij een ongeluk naar een goede SATA controller met een flink aantal SATA poorten voor een knap prijsje. Het probleem is dat alle controllers RAID ondersteunen en daar betaal je voor. Omdat ik van Linux software RAID gebruik maak heb ik geen hardware RAID ondersteuning nodig.

Inmiddels heb ik een Highpoint 2320 in gebruik, maar dat zint mij niet. Want disks die je aan deze controller hangt moet je eerst 'initialiseren', anders kan de controller er niets mee. Mocht er wat met mijn controller gebeuren dan acht ik de kans groot dat ze op een andere controller of moederbord niet eens werken, alhoewel ik dat nooit heb getest. Ik wil graag controller onafhankelijk zijn.

De non-RAID kaarten die ik kan vinden zijn ofwel beperkt tot 8 poorten, ofwel PCI-X / PCI-66, maar niet PCIe. Ik zoek gewoon een kaart die een aantal SATA poorten aan mijn servertje toevoegt, meer niet.

Heeft iemand suggesties?

Een product als deze is al meer wat ik zoek qua prijs, maar ook weer hardware raid en dat wil ik dus liever niet.
http://www.webconnexxion...._info.php?products_id=716

Een controller zou eigenlijk 12 tot 16 poorten moeten hebben. Is zoiets er we?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wanneer je een controller zonder raid zoekt, ben je eigenlijk op zoek naar een HBA als ik het goed heb.

Deze kaart is volgens mij wat je zoekt.
16 poorts, pci express, geen raid. Alleen die prijs van 475 euro is niet zaligmakend.

Qua kosten is misschien een dual perc 5/i oplossing aantrekkelijker, en dan toch gecombineerd met hardware-raid en batterij-backup. Misschien niet helemaal wat je zoekt/wil horen, maar ik denk dat er gewoon weinig (of in ieder geval niet genoeg) vraag is naar veelpoorts-adapters die geen (behoorlijke) hardware raid kunnen.

[ Voor 33% gewijzigd door spone op 21-03-2009 20:15 ]

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
lsi logic heeft ze ook

http://www.lsi.com/storag...c_connectivity/index.html

max 8 poorten alleen..en een beetje hostbased raid :)

[ Voor 18% gewijzigd door maratropa op 21-03-2009 20:20 ]

specs

• nose
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

Als je toch software RAID gaat draaien, kan je toch ook 2 kaartjes van 8 poorten in je systeem zetten? Een kaart met 16 poorten is inderdaad handiger, maar ik denk dat 2 losse kaartjes aardig scheelt in de kosten. Ik zou het dan ook wel weten.

P R N D

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:05

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Topicstarter
spone schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 20:07:
Wanneer je een controller zonder raid zoekt, ben je eigenlijk op zoek naar een HBA als ik het goed heb.

Deze kaart is volgens mij wat je zoekt.
16 poorts, pci express, geen raid. Alleen die prijs van 475 euro is niet zaligmakend.

Qua kosten is misschien een dual perc 5/i oplossing aantrekkelijker, en dan toch gecombineerd met hardware-raid en batterij-backup. Misschien niet helemaal wat je zoekt/wil horen, maar ik denk dat er gewoon weinig (of in ieder geval niet genoeg) vraag is naar veelpoorts-adapters die geen (behoorlijke) hardware raid kunnen.
HBA --> dat is inderdaad wat ik zocht. Voor 475 kan ik net zo goed een wat voor mij bekendere Highpoint kaart kopen, heb iig een kaart van een voor mij bekender merk.

Helaas heeft mijn moederbord slechts 1x16x en 1x1x sloten, dus 2x8 betekent meteen een nieuw mobo etc. kopen.

Ik ga er nog eens rustig over nadenken. TZT als ik eventueel een opvolger van dit nas wil neerzetten ga ik genoemde aanpak volgen. Die perc kaartjes zijn volgens mij veel gebruikt en niet duur, dus kun je ook nog 1 als spare neerleggen.

Het is voor thuisgebruik, dus misschien moet ik ook niet al te overdrijven. ;) Bedankt voor de adviezen.