Toon posts:

Games crashen onder Vista 64bit met HD4870x2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakers, ik heb een probleem...

zoals de titel van de thread doet verwachten draai ik Vista64 (Home Premium) met een Sapphire HD4870x2 en ik heb constant crashes wanneer ik games speel. Buiten games loopt alles soepel en kan ik alles doen, het heeft dus echt iets met 3d-acceleratie te maken lijkt me. In ieder geval met de kaart en/of drivers.

Probleem is: ik heb al 5 verschillende driver-versies geprobeerd, heb (op aanwijzing van een vriend) PowerPlay uitgeschakeld, ik heb een van de twee cores uitgeschakeld (door in Catalyst Control Center de Catalyst AI uit te zetten), ik heb nieuwe drivers voor mijn mobo (en dus ook voor de audio) geinstalleerd... niets werkt. Heb op de achtergrond tijdens het gamen GPU-Z laten meedraaien en al wordt de core een beetje warm (af en toe tegen de 90 graden), het zou geen probleem mogen zijn, lijkt me. Bovendien is het niet zo dat de core steeds warmer wordt, of dat ie juist op het moment van crashen heel heet is. Ik kan dus ook geen enkele aanwijzing vinden voor het moment van crashen. Het kan gebeuren op een heel rustig moment maar ook tijdens een heftige vechtscene, maakt geen verschil.

Heeft er iemand ditzelfde probleem (gehad)? Of heeft iemand een ander idee hoe dit aan te pakken? Heb een lieve duit betaald voor dit systeem en ik zou het heel erg vinden als ik nou weer moet gaan sparen voor weer een nieuwe graka :(

Verwijderd

Heb je memtest al eens gedraaid? Misschien ligt het wel niet aan de grafische kaart maar aan de memory.

Het mobo is ook een mogelijkheid. Kan je je hd 4870x2 in een andere pc stoppen om te kijken of hij het daar doet?

• highflyer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-04-2025
Hoeveel watt is je voeding?
ik heb het zelfde probleem gehad omdat mijn voeding niet voldoende wattage had.
voor die kaart van jou is het verstandig om een voeding te hebben die minimaal 24ampere levert op 12volt (voedingen van 700w hebben dit meestal).

en misschien een domme opmerking heb je ook alle pci-e voeding stekkers aan gesloten?
dus de 6 of/en 8 pin.

Verwijderd

Topicstarter
Sjongejonge zeg... zit ik me helemaal suf te piekeren over die graka...

Bedankt voor de tip! Heb net 4 instances van Memtest gedraaid (want ik heb 8g RAM) en de ene na de andere error kwam, in 30 minuten een stuk of 10. Lijkt er dus op dat het inderdaad aan het werkgeheugen ligt, hoewel je natuurlijk double errors nooit kunt uitsluiten.

Wat betreft voeding: dat zit wel snor, heb een Cooler Master Real Power M850, en ja alle stekkertjes zitten goed (had ik natuurlijk moeten vermelden, maar dat was het eerste dat ik gecheckt heb :) )

Is er een monitoring tool die ik kan gebruiken om de performance van m'n RAM te monitoren terwijl ik een game speel? Zodat je een punt kunt aanwijzen, van 'kijk, daar ging het mis'? Of zie ik de dingen nu een beetje te makkelijk?

Verwijderd

voor die kaart van jou is het verstandig om een voeding te hebben die minimaal 24 ampère levert op 12volt (voedingen van 700w hebben dit meestal).
Als een 700 Watt voeding maar 24 ampère kan leveren op de 12 voltlijnen, heb je wel de slechtste voeding van 700 Watt die je kunt vinden.
Een beetje 350 Watt voeding kan nog meer leveren. :P
Is er een monitoring tool die ik kan gebruiken om de performance van m'n RAM te monitoren terwijl ik een game speel? Zodat je een punt kunt aanwijzen, van 'kijk, daar ging het mis'? Of zie ik de dingen nu een beetje te makkelijk?
:? Wat wil je dan zien?

Heb je het voltage van het geheugen wel goed staan en de timings ook?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2009 18:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Net 3DMark Vantage gedraaid en dat liep prima, tot na de 2e test, toen begon m'n hele scherm ineens te... ja, pulseren is het woord denk ik. Overbright, en dat in golven... volgens mij kan dat niet aan de RAM liggen, dus dat zou betekenen dat er toch ook iets met de graka is.

Wat ik wil zien? Nou wanneer de RAM stokt, niet kan schrijven, wat dan ook. Maar ik denk dat ik maar eens het hele systeem terugzet naar de verkoper. Ben dit keer lui geweest en heb 'm laten bouwen dus ik kan daar ook wel op terugvallen.

Bedankt in ieder geval voor de input!
Pagina: 1