Als ik een 70 Watt Tbird koel met een 100 Watt Peltier, moet de koeling van de Peltier dan 70, 100 of 170 Watt kunnen afvoeren?
dat is de vraag: trekt die peltier ook 100 watt uit de voeding? als het een 100 watt peltier is, trekt ie waarschijnlijk iets meer, maar dat moet je uit de specs kunnen opmaken.
wat er dan afgevoerd wordt is 70 watt + wat de peltier aan vermogen trekt.
de aanduiding 100 watt betekent dat de peltier dat maximaal kan verplaatsen, niet dat hij dat zelf gebruikt. dat is meestal iets meer.
ga je op 170 watt zitten, zit je wel ongeveer goed denk ik. misschien iets meer, maar niet echt.
wat er dan afgevoerd wordt is 70 watt + wat de peltier aan vermogen trekt.
de aanduiding 100 watt betekent dat de peltier dat maximaal kan verplaatsen, niet dat hij dat zelf gebruikt. dat is meestal iets meer.
ga je op 170 watt zitten, zit je wel ongeveer goed denk ik. misschien iets meer, maar niet echt.
Verwijderd
vb.
een 156W pelt kan 156W warmte vervoeren op 16V en 16A.. hij vreet dus 256W aan stroom.
een 156W pelt kan 156W warmte vervoeren op 16V en 16A.. hij vreet dus 256W aan stroom.
Waarom een 100W peltier vraag ik me af, 80W zou ook genoeg moeten zijn, scheelt niets in temperatuur, sterker nog: kan wel eens koeler zijn als je koeler het net (niet?) aan kan...
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Scheelt wel in temp. De verschil tussen de load op de cold side (cpu) en het maximale vermogen wat ie kan pompen bepaald de delta T = hoe koud ie wordt.
Een 70Watt peltier met een 70Watt CPU zorgt theoretisch gezien voor temp daling van 0.0 (in de praktijk zal het zelfs een stijging zijn). Een 100 Watt op een 70Watt zal dus wel de temp iets naar beneden krijgen, maar een 150Watt op 70Watt nog meer.
Een 70Watt peltier met een 70Watt CPU zorgt theoretisch gezien voor temp daling van 0.0 (in de praktijk zal het zelfs een stijging zijn). Een 100 Watt op een 70Watt zal dus wel de temp iets naar beneden krijgen, maar een 150Watt op 70Watt nog meer.
Jawel, ik bedoelde dus: theoretisch zou je dus met een 1000W peltier een hele lage temperatuur moeten kunnen halen. Dat gaat pas als je al die warmte die de peltier produceert ook af kunt voeren. Je zult nog wel merken dat dat niet meevalt.
Overigens kun je niet zomaar zeggen dat een processor XX Watt verbruikt... Dat is pas op 100% cpu load. Zodra hij minder verbruikt (gebruikt wordt) haalt de peltier de temperatuur omlaag. Ik denk daarom ook dat een 80W peltier meer dan genoeg is, maar als je persé 100W wilt, ga je gang...
Overigens kun je niet zomaar zeggen dat een processor XX Watt verbruikt... Dat is pas op 100% cpu load. Zodra hij minder verbruikt (gebruikt wordt) haalt de peltier de temperatuur omlaag. Ik denk daarom ook dat een 80W peltier meer dan genoeg is, maar als je persé 100W wilt, ga je gang...
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
I know, daarom loopt hier ergens ook een draadje je van mij over een variabele voeding. Hiermee kan je dan de bijna perfecte verhouding vinden tussen vermogen peltier en temp water en dus temp CPU.Jawel, ik bedoelde dus: theoretisch zou je dus met een 1000W peltier een hele lage temperatuur moeten kunnen halen. Dat gaat pas als je al die warmte die de peltier produceert ook af kunt voeren. Je zult nog wel merken dat dat niet meevalt.
Pagina: 1